Beach 2014 del V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Beach 2014 del V

Om ganska precis ett dygn möter jag upp min PT-kompis (som har fått övningarna från sjukgymnasten) och så ska vi gå igenom mitt nya träningsprogram. Är riktigt pirrig inför det :D

Och i kväll monterar vi studsmattan.
Kommer väl studsa mig till sömns eller nåt, haha. Å andra sidan vet jag att det är SKITJOBBIGT.
Vi kan ha betting om hur många minuter jag orkar? :D

:bump:

Jag käkar havregrynsgröt med kruskakli, krossade linfrö och kanel i med mjölk till på morgonen! ^^
Händer att jag rör ner ett rått ägg i gröten också!
Det står jag mig på till lunch, men käkar någon frukt mellan frukost och lunch ändå! :)

Eller steka dom och lägga ovanpå mackan, då kan man också förbereda för flera dagar i taget genom att steka en hög och förvara i kylen.

Åh, vad smart och ändå egentligen enkelt tips men färdigstekta ägg! :)

Jag var kreativ idag (hej påsklov!!) och snodde surdegsgrund av pappa så nu har jag bakat surdegsknäcken med chia/salt/sesamfrö på. Undviker annars gluten men surdeg gör det hela bättre och knäcke gör att mängden inte är så stor, och OJ vad gott det blev!

Ang frukost käkar jag just nu:
gröt med rågflingor + skivat äpple och kanel
Smoothie med avocado, ägg, spenat och apelsin = Vitamin o järnbomb!

Kan förövrigt konstatera att det gav väldigt mkt motion att lära hunden att springa snällt när man ska jogga... Vaktar mammas hund idag och tänkte fostra honom till löphund, men än sålänge är det mest kaos :D

Jag är nog världens mest inrutade människa när det gäller frukost, och äter alltid vaniljyoghurt med lite lägre fettprocent och någon näve flingor ovanpå, utom på söndagarna när jag äter ett ägg (vi har alltid haft ägg-frukost på söndagarna, som sagt, jag är lite vanebunden :angel:). Jag har provat med gröt på morgonen, men tycker inte alls att jag står mig på det lika länge, jag blir proppmätt i början men ganska snabbt hungrig igen, så det företaget la jag ner. Ägg tycker jag för övrigt ger en bra mättnadskänsla som håller länge.

knapp.
Hästen vilar idag, så jag funderar på att ta mig ut för egen maskin och röra lite på mig. Den här veckan känns dömd på förhand att misslyckas, dels påsk och dels ett födelsedagskalas i helgen, men man kan ju alltid kämpa fram till dess. ;)

kl

Blev lite lunchlöpning för min del. Tröskelintervaller 6x5 min. Jag kände mig rätt oinsiprerad när jag stack ut och magen krånglade lite, så jag hade inga förhoppningar om att intervallerna skulle gå särskilt bra. Men se det gjorde dom! Det blåser (som vanligt...) så jag hade medvind ibland och motvind ibland, men lyckades ändå springa hyfsat jämnt med 4:13 min/km på den snabbaste intervallen och 4:21 min/km på den långsammaste. Tempot kändes relativt lätt faktiskt, det fanns definitivt mer att kräma ur vilket ger mig hopp om att kunna göra en miltid på 43:xx en bra dag på en flack bana. Problemet sitter i huvudet, min hjärna säger typ "en tjockis som du kommer inte kunna hålla det tempot!", men bevisligen så kan jag ju? Käften, hjärna.

Postar en liten inspirationsbild från när jag var ute och gick i de fantastiska omgivningarna här imorse :love:

10006930_10152028491260969_1909365029242419259_n.jpg

Kl

Vad håller jag på med? Köpte precis 864g godis bara för att det var lågt kilopris. Inte för att jag var sugen. Alls. Har nu ätit max 100g och mår bara illa, har ont i huvudet och är arg på mig själv.
Hoppas innerligt att det kommer påskkärringar till mig i helgen så jag kan ge bort då. Har på tok för dålig karaktär för att klara av att slänga.
Fan. Kunde ju köpt 1 kg jordgubbar för samma pris. Det gade varit godare.

Angående frukosten så antar jag att ni kan gissa vad jag äter? :p Kvarg så klart :D Med hallon eller jordgubbar som jag så klart mixar ihop. Åt gröt väldigt länge men nu mår jag bara illa av det och det enda jag vill ha är min kvarg.

Eller en annan favorit som jag brukade äta till mellis förr och som jag nu återupptagit. Silkestofu mixad med bär, sötningsmedel och vaniljessen eller istället för de sakerna med bär och frusen banan. Mixar man med frusna bär och äter bara som det är blir det lite tjockare konsistens än yoghurt, typ som kvarg kanske och som man kan äta med sked. Men just nu brukat jag tillsätta lite vatten för konsistensen skull (mjölk går ju också bra) så att det blir en smoothie. Väldigt speciell smak på tofu som jag antar att alla inte gillar men det är en vanesak att lära känna den smaken för det är inte mycket annat som smakar som den. Jag kan helt plötsligt få ett stort sug efter tofu, lite konstig sak kanske :D För er som kaloriräknar så innehåller silkestofu mellan ca 50 och 60 kcal per 100 gr beroende på märke. Jag brukar ta halva min burk= 110 gr plus massor av bär, ca 300 gr, och det håller jag mig på 4-5 timmar. Samma sak med kvargen.

Väldigt många verkar äta kvarg :) Har aldrig provat. Står man sig flera timmar på bara kvarg och bär till frukost? Varför är kvarg bättre än t.ex yoghurt eller fil? Ifrågasätter inte utan är nyfiken och vill lära mig för att kunna äta en bättre frukost även under veckorna :)

Min kropp mår inte riktigt bra just nu. Har varit förkyld i helgen och hade feber igår, men jag kunde inte lyssna på kroppen och vila. Varken i lördags eller igår. Min terapeut sa att jag måste ta det lugnt när jag är sjuk, för att jag kan få hjärtmuskelinflammation och att min hjärta är känsligare pga att jag varit sjuk så länge. Tog då mod till mig och erkände att jag de senaste veckorna haft väldiga smärtor i hjärtat :( Det krampar,värker eller stickar. Ibland håller det i sig länge och ibland kommer det i attacker så att jag varken kan prata eller andas.

Gårdagens feber blev till undertemp idag, vid lunchtid hade jag trots att jag varit ute och gått bara 35,8 i temp. Absolut inget rekordlågt för mig så det är inget jag oroar mig för, jag har ju haft undertemp pga ätstörningen väldigt långa perioder men just nu brukar jag iaf ligga lite över 36. Och så fort jag går under min "vanliga" låga temp så känns det som att jag har feber och jag mår dåligt.

Kroppen är trött känner jag, det går lååångsamt att gå, kan liksom inte öka farten men det får väl vara så just nu. Hunden går ju ändå och nosar och kan springa fritt så han lider ju inte av att vi går sakta.

Hade vägning idag. Tack vare en enorm envishet och att jag tvingat i mig själv mer mat senaste två veckorna hade jag gått upp 0,5 kg. Egentligen den perfekta viktuppgången om man ska följa kurvan som är uppsatt. Har delade känslor. En som är livrädd för maten och vad den gjort för hemskt med min kropp och en sida som är stolt och glad att jag går åt rätt håll och att jag kanske snart slipper mina näringsdrycker. Men blir lite besviken av att kroppen ändå inte samarbetar helt med mig. Jag är mycket starkare och uthålligare än förr men inte alls så som jag trodde jag skulle vara på den här vikten.

Kvarg innehåller ganska mycket mer protein och har en annan lite tjockare och matigare konsistens än yoghurt/fil så många står sig längre på det :) Naturell kvarg innehåller heller inte tillsatt socker (gör ju inte naturell yoghurt och fil heller men många fruktyoghurtar gör ju det). Om man köper lättkvarg får man alltså ett högt proteinintag till ett relativt lågt kaloriintag. Och så är det gott och man kan göra massa olika saker med den. Dock blir portionspriset högre än om man köper naturell yoghurt.

Åh, vilka underbara bilder. Jag längtar verkligen efter sommaren nu, trött på kyla. :p

För mig blev det nästan sex kilometer powerwalk nu på eftermiddagen. Det regnade hela morgonen och förmiddagen, men nu har det varit sol och ganska varmt. Välkommet. :D

Jag är så imponerad av dig och de framsteg du gjort, men snälla, snälla, försök att ta det lugnt när du är sjuk. Jag har också ganska låg temp, så om jag har typ 37 grader ("normalt" för alla andra), så känner jag mig riktigt risig. Försök att strypa det lite till att bara gå med hunden i ett lugnt, lugnt tempo? Styrkekramar till dig, du är så duktig, men var rädd om dig!

Bra jobbat med viktuppgången, men du kanske ska kolla upp hjärtat? Låter ju inte alls bra.

Och du, sluta ha dåligt samvete för hunden! Ni tränar både agility, freestyle och går flera timmar per dag. Jag tror nog din hund tål att ta det lite lugnare så att du kan prioritera din egen hälsa.

Ja igår hade jag en morgontemp på 37,4 och då känner jag mig sjuk eftersom det är typ en grad högre än normalt för mig.

Terapeuten pratade om EKG men vet inte om det blir något med det. Jag har ju en massa små ofrivilliga muskelryckningar också och sen är jag så väldigt trött och svag så jag "vill" (är livrädd egentligen) ta blodprover för att se om jag har någon brist eller om kroppen bara är sliten. Men vårdcentralen sa att jag måste ta det genom psykiatrin och ätstörningsenheten vet inte om det är de som ska skicka eller öppenvården inom psykiatrin och tvärtom. Så typiskt sjukvården. Men har telefontid med en läkare på torsdag så ska kanske prata med henne då.

Men jag skäms så mycket över dessa saker, känner mig som en svag och dålig människa som reagerar så här och som trots min "höga" vikt inte mår bra och om det inte är något fel kanske dom tror jag är hypokondriker :( Och jag gillar inte att klaga heller, vill inte att någon ska bli orolig eller att jag ska framstå som en överdriven person.

På något sätt ligger det inte i min natur att vara snäll mot mig själv. Klarar knappt inte av det. Är alltid elak mot mig själv i tankarna och pressar mig själv både fysiskt och psykiskt. Tycker inte heller att jag förtjänar att vila. Och jag vågar inte heller för att jag är så rädd för att bli tjock. Låter väl konstigt att jag hellre riskerar hälsan genom att motionera eller äta för lite istället för att bli tjock men det är vad ätstörningen säger till mig och den ångesten är så stark.

Men ska försöka ännu lite mer med det, bara gå en kort sväng ikväll fast ångesten slår på mig. Vet liksom inte hur jag ska hantera några känslor om jag inte får döva dom på något sätt. Jag kan ibland må helt ok så länge jag är igång men så fort jag sätter mig eller inte är aktiv så kommer allt ifatt mig.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 170
Senast: Blyger
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom... 115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
111 150
R
Kropp & Själ Hur förhåller ni er till att behöva genomföra livsstilsförändringar som känns oerhört svåra? Hur kan man hjälpa sig själv till att...
Svar
14
· Visningar
1 620
Senast: Badger
·
  • Låst
Kropp & Själ En tråd om allt som har med träning, hälsa och kost att göra :) Före detta "Beach-tråden" men bytte namn i förra tråden då vi som... 99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
93 343
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka