Sv: Beach 2013, del IX
Jag har funderat lite angående det här med maten som du frågar om. Dels tror jag på att börja träna, och då träning du tycker är roligt. Är det inte träning du tycker är roligt kommer du antagligen inte att hålla i den, så skaffa dig förutsättningar för att fortsätta genom att göra sådant du finner roligt. Sedan tror jag att det är bra att jobba med sitt förhållningssätt. Jag ser mig själv som lat. Jag försöker, och lyckas för det mesta, att träna 5-7 gånger i veckan, för det mesta taggad inför det, och jag ser mig som lat. Jag ser ju själv att det inte stämmer, jag är inte längre lat, men det är den bilden jag har av mig själv. Kan du förändra bilden av dig själv på samma sätt?
Sedan tror jag på att fundera över dina fällor angående mat och träning. Vad är det som gör att du faller tillbaka till dåliga rutiner/äter dåligt? Äter du för att det är en vana eller för att du vill? Äter du sådant istället för mat? Jag märker att jag har svårt att stå emot suget om jag inte tränar, så det är steg ett för mig, att träna. Sedan äter jag gärna onyttigheter istället för mat (dagens andra mål blev idag 2 dm pringles

), så jag jobbar med att istället för att äta något onyttigt känna efter och äta något, mat eller mellanmål, när suget kommer. Jag vet också att jag har lätt att äta för att. Dvs om vi är ute en varm sommardag och ungarna vill ha glass tar jag en jag med. Men ibland är jag inte sugen. Jag jobbar då på att känna efter och om jag inte är sugen på en glass låter jag bli. Eller det det nu gäller. Men jag vet att andra här skrivit om andra saker, så det gäller ju att du lär känna ditt eget beteende och lär känna dina egna fällor.
Och sedan träningen, vad är det som gör att det inte blir av? Hur kan du förebygga så att du inte låter bli?
Och till sist: Fundera över vad du vill. Vad vill du förändra? Varför? Vad kommer att förändras? Hur ser du dig själv om en månad, fem månader, ett år, fem år? Vad är dina långsiktiga mål?
Detta för att det är viktigt att ha mål när man gör förändringar som ska bibehållas hela livet.