Beach 2014 del V

Status
Stängd för vidare inlägg.
@cili @Jenka @Kiwifrukt

Åh vad skönt att läsa det, att det inte är bara jag som är överkänslig. Jag vet inte hur pappa pratat med dom eller vad han sagt, han säger bara att han har gjort det och att det inte är någon idé. Dom kommenterar ju i princip alltid vad jag äter, en jul åt jag bara ett äpple till lunch och då frågade dom om det verkligen var bra att jag åt ett så stort äpple ?!? Och om jag citerar så sa dom " Ska du verkligen äta allt det där? Det är ett jätte stort äpple, kan det verkligen vara bra?" Det var ett helt normalt äpple, kanske lite större än deras gamla skrumpna saker iof. Och långt ifrån en ok lunch med tanke på att det i princip var den största måltiden jag åt den dagen, rent logiskt fattade jag ju att de hade fel men jag gick iväg och grät iaf. Sen har de kommenterat mina näringsdrycker och att de innehåller så mycket kalorier. När jag var inlagd blev de jätte förvånade över att jag åt så ofta och mycket och tyckte att det var för mycket mat, de tyckte inte det lät normalt.

Men idag sa de inget, vi hade en trevlig dag. Så det fungerade fint att äta efteråt, jag bad mamma ta med sig alla till andra rummet och hon förstod.

Däremot sa farmor att hon hade hört någon på radion som pratade om det där som jag "hade lite besvär med ett tag". Fin omskrivning att kalla en 9 år lång ätstörning, varav 7 år akut anorexi för något som var ett litet besvär. Och att jag nu när jag gått upp i vikt så klart är frisk och inte alls har de problemen.

Men de klagar också på att jag aldrig äter, att jag äter så lite, att de inte får bjuda mig på något, att det är så tråkigt att jag aldrig vill ha något, att jag är blek osv så jag kan liksom inte göra rätt. Jo, det enda sättet skulle vara att proppa i mig bullar, kakor och tårta som de bjuder på. De tror att om jag bara smakar på choklad kommer jag bli frisk för då kommer jag inse hur gott det är att äta ;)

Nej nu ska jag inte klaga mer, jag älskar dom och vi hade det bra. Det är just det här med ätstörningen som blir så fel.

(...)Dom kommenterar ju i princip alltid vad jag äter, en jul åt jag bara ett äpple till lunch och då frågade dom om det verkligen var bra att jag åt ett så stort äpple ?!? Och om jag citerar så sa dom " Ska du verkligen äta allt det där? Det är ett jätte stort äpple, kan det verkligen vara bra?" Det var ett helt normalt äpple, kanske lite större än deras gamla skrumpna saker iof. Och långt ifrån en ok lunch med tanke på att det i princip var den största måltiden jag åt den dagen, rent logiskt fattade jag ju att de hade fel men jag gick iväg och grät iaf. Sen har de kommenterat mina näringsdrycker och att de innehåller så mycket kalorier. När jag var inlagd blev de jätte förvånade över att jag åt så ofta och mycket och tyckte att det var för mycket mat, de tyckte inte det lät normalt.
(...)

Men herregud! Är det nåt fel på dom (alltså inte riktigt klara i skallen)? Fint att din mamma verkar stöttande i alla fall.

Släkt eller inte, de människorna hade jag sagt upp bekantskapen med, direkt. Visst att ätstörningar kanske inte är vardagsmat för den generationen (nu utgår jag lite från min egen familj där mormor/morfar och farmor/farfar är födda under 30-talet), men de borde ju hängt med sin samtid så pass att de borde inse att man INTE säger såna saker till en person med ätstörningar. Min mormor har nog anat att jag har haft problem åt det hållet (även om mina problem absolut inte har varit speciellt stora), men hon har aldrig sagt något om det, istället har hon alltid sett till att om det serveras en maträtt som hon vet/misstänker att jag inte kommer vilja äta, så har det funnits ett alternativ som jag garanterat äter.

Tur att eftermiddagen gick bra i alla fall, hoppas kvällen också blir bra. Du är verkligen min idol, du kämpar så hela tiden!

Träningsmässigt blev det ett dressyrpass på ridbanan med hästen idag, i ett helt fantastiskt vårväder. Om jag inte hade känt mig krasslig i halsen hade det nästan varit bud på att rida i bara T-shirt, jättehärligt. Hästen gick också sitt bästa dressyrpass hittills, det är så härligt med unghästar när man verkligen ser skillnad nästan från en gång till en annan. Mina ben lär dock ha träningsvärk imorron, typ den enda kroppsdelen som hade överlevt efter lyfta-barn-träningspasset igår, varför inte slakta hela kroppen när man ändå är igång, liksom. :p

Idag var det riktigt kaos i stallet. Herr häst är ju vanligtvis lite bufflig och knäpp, men idag tog han priset. Han var fruktansvärt jobbig, kastade sig fram och tillbaka i gången, sparkade i luften hit och dit, slängde med huvudet överallt och jag vet inte allt. Jag tycker inte om att behöva bli arg på djuren men han är så ouppfostrad och när han blir sådär blir det rent av farligt. När han dessutom ställde sig och kissade i stallgången så höll jag på att bryta ihop. Som tur var hade jag sambon med mig, han är van att handskas med knäppa hästar (och mig när jag har känslorna utanpå kroppen :o) så han höll i hästen medan jag slängde på grejer och sen fick knäpphästen springa av sig på lina i ridhuset innan jag satt upp.

Själva ridningen gick jättebra sen, och efteråt i stallet var han lugn. Men nu när jag kommit hem känner jag hur allt kommer tillbaka, har just nu världens jäkla huvudvärk :( Skulle vilja ut och promenera eller nåt men jag orkar verkligen inte. Så det blir en lång dusch istället, plus en Ipren.

Enda positiva idag är att jag fick fina bilder på mig och hästen. Hoppas ni andra har haft en bättre påskafton ;)

@zassoo Så trist. :meh: Hoppas att du kan släppa det snart och att huvudvärken släpper. :)

KL

Gymmade. Tänkte köra rygg men min axel ömmade lite så ville inte belasta den, blev några ryggövningar och sedan armar. Om jag bara lägger LITE mer energi på biceps än att ta det när jag gjort allt annat eller inte kan göra andra övningar av andra skäl kommer den där ådern att lägga sig utanpå. Så jag kanske ska köra biceps lite mer framöver. :p

@Mammas wohooo bicepsparty varje dag!

Jag verkar ha blivit förkyld på riktigt nu. Går runt inne i enbart underkläder och är varm som själve fan. Så det får bli febernedsättande och ta det lugnt några dagar. För en gångs skull vettig timing!! Planerar att vara fullt frisk och pigg senast lördag nästa vecka, för då SKA jag tillbaka till gymmet.

@Kiwifrukt Vad roligt att ditt dressyrpass gick så bra :) Vad är det för häst du har? Är det din egen? Vädret var verkligen underbart idag, inte ens jag som är så frusen av mig har fryst idag så det är ett bra betyg på värmen :p

@Jenka och @Kiwifrukt och @Niyama Ja man tycker ju att dom borde förstå bättre nu. Har så mycket kommentarer från dom. Ganska nyligen kommenterade min farfar och sa att jag blivit så stadig, en stadig bit. Det tolkar inte jag positivt iaf, och inte heller när han sagt att jag blivit rund. Just i de fallen förstår jag att det är menat som en komplimang men att han valt fel ord.

@Qelina Jag tänker att när det gäller någon som haft problem med ätstörningar är det bäst att inte kommentera kroppen överhuvudtaget eftersom det är lätt att formulera sig felaktigt (iaf för mig :cautious:) och på sätt skapa mer problem för personen. Tänker jag rätt då? :)

@zassoo Har du någon fin bild du kan lägga ut på dig och hästen?

