Beach 2014 del V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Beach 2014 del V

Ser jobbigt ut! Men kan tänka mig att det är bra för stabilare knän mm.

Jag avvaktar också med utomhusträning tills i eftermiddag/kväll, skulle bli bättre väder då. :)

Det blir knas med balansen när armarna ska vara ovanför huvudet. :D Brukar köra något liknande men med medicinboll, vingligt as heeeeell.

kl

Jag överlevde Bodybalancen utan problem. Det var några övningar jag inte kunde göra pga mina knän, men i övrigt gick det bra. Tyckte även att jag hängde med fint utan att stressa upp mig själv alldeles för mycket, tror att det kommer bli bättre och bättre med tiden.
Dessvärre drog ett smartass upp nöddörren (som tydligt är uppmärkt med info om att den är larmad) några minuter innan start för att släppa in sin kompis som inte lyckats ta sig den in vanliga vägen = larm på hög volym i hela gymmet. Sånna ljud = jobb och snabbt agerande i min hjärna, vilket satte en rätt hög stressnivå på mig redan där, tog en stund att komma ner från det (vilket också lär ha påverkat inne i salen).
Men det var himla mysigt med massa tända ljus runt salens kanter, och ganska dämpad belysning.

Kommer helt klart gå på fler sånna pass, men det känns som om det gjorde mer nytta för själen än för kroppen i övrigt. Fast det går väl hand i hand egentligen.

Vad bra att du kunde börja ge blod! Tog mitt Hb på jobbet för någon vecka sedan och det låg på 111 så ingen blodgivning för mig inte..

*kl

En timme på gymet i förmiddags. Kände mig trött i kropp och knopp i morse men gick dit iaf och bänkpressen som var fokus idag gick faktiskt riktigt bra. Sen var det iväg på cykeln för veckans cheatmeal, aka: middag hos farmor:D Tjocka revben med sås, kokt potatis och morot och sen efterrätt med bär och glass och sedan kaffe och kaka:d Blir nog en lite nättare kvällsmat idag iaf:p

Ser jobbigt ut! Men kan tänka mig att det är bra för stabilare knän mm.

Jag avvaktar också med utomhusträning tills i eftermiddag/kväll, skulle bli bättre väder då. :)

Nästan så att solen bryter igenom i Falun nu! Hoppas den kämpar på i Uppsala också. Jag ska byta om och dra en vända med cykeln, blir inte allt för hårt då jag fortfarande snorar lite. Vad tänker du träna?

Det blir knas med balansen när armarna ska vara ovanför huvudet. :D Brukar köra något liknande men med medicinboll, vingligt as heeeeell.

Jag testade att bara balansera på ett ben på en uppochnervänd bosuboll i måndags. Också skitsvårt! Jag suger på allt som har med balans att göra, men skam den som ger sig osv :).

Nästan så att solen bryter igenom i Falun nu! Hoppas den kämpar på i Uppsala också. Jag ska byta om och dra en vända med cykeln, blir inte allt för hårt då jag fortfarande snorar lite. Vad tänker du träna?

Solen har kommit fram! :love: Har varit och ridit, nu blir det till att springa en sväng. Lugnt och fint dock med tanke på träningsvärken sen gymmet igår.

Solen har kommit fram! :love: Har varit och ridit, nu blir det till att springa en sväng. Lugnt och fint dock med tanke på träningsvärken sen gymmet igår.

Åh riiiida! Jag red lektion igår kväll och pussade hästmule. Längtar tills jag har min egen mule som jag får pussa på hur mycket jag vill :love:.

Lycka till med löpningen!

Åh jag förstår att du längtar! Jag har precis fått häst-motivationen ökad med ungefär tusen procent då medryttarhästen är igång igen och jag fått börja rida kompisens fina häst utöver det.

Alltså jag ska sluta säga att jag ska ta det lugnt, för det funkar ALDRIG. Idag sprang jag 5 km under 30 minuter...! :eek: :D :banana: 29:44 närmare bestämt, tjoho! Började kännas lite tungt först runt 4 km men det var egentligen inga problem. Hade inte tänkt springa så snabbt men det är väl bara att acceptera att mitt bekvämlighetstempo är snabbare nu för tiden :p

Haha, jag tänkte precis att när zassoo säger att hon ska ta det lugnt brukar det resultera i motsatsen. Bra sprunget!

Niyama- Jag har en telefontid nästa vecka med läkaren på psyk så kan ju faktiskt ta upp det med henne då.

Cili- Nej jag varken äter mindre eller rör mig mer, jag tror inte det i alla fall. Svårt att veta med maten, åt kanske lite mindre för några veckor sedan men å andra sidan la jag till en näringsdryck då och de två senaste veckorna har jag ökat på maten lite igen efter de veckorna då det gick lite sämre. Vet att lunchen och middagen är ganska små men tänker att näringsdryckerna balanserar upp det hela lite. Men det kanske inte räcker.

På tal om agility så var jag sugen på att träna men utan möjlighet att ta mig ut till agilityplanen så byggde jag upp ett hinder i vardagsrummet bestående av en påse med smutstvätt, en kasse med böcker och en golvborste :D Gick över förväntan bra att träna på det så nu har jag lärt in lite nya handtecken och kommandon och slipat lite på tekniker och olika placeringar och vägar för hunden att springa. Haha, man får vara kreativ ibland. Om vädret tillåter blir det den riktiga agilityplanen imorgon, hoppas det inte regnar så mycket som idag för min hund strejkar från agilityn om det regnar, han hatar regn, och jag förstår honom faktiskt.

Snow- Jag förstår verkligen din känsla för det här med blodgivningen. Att känna att kroppen blivit frisk och stark och klarar sådant som andra kroppar kan. Vilket bra kvitto på att du har jobbat åt helt rätt håll! Var stolt över det :)

Bra jobbat i regnet! Den bästa träningen är ju den som blir av...

Jag är sjukt sur just nu, hade bytt om och laddat för ett hårt pass på gymmet men kan inte för allt i världen hitta mitt gymkort, hade det senast igår kväll när jag passerade ut genom dörrarna på gymmet...Nu är det som bortblåst (iofs högst troligt men tanke på de skånska vindarna...)
Så jag tror de får bli ett youtube pass hemma i vardagsrummet. Men det är så tråkigt när man inte kan göra som planerat!

Vad surt och tappa bort kortet, du kan inte få ett nytt då?

Har funderat på en sak, köpte en bok förut som en tränare har skrivit, som är inriktad på att man ska komma i form efter att ha fått barn. Hon hävdar att löpning enbart gör en smal, att man då förlorar alla muskler och enbart blir skadad istället. Man kan, enligt henne då, inte börja med att springa när man börjar träna. Utan man måste börja med styrketräning först.

Vad säger ni om det?
Jag köper det hon säger att man måste börja lugnt, speciellt när man nyss fått barn. Men är det verkligen skadligt att börja med löpträning? Vad anser ni?
Jag tvivlar inte på att författaren vet vad hon pratar om, hon är ändå mamma själv som gjort en stor viktresa. Men nog borde man kunna kombinera styrkan med löpning om det känns bra?

Tittar på Aldrig mera fet nu på tv3play, där säger tränaren att löpning är den bästa träningsformen som stärker kroppen. Även hon har gjort en stor förändring efter att ha fått barn.

Vem ska man tro på? :p

Jag är en av de som anser att löpare bör styrketräna parallellt med löpningen, det är rätt bra kraft som benen får ta hand om och då är det bra om muskler och ligament är med på det.
Klart att det finns en skaderisk om man ger sig ut och börjar springa massor helt plötsligt, men om man börjar med promenader som man senare lägger in lite jogg och trappar upp långsamt är det bättre. Men som sagt skulle jag råda alla att komplettera med styrka också.
Huruvida man kan börja med löpning direkt eller inte beror ju på vad man har för grund. Om man aldrig tränat, är ur form och sitter i soffan hela dagarna så känns det olämpligt att börja springa på asfalt det första man gör. Som sagt, promenader i olika tempon för att lägga en bra grund, stoppa in en minut jogg i sävligt tempo här och där, öka till två minuter o.s.v. Förbered muskler, senor och ligament långsamt. Det tar ca 3 månader att få en synlig skillnad på musklerna men 6 månader för senor och ligament att hinna med - så låt det ta tid för att hålla dig skadefri.

Läste nyss boken 4-timmarskroppen där det står om just löpning och styrketräning. Där presenterade författaren försök på folk som tidigare bara tränat löpning och jämförde med när dom lagt till styrketräning, det blev mycket bättre resultat.
I mitt eget fall får jag inte löpträna förrän jag tränat upp musklerna mer, enligt min sjukgymnast. Just för att skaderisken är för stor.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 187
Senast: Blyger
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom... 115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
111 151
R
Kropp & Själ Hur förhåller ni er till att behöva genomföra livsstilsförändringar som känns oerhört svåra? Hur kan man hjälpa sig själv till att...
Svar
14
· Visningar
1 620
Senast: Badger
·
  • Låst
Kropp & Själ En tråd om allt som har med träning, hälsa och kost att göra :) Före detta "Beach-tråden" men bytte namn i förra tråden då vi som... 99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
93 344
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka