Beach 2014 del V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack :) Och ja, det känns bra :) Vi har som ett litet gym i källaren där vi bland annat har en crosstrainer så det är himla smidigt. Och nä, så duktigt är det nog inte, jag kör inte på jättehårt motstånd. Vill hellre köra på lättare och längre än hårt och kort tid, men det är ju en smaksak.

Låter onekligen mycket praktiskt! Och det är nog smart att som du köra lättare och längre, särskilt om det först och främst är konditionsträningen man vill åt. Får se om jag testar det någon gång, men jag är rädd att en ganska stor anledning till att jag "inte orkar" är att jag blir sååå rastlös och uttråkad!

Har svullat som en gris i Paris nu. Hur kan fransyskorna vara så slanka? Folk käkar ju bröd hela tiden?! Och till croque monsieur (ostgratinerad rostad macka typ) serveras... pommes frites? Och all övrig mat badar i olja.

Haha, min vän som är på utbytesår i Paris är chockad över precis samma sak. Hon säger att det hon saknar mest med hemma (Skottland) är att känna sig snygg - i Paris är alla andra så jäkla pinnsmala och eleganta att hon känner sig som en heffaklump i långkalsonger oavsett vad hon tar på sig. Verkar jobbigt... :p

KL

Alltså hörni, den här boken...

A%CC%88ta-tra%CC%88na-leva.jpg

... den är ju helt fantastiskt bra! Den kom på posten i går (bara sisådär en och en halv månad efter att jag beställt den :meh:), och när jag inte kunde sova i natt satte jag mig och läste lite. Det stod så mycket bra grejer i den att jag var tvungen att gå upp och hämta en penna och stryka under en massa! Tack tack tack till er som tipsade mig om denna guldklimp!

För övrigt sitter jag bänkad med en hemtenta och ungefär tre kilo påskgodis. Jag som trodde att jag var för gammal för påskägg har fått från både mormor, farmor och min bästa vän. Inte mig emot! Har apmycket träningsvärk i magen från igår, så jag tar till det när hjärnan börjar viska om hur tjock jag blir. För har man träningsvärk så kan man inte bli tjock, det vet ju alla! Visst?! :D

@Mammas jo jag har en! En Garmin forerunner 310xt, gillar den jättemycket. :)

@Mineur Åh vad kul att du gillar boken!! Den är fantastisk, bara för det måste jag ta fram och läsa lite i den nu.

20 minuter pilatesboll fick det bli. Är fantastiskt imponerad av min balans! Inga problem att lyfta fötterna och samtidigt vrida underkroppen i olika vinklar samtidigt som överkroppen är still. Idag kunde jag till och med studsa utan att tappa balansen :D
Satsar på att stärka coren, och trots att det känns plättlätt i början börjar det kännas inuti efter en stund. Det är verkligen skillnad på att bara sitta still och att rulla runt bollen. Dessutom borde det förbättra mina höftrörelser :)

Nu kära vänner behöver jag hjälp!!!

Imorgon är det ju påskafton och som alltid en utmaning för mig, maten i sig är kanske inte svårare än vanligt för jag tar med min egen mat men det innebär att jag måste bryta så många tvång och göra saker på ett sätt och på tider som jag inte brukar. Och jag tycker det är hemskt att äta bland folk. Och det är jobbigt att jag kommer behöva äta middag med släkten vid 17, sen ta en näringsdryck och frukt som egentligen skulle varit melliset innan för att sen åka hem tidigare än de andra för att äta mitt sista kvällsmål. Det blir så uppenbart när jag är bland friska människor att jag äter som en häst, att jag äter så mycket och ofta. Och jag skäms något enormt över det, verkligen hatar mig själv för att jag äter så mycket och är så äcklig. Och, ja, det är bra med utmaningar men hur mycket ska jag pressa mig på en dag? Jag vet att de andra antagligen äter middag som består av flera gånger så mycket kalorier som min mat gör, och att de kommer äta efterrätt, kanske dricka cider eller öl och att de kommer äta påskgodis. Men allt det där slinker ju liksom ner i farten för dom. För mig är varje sak jag äter så stor.

Men sen vid lunch är min farmor och farfar bjudna till minan föräldrar, jag vill verkligen träffa dem men det brukar bli jobbigt just vid matsituationer för att de kommentarer saker. Och jag är inte riktigt så pigg att jag orkar vara social mer än ett par timmar och ska jag både till mina föräldrar och min moster kommer det bli en väldigt lång dag. Dessutom skulle det innebära att det skulle bli stressigt för mig att hinna med alla promenader jag måste,alltså den mängden som mina tvång säger. Jag vet att hunden klarar sig en dag med lite mindre men jag gör inte det utan att få olidlig ångest och då kan jag ändå inte vara social.

Mina föräldrar säger att det är mer än om om jag inte orkar med båda och att det räcker om jag följer med på kvällen. Men då drar mina katastroftankar igång och säger att bara för att jag inte träffar farmor och farfar på dagen så kommer dom dö :( Och jag känner mig som ett uselt barnbarn.

Jag vill gå på ett sätt men helst vill jag nog mest ladda batterierna och se till att resten av dagen blir någorlunda lugn eftersom eftermiddagen och kvällen kommer bli en stor utmaning. Jag vet att jag inte har samma ork som de flesta andra har, brukar väl umgås med folk i 1-2 timmar, ibland 3 kanske, sen är det oftast allt för länge för mig. Hjälp! Är det ok att inte orka vara iväg på två firanden på en dag? Ger jag efter för sjukdomen eller är det att ta hand om mig själv och lyssna på mina begränsningar?

Är så frustrerad över kaoset i mitt huvud, både över allt det här och av ångesten för allt annat i livet, och jag får så dumma tankar på att ta en massa tabletter och få däcka totalt. Jag vet att det kan vara farligt men vill så gärna bort från mig själv.

Det enda positiva med dagen är att jag ska utmana mig strax med ett av mina favoritbröd som jag försökt med så många gånger hittills och som jag skrivit om i tråden men som jag aldrig lyckats äta upp. Men ikväll SKA jag fixa det!

Quelina är nog det raraste vi har i den här tråden, och den största kämpen!

För egen del fortsätter jag hålla huvudet lågt ett tag till. Jag börjar bli normal igen men jag balanserar på en rätt så slak lina.

Alltså, du är bara så :love: Du anar inte hur mycket jag behövde höra det där idag :bow:

Ta det försiktigt på den där linan, det är bättre att ta sig fram i lugn takt och komma över stupet än att springa för fort och trampa fel. Vi finns här när du behöver oss:love:

Vilken jobbig sits. :( Kan du inte äta lunch hemma och sedan komma till dina föräldrar för att träffa din farmor och farfar efter att de ätit? Då får du fortfarande träffa dem men slipper att göra det under pressen som matsituationen innebär? Då kanske det är lättare att bara ha middagen med släkten, och de som är med då kanske är lite finare och inte kommenterar vad du äter?

Jag har bara hängt med familjen idag. Har en vilja att träna men är alldeles totalt genomslut så det blir inget alls. Vi var på klättercentret större delen av dagen så massor av folk/barn + parkour/bouldering/skate + hålla koll på min treåring där = för mycket för min ADHD-hjärna. Trots medicinering så funkar det dåligt när det blir så mycket. Ska nog bara gå och lägga mig tror jag. Nästan så att jag vill gråta av utmattning. Fan. Det är verkligen jobbigt när kroppen vill göra något men huvudet inte kan något alls öht... :(

@Qelina Jag tycker att mammas ide var bra, att du kommer efter att dina farföräldrar ätit. Då behöver det inte bli tråkiga kommentarer! Annars tycker jag inte du ska få dåligt samvete för att du faktiskt inte orkar, jag tycker det är dålig stil att de sitter och kommenterar när du redan har det så jobbigt!

Kan dina föräldrar kanske prata med dem innan så att de inte säger dumma saker?

@Qelina
Tänk på din egen hälsa först och främst. Ingen kommer tacka dig för att du sitter och mår dåligt genom en middag. Vill du äta själv före och själv efter så är det givetvis helt okej, det är ingen som kommer dö pga det och jag tror knappast att dom tycker att du är ett dåligt barnbarn för att du utövar en kamp mot en svår sjukdom. Som jag förstod det kommer du ju träffa dom ändå i så fall, bara inte äta med dom?
Och du äter definitivt inte som en häst, det har vi ju konstaterat flera gånger när du berättat hur dina portioner ser ut. Så det är det sista du behöver oroa dig för :)

Hmm, om jag ska äta innan jag går dit kommer jag inte hinna träffa dom så värst länge för dom brukar inte stanna så länge och om dom äter tolv så innebär det att jag måste äta lunch jätte tidigt om jag ska hinna göra det innan. Om jag inte går till mina föräldrar där på dagen kommer jag inte träffa mina farföräldrar senare den dagen.

Det går inte att prata med dom om det, pappa säger att han försökt flera gånger men det går liksom inte in. Sist tyckte farfar att mitt päron jag åt som mellis var en hel middag, jag sa ifrån flera gånger och sa att det bara var ett päron och inte mer än så men han fortsatte säga att det var en middag, som att det räckte och att jag inte behövde äta mer sen för att de äter inte efter 16 för det har de fått för sig att man inte ska det. Och det känns inte ok att de säger så till mig, jag kämpar som ett djur med att få i mig all mat, frukten är hemskt svår varje dag och sen så får jag höra att det motsvarar en hel middag, trots att jag hade både middag och kvällsmellis kvar sen den dagen. Det blir ju inte alls lättare att äta då direkt. Och det roliga är att de andra ju hade ätit både kakor och bullar och flera portioner tårta men det är just mitt päron som ska kommenteras :/

Jag kan inte bestämma mig för imorgon, har kommit fram till att jag helt enkelt bestämmer mig imorgon när jag vaknat och ätit frukost och vet lite mer hur dagsformen är. Går jag dit så äter jag lunch där men går hem mellan lunchen och middagen hos min moster. Så får jag några lugna timmar. Annars får jag hälsa på farmor och farfar någon annan dag.

Jag fixade brödutmaningen förresten! :) Jobbigt, jobbigt men allt gick ner, till och med kanterna. Och på brödet en riktig rejäl mängd med kantareller.

@Qelina
Men fy vilket tråkigt bemötande :( Ett päron är ju långt ifrån en hel middag. Möjligen om man har ett (eller två) helt kilo päron i så fall, men verkligen inte ett!
Då känns det ju vettigare att äta i fred och träffa dom en annan dag. Kan dom inte bete sig så ska dom inte räkna med ditt sällskap. Vad händer om dina föräldrar verkligen ryter ifrån när dom håller på så? Eller frågar varför dom gör så?

Åh vad gott med kantarellmacka!

Till saken; 2 firanden är rätt mycket, skulle jag också tyck. Jag tycker att det låter som en bra grej att känna efter imorgon!

Och jag kan förstå att det känns som att du äter mer när du måste tänka på att åka hem tidigare för att passa mattider etc, men så är det ju inte! Men just rutinerna är så viktiga för dig, de andra äter nog lika många gånger (och mer varje gång) men ärinte lika noga mmed tiderna och som du säger, tänker inte lika mycket på det. Hoppas du får trevligt imorgon!

@Kethets hur kan du inte tycka att bärblandad kvarg är gott? :d och syrligt tycker jag att det blir, speciellt i kombination med hallon som också är lite sura. Jag använder lindahls naturella kvarg, vet inte riktigt hur den är jämfört med andra eftersom jag inte testat någon annan sort på länge.

Det går, men är alldeles för snäll för mig. Men jag har vant in mig på den grekiska yoghurten, först tyckte jag den var för syrlig. Den och rabarber! Tur att det snart är dags:d

Nästan 2 timmars promenad igår (blev ingen cykeltur) och 50 min idag. Fått med mig sambon på båda och har även fått med mig honom på att börja leva (äta) lite sundare nu efter påsk :)

Heeelt underbart väder idag! Vill vara ute hela dagen och inte alls åka och jobba. Hoppas det är lika fint imorgon när jag är ledig.

@Qelina, men hur kan de säga så?! Det är inte okej någonstans att säga så som din farfar sa om det där päronet, inte ens till en frisk människa, och med din sjukdom är det om möjligt ännu mindre okej! Jag har också lite matproblem, och har haft ännu mer som yngre, och jag tyckte/tycker också att det kan vara lite jobbigt att äta middag med den äldre generationen för att de tjatar om mat, men i mitt fall blir det lite åt andra hållet, att de tjatar för att de tycker att jag äter för lite, och det gör de ju mer av välvilja. Mina kusiner på pappas sida har viktproblem åt andra hållet, och jag inser själv hur skevt det ser ut när de äter monsterportioner och jag sitter och gnager som en mus på världens minsta portion och väger typ hälften av vad de väger. Man kan väl säga att vi har problem med maten allihop, fast på olika sätt. Hos mammas familj är det enklare, dels är vår relation mycket bättre, och dels är nästan alla mina kusiner på den sidan ganska små i maten, så jag sticker inte ut på samma sätt.

Om sen din pappa verkligen har försökt säga ifrån, och de ändå inte lyssnar, så hade jag faktiskt stannat hemma från den tillställningen om jag vore som du, och satsat på att vara med senare under kvällen, men folk som inte tjatar på dig.

Jag som trodde att kalaset igår skulle innebära noll träning och ett obehagligt stort intag kalorier vaknade med träningsvärk idag. Flera timmars bärande och lekande med treårig lillkusin tog tydligen på muskler jag inte brukar använda. :o Halsen fortsätter dock bråka, så det får bli att ta det lite lugnt några dagar. Stallet ska det i alla fall bli strax.

Påsk nu alltså! Långfredagen innebar massa god mat och efterrätter och godis, hann iaf med att springa en sväng efter jobbet med;) Idag rev jag av ett benpass direkt på morgonen och fick en nackspärr på köpet - aj.. Nu blir det ut till mina föräldrar för att grilla korv och ikväll blir det fest! Imorgon blir nog ganska lugnt, eventuellt löpning beroende på hur sliten jag är:p Och sen måndag blir en vanlig dag igen och jag jobbar kvällen:)

Så det blir nog ganska lagom blandning av dekadens och träning i påsk för mig tror jag:D

Nu är jag hemma och mellanlandar. Har ätit lunch hos mina föräldrar. Gjorde som så att jag väntade tills de andra hade ätit så att de satt sig i soffan i vardagsrummet och så satte jag mig i köket och åt. Inte världens socialaste men det var ända sättet jag kunde klara det på. Ska strax iväg igen och har bestämt att jag ska äta lite efter de andra. Jag äter mellis vid fyra idag så känns inte så lockande att äta middag vid fem med de andra, blir lite väl tätt inpå. Vet inte vad de andra tycker om det men de är ju så vana vid att jag inte äter alls och mamma sa att jag får göra hur jag vill bara jag äter.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 163
Senast: Blyger
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom... 115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
111 137
R
Kropp & Själ Hur förhåller ni er till att behöva genomföra livsstilsförändringar som känns oerhört svåra? Hur kan man hjälpa sig själv till att...
Svar
14
· Visningar
1 620
Senast: Badger
·
  • Låst
Kropp & Själ En tråd om allt som har med träning, hälsa och kost att göra :) Före detta "Beach-tråden" men bytte namn i förra tråden då vi som... 99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
93 343
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka