BĂ€sta Rubriken đŸ€©

Bukefalos 30 Är!

HallĂ„ 👋
Karamelldrottningen is in the house :D

Vill bara dela med mig av tvÄ i mitt tycke milstolpar.
Var med om en jobbig hÀndelse för cirkus tvÄ veckor sedan. Och inte en tillstymmelse efter sug efter alkohol. Det slog mig faktiskt inte förrÀn dagen efter!
Jag hade ingen tanke pÄ det alls nÀmligen. Utan konstaterade det bara dagen efterÄt att det vare sig kom tankar eller sug. Ingenting!

Andra milstolpen Àr att jag nu har ganska lÀtt för att tala om att jag Àr en nykter alkoholist. Jag har sagt just de orden -nykter alkoholist-
För det Àr ju sÄ det Àr. Om nÄgon blir beklÀmd eller tar illa upp sÄ varsÄgoda. Jag orkar inte fundera hit och dit fram och tillbaka. Mycket bÀttre det kommer fram tydligt.

Det Àr som att jag kÀnner sÄ mycket och sÄ starkt sÄ ofta att jag blir nÀrmast drÀnerad pÄ kÀnslorna. Och just nu kÀnner jag ingenting.
Vet inte om det Àr bÀttre.
Tror det bÀsta Àr att kÀnna lite och inte sÄ överdrivet eller ingenting.
Lagom.

Undrar om jag verkligen Àr en bÀttre version som nykter. Andra sÀger att jag Àr det. Mycket bÀttre dessutom.
Men varför ser jag inte det sjÀlv?

Jag tror jag vet vad det Àr. Inte bara en sak utan flera.
Jobbar pÄ dessa lite varje dag.
Allt löses inte pÄ sekunden men lite varje dag. Ett steg i taget.
Även smĂ„ ministeg Ă€r bra. VĂ€nder mig om efter ett tag och ser först dĂ„ att jag gĂ„tt lĂ„ngt.
Sen blicka framÄt igen.

Jag tror fasiken att jag kommer vara nykter i resten av mitt liv.
Har inte vÄgat tro det innan men nu gör jag det.
Det Àr ett för stort steg att dricka. Att sÀtta allt pÄ spel. Riskera allt.
Jag vill inte det. Och Àven om jag skulle fÄ för mig nÄnting sÄ nej steget till att ta första glaset Àr lÄngt bort.
Att kÀnna ingenting har varit en av mina svÄraste kÀnslor att kÀnna. Egentligen alla kÀnslorna men de har jag jobbat sÄ mycket med. DÀr kan jag hantera pÄ ett annat sÀtt.
Att kÀnna sÄdana hÀr icke-kÀnslor har jag inte trÀnat pÄ pÄ samma sÀtt. SÄ det gör jag nu.

Undrar om jag verkligen Àr en bÀttre version som nykter. Andra sÀger att jag Àr det. Mycket bÀttre dessutom.
Men varför ser jag inte det sjÀlv?

DÀrför att iom alkoholen sÄ dövade du bort det du kÀnner nu. Nu mÄste du ta tag i det du kÀnner.
Det Àr dÀrför vi ocksÄ Àr pÄ dej om att du kanske behöver professionell hjÀlp att reda ut hur du ska hantera alla kÀnslor som du nu inte "tar bort" med alkohol. Du kan behöva hjÀlp att reda ut varför du reagerar pÄ "allt"... Och det tar tid att hitta en person som du kan kÀnna att du kan berÀtta allt för. För som det Àr nu berÀttar du ju inte ens "allt" för dej sjÀlv. Du "kan/orkar" inte med alt som hÀnder ibland...
Allt det du gett dej in pÄ nu med ditt nyktra "nya liv" TAR TID !!!

DÀrför att iom alkoholen sÄ dövade du bort det du kÀnner nu. Nu mÄste du ta tag i det du kÀnner.
Det Àr dÀrför vi ocksÄ Àr pÄ dej om att du kanske behöver professionell hjÀlp att reda ut hur du ska hantera alla kÀnslor som du nu inte "tar bort" med alkohol. Du kan behöva hjÀlp att reda ut varför du reagerar pÄ "allt"... Och det tar tid att hitta en person som du kan kÀnna att du kan berÀtta allt för. För som det Àr nu berÀttar du ju inte ens "allt" för dej sjÀlv. Du "kan/orkar" inte med alt som hÀnder ibland...
Allt det du gett dej in pÄ nu med ditt nyktra "nya liv" TAR TID !!!
Vad tÀnker du pÄ nÀr du menar att jag inte berÀttar allt för mig sjÀlv?

Vad tÀnker du pÄ nÀr du menar att jag inte berÀttar allt för mig sjÀlv?

Du sitter ju i trÄden och undrar varför du ibland mÄr som du mÄr. Varför du gör som du gör. Det Àr just för att du inte har bearbetat alla dina kÀnslor.
Med det sagt sĂ„ KAN du inte bearbeta allt pĂ„ en gĂ„ng. Det orkar man inte med. Men du frĂ„gar ibland (ofta) "varför mĂ„r jag sĂ„ hĂ€r" ... Den enda som kan ta reda pĂ„ det Ă€r DU. Vi vet inte ... Och flera Ă€n jag har flera gĂ„nger sagt att det hĂ€r tar tid. Att de krĂ€ver hjĂ€lp (professionell). Återigen att hitta en person som man litar pĂ„ och kan öppna sej för Ă€r SVÅRT. Det kan krĂ€va MÅNGA olika försök, det kan handla om att du inte Ă€n Ă€r redo att öppna dej för nĂ„gon (att du inte vill berĂ€tta allt). Men du jobbar ju pĂ„ det.
Det tar tid.

sen tror jag att mĂ€nniskor som tar sig ur ett missbruk lĂ€r sig reflektera mer över och analysera sina egna kĂ€nslor och tankar. Det Ă€r nĂ„got man jobbar mycket med inom behandling. Andra mĂ€nniskor kan mer tycka ”kass dag, hoppas imorgon blir bĂ€ttre”, har man en beroendeproblematik mĂ„ste man ligga steget före. Varför mĂ„r jag sĂ„ hĂ€r, och hur ska jag agera för att inte trilla ner i att döva mig med alkohol/droger/piller/vad det nu Ă€r.

sen tror jag att mĂ€nniskor som tar sig ur ett missbruk lĂ€r sig reflektera mer över och analysera sina egna kĂ€nslor och tankar. Det Ă€r nĂ„got man jobbar mycket med inom behandling. Andra mĂ€nniskor kan mer tycka ”kass dag, hoppas imorgon blir bĂ€ttre”, har man en beroendeproblematik mĂ„ste man ligga steget före. Varför mĂ„r jag sĂ„ hĂ€r, och hur ska jag agera för att inte trilla ner i att döva mig med alkohol/droger/piller/vad det nu Ă€r.
Ja, svackor behöver mer aktiv hantering nÀr man har etablerat en sÄ effektiv och destruktiv vÀg ut, som alkohol Àr. (Och andra droger.)

Generellt sĂ€tt men inte jag. Är likadan oavsett

Andra kanske uppfattar det annorlunda, i och med att de sÀger att det Àr positivt att du inte dricker? Jag tÀnker att du ju hade en annan attityd pÄ buke nÀr du drack och ofta verkade hamna i utsatta situationer, det kan pÄverka folk omkring dig som dÄ kÀnde oro nÀr du drack.

Min sambo Àr övertygad om att han Àr likadan oavsett om han druckit tre glas vin eller ej.
SÄ Àr inte fallet, men han ser det inte. Nu blir han inte otrevlig eller sÄ, bara lite Mer, men det mÀrks. Som det gör pÄ de flesta. Man Àndras lite frÄn det normala lÀget. Jag blir fnissig, glad sen trött och vill hem. Typ sÄ.

Precis, redan i första meningen
Det hÀr kan ju verkligen inte stÀmma? Efter EN mening O_o
MÄste nÀstan gÄ tillbaka och lÀsa men dels mÄste jag ju komma ihÄg nÀr jag druckit och hur mycket.
MisstÀnker att jag ibland skarvade lite nÄn gÄng och sa att jag var nykter men kanske ÀndÄ druckit lite men enligt mig dÄ inte sÄ mycket att det rÀknades.
Kan dock ha fel i detta. Men nÄn gÄng var det sÄ

MÄste nÀstan gÄ tillbaka och lÀsa men dels mÄste jag ju komma ihÄg nÀr jag druckit och hur mycket.
MisstÀnker att jag ibland skarvade lite nÄn gÄng och sa att jag var nykter men kanske ÀndÄ druckit lite men enligt mig dÄ inte sÄ mycket att det rÀknades.

Oftast mÀrktes det ju innan du drack att du hade bestÀmt dig för att dricka

Det stÀmmer. GÄr du tillbaka och kollar var jag inte den enda som skrev att nu Àr "vi" pÄ fyllan igen.

Liknande trÄdar

• Älskade hĂ€star och tankar som gnager
  • Min pappa Ă€r alkis.
  • L
    Min bÀsta vÀn Àr död
  • Jobbig terapi idag

HĂ€stnyheter

Bukefalos, Radannonser

AllmÀnt, Dagbok

• Valvaka!
  • DejtingtrĂ„den 39
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII