BĂ€sta Rubriken đŸ€©

Bukefalos 30 Är!

HallĂ„ 👋
Karamelldrottningen is in the house :D

Vill bara dela med mig av tvÄ i mitt tycke milstolpar.
Var med om en jobbig hÀndelse för cirkus tvÄ veckor sedan. Och inte en tillstymmelse efter sug efter alkohol. Det slog mig faktiskt inte förrÀn dagen efter!
Jag hade ingen tanke pÄ det alls nÀmligen. Utan konstaterade det bara dagen efterÄt att det vare sig kom tankar eller sug. Ingenting!

Andra milstolpen Àr att jag nu har ganska lÀtt för att tala om att jag Àr en nykter alkoholist. Jag har sagt just de orden -nykter alkoholist-
För det Àr ju sÄ det Àr. Om nÄgon blir beklÀmd eller tar illa upp sÄ varsÄgoda. Jag orkar inte fundera hit och dit fram och tillbaka. Mycket bÀttre det kommer fram tydligt.

Kanske P har rÀtt nÀr han sagt att jag Àr sÄ osocial. Jag tycker ju inte det att jag Àr osocial.
Tycker om att umgÄs med mÀnniskor. Men inte hela tiden och konstant.
Det tar mer pÄ mina krafter att umgÄs med hon som Àr hos mig nu Àn nÄgon annan. Vad nu det beror pÄ vet jag inte.
Det blir sÄ inpÄ huden. Hudlöst.

Kanske P har rÀtt nÀr han sagt att jag Àr sÄ osocial. Jag tycker ju inte det att jag Àr osocial.
Det tar mer pÄ mina krafter att umgÄs med hon som Àr hos mig nu Àn nÄgon annan. Vad nu det beror pÄ vet jag inte.

Det Àr fullt normalt att behöva ÄterhÀmtningstid nÀr man haft besök, sÀrskilt om det Àr en person dÀr det tar extra mycket energi att umgÄs med (vilket inte behöver ha att göra med huruvida man gillar personen eller inte).

Du kunde/ville ju inte ens Äka en tur till IKEA utan sÀllskap, sÄ jag har inte en uppfattning om att du skulle vara en sÀrskilt osocial person. Det var nog bara nÄgot som P sa under nÄt av era tjafs.

P Ă€r vĂ€l ocksĂ„ borta ur ekvationen? SĂ„ lĂ€gg inte en massa energi pĂ„ vad han har sagt. De flesta mĂ€nniskor Ă€r förmodligen BÅDE sociala och osociala - behöver bĂ„de umgĂ€nge med andra mĂ€nniskor OCH egentid.

Du kanske Àr Àrligare tillsammans med den hÀr vÀnninan? Det tar förmodligen mer pÄ krafterna Àn ytligare kontakter.

Sedan tÀnker jag att man behöver skilja pÄ att vara en social person i betydelsen att man gillar (och Àr hyfsat bra pÄ) att umgÄs med andra mÀnniskor, och hur man laddar sitt intre batteri, om man gör det genom att vara sjÀlv eller genom att vara med andra mÀnniskor.

Oj, mĂ€nniskor Ă€r SÅ sĂ„ olika i det avseendet! Somliga jag kĂ€nner klĂ€ttrar pĂ„ vĂ€ggarna och blir helt jĂ€ttestressade om de behöver vara ensamma hemma en stund. De behöver folk omkring sig hela hela tiden. Andra (jag t.ex.) har ett socialt batteri som tar slut rĂ€tt snabbt och MÅSTE fĂ„ laddas upp i ensamhet. Jag Ă€r inte "ensam" i ordets negativa bemĂ€rkelse utan behöver helt enkelt egentid. Massor med egentid. Jag har hur mycket som helst att göra och behöver inte konstant sĂ€llskap. Det hade gjort mig galen.

Jag tycker till och med det Àr positivt att vara sÄ, det mÄste vara jobbigt att behöva ha folk omkring sig hela tiden.

Senast Àndrad:
Oj, mĂ€nniskor Ă€r SÅ sĂ„ olika i det avseendet! Somliga jag kĂ€nner klĂ€ttrar pĂ„ vĂ€ggarna och blir helt jĂ€ttestressade om de behöver vara ensamma hemma en stund. De behöver folk omkring sig hela hela tiden. Andra (jag t.ex.) har ett socialt batteri som tar slut rĂ€tt snabbt och MÅSTE fĂ„ laddas upp i ensamhet. Jag Ă€r inte "ensam" i ordets negativa bemĂ€rkelse utan behöver helt enkelt egentid. Massor med egentid. Jag har hur mycket som helst att göra och behöver inte konstant sĂ€llskap. Det hade gjort mig galen.

Jag tycker till och med det Àr poritivt att vara sÄ, det mÄste vara jobbigt att behöva ha folk omkring sig hela tiden.
Lite samma hÀr, tror jag. Jag brukar kÀnna att jag fÄr mitt sociala umgÀnge tillfredsstÀllt pÄ jobbet. Resten av tiden sitter jag gÀrna sjÀlv och skriver, lÀser, tittar pÄ TV eller nÄgot annat "osocialt" :D .

Det Àr olika beroende pÄ vem det Àr. Tror det har att göra med att hon inte Àr sÄ sjÀlvgÄende hemma hos mig utan jag servar med allt. SÄnt tar pÄ krafterna nÀr jag Àven har StörstaLilla.

Åt precis en plommon i madeira och googlade sen att den innehĂ„ller ca 1 % alkohol. Men 1 % av en sĂ„dan liten borde inte vara nĂ„gon fara.

Edit: jag fick sÄn dÀr förpackning. Men nu fÄr jag endast ta en om dagen. Inte mer.
Vill inte riskera fÄ sug.

Senast Àndrad:
Jaha nu har jag Àtit tvÄ.
Vanlig fazer hade ju varit bÀttre.
Stör mig pÄ mig sjÀlv. Undrar om det inte bara var vetskapen att den innehÄller pyttelite alkohol som gjorde att jag var tvungen ta en till. Bara för att.

Jaha nu har jag Àtit tvÄ.
Vanlig fazer hade ju varit bÀttre.
Stör mig pÄ mig sjÀlv. Undrar om det inte bara var vetskapen att den innehÄller pyttelite alkohol som gjorde att jag var tvungen ta en till. Bara för att.
Gör dig av med dem. De Àr jÀttegoda, tycker jag ocksÄ :) . Men det Àr vÀl inte vÀrt risken för dig?

TÀnker mycket pÄ detta med hund. Kanske för det varit sÄ mycket hundprat pÄ senaste tiden.
LÀngtan Àr stark.
Men logiskt sÄ vet jag att nej jag ska inte skaffa en hund nu. SÀmsta lÀget pÄ flera vis.
TÀnker att det fÄr vÀnta minst ett Är innan jag ens tar upp den tanken igen. SÄ kanske om ca 2 Är eller sÄ. Men det Àr en evighet.
Det kÀnns sÄ ledsamt. Men nej ingen hund nu.
Det skulle bli en valp och nej det funkar inte att ha en ettÄring och en valp samtidigt.
Oavsett blir det min hund och ingen annans. Jo StörstaLillas hund ocksÄ men jag som gör allt.
J har ingen erfarenhet med hundar. Han Ă€r en sĂ„ kallad ”kattmĂ€nniska”.
Tur jag har Ă€lskade Jinns och hĂ€starna ❀

TÀnker mycket pÄ detta med hund. Kanske för det varit sÄ mycket hundprat pÄ senaste tiden.
LÀngtan Àr stark.
Men logiskt sÄ vet jag att nej jag ska inte skaffa en hund nu. SÀmsta lÀget pÄ flera vis.
TÀnker att det fÄr vÀnta minst ett Är innan jag ens tar upp den tanken igen. SÄ kanske om ca 2 Är eller sÄ. Men det Àr en evighet.
Det kÀnns sÄ ledsamt. Men nej ingen hund nu.
Det skulle bli en valp och nej det funkar inte att ha en ettÄring och en valp samtidigt.
Oavsett blir det min hund och ingen annans. Jo StörstaLillas hund ocksÄ men jag som gör allt.
J har ingen erfarenhet med hundar. Han Ă€r en sĂ„ kallad ”kattmĂ€nniska”.
Tur jag har Ă€lskade Jinns och hĂ€starna ❀

Min sambo Ă€r ocksĂ„ kattmĂ€nniska, Ă€r betydligt mer sjĂ€lvklart för honom att ha katt Ă€n hund. Rets ibland med att jag vill ha en borzoi men dĂ„ knorrar han bestĂ€mt "att en sĂ„n ful hund gĂ„r jag inte med" đŸ€Ł. Han Ă€r uppvĂ€xt med hund bla taxar men de Ă€r jag sjĂ€lv inte sugen att ha 😅 NĂ€ men han har inget sĂ€rskilt hundintresse och det fĂ„r jag givetvis acceptera. Jag sjĂ€lv Ă€r eg mer hundmĂ€nniska Ă€n katt men katt har ökat massor sen vi skaffa katt och de delvis bor inne ❀. Jag vĂ€xte ju upp med stall/ladugĂ„rdskatter. Hund har jag inte haft sen vi tog bort vĂ„r gamla efter att jag flytta hemifrĂ„n men bor vĂ€gg I vĂ€gg med hundar som jag dĂ„ och dĂ„ rastar sĂ„ har Ă€ndĂ„ hundar nĂ€ra mig đŸ„°. Men jag kan förstĂ„ din lĂ€ngtan efter en hund, kanske kan passa bra lite lĂ€ngre fram i tiden som sagt? :)

SÄ trött. I huvudet och kroppen ocksÄ.
Det Àr som att handbromsen Àr i. NÀr jag rör mig Àr jag som vanligt effektiv och sÄ.
SÄ det syns inte. Men sÄ fort jag sÀtter mig sÄ kommer tröttheten som en vÄg och jag har fullt upp hÄlla huvudet över vattenytan.
Fullt fokus pÄ vÀrldens finaste solstrÄle.
Och hÀstarna.
Men jag orkar inte med vissa andra. Mest P som jag vet inte han skriver och ringer.
Vill veta vad jag gör, hur det Àr med StörstaLilla. Allt möjligt.
Jag svarar mest kort. Svarar inte alltid nÀr han ringer. För orkar inte.
Min mamma Àr lite likadan.
Det tar pÄ krafterna.

Min sambo Ă€r ocksĂ„ kattmĂ€nniska, Ă€r betydligt mer sjĂ€lvklart för honom att ha katt Ă€n hund. Rets ibland med att jag vill ha en borzoi men dĂ„ knorrar han bestĂ€mt "att en sĂ„n ful hund gĂ„r jag inte med" đŸ€Ł. Han Ă€r uppvĂ€xt med hund bla taxar men de Ă€r jag sjĂ€lv inte sugen att ha 😅 NĂ€ men han har inget sĂ€rskilt hundintresse och det fĂ„r jag givetvis acceptera. Jag sjĂ€lv Ă€r eg mer hundmĂ€nniska Ă€n katt men katt har ökat massor sen vi skaffa katt och de delvis bor inne ❀. Jag vĂ€xte ju upp med stall/ladugĂ„rdskatter. Hund har jag inte haft sen vi tog bort vĂ„r gamla efter att jag flytta hemifrĂ„n men bor vĂ€gg I vĂ€gg med hundar som jag dĂ„ och dĂ„ rastar sĂ„ har Ă€ndĂ„ hundar nĂ€ra mig đŸ„°. Men jag kan förstĂ„ din lĂ€ngtan efter en hund, kanske kan passa bra lite lĂ€ngre fram i tiden som sagt? :)
Jo absolut lÀngre fram. Men som tex idag hade det bara blivit ytterligare en stress med hund ocksÄ.
Jag vill trÀna med hunden. Men ocksÄ att den ska funka med mer stillsamma dagar som promenader och hÀnga i stallet mm.
Har tvÄ raser som jag Àr intresserad av. Den ena kommer jag köpa frÄn samma kennel helst som min förra hund. Blir det den andra rasen har jag tvÄ jag redan kollat upp.
Men i och med att det Àr förmodligen 2 Är tills dess sÄ mÄste jag inte bestÀmma mig nu.
Ingen hund detta Är eller nÀsta. Men gÀrna sen om det funkar med livet i övrigt.

Liknande trÄdar

• Älskade hĂ€star och tankar som gnager
  • Min pappa Ă€r alkis.
  • L
    Min bÀsta vÀn Àr död
  • Jobbig terapi idag

HĂ€stnyheter

Bukefalos, Radannonser

AllmÀnt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur