Beach 2014 del V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Beach 2014 del V

Kl
Hur klantig är man på en skala när man släpar med sig alla träningskläder men inget linne?
:banghead:

*kl*

Mental breakdown over here. Har varit trött och orkeslös hela veckan, tränat precis ett pass och sovit skitdåligt. Kulminerade igår då jag blev liggande på hallgolvet och bara tokgrinade. Jag vet egentligen inte riktigt varför. En del tror jag är skolan, en del tror jag är... Jag vet inte. Jag kan faktiskt inte sätta fingret på det och det brukar jag kunna göra.

Nåja... Jag kommer alltid upp till ytan igen, men jag kanske inte är så aktiv här på ett tag, bara så ni vet.

*kl*
Yoga och ridning avklarat. Nu laddar jag upp med lite yogurt, jordgubbar och mandelsmör inför löpningen kl 17:30

knapp.

Den här veckan har träningen gått lite på halvfart eftersom jag låg avdäckad i världens förkylning hela förra helgen och det har satt sina spår hela veckan. Skötte maten ganska hyfsat fram till helgen, men igår var hela familjen ute och åt på restaurang, då gick det mindre bra. Jaja, det är inget vi gör jämt, så när det är en engångsföreteelse så får det väl vara värt det.

Veckans träning har i alla fall sett ut som följande:
Måndag, hästen vilade. Ungefär fem kilometers cykling i ganska bra fart.
Tisdag, ett pass på ridbanan med hästen i drygt 40 minuter, tre km promenad.
Onsdag, lite mer än en timmes promenad med hästen.
Torsdag, fem kilometer powerwalk, hästen vilade.
Fredag, en halvtimmes promenad med hästen.
Lördag, ungefär 45 minuters pass på hästen i paddocken, hoppning.
Söndag, en timmes uteritt med ponnyn. Kanske mer feelgood än träning, men man behöver det också. Nöjd med att vi tog oss ut, och överlevde, trots snålblåst och oberäkneligt aprilväder.

Bryt ihop och kom igen! Jag tror det är bra att få vädra ut alla känslor emellanåt så att de inte ligger inom en för länge.

Idag kunde jag äntligen springa igen! 5,8 km i ganska lugnt tempo blev det och nu hoppas jag att förkylningen är borta och inte kommer tillbaka!

STOR KRAM!!!

*kl*
blev ett varv i elljusspåret här. 3.3km totalt och ca 1km promenad. Var ute i 33minuter totalt. Mycket nöjd med detta. Men skitjobbigt pga allt jävla pollen :( Aja. Dags att summera veckan då:

mån: gym
tis: ridning
ons: ridning
tors: yoga
fre: gym och ridning
lör: ridning
sön: yoga, ridning, löpning

Mycket nöjd med detta. Nästa vecka ska jag få in två löppass. Tydligen typ 5v kvar tills vårruset...

Jag har tänkt på dig och undrat lite för du har ju inte skrivit så mycket på ett par dagar. Vet hur det är att inte veta varför man mår dåligt, det är väldigt jobbigt. Och det blir svårt att förklara för andra.

Men jag tror det handlar om acceptans. Alltså inte att man ska tänka att livet ska vara så här dåligt och att man inte ska jobba för att må bättre, mer en acceptans för att det är som det är och att man inte ska belasta sig själv för det, inte skuldbelägga eller invalidera sina känslor. Utan låta sig själv känna det man känner utan att döma och låta tankarna och känslorna finnas. Om man har en massa negativa tankar om sig själv eller tankar som skulle kunna leda till ett oönskat beteende (för mig är det att äta mindre,slänga mat, väga mig, promenera, räkna kalorier, kontrollera min kropp osv men det kan vara helt andra saker för olika människor), då måste man låta de tankarna finnas utan att agera på dom, acceptera att man tänker och känner negativa saker men inte tänka att det är sanningar. Bara för att man tänker att livet är värdelöst, att man är tjock eller ful eller att man är dålig på något innebär det inte att det är sant, det är bara ens egna tankar. Tankar och känslor är inte statiska utan de kommer och går och förändras hela tiden, det kan kännas jobbigt i perioder men då gäller det att komma ihåg att det inte alltid varit så och att det inte heller kommer vara så alltid i fortsättningen. Och att komma ihåg ta tillvara på de små ljusglimtarna även i jobbiga perioder.

Så låt dig själv vara ledsen, validera dig själv i det och respektera att det känns så. Men försök också göra sådant du tycker om att göra när du mår bra, även om du inte känner för det just nu. För det gör man inte alltid när man är nere men lösningen är inte att sluta med de sakerna för då fastnar man ännu mer i den onda spiralen. Gör snälla saker mot dig själv, ta hand om dig som du skulle göra med ett ledset barn eller kompis.

kram

Senast ändrad:

kl

En timme och 25 minuter pole följt av en timme ridning. Nu är jag helt slut.
Hade tänkt träna lite kaptensvändningar och klacksparkar i sadeln, men gav upp tanken på det. Ska inte överanstränga mig i onödan.

Idag har vi lärt oss något jätteroligt. Nämligen att klättra på stången. Den är över 3 meter hög, och så ska man klättra upp på ett tjusigt sätt och sätta handen i taket. Man behöver dessutom torka av stången ofta för att den blir för hal annars, vilket innebär att när man ska klättra högre upp än man når får man vackert ha en handduk med sig på axeln, stanna till när man kommit upp en bit, torka av och sen fortsätta. Jääävlar vad det kändes i benen (men INGET i knäna!!! :D :bump: ).
10151222_774324099253786_5529137644083015964_n.jpg

Lär bli nya blåmärken efter den här dagen. Har även ett brännmärke på ena foten efter att ha glidit ner med dålig teknik (matchat med ett blåmärke av samma anledning).

Och just nu äter jag hemmagjord pizza. Så löjligt gott!!

Har filmat och fotat ridpasset också, ska kolla igenom kameran snart :D

Oerhört klokt och bra skrivet, som vanligt! :bow:

KL

Hej beachisar! Jag är hemma! I Sverige, dessutom! Hemma-hemma! Hade en helt fantastisk underbar semester men känner mig - som väntat - tjock och plufsig nu när jag kommer hem. Vågar inte ens tänka på hur mycket skit jag ätit och hur många kilon jag lagt på mig... Urk! :meh:

Meeen nu är jag i alla fall träningspeppad som aldrig förr, och håller som bäst på att undersöka vilket svenskt gym jag ska skaffa kort på nu när jag ska vara här ett tag (april ut och sedan juni-augusti). Det lutar skarpt mot 24/7 just nu... Har även varit och storhandlat (på Willys, älskade saknade Willys :love:) och köpt massor av frukt, grönt och KVARG! Nu ska jag alltså få prova kvarg för första gången i mitt liv, så kanske jag kan joina kvargklubben sen! :)

Shoppade lite träningskläder när jag var borta också! Det blev en del Nike som planerat, jag åkte till en outlet med min kusin och hittade massor billigt & bra!

2014-04-12_091530_534ac896ddf2b372e06e4187.jpg

2014-04-12_093515_534ac71a9606ee497248c4de.jpg

Materiellt lycklig tjej!

Senast ändrad:

Tack! Ännu en anledning till min träningslängtan - att jag får inviga mina fina kläder :D Angående kvargen så körde jag på ett säkert kort såhär första gången - Kesella! För det är väl den som är orginialet...? Fanns i hallonsmak också vilket lät löjligt gott, men det provar jag en annan gång!

Original och original, det vet jag inte. Men naturell är inte god som den är, så stoppa i bär och rör runt!
Kesella Hallon är helt fantastisk, men ganska kaloririk.

På Willys (och vissa andra ställen) finns Lindahls kvarg. Testa den i jordgubbssmak om du kommer åt! Riktigt bra pris på den också!
De senaste gångerna har jag däremot köpt den naturella och stoppat ner hallon i samt malt lite vaniljstång över. Så jäkla gott det med!

kl

Min sammanfattning för veckan:
1 h bodybalance
40 min promenad för motion
1 h 25 min poledance
1 h ridning (dressyr på banan dessutom, inte bara åka i skogen som jag tänkt, det blåste lite för intensivt för att jag skulle vilja lämna gården)

Känner mig riktigt nöjd med de med tanke på hur mycket jag jobbat, speciellt med tanke på att jag nästan inte alls känt av knäna. Har visserligen medvetet avstått de delar av bodybalancen och poledancen som påfrestar knäna mest, så det kan ju bero på det också.

En liten resumé av kvarg från en äkta kvargälskare :p

Lidl har en bra kvarg som jag köper, den heter Milbona quark and yoghurt blend (praktiskt för det är en perfekt portion i byttan=2,5dl så man behöver aldrig hålla på och måtta eller väga utan det är bara att köra på rakt av), mycket god och inte lika tjock som Kesella i konsistensen.Billig också, 6 kr/förpackning. Sen är Garants och ICAs kvarg samma sak men med olika namn, dom är också väldigt bra, en av favoriterna bara det att den är lite dyrare än Lidls.De sorterna jag räknat upp innehåller lite mindre kalorier än Kesellan och vissa andra kvargsorter men om man inte bryr sig om det så spelar det ju mer in vilken smak och konsistens man föredrar. Men Lidls, ICAs, Hemköps/Willys kvarger är mycket billigare. Även Netto brukar ha billigare kvarg. De har en sort som heter President som jag tycker är bra.

Lidl har en till kvarg från Milbona som är i 500 ml förpackningar som jag inte vågar äta men vet att många köper dem för att de är billiga. ICA basis kvarg har jag inte smakat men sedan min stora besvikelse med deras keso vågar jag mig inte ens på den kvargen, kan dock vara mina fördomar efter kesobesvikelsen :p

Sen har Lidl en ny variant från Linessa som finns både naturellt och i smaksatt med jordgubbssmak eller passionsfrukt, den naturella var god tyckte jag och vet att andra gillat de smaksatta men de har jag inte provat. Vet att Lindhals också har flera smaksatta sorter som är populära men alla smaksatta kvarger är ganska söta och kaloririka. Men absolut kan man äta det ibland, men det blir inte riktigt samma sak då som med den naturella.

Men de olika sorterna skiljer mycket i smak tycker jag så ge inte upp om du inte gillar den första varianten. Jag är så feg så jag vågar mig bara på de sorterna med minst kalorier så jag har inte smakat alla jag skrev förutom Milbona quark och yoghurt blend, ICAs, Garants, Linessas och President.

Jag brukar ha i lite flytande Hermesetas och mixa med bär, det blir himmelriket. Vill man inte ha i sötningsmedel kan man mixa med några små bitar frusen banan. Eller så fungerar kvargen utmärkt naturell tillsammans med musli eller flingor tycker jag. Eller användas som yoghurt tillsammans med färska bär. Kvarg passar också bra till mat, går att göra alla kalla såser och röror som man gör med t.ex. crème fraîche eller turkisk yoghurt till exempel, eller bara äta den naturell och blanda i maten.

Senast ändrad:

Tycker ica basics kvarg är helt ok, men värdelöst att det saknas bra lock. :)
Har köpt steviadroppar med kokossmak som jag tänkte testa att mixa i, älskar kokos! Annars är ju som du säger hallon eller blåbär en klar favorit!

Tassen: kram till dig!!

*kl*
Kan ju också summera träningen:

Mån: cykelpendlat 12 km, 1 h promenad
Tis: transportlöpning 6 km
Ons: cykelpendla 12 km
Tors: cykelpendla 20 km + 3 h MTB (lek i lera, massa blåmärken!)
Fre: 15 min yoga och cykelpendla 12 km
Lör: 20 min yoga
Sön: 20 min yinyoga (aj..!) Och 5 km terränglöpning.

Lördag och söndag ridning av 3 respektive 2 hästar också. :)

Överlag kan man väl säga att jag är bra på vardagsmotion men denna vecka har jag också faktiskt fått in lite löpning och yoga, skönt!

Men vad tråkigt att du mår dåligt! Ibland kan det ju vara skönt att gråta men det låter inte riktigt som att det hjälpte?

Kiwifrukt: det är det vardagliga som spelar roll, ett restaurangbesök kommer inte påverka.

Kl
Är lite stolt över mig själv. Åkte hem efter jobbet, blev jättetrött men la mig bara på soffan 20 min med en kopp kaffe och lite frysta hallon (istället för godis, hjälpte mot sötsuget jag alltid får när jag är trött). Sen åkte jag till gymmet! Benpass, enl schemat ska jag köra styrka först och sen intervaller men idag gjorde jag tvärtom och det kändes såå mycket bättre! Ska fråga nästa gång om det finns nån anledning men har för mig att det har med förbränningen att göra? Men så mycket kan det väl inte påverka, nån som vet? Känns som att bättre träningsresultat väger upp det.

Sen har jag gjort världens godaste middag, dessutpm allt utom fyllningen ekologiskt. Pannbiffar fyllda med kantarellfärskost, till det kkyftpotatis, paprika och hemgjord brunsås.

Kl

Honeys, I'm home! :D

Tillbaka efter tre dagar i Skellefteå. Lugnt och skönt, inte jättemycket som händer hos 90-åriga farmor. Men hon är sjukt smidig, kan lägga sig på rygg på golvet och slänga upp benen bakom huvudet :eek:

Lite träning har jag hunnit med också. I fredags kväll blev det drygt 5 km jogg längs älven med ena syrran, jättemysigt. Och igår förmiddag sprang jag och pappa en sväng i skogen. 6,3 km med den här snygga höjdprofilen:

:D
Emellanåt var det ganska isigt också, så ingen walk in the park.

Idag hade vi lite friluftsdag i stallet där pappas kusin har sin häst. Vi grillade korv och pinnbröd, och jag fick rida hästen (en frieser!).

Nu är det bara att gå och lägga sig ;) Hoppas ni har haft en bra helg!

Klok som en bok! Ovanstående har jah också haft nytta av, tror kuratorn kallade det ryggsäcken eller nåt. Jämförde med en iaf; det är lättare att bära en väska full med böcker (känslor på ryggen/nära sig, acceptera) än att hålla den på armlångds avstånd.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 171
Senast: Blyger
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom... 115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
111 151
R
Kropp & Själ Hur förhåller ni er till att behöva genomföra livsstilsförändringar som känns oerhört svåra? Hur kan man hjälpa sig själv till att...
Svar
14
· Visningar
1 620
Senast: Badger
·
  • Låst
Kropp & Själ En tråd om allt som har med träning, hälsa och kost att göra :) Före detta "Beach-tråden" men bytte namn i förra tråden då vi som... 99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
93 343
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka