BĂ€sta Rubriken đŸ€©

Bukefalos 30 Är!

HallĂ„ 👋
Karamelldrottningen is in the house :D

Vill bara dela med mig av tvÄ i mitt tycke milstolpar.
Var med om en jobbig hÀndelse för cirkus tvÄ veckor sedan. Och inte en tillstymmelse efter sug efter alkohol. Det slog mig faktiskt inte förrÀn dagen efter!
Jag hade ingen tanke pÄ det alls nÀmligen. Utan konstaterade det bara dagen efterÄt att det vare sig kom tankar eller sug. Ingenting!

Andra milstolpen Àr att jag nu har ganska lÀtt för att tala om att jag Àr en nykter alkoholist. Jag har sagt just de orden -nykter alkoholist-
För det Àr ju sÄ det Àr. Om nÄgon blir beklÀmd eller tar illa upp sÄ varsÄgoda. Jag orkar inte fundera hit och dit fram och tillbaka. Mycket bÀttre det kommer fram tydligt.

Hur i hela friden ska han kunna veta att det Àr en stor sak för dig, genom tankelÀsning, utan att du har talat om det innan?

HÀr Àr det vÀl ÀndÄ du som skapar problemet, om det du Àr irriterad över ar att du ska dricka gammalt, kallt kaffe? Det Àr ditt eget beslut att göra det istÀllet för att hÀlla ut.
Tydligen ska hon ju inte sÀga nÄgot om det heller?

Men det Àr ju fortfarande Karamellen som behöver stÀda upp och hÀlla ut för att han inte kan lÀra sig att koka rÀtt mÀngd kaffe. NÄgon mÄtta fÄr det vÀl vara pÄ daltandet av mÀn.

What? Hade min fÀstman gjort massa kaffe som behövdes slÀngas och tas hand om varje dag sÄ hade jag absolut sagt till om det.

Men det Àr ju fortfarande Karamellen som behöver stÀda upp och hÀlla ut för att han inte kan lÀra sig att koka rÀtt mÀngd kaffe. NÄgon mÄtta fÄr det vÀl vara pÄ daltandet av mÀn.
Men vadÄ "lÀrt sig" :confused: ? Och daltande? Det hÀnder att jag ocksÄ kokar "fel mÀngd" kaffe ibland och nÄgon - antingen jag sjÀlv eller maken - fÄr hÀlla ut en skvÀtt. För mig faller det hÀr under kategorin "pick your battles"....

Och nu blev han ju dessutom ombedd att Äka hem till sig igÄr kvÀll. Hade han varit kvar hade kanske kaffet antingen varit uppdrucket eller uthÀllt vid det hÀr laget...

Men vadÄ "lÀrt sig" :confused: ? Och daltande? Det hÀnder att jag ocksÄ kokar "fel mÀngd" kaffe ibland och nÄgon - antingen jag sjÀlv eller maken - fÄr hÀlla ut en skvÀtt. För mig faller det hÀr under kategorin "pick your battles"....
Fast hon skriver ju att det stör henne, dÄ borde hon vÀl fÄ sÀga till? VaddÄ pick your battles? Har du sÄ mÄnga problem med saker du stör dig pÄ att du inte kan sÀga alla till din partner? Trist för dig, men jag ser inte "Kan du se till att brygga mindre kaffe sÄ att vi inte slösar" som en battle utan vardagsprat.

Fast hon skriver ju att det stör henne, dÄ borde hon vÀl fÄ sÀga till? VaddÄ pick your battles? Har du sÄ mÄnga problem med saker du stör dig pÄ att du inte kan sÀga alla till din partner? Trist för dig, men jag ser inte "Kan du se till att brygga mindre kaffe sÄ att vi inte slösar" som en battle utan vardagsprat.
Ja, vardagsprat. Men kanske inte avgörande för om man kan vara sambo eller inte?

Det Àr inte kaffet egentligen.
Jag Àr ledsen för igÄr.
GrÄter i detta nuet.
FörstÄr att det Àr fel pÄ mig.
Konstant fel.
Försöker göra rÀtt och sÄ blir det fel ÀndÄ.
NÀr jag Àntligen tog mod till mig för att berÀtta en grej igÄr. NÄgot knasiga och roligt sÄ tog J över samtalet. Det jag skulle sÀga.
Han pratade i munnen pÄ mig.
Jag sa Ät honom att ska du berÀtta istÀllet.

Jag ska bara vara tyst och perfekt hela tiden.
Le och lyssna.
Men jag Àr inte sÄn egentligen.
Jag vill delta. NĂ€r jag slappnar av kan jag bidra i diskussioner.
Men jag Àr bara ett konstant stort fel som inte passar in.
Det gör mig ledsen.

Stör mig pÄ att kaffetermosen Àr full med kaffe. DÄ J bryggde igÄr kvÀll. Jag dricker aldrig kaffe sÄ sent.
Ett kvitto pÄ att jag inte ska vara sambo med honom. Han kan ju inte ens brygga kaffe i rÀtt mÀngd.
Extremt irriterande. Gjorde nytt kaffe bara nu pÄ morgonen till mig men mÄste dricka gÄrdagens jÀkla kaffe sen idag :mad:
Om det Àr viktigt för dig att det blir som du vill ha det sÄ Àr det vÀldigt klokt att se och kÀnna att du inte ska bli sambo.

Ett tips innan du tar upp det Àr dock tre djupa andetag! Jag fattar att det dÀr och dÄ nÀr du skrev var extremt irriterande. Men han kan inte veta, sÄ ta upp det nÀr du inte Àr lika irriterad.

Jag Àr ledsen för igÄr.
GrÄter i detta nuet.
Konstant fel.
NÀr jag Àntligen tog mod till mig för att berÀtta en grej igÄr. NÄgot knasiga och roligt sÄ tog J över samtalet. Det jag skulle sÀga.

Le och lyssna.
Det gör mig ledsen.
Vad gör att du kĂ€nner att du Ă€r felet? Och inte situationen. Att direkt och utan ”skav” passa in i nĂ„gon annans slĂ€kt dĂ€r alla andra kĂ€nner och kan varandra Ă€r nĂ€rmast omöjligt. HĂ€nder nog mest i amerikanska filmer.

Kan du prata med J om hur du kÀnner och varför, kring det att du upplevde att han tog över ditt berÀttande?

Jag Àr ledsen för igÄr.
GrÄter i detta nuet.
Konstant fel.

Le och lyssna.
Det gör mig ledsen.
Jag förstod nÀstan att det inte var kaffet. Men gör nu bara inte det till en grej :) .

Du har trĂ€ffat en stor grupp mĂ€nniskor EN gĂ„ng. Är vĂ€l inte konstigt att du inte riktigt kunde slappna av och passa in med en gĂ„ng? Brukar du göra det? Jag skulle vilja sĂ€ga att jag ALDRIG gör det. Jag upplevs ofta som "reserverad" eftersom jag inte kastar mig in i samtal med okĂ€nda pĂ„ ett vĂ€ldigt otvunget sĂ€tt. Mingel Ă€r verkligen inte min grej, om man sĂ€ger sĂ„... ;) Jag misstĂ€nker starkt att J inte ser dig som ett "stort fel som inte passar in". Ge det lite tid, och prata med J om det om du kan :) . Du Ă€r kanske en sĂ„dan som utĂ„t verkar "passa in" i alla sĂ€llskap, sĂ„ det kanske inte Ă€r sĂ„ lĂ€tt för honom att fatta att du inte kĂ€nner det sĂ„.

Tydligen ska hon ju inte sÀga nÄgot om det heller?

Det var en lÄngtgÄende vantolkning av det jag skrev...
Men nu verkar det som den graden av irritation inte kom frÄn kaffefrÄgan, sÄ dÄ tÀnker jag vi bÀst slÀpper den ut trÄdens folus.

Vi har skrivit till varandra. Han verkar vÀldigt ledsen.
Jag skrev precis sÄ som det kÀndes för mig.
NÄnstans tycker jag att jag Àr onödigt kÀnslig.
KÀnner av alldeles för mycket hela tiden. Det Àr en nackdel.
Vilken relation nÄgon har med en annan. Vem som Àr stressad av nÄgot. Vem som kÀnner sig si eller sÄ. Vem som Àr otrogen osv osv.
Det problemet har jag inte alls om jag dricker.
Kanske en orsak till drickandet ocksĂ„ đŸ€”
DÄ har jag kunnat stÀnga av allt sÄnt.
Det saknar jag.

IkvÀll kommer han efter StörstaLilla somnat sen ska vi fixa en grej i verkstan som jag misstÀnker kommer ta ett tag. Han fÄr sova över. TÀnkte kanske gÀstrummet denna gÄng för han mÄste vakna före kl 06:00 och nÀr hans klocka ringer lÀr ju alla tre vakna av det. SÄ dÀrför.
Vi fÄr prata mer sen nÀr han kommer men kÀnner att jag fÄtt ur mig mitt redan och fÄtt fin respons.

Till nÄgot helt annat

Funderar pÄ gÀstrummet som ska bli framtida barnrum.
Har en stor stereoanlÀggning dÀr. Funderat fram och tillbaka om den ska vara kvar.
Den Àr gammal. 90-tal tror jag. Den har vinyl, kasett, cd och radio.
SÄnt finns inte att fÄ tag pÄ. Allt i ett.
Men sÄ mycket plats den tar med tillhörande högtalare.
Ska nog flytta den till rummet bredvid som inte har nÄgot namn. Allt-i-allo rum typ. Massa vÀxter, lite möbler och bokhyllor dÀr.
DÀr jag ocksÄ hÀnger upp all tvÀtt pÄ tork.
Men finns bara ett uttag i hela det rummet.
Är överlag snĂ„lt med uttag.
Ska testa flytta den och kÀnna efter.
Vad ska hon med den anlÀggningen till i sitt rum sen?
NÀ precis. Den mÄste bort dÀrifrÄn.

Ska trÀffa Blim imorgon sista gÄngen.
TÀnkte handla mat och förnödenheter. Han fÄr haka pÄ det. För det Àr nÄgot jag ÀndÄ mÄste göra. Handla alltsÄ.
Vill veta varför han har sÄ dÄlig kontakt med sina barn. Det Àr för mig vÀldigt mÀrkligt.
Ens barn som Àr det viktigaste i ens liv.
Men han vill ju inte sÀga nÄgot om det alls och blir obekvÀm nÀr jag tar upp det.
Egentligen borde jag kanske inte trÀffa honom alls. Men det finns fördelar med att ha kontakt med honom. Lite sÄ.

TÀnkte handla mat och förnödenheter. Han fÄr haka pÄ det. För det Àr nÄgot jag ÀndÄ mÄste göra. Handla alltsÄ.
Vill veta varför han har sÄ dÄlig kontakt med sina barn. Det Àr för mig vÀldigt mÀrkligt.
Men han vill ju inte sÀga nÄgot om det alls och blir obekvÀm nÀr jag tar upp det.
Egentligen borde jag kanske inte trÀffa honom alls. Men det finns fördelar med att ha kontakt med honom. Lite sÄ.
Ser du sjÀlv hur mycket motsÀgelser du har bara i inlÀgget?

Bara bryt all kontakt. Och strunta i varför han inte har kontakt med sina barn. Och betala en annan bilmekaniker. Du Àr vÀrd mer Àn det dÀr!

Varför mÄste du veta varför han har dÄlig kontakt med sina barn om det Àr sista gÄngen du trÀffar honom? Spelar vÀl ingen roll för dig dÄ? Ser inte ens nÄn idé i ATT du ska trÀffa honom.

Fundera över vad som Àr vÀrt.

Nej, du borde inte trÀffa honom alls.

Spekulerar lite hÀr. Kan det vara sÄ att det Àr pga att det har varit lite "trassel" med J de senaste dagarna som du behöver ge dig ut och trÀffa nÄgon annan? Gör det inte :( !

Men igen strular du till det för dig....Önskar du kunde försöka lĂ„ta bli att skapa drama i ditt liv du sedan verkar klaga över eftersom du mĂ„r dĂ„ligt över det? Du har Ă„terkommande skrivit om hur du vill ha lugn och ro i ditt liv sĂ„ varför skapar du stĂ€ndigt kaos dĂ„? Du kanske borde reda ut det istĂ€llet för att gĂ„ i samma hjulspĂ„r och sen beklaga dig....Menar bara vĂ€l!

Men varför ska du trÀffa honom?
Du har skrivit att du inte vill gÄ bakom ryggen pÄ J och ÀndÄ Àr det precis det du gör.

Liknande trÄdar

• Älskade hĂ€star och tankar som gnager
  • Min pappa Ă€r alkis.
  • L
    Min bÀsta vÀn Àr död
  • Jobbig terapi idag

HĂ€stnyheter

Bukefalos, Radannonser

AllmÀnt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur