BĂ€sta Rubriken đŸ€©

Bukefalos 30 Är!

HallĂ„ 👋
Karamelldrottningen is in the house :D

Vill bara dela med mig av tvÄ i mitt tycke milstolpar.
Var med om en jobbig hÀndelse för cirkus tvÄ veckor sedan. Och inte en tillstymmelse efter sug efter alkohol. Det slog mig faktiskt inte förrÀn dagen efter!
Jag hade ingen tanke pÄ det alls nÀmligen. Utan konstaterade det bara dagen efterÄt att det vare sig kom tankar eller sug. Ingenting!

Andra milstolpen Àr att jag nu har ganska lÀtt för att tala om att jag Àr en nykter alkoholist. Jag har sagt just de orden -nykter alkoholist-
För det Àr ju sÄ det Àr. Om nÄgon blir beklÀmd eller tar illa upp sÄ varsÄgoda. Jag orkar inte fundera hit och dit fram och tillbaka. Mycket bÀttre det kommer fram tydligt.

Försöker koncentrera mig pÄ att lÀsa i en bok men det Àr helt omöjligt. LÀser samma rader hela tiden.
Det Àr bara blÀ och jobbigt att vara jag just nu.
GrÄter mellan varven. KÀnner paniken bubbla.
Försöker reda ut med allt. Men kommer aldrig fram till nÄgot.
Är fruktansvĂ€rt less pĂ„ mig sjĂ€lv.
Kopiöst urless
AlltsÄ ibland Àr det bÀttre att inte berÀtta allt, det man inte vet har man inte ont av.

TrÄden Àr nu pÄ sida 7 och vad jag minns frÄn det jag lÀst sÄ har det överhuvudtaget inte varit nÄgon kritik allls. Mestadels positivt och hyllningar (med all rÀtt) till nykterheten, och en del neutralt/sakliga svar pÄ frÄgor. DÀrför tycker jag att det blivit orimligt mycket uppstÄndelse över en kommentar om att tÀnka över den ekonomiska prioriteringen och inte bara rusa ivÀg i alla lyckliga idéer. Jag ser inte att det ligger nÄgon motsÀttning i att bÄde glÀdjas, vara stolt över och njuta av nykterhet och mer lugn i tillvaron, och att samtidigt ocksÄ tÀnka pÄ "trÄkiga" saker som ekonomi. Livet Àr ju liksom bÄde och, bÄde roligheter och jobbigheter, och man kan ju hÄlla bÄda tankarna i huvudet samtidigt.

Om du tror att det skulle handla om min egen "nyfikenhet" sÄ underskattar du grovt hur mycket problem det kan bli nÀr en person har (uttalad elller tyst) makt över en annan person genom att den ena har mer pengar eller Àger saker som den andra personen Àr beroende av.

Att sitta ekonomiskt knuten till en man som man försöker lÀmna Àr inget man enkelt löser pÄ en kvart, om man sjÀlv saknar medel. SÄ att du hÀnvisar till det som nÄgot "som snackades om för flera mÄnader sedan" tyder igen pÄ att du kanske inte sett hur illa det kan bli.

Men jag hoppas sÄklart att TS funnit en lösning nu, och Àven om jag inte förstÄr varför ett enkelt "det Àr löst nu" skulle göra att trÄden lÄses, sÄ Àr det ju hennes val att hon inte vill prata om det. Hon mÄste sÄklart aldrig redovisa nÄgonting för oss. Och jag tycker inte att det Àr ett dugg konstigt att inte vilja prata om det ifall det nu inte skulle vara löst, det Àr snarast mÀnskligt.

Det som skaver Àr dÀremot att sÄ mÄnga andra tycker att det Àr förbjudet att pÄminna om att inte glömma bort att skydda sig sjÀlv, för det Àr ju det som det handlar om, i att göra sig ekonomiskt fri frÄn en partner man försöker lÀmna.

Tack och hej, frÄn mej. Inget mer tjafs nu, tack.
Äh, tidigare trĂ„dar av ts, förstĂ„s. My mistake, men du hade nog fattat andemeningen om du hade velat.

Det Àr vÀl inte jÀttekonstigt att man dejtar flera, sÄ lÀnge det Àr i dejting-stadiet. Men vill du att det ska utvecklas till ett förhÄllande Àr det nog hög tid att du bestÀmmer dig för en kille, om han Àr mono vill sÀga.
Ja hĂ„ller med. Det gĂ„r för fort. Är nog det.
Skrev igÄr till bilm och ja det var jobbigt men tÀnkte nÀr jag ÀndÄ var i farten.
Och jag har lÀttare med att skriva Àn att sÀga ibland. SÄ dÀrför.
Hans reaktion gav mig Ängest och annat men fÄr se idag hur det gÄr.
Ska bjuda honom pÄ den fashionabla (:cautious:) grillen idag.

Jag Àr ÀndÄ tacksam att jag Àr sÄ pass stabil nu och kan tÀnka logiskt utan att kÀnslorna tar över. Det Àr jÀttebra.
Men visst skaver det. Jag ska försöka att ta upp det med denna NÄgon som tog hit den.
Denna NÄgon ville absolut fira midsommar med sitt barnbarn och som dessutom började prata om hur man kan piffa till snaps med nÄgon krydda hon tagit med ocksÄ. Men sÄ sa hon att nÄgon vodka blir det inte. Men tydligen kunde man anvÀnda den som lukt hemma i skÄpen nÀr den torkat.
Jag tycker att det hade rĂ€ckt sĂ„ och inte ta upp om nĂ„gon vodka öht. Som en underbetoning om hur ”synd” det Ă€r att inte fĂ„ ta en snaps pĂ„ midsommar.

Jag ska fira med J och ev P ocksĂ„ om han vill. Ingen av dessa dricker i min nĂ€rhet och knappt annars heller. SĂ„ nu ska alltsĂ„ denna NĂ„gon ocksĂ„ vara med och givetvis ”styra upp allt” och bestĂ€mma.
Ja ja.. vinflaskan Àr bara helt error pÄ den.

Jag Àr ÀndÄ tacksam att jag Àr sÄ pass stabil nu och kan tÀnka logiskt utan att kÀnslorna tar över. Det Àr jÀttebra.
Men visst skaver det. Jag ska försöka att ta upp det med denna NÄgon som tog hit den.
Denna NÄgon ville absolut fira midsommar med sitt barnbarn och som dessutom började prata om hur man kan piffa till snaps med nÄgon krydda hon tagit med ocksÄ. Men sÄ sa hon att nÄgon vodka blir det inte. Men tydligen kunde man anvÀnda den som lukt hemma i skÄpen nÀr den torkat.
Jag tycker att det hade rĂ€ckt sĂ„ och inte ta upp om nĂ„gon vodka öht. Som en underbetoning om hur ”synd” det Ă€r att inte fĂ„ ta en snaps pĂ„ midsommar.

Jag ska fira med J och ev P ocksĂ„ om han vill. Ingen av dessa dricker i min nĂ€rhet och knappt annars heller. SĂ„ nu ska alltsĂ„ denna NĂ„gon ocksĂ„ vara med och givetvis ”styra upp allt” och bestĂ€mma.
Ta ut den flaskan, va fan liksom!! Vad Àr det för fel pÄ folk?

Jag tycker det lÄter som lÀge att förklara för denna NÄgon att i ditt hem ska inte finnas nÄn alkohol, inte sÄ mycket som en droppe, punkt. Om denna NÄgon inte hör efter och ÀndÄ tar dit alkohol sÄ kan hon gott fÄ stÄ och titta pÄ medan du hÀller ut rubbet i vasken. :devil:

Jag tycker det lÄter som lÀge att förklara för denna NÄgon att i ditt hem ska inte finnas nÄn alkohol, inte sÄ mycket som en droppe, punkt. Om denna NÄgon inte hör efter och ÀndÄ tar dit alkohol sÄ kan hon gott fÄ stÄ och titta pÄ medan du hÀller ut rubbet i vasken. :devil:
Nej jag mÄste gÄ försiktigt fram och inte starta ett krig. Det orkar jag inte.
Och hon vet redan om att det inte ska finnas alkohol hÀr. Det har hon till och med sjÀlv sagt tidigare.

Och hon vet redan om att det inte ska finnas alkohol hÀr. Det har hon till och med sjÀlv sagt tidigare.
Det Àr inte att starta ett krig att hÀvda bestÀmmanderÀtt över sin egen bostad.
Och om NÄgon gör detta fast hon vet reglerna sÄ Àr det vÀl Ànnu mindre problem att sÀtta ner foten.

Men dÄ sÄ. Om hon redan VET och har sagt det sjÀlv tidigare sÄ startar du vÀl inget krig. DÄ pÄminner du bara om att problemet kvarstÄr.

För m
För mig lÄter hennes beteende bÄde djupt respektlöst OCH nÀstan lite provocerande. Bryr hon sig verkligen om dig eller vill hon i hemlighet att du ska misslyckas?

Jag hade hÀllt ut flaskan (Àr den av nÄn extremt dyrbar ÄrgÄng hade jag bett henne hÀmta den omgÄende).

För m

För mig lÄter hennes beteende bÄde djupt respektlöst OCH nÀstan lite provocerande. Bryr hon sig verkligen om dig eller vill hon i hemlighet att du ska misslyckas?

Jag hade hÀllt ut flaskan (Àr den av nÄn extremt dyrbar ÄrgÄng hade jag bett henne hÀmta den omgÄende).
Behöver hon vin för att umgÄs med sitt barnbarn pÄ en alkoholfri tillstÀllning sÄ verkar hon ocksÄ ha problem ...

Tvekar lite fram och tillbaka med hela den hÀr alkoholistgrejen.
PÄ ett sÀtt kÀnns det vÀldigt uppförstorat allting. Jag har tex inga problem med att gÄ förbi ett systembolag eller ha flaskor i nÀrheten. Eller ja lite kanske. Men ÀndÄ ok.
Och jag tÀnker pÄ hur mÄnga viner smakar vÀldigt gott och den dÀr hÀrliga kÀnslan. Samtidigt som att vara nykter ocksÄ Àr fantastiskt. Alla nyanser. Allting.
Ångesten Ă€r heller inte samma som den har varit Ă€ven fast jag fortfarande har Ă„ngest ibland men den Ă€r inte lika avgrundsdjup.

Tvekar lite fram och tillbaka med hela den hÀr alkoholistgrejen.
PÄ ett sÀtt kÀnns det vÀldigt uppförstorat allting. Jag har tex inga problem med att gÄ förbi ett systembolag eller ha flaskor i nÀrheten. Eller ja lite kanske. Men ÀndÄ ok.
Och jag tÀnker pÄ hur mÄnga viner smakar vÀldigt gott och den dÀr hÀrliga kÀnslan. Samtidigt som att vara nykter ocksÄ Àr fantastiskt. Alla nyanser. Allting.
Ångesten Ă€r heller inte samma som den har varit Ă€ven fast jag fortfarande har Ă„ngest ibland men den Ă€r inte lika avgrundsdjup.
Det lÄter som om det Àr tid att ringa efter hjÀlp?

Liknande trÄdar

• Älskade hĂ€star och tankar som gnager
  • Min pappa Ă€r alkis.
  • L
    Min bÀsta vÀn Àr död
  • Jobbig terapi idag

HĂ€stnyheter

AllmÀnt, Dagbok

Barn

Hund

• Att vara en usel hundförare/trĂ€nare
  • Valpkull!