BĂ€sta Rubriken đŸ€©

Bukefalos 30 Är!

HallĂ„ 👋
Karamelldrottningen is in the house :D

Vill bara dela med mig av tvÄ i mitt tycke milstolpar.
Var med om en jobbig hÀndelse för cirkus tvÄ veckor sedan. Och inte en tillstymmelse efter sug efter alkohol. Det slog mig faktiskt inte förrÀn dagen efter!
Jag hade ingen tanke pÄ det alls nÀmligen. Utan konstaterade det bara dagen efterÄt att det vare sig kom tankar eller sug. Ingenting!

Andra milstolpen Àr att jag nu har ganska lÀtt för att tala om att jag Àr en nykter alkoholist. Jag har sagt just de orden -nykter alkoholist-
För det Àr ju sÄ det Àr. Om nÄgon blir beklÀmd eller tar illa upp sÄ varsÄgoda. Jag orkar inte fundera hit och dit fram och tillbaka. Mycket bÀttre det kommer fram tydligt.

Jag har alltid trott att jag alltid skulle ha hund. Förmodligen flera stycken.
Att vÀxa upp tillsammans med hundar Àr fantastiskt. SÄ det vill jag kunna ge till StörstaLilla ocksÄ.
SÄ en hund hoppas jag det blir sen framöver.
Men du mÄste ju avslöja raserna annars kanske vi dör av nyfikenhet innan vi fÄr veta :idea: :nailbiting::D

Jo absolut lÀngre fram. Men som tex idag hade det bara blivit ytterligare en stress med hund ocksÄ.
Jag vill trÀna med hunden. Men ocksÄ att den ska funka med mer stillsamma dagar som promenader och hÀnga i stallet mm.
Har tvÄ raser som jag Àr intresserad av. Den ena kommer jag köpa frÄn samma kennel helst som min förra hund. Blir det den andra rasen har jag tvÄ jag redan kollat upp.
Men i och med att det Àr förmodligen 2 Är tills dess sÄ mÄste jag inte bestÀmma mig nu.
Ingen hund detta Är eller nÀsta. Men gÀrna sen om det funkar med livet i övrigt.

LÄter klokt! Vad Àr det för raser ? :)

Inte alls bra. Ingenting fungerar. Sömnen kaos. Huvudet kaos. Kroppen kaos. MÄendet skiftar.
StörstaLilla har som sport att kasta ALL mat pĂ„ golvet och skriker sĂ„ jag mĂ„ste ha hörselkĂ„por pĂ„ 😭
Provat ALLT idag men ingenting duger.
Hon kan ju inte Àta ersÀttning i all evighet!!

Det kommer gÄ bra. De svÀnger lite hit och dit, hela tiden. Ena veckan Àr potatis det bÀsta som finns, veckan efter tror de man försöker lönnmörda dem med potatis.
Vissa dagar mat, andra mer ersĂ€ttning. Är de lite krassliga eller trötta kan det ocksĂ„ pĂ„verka.

Inte alls bra. Ingenting fungerar. Sömnen kaos. Huvudet kaos. Kroppen kaos. MÄendet skiftar.
StörstaLilla har som sport att kasta ALL mat pĂ„ golvet och skriker sĂ„ jag mĂ„ste ha hörselkĂ„por pĂ„ 😭
FÄr man inte sova, sÄ blir allt kaos. Försök bara ta dig igenom dagen och om möjligt fÄ dig en tupplur nÀr barnet möjligen sover <3.

Min minsting Àter bara köttbullar just nu. JÀtte kul! SÀger blÀÀ till allt annat. Ammar dessutom fortfarande, snart 3 Är. Min Àldsta Ät vÀlling tills hon började 1a klass. SÄ lÀnge dom vÀxer och mÄr bra tÀnker jag :D

Har ocksÄ tÀnkt lite senaste tiden pÄ detta med syskon.
Hur jag ska tÀnka kring det. Har skiftat alltifrÄn inga barn, till ett till tre stycken.
Nu har jag ett. Ett fantastiskt underbart barn!
Men jag vet inte hur jag ska tÀnka kring detta om eventuellt syskon eller inte.
Hade först tÀnkt sÀlja av första bilbarnstolen men J tyckte jag skulle vÀnta med det.
Och jag har ocksÄ börjat fundera.
Det som kĂ€nns jobbigt Ă€r att tiden försvinner. Hade jag varit 10 Ă„r yngre hade jag inte brytt mig om att tĂ€nka pĂ„ detta nu. Å andra sidan hade inte StörstaLilla heller dĂ„ funnits. Jag hade med 100 % sĂ€kerhet gjort abort dĂ„.

Tror inte jag nÀmnt det hÀr men för ett tag sedan fick jag fruktansvÀrda magsmÀrtor och blödde mÀngder. Satt i duschen och bara höll strÄlen mot magen. Paracetamol hjÀlpte ingenting.
Men bokade tid pÄ gyn sÄ ska dit om 2 veckor för att se om det Àr nÄgot tok med spiralen.
Hoppas den bara kommit snett eller nÄgot sÄ det Àr enkelt att rÀtta till.
TÀnkte Àven bolla med denna om jag ska ut den helt nÀsta Är eller hur jag ska tÀnka.
Jag fÄr ju inte anvÀnda p-piller lÀngre sÄ har inte sÄ mÄnga alternativ. Men behöver ha den sittandes i detta Äret och halva nÀsta iaf. Sen ta nytt beslut efter det.

Egentligen borde jag kanske varit inlagd vid avvĂ€njningen. Är irriterad pĂ„ mig sjĂ€lv.
Nu hoppas jag sÄklart i och med lÀngre nykterhet plus medicinen som jag tar mot kramper varje dag att jag kan minska ner den sÄ smÄningom.
Har inte haft anfall sen förra sommaren. SÄ det Àr bra. För mig det skulle gÄ minst 2 Är innan jag kan övervÀga att minska ner dosen. Men mÄste ta tester osv dÄ.
Allt kÀnns bara sÄ onödigt. Borde blivit nykter tidigare. Vill ÀndÄ bitvis dricka trots all skit det medför. Det förstÄr jag Ànnu mindre.

Egentligen borde jag kanske varit inlagd vid avvĂ€njningen. Är irriterad pĂ„ mig sjĂ€lv.
Nu hoppas jag sÄklart i och med lÀngre nykterhet plus medicinen som jag tar mot kramper varje dag att jag kan minska ner den sÄ smÄningom.
Har inte haft anfall sen förra sommaren. SÄ det Àr bra. För mig det skulle gÄ minst 2 Är innan jag kan övervÀga att minska ner dosen. Men mÄste ta tester osv dÄ.
Allt kÀnns bara sÄ onödigt. Borde blivit nykter tidigare. Vill ÀndÄ bitvis dricka trots all skit det medför. Det förstÄr jag Ànnu mindre.
Du hade vÀl inte gÄtt med pÄ att var inlagd vid avvÀnjningen?

UtifrÄn kÀnns det som du - precis som mÄnga andra - behövt processen med bakslag och Äterfall osv för att faktiskt sjÀlv komma fram till att nej jag vill inte det hÀr med och jag vill jobba för det.

För som du dels resonerar idag och framförallt kan hantera det andra ser och talar om för sig Àr en extremt stor skillnad mot tidigare. Du gör ett jÀttebra jobb idag - men du var dÄ inte dÀr du Àr nu

Om nÄgon hÀr lÀser i trÄden. Kanske ingen som direkt skrivit nÄgot sÄ ingen specifik person jag tÀnker pÄ.
Men om nÄgon av er som lÀst nÄnting och bitvis kÀnner igen sig sÄ vill jag bara sÀga det att det Àr ett helvete.
BÄde under aktivt missbruk men Àven nÀr man slutar.
Det finns mediciner mot sug mm.
Och samtalskontakt.
Kolla upp behandlingsgrupper via kommunen dÀr du bor.
AA finns sÄklart ocksÄ. De Àr snÀlla dÀr och alla sitter sÄ att sÀga i samma bÄt.
Finns Àven online.

Det Àr en sjukdom.
För att slippa vidare komplikationer Ă€r det bĂ€ttre sluta Ă€n skjuta upp det ”till imorgon, nĂ€sta vecka” osv.

Prata med nÄgon. Din bÀsta vÀn. Grannen. NÄgon pÄ jobbet.

Du Àr inte dum i huvudet men du fixar inte alkoholen och den biter sig tag i minsta cell och ja DEN gör att du blir kidnappad av dina egna tankar och begÀr och vill ha mer och mer.

Du hade vÀl inte gÄtt med pÄ att var inlagd vid avvÀnjningen?

UtifrÄn kÀnns det som du - precis som mÄnga andra - behövt processen med bakslag och Äterfall osv för att faktiskt sjÀlv komma fram till att nej jag vill inte det hÀr med och jag vill jobba för det.

För som du dels resonerar idag och framförallt kan hantera det andra ser och talar om för sig Àr en extremt stor skillnad mot tidigare. Du gör ett jÀttebra jobb idag - men du var dÄ inte dÀr du Àr nu
Nej jag hade vÀgrat.

KÀnner ocksÄ en viss rÀdsla över att jag nÄgon gÄng skulle ta ett Äterfall.
NÄgot jag verkligen inte vill eller planerar att göra. SÄ ingen behöver kÀnna nÄgon oro vad gÀller det.
Men jag kÀnner ÀndÄ en viss oro över det.
Det kÀnns obehagligt. Speciellt nÀr jag fÄr minnen eller tankar Ät det hÄllet.
Det gör mig rÀdd, frustrerad och Àven ledsen.
I början kan tanken kÀnnas triggande. Rent av rimlig. Sen rÀtt fort kan jag styra bort dessa.
Men tÀnk om jag nÄn gÄng inte skulle klara av det?
Det Àr det jag Àr rÀdd för och vilka följder det skulle bli.
Den hÀr rÀdslan över att dricka hade inte jag dÄ nÀr jag drack eller försökte sluta. Utan den har kommit pÄ senare tid.
Jag vill kunna kÀnna mig trygg i att oavsett vad som sker i livet att jag kommer att vara nykter.
Men jag kÀnner mig inte helt trygg i det.
DÀrav rÀdslan.

KÀnner ocksÄ en viss rÀdsla över att jag nÄgon gÄng skulle ta ett Äterfall.
NÄgot jag verkligen inte vill eller planerar att göra. SÄ ingen behöver kÀnna nÄgon oro vad gÀller det.
Men jag kÀnner ÀndÄ en viss oro över det.
Det kÀnns obehagligt. Speciellt nÀr jag fÄr minnen eller tankar Ät det hÄllet.
Det gör mig rÀdd, frustrerad och Àven ledsen.
I början kan tanken kÀnnas triggande. Rent av rimlig. Sen rÀtt fort kan jag styra bort dessa.
Men tÀnk om jag nÄn gÄng inte skulle klara av det?
Det Àr det jag Àr rÀdd för och vilka följder det skulle bli.
Den hÀr rÀdslan över att dricka hade inte jag dÄ nÀr jag drack eller försökte sluta. Utan den har kommit pÄ senare tid.
Jag vill kunna kÀnna mig trygg i att oavsett vad som sker i livet att jag kommer att vara nykter.
Men jag kÀnner mig inte helt trygg i det.
DÀrav rÀdslan.
Jag tÀnker att rÀdslan har kommit pÄ senare tid eftersom det Àr nu du Àntligen har börjat bry dig pÄ riktigt om att vara nykter? Du har insett hur viktigt det Àr, och hur mycket du skulle kunna förlora pÄ att börja dricka igen? Kanske?

Liknande trÄdar

• Älskade hĂ€star och tankar som gnager
  • Min pappa Ă€r alkis.
  • L
    Min bÀsta vÀn Àr död
  • Jobbig terapi idag

HĂ€stnyheter

Bukefalos, Radannonser

AllmÀnt, Dagbok

Barn

Hund

• Att vara en usel hundförare/trĂ€nare