BĂ€sta Rubriken đŸ€©

Bukefalos 30 Är!

HallĂ„ 👋
Karamelldrottningen is in the house :D

Vill bara dela med mig av tvÄ i mitt tycke milstolpar.
Var med om en jobbig hÀndelse för cirkus tvÄ veckor sedan. Och inte en tillstymmelse efter sug efter alkohol. Det slog mig faktiskt inte förrÀn dagen efter!
Jag hade ingen tanke pÄ det alls nÀmligen. Utan konstaterade det bara dagen efterÄt att det vare sig kom tankar eller sug. Ingenting!

Andra milstolpen Àr att jag nu har ganska lÀtt för att tala om att jag Àr en nykter alkoholist. Jag har sagt just de orden -nykter alkoholist-
För det Àr ju sÄ det Àr. Om nÄgon blir beklÀmd eller tar illa upp sÄ varsÄgoda. Jag orkar inte fundera hit och dit fram och tillbaka. Mycket bÀttre det kommer fram tydligt.

Men ska du verkligen dra in en snÀll och fin mÀnniska i en relation med dig innan du klarar av att lÄta bli att göra sÄnt som sÄrar?
Kanske du mÄste ta tag i varför du hela tiden söker kickar? Nu dricker du ju inte. Men det verkar svÄrt för dig att inte "knarka kÀnslor" istÀllet, leta kickar eller bekrÀftelse tex. Det kÀnns som att det kan förstöra rÀtt mycket om du inte tar tag i det. För det upprepas ju. Du gör ngt som du inte vill stÄ för, mÄr dÄligt efter och gör det igen.
Jag har tagit upp detta med psykolog. Jag vill ha en förÀndring!
Sen gled det in mer fokus pÄ stress. Att det skulle vara orsaken?
Men jag vet inte om jag Àr sÄ stressad?
Jag tror inte det hjÀlper sÄ mycket att prata om detta. För det har jag försökt.
MÄste skÀrpa mig.
Problemet Ă€r att ”skĂ€rpa mig” nĂ€stan fĂ„r motsatt effekt.
Jag kanske bara Àr dum i huvudet helt enkelt.

Jag tror inte det hjÀlper sÄ mycket att prata om detta. För det har jag försökt.
MÄste skÀrpa mig.
Vad Àr det som gör att du inte tror att du Àr stressad? Stress över ekonomi? Stress över att vara ensamstÄende förÀlder? Stress över ditt missbruk?

MÄste skÀrpa mig.
Ingen kan skÀrpa sig ur dÄliga vanor/beteenden, det Àr liksom inte ett verktyg som finns i lÄdan. Du mÄste hitta en annan metod för att hantera problemet nÀr det uppstÄr. Leta rÀtt pÄ vartifrÄn den hÀr viljan till att hitta pÄ konstigheter kommer ifrÄn och sedan hitta en annan metod för att hantera problemet Àn att göra de dÀr dumheterna.
NÄgon sa att man kan inte sluta med dÄliga vanor man kan bara byta ut dom mot andra.
SÄ tex jag tröstÀter, för att sluta tröstÀta mÄste jag ersÀtta det med nÄgot annat i de situationer jag kÀnner behovet. Jag kan dÄ tex byta det mot en promenad, stickning eller nÄgot annat som ger mig tillfredstÀllelse. Man kan ocksÄ lÀgga till betÀnketid tex genom att bestÀmma att sÀtta upp smÄ hinder tex att inte ha godis hemma sÄ jag mÄste Äka ivÀg för att köpa, jag mÄste alltid vÀnta en halvtimme innan jag fÄr Àta chokladen och om jag fortfarande Àr sugen dÄ Àr det ok eller man mÄste alltid ringa en vÀn för för att prata om det innan jag Àter chokladen. Förhoppning Àr ju dÄ att jag ska komma pÄ andra tankar innan jag agerar. Du kÀnner sÀker igen det hÀr frÄn din behandling mot alkoholmissbruket. Att liksom skjuta upp bruket i förhoppning att suget ska gÄ över. PÄ samma sÀtt kan du hantera det hÀr andra behovet av att göra impulsiva saker som skadar ditt liv. Verktygen Àr dÄ 1) skapa hinder och skjut upp agerandet 2) byt ut det mot nÄgot annat mindre skadligt.

Ingen kan skÀrpa sig ur dÄliga vanor/beteenden, det Àr liksom inte ett verktyg som finns i lÄdan. Du mÄste hitta en annan metod för att hantera problemet nÀr det uppstÄr. Leta rÀtt pÄ vartifrÄn den hÀr viljan till att hitta pÄ konstigheter kommer ifrÄn och sedan hitta en annan metod för att hantera problemet Àn att göra de dÀr dumheterna.
NÄgon sa att man kan inte sluta med dÄliga vanor man kan bara byta ut dom mot andra.
SÄ tex jag tröstÀter, för att sluta tröstÀta mÄste jag ersÀtta det med nÄgot annat i de situationer jag kÀnner behovet. Jag kan dÄ tex byta det mot en promenad, stickning eller nÄgot annat som ger mig tillfredstÀllelse. Man kan ocksÄ lÀgga till betÀnketid tex genom att bestÀmma att sÀtta upp smÄ hinder tex att inte ha godis hemma sÄ jag mÄste Äka ivÀg för att köpa, jag mÄste alltid vÀnta en halvtimme innan jag fÄr Àta chokladen och om jag fortfarande Àr sugen dÄ Àr det ok eller man mÄste alltid ringa en vÀn för för att prata om det innan jag Àter chokladen. Förhoppning Àr ju dÄ att jag ska komma pÄ andra tankar innan jag agerar. Du kÀnner sÀker igen det hÀr frÄn din behandling mot alkoholmissbruket. Att liksom skjuta upp bruket i förhoppning att suget ska gÄ över. PÄ samma sÀtt kan du hantera det hÀr andra behovet av att göra impulsiva saker som skadar ditt liv. Verktygen Àr dÄ 1) skapa hinder och skjut upp agerandet 2) byt ut det mot nÄgot annat mindre skadligt.
Precis som @monster1 skriver sÄ kan man inte skÀrpa sig frÄn sÄnt dÀr. Det finns en orsak till att du gör "farliga" saker och det tror jag verkligen inte bara beror pÄ stress. Ta upp det med din samtalskontakt igen. Du behöver förstÄ orsaken till liknande beteende och du behöver fÄ verktyg att jobba med för att bli bÀttre pÄ att motstÄ "farliga" frestelser. KÀnner att KBT kanske skulle vara grejen för dig.

Senast Àndrad:
MÄste skÀrpa mig.

Men det gÄr inte att skÀrpa sig ur en sjukdom, minst av allt en som Àr kronisk. Man fÄr hitta andra sÀtt att hantera det pÄ.
Försök att vara snÀllare mot dig sjÀlv.

UtifrÄn dom senaste sidorna i trÄden tycker jag att du verkar jÀttestressad, och att det triggats igÄng nÄnting av projektet "flytta ihop". Vips sÄ hamnar du tillbaka i beteendet att söka kickar fast du vet att det inte blir bra. Jag vet inte om du diskuterat det mönstret med psykolog? Annars Àr det nog lÀge nu.

triggats igÄng nÄnting av projektet "flytta ihop"
Ett projekt som inte ens finns, eftersom det inte beslutats om nÄgon ihopflytt.
@karamelldrottningen

Jag tycker (personligen alltsÄ) det det verkar enormt stressande att vara i en sÄdan vag de facto-förÀndring. Det bara pÄgÄr och flyter ivÀg under okontrollerade former och blir i realiteten mer eller mindre en ihopflytt - trots att det uttryckligen inte beslutats.

Men sÄ tycker jag att det verkar galet stressat att gÄ sÄ fort fram med att kapa bort merparten av eget liv ocksÄ. SÀrskilt dÄ som du har problem att hantera i relation till att rodda ditt eget liv med stabilitet och sjÀlvförtroende. NÀr du knappt har hittat ditt eget varande i din egen vardag efter ett komplicerat och vÀldigt nytt relationsavslut.

Men det gÄr inte att skÀrpa sig ur en sjukdom, minst av allt en som Àr kronisk. Man fÄr hitta andra sÀtt att hantera det pÄ.
Försök att vara snÀllare mot dig sjÀlv.

UtifrÄn dom senaste sidorna i trÄden tycker jag att du verkar jÀttestressad, och att det triggats igÄng nÄnting av projektet "flytta ihop". Vips sÄ hamnar du tillbaka i beteendet att söka kickar fast du vet att det inte blir bra. Jag vet inte om du diskuterat det mönstret med psykolog? Annars Àr det nog lÀge nu.
Flytta ihop Àr jag inte speciellt stressad över.
Ekonomin stressar mig nÄgot. Men det Àr en helt annan grej som stressar mig extremt mycket . SÄ att jag knappt kan andas.

Det Àr svÄrt att hantera allting. Jag har gjort det jag ska och mer kan jag inte göra.
Och ja distraktioner hjÀlper inte! Annat Àn kortvarigt.
Det vet jag. Men ibland stÄr jag knappt ut.
GÄrdagen var ÀndÄ ok. Speciellt kvÀllen var vÀldigt bra.
Idag Àr det kaos men min strategi blir att förutom vara en bra mamma sÄklart Àven pyssla med hÀstarna och ikvÀll blir det nog trÀdgÄrdspyssel.
Blir vĂ€ldigt glad över min ros 😍
En ros har jag lyckats föda upp. Resten har dött 😞

Börjar bli nöjd med trĂ€dgĂ„rden. JĂ€ttekonstigt att skriva det för det Ă€r jag sĂ€llan om ens nĂ„nsin 😅
Det blev mer ikvÀll Àn det var tÀnkt men har gjort nÄgra förbÀttringar pÄ dammen och snyggat till runt om.

———

KBT har jag haft tidigare.
Sen inom beroendevÄrden Àr det vÀldigt likt KBT ocksÄ.
Jag har vÀldigt bra koll pÄ hur jag borde tÀnka.
Mest har jag jobbat med alkoholbiten. Kopplat till det. SÄ dÀr Àr jag snabbare oftast att uppmÀrksamma tidiga tankar.
Eller ja iaf bÀttre Àn tidigare.

Just nu kÀnns det inte speciellt bra. Men dricka gör jag inte. Det Àr uteslutet.

Blir grÄtfÀrdig av alla miljoner saker hemma :arghh:
Jag lÀgger i en grej i skÄpet och vipps har en dörr öppnats och fem saker ligger ute igen.
TvÀttar och tvÀttar och tvÀttar men det tar aldrig slut.
Kastar sopor, sopor och sopor.

DET TAR ALDRIG SLUT!!

Är less pĂ„ att bo i KAOS

Jag borde klara av detta sjÀlv!!
Men HUR ska jag fÄ ordning pÄ allt innan gÀsterna kommer???!

Nu startade jag nyss en tvÀtt och tror ni inte att jag glömde sÀtta i högen som skulle tvÀttas!
SĂ„ nu gĂ„r bara en halvtom maskin 😭
Helt jÀvla otroligt arr allt gÄr baklÀnges

Nu startade jag nyss en tvÀtt och tror ni inte att jag glömde sÀtta i högen som skulle tvÀttas!
Nej varför borde du det? De smÄbarns förÀldrar jag kÀnner gÄr pÄ knÀna under den period du Àr i nu. Det Àr stökigt och man fÄr inte tillrÀckligt med sömn medan barnen verkar ha oÀndligt med energi. DÄ Àr de ÀndÄ tvÄ och har inte sÀllan sina förÀldrar till hjÀlp pÄ bÄda sidor för avlastning.

Du gör sÄ gott du kan och det Àr bra nog. Du Àr nykter och du tar hand om störstalilla och har en gÄrd(!). Bara det skulle kÀnnas helt övermÀktigt för mig.

Du gör ett jÀttebra jobb, med det du har och det Àr ok att det Àr stökigt och lite kaosigt. Det Àr ocksÄ helt ok att be om hjÀlp frÄn sin omgivning nÀr man hÄller pÄ att gÄ i tusen bitar och allt kÀnns som för mycket <3.

Jag har missat att du ska ha gÀster - jag vet inte om de Àr familj eller kompisar eller? Oavsett sÄ blir jag jÀtteglad nÀr jag kommer hem till folk och det Àr sÄdÀr lite halvstÀdat bara. Lite mÀnskligt stökigt. Jag HAR varit hem till sÄna som har det nÀrmast kliniskt rent, inga pryttlar framme, inget damm, allt helt perfekt, ödsligt ... och det ger mig nÀstan Ängest. VEM lever ens sÄ?!? Jag vill fÄ besöka ett riktigt hem, mÀnskligt och rörigt och hemtrevligt. SÄ oroa dig inte!!

Jag har missat att du ska ha gÀster - jag vet inte om de Àr familj eller kompisar eller? Oavsett sÄ blir jag jÀtteglad nÀr jag kommer hem till folk och det Àr sÄdÀr lite halvstÀdat bara. Lite mÀnskligt stökigt. Jag HAR varit hem till sÄna som har det nÀrmast kliniskt rent, inga pryttlar framme, inget damm, allt helt perfekt, ödsligt ... och det ger mig nÀstan Ängest. VEM lever ens sÄ?!? Jag vill fÄ besöka ett riktigt hem, mÀnskligt och rörigt och hemtrevligt. SÄ oroa dig inte!!
Exakt detta! Det ska vÀl för sjutton synas att nÄgon bor och lever i hemmet! :)

Det Ă€r vĂ€l inte sĂ„ lĂ€tt hĂ„lla koll pĂ„ nĂ€r jag inte nĂ€mnt det hĂ€r innan 😅

Nu sover StörstaLilla och jag har varit effektiv. SĂ„ kĂ€nner inte samma panik lĂ€ngre. BĂ„ten kommer inte förrĂ€n pĂ„ kvĂ€llen och sen Ă€r det bilfĂ€rd sista biten sĂ„ egentligen stressar jag helt i onödan 🙈

Edit: Egentligen Àr det vÀldigt bra att de kommer nu sÄ jag inte behöver fokusera massor pÄ det som stressar mig mest.
Plus att jag kommer inte trÀffa nÄgon jag inte borde trÀffa. OcksÄ positivt.

Senast Àndrad:

Liknande trÄdar

• Älskade hĂ€star och tankar som gnager
  • Min pappa Ă€r alkis.
  • L
    Min bÀsta vÀn Àr död
  • Jobbig terapi idag

HĂ€stnyheter

Bukefalos, Radannonser

AllmÀnt, Dagbok

Barn

Hund