Vissa dagar är det ju så där med djuren, man älskar dom över allt men ibland vill man bara strypa dom lite försiktigt :p Min lilla hund hade en promenad nu i veckan då han helt plötsligt blev både blind och döv för han varken såg eller hörde mig helt plötsligt. Han som alltid går lös och kommer på inkallning gick iväg åt motsatt håll så jag fick gå efter honom och peta lite försiktigt på baken på honom för att få en reaktion. Verkar vara mycket dofter ute just nu, iaf om jag ska gå efter hur min hund beter sig. Som tur är är han i 99% av fallen super lydig så om han gör fel någon gång ibland så får det väl vara så. Han är ju ändå en levande varelse.

@Qelina Ja, så är det verkligen! Som tur är så blir det inte så här varje gång, oftast är han ju snäll och fin :)
Bara för du ber så snällt så kommer ett par bilder här :) (fler bilder i dressyrhästarnas bildtråd om någon är intresserad)

10176107_10152126761166297_8186766778920494837_n.jpg

10171756_10152126761656297_7125963088879743900_n.jpg

@Qelina Jag tänker att när det gäller någon som haft problem med ätstörningar är det bäst att inte kommentera kroppen överhuvudtaget eftersom det är lätt att formulera sig felaktigt (iaf för mig :cautious:) och på sätt skapa mer problem för personen. Tänker jag rätt då? :)

Du tänker helt rätt. Det är svårt det där, just när kroppen förändras mycket har man också en extra känslighet eftersom det är en av de sakerna man tänker mest på, det ligger hela tiden i bakhuvudet. Allt går att vända och vridas på, till och med om man får beröm för saker kan det bli något negativt. Samtidigt vet jag att jag när jag var på behandlingshemmet så fick jag massor av komplimanger när jag börjat gå upp i vikt, men de hade inget med min kropp att göra utan med mina ansiktsdrag, mitt hår, min utstrålning och jag fick höra att jag är vacker och söt. Det tog ganska lång tid men när flera sagt det under en längre började jag våga lyssna lite på vad de sa. Jag kunde inte se det men jag blev glad av att höra dessa saker, det betydde mycket för mig. Jag blir fortfarande glad om någon säger att jag är fin och söt eller att jag är vacker. Även om jag fortfarande inte kan se det själv.

Min terapeut brukar säga att jag har vackra drag, hon har sett kort från när jag vägde mer och säger att jag var väldigt vacker och att jag inte har något att förlora på att gå upp i vikt, jag kommer bara bli ännu finare. Det känns lite bra ändå.

Men ibland tolkar man allt fel. Om man får beröm för att man har så fint hår vänds det till att man är tjock för är man smal är ju håret tunt och slitet. Ser man pigg ut så betyder det att man ätit för mycket för annars brukar man ju få höra att man ser trött eller sliten ut. Har man färg i ansiktet betyder det att man är överviktig för tjocka människor har ju lättare för att bli röda i ansiktet (vet ingen vetenskap bakom det här utan bara hur ätstörningen vrider på det) och om man äter lite så ska man ju vara blek. Allt det där stämmer ju inte. Jag är född med världens tjockaste hår, på riktigt. Och oavsett om jag tappat hår så är det fortfarande tredubbelt så tjockt som de flesta andras. Och färg i ansiktet kan man ju få pga solen och att se pigg ut är ju inte heller något bevis. Klart att det går att luras ibland med lite smink och ett falskt leende eller att man har pigga stunder.

@Qelina Tack för ditt svar! :) Jag råkade säga till en anotektiker i min närhet att hen var fin i sina muskler, typ ett år efter att hen börjat äta igen och hade dåligt samvete och försöker nu att inte nämna utseende alls, på det sättet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 163
Senast: Blyger
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom... 115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
111 137
R
Kropp & Själ Hur förhåller ni er till att behöva genomföra livsstilsförändringar som känns oerhört svåra? Hur kan man hjälpa sig själv till att...
Svar
14
· Visningar
1 620
Senast: Badger
·
  • Låst
Kropp & Själ En tråd om allt som har med träning, hälsa och kost att göra :) Före detta "Beach-tråden" men bytte namn i förra tråden då vi som... 99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
93 343
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka