Beach 2015, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ställde mig på vågen i morse och har redan gått ner 0,6 kg sedan i måndags (det kan ju variera från dag till dag, så vi får väl se om det håller i sig). Så fick lite ökad motivation till både träningen nu på lunchen och att verkligen hålla kaloriräknandet under helgen! :up:

Tips på god fredagsmat som ändå är relativt kalorisnål? Vanligtvis brukar det bli hemgjord pizza, tacos (funkar förvisso att få kalorisnålt men vi har ätit det så mycket på sistone), paj eller annan ganska kaloririk mat här.

Bra jobbat, härligt med en liten extra boost inför helgen! Angående kalorisnål mat är jag inte så jättefin på det här med att räkna kalorier, men rotsaker i ugn med smulad fetaost över skulle kanske funka?Jag brukar köra typ morot, palsternacka och sötpotatis (ja jag vet att sötpotatis inte är någon rotfrukt) och tycker du sedan att det inte blir mättande nog så kan du ju lägga till en kycklingfilé eller liknande. Grön ärtsoppa är annars busenkelt att göra och jättegott, och har man något grovt bröd till borde det bli helt okej näringsmässigt tänker jag?

Angående det du skrev innan om att hinna med träning så brukar jag försöka klämma in både gym och socialt liv åtminstone två av de fyra pass jag tränar i veckan. I onsdags pluggade jag till exempel 9-17, var på gymmet 17.30-18.30 och sedan var jag klar att gå hem till en kompis och baka semlor vid 19.30. Idag har jag bokat PT-pass 18.30, planerar att sticka hem och äta middag och göra mig i ordning efter det, och vid 21 ska jag träffa några kompisar på en bar. Så det går, man får bara satsa och planera lite! :D

@snow, Nu är ju min häst så pass ung att jag kanske är lite väl nojig (läs: extremt nojig), men om vi har ridit ett lite tuffare pass i ridhuset så skrittar jag alltid henne dagen efter, helst avsuttet men om vi får sällskap ut och de andra nöjer sig med att skritta kan jag tänka mig att sitta på. Hon får aldrig stå efter att ha gått ett tuffare pass, då tar vi hellre dressyr ----> lugn skrittpromenad ----> vila -----> ny aktivitet. Min häst är rätt skum i sitt temperament, hon blir odräglig rent psykiskt av att vila, men fysiskt är hon lite av en lat varelse och skulle hon helt plötsligt börja steppa runt och ha sig är det det som är konstigare än att hon kanske drar benen efter sig på en utritt. Det är en häst som lugnt fortsätter skritta på långa tyglar om de andra drar ifrån henne i galopp, typ. Men träningsvärk känns ju absolut som något som kan vara fallet med din?

@cherie, Jag förstår faktiskt inte riktigt heller hur folk orkar/hinner, men det handlar förmodligen om prioriteringar. Jag jobbade heltid i somras (10 till 18.30/19), hade hästen så pass långt bort att det var omöjligt att hinna dit, rida, hem, duscha och upp till jobbet innan 10, såvida jag inte gick upp vid typ halv 5, och det pallar jag aldrig, jag är alldeles för morgontrött för det, så det fick bli ridning på kvällen efter jobbet. Och då var min häst bara fyra år, och reds bara fyra gånger i veckan, så jag försökte i första hand lägga hennes träningsdagar på mina lediga dagar, så krasst kanske det var två jobbdagar jag var "tvungen" att rida. Jag hade aldrig orkat göra något annat, de dagar hon vilade dog jag typ i soffan efter jobbet. Jag har en svag förhoppning om att det ändå kommer kännas bättre med ett stillasittande kontorsjobb (slipper i alla fall värken i ben och fötter från i somras) och att jag kan sluta runt 16-17 istället då. Jag kommer få prioritera hästen när jag börjar jobba, och försöka i så fall få till någon annan träning mest under lördagar-söndagar/om hästen har vilodagar.

Jag har i princip noll socialt liv utanför familjen och utanför stallet, sommartid ännu mindre eftersom mitt andra stora intresse är förlagt enbart vintertid. Det är inget jag känner att jag drar in på heller, vi har en fin kontakt i familjen och för mig räcker det att kanske rida tillsammans med någon i stallet ett par gånger i veckan, särskilt om man ska vara social på ett jobb hela dagarna också.

För mig blev det 3,5 kilometer powerwalk igår. Den här veckan har verkligen varit usel ur beach-synpunkt, men jag har åtminstone 1) verkligen fått motivation till att återuppta hästens träning nu efter hennes mini-vila och 2) äntligen fått godkänt på kompletterings-skiten! :bump:

@snow, Nu är ju min häst så pass ung att jag kanske är lite väl nojig (läs: extremt nojig), men om vi har ridit ett lite tuffare pass i ridhuset så skrittar jag alltid henne dagen efter, helst avsuttet men om vi får sällskap ut och de andra nöjer sig med att skritta kan jag tänka mig att sitta på. Hon får aldrig stå efter att ha gått ett tuffare pass, då tar vi hellre dressyr ----> lugn skrittpromenad ----> vila -----> ny aktivitet. Min häst är rätt skum i sitt temperament, hon blir odräglig rent psykiskt av att vila, men fysiskt är hon lite av en lat varelse och skulle hon helt plötsligt börja steppa runt och ha sig är det det som är konstigare än att hon kanske drar benen efter sig på en utritt. Det är en häst som lugnt fortsätter skritta på långa tyglar om de andra drar ifrån henne i galopp, typ. Men träningsvärk känns ju absolut som något som kan vara fallet med din?

Min häst är också av det lugnare slaget på så sätt - han verkar inte ha någon tävlingsinstikt direkt utan ligger helst sist i ledet om man är flera hästar och jag har aldrig varit med om att han stuckit eller ens pullat särskilt hårt på bettet, faktiskt. Så på så sätt är det inga konstigheter. Men nu tyckte jag att han var lite väl loj? Blev iofs bättre på hemväg (samt när en av de andra hästarna inte ville ligga i trav utan "taktgalopperade" en ganska lång sträcka, då ökade min Theo trycket automatiskt). Har väl inget skarpt att gå på egentligen, men på slutet var det tydligt att han inte ville trava mer och skritten var ganska långsam. Jag får avvakta helt enkelt, känner att trötthet EN ridtur nog ändå inte är värt att resa katastrofflagg för.

@Mineur Ja, tack för tipset om rotfrukter i ugn! Det var länge sen jag åt det, känns bra en fredag och är bra ur kalorisynpunkt också :) Håller med om att det går att få ihop det sociala med ett himla pusslande, och om man har tur att passen man vill gå på ligger relativt tidigt så man hinner träffa kompisarna efteråt :)

@Kiwifrukt Nä herregud, om man har häst också som du har så förstår jag verkligen (!!) att det inte går ihop, det vore ju matematiskt omöjligt med bara 24 timmar. Så länge man själv känner sig nöjd med prioriteringarna så fungerar det ju tycker jag, t.ex. om man får det sociala mycket från jobbet, kompisar i stallet eller i familjen.

Kul att höra att veckan varit bra ur andra aspekter, varje vecka behöver ju inte vara bäst ur beachsynpunkt, finns ju fler faktorer som bidrar till att man mår bra så de är ju inte att förringa. Grattis till kompletteringen som du fått ur vägen! :)

Jag är fan sämst i världen på att låta kroppen vara sjuk i fred (nåja, jag är ju inte sjuk-sjuk, den allergiska reaktionen är över, men kroppen borde ändå få ta det lugnt). Promenerade iväg till biblioteket och hämtade boken jag reserverat. Och till Ica för att köpa jordgubbar. Och hem igen, såklart.
Väl hemma började jag bära ner grejer i källaren, och kom på att jag borde tvätta också. Ledig tvättid nu direkt = bära ner tunga kassar tvätt, sortera, starta maskin. Ny tanke: Just ja, jag har ju trappstädningen den här månaden, bäst jag får det gjort! Så nu har jag sopat och våttorkat i trappen. Och i källaren.

Hur fasiken gör man för att bara vila utan att känna "men jag borde..."?
Just nu försöker jag låta bli att fixa i ordning sista lådorna som ska ner i källaren, dammsuga och våttorka. Men det är det enda som snurrar i mitt huvud just nu.

Efter en lättare halsinfektion och ofrivillig vila så är jag tillbaka på banan igen. Skulle ha haft PT i onsdags med avbokade. Körde på 1 timme innebandy igår dock. Var lite slöstartad första 10 min men sen kom jag igång fint och höll hela timmen ut.
Idag körde jag på ben, mage och rygg och de kändes verkligen superbra. Efteråt fick jag återigen känningar i mitt högra knä men de verkar ha gett med sig nu. På måndag har jag mitt PT-pass istället.
Nu ska jag skutta iväg till jobbet och jobba till 3 inatt :)

Usch, jag hoppas verkligen inte jag håller på att bli sjuk, men det känns precis så. Tung och trött i huvudet, inte direkt ont i huvudet, mer bara väldigt seg. Och fryser, men det gör jag ju konstant september-maj, så det är inget ovanligt i sig. Men stallet har inte varit så tungt sen jag slapp mockningen för de andra hästarna som det var idag, så något som spökar är det. Hoppas bara det beror på sömnbrist, för jag har sovit u.s.e.l.t. i två veckor och när jag väl somnar drömmer jag hur mycket konstiga drömmar som helst, så det är ingen bra sömn. Hur gör ni om/när ni hamnar i en ond cirkel med sömnen? Jag har försökt hålla mig vaken på kvällen för att lyckas sova längre nästa morgon, men hittills har det inte fungerat.

Nu har jag problem igen med hur mycket/lite aktiv jag är och vad jag borde göra och inte...

Var hos terapeuten idag och pratade bland annat om att passivitet gör att man får sämre ork (lite på ämnet praktik/jobb). Jag kände liksom att det togs för givet att jag spenderade mina dagar i soffan, stirrandes i taket, så jag sa att jag ju trots allt inte är så passiv. Jag rider och är i stallet, går med hundarna, och tränar själv.
"Jaa, så du känner alltså att du är på en nivå som är acceptabel för dig?" sa terapeuten (eller något liknande, minns inte exakt ordagrant men att min aktivitetsnivå kan ses som "acceptabel" blev iallafall sagt).

Och jag känner liksom... Acceptabel? Är det "bara" acceptabelt?
Jag pratade om att jag inte vet hur jag ska orka med en praktikplats i dagsläget, eftersom sånt som tvätt, städning, disk etc. blir stående alldeles för många dagar, och det var då samtalet började handla om att om man är passiv så får man ingen energi.
Är jag så passiv då? Att min aktivitetsnivå, kanske, om man är generös, kan ses som "acceptabel"?

Att det är just hästarna, hundarna och springa som jag gör beror ju på att det även kan ge lite energi tillbaka. Det är sånt jag (ofta) mår bra av, så självklart är det lättare att t.ex. orka gå en timme med hundarna än att städa en timme. Men just nu känner jag mig ganska värdelös, passiv och lat :crazy::o
Du är inget av det du skriver, varken värdelös, passiv eller lat. Jag tycker det låter som du har fullt upp med de sakerna du tycker om. Det är ju också ganska självklart att det är lättare att klara av de sakerna man verkligen behöver och vill. Som att ta hand om sina djur, där har man ju inget val, dom måste man ju bara ta hand om helt enkelt även om man mår jätte dåligt, sen kanske man inte orkar lika mycket som vanligt men man gör det iaf. Och om man inte mår helt bra så räcker det långt att göra det du gör och jag förstår att du är osäker på om du orkar praktik om du inte mår bra och det har inget att göra med att du är passiv för jag tycker du låter som en aktiv person.

Jag är fan sämst i världen på att låta kroppen vara sjuk i fred (nåja, jag är ju inte sjuk-sjuk, den allergiska reaktionen är över, men kroppen borde ändå få ta det lugnt). Promenerade iväg till biblioteket och hämtade boken jag reserverat. Och till Ica för att köpa jordgubbar. Och hem igen, såklart.
Väl hemma började jag bära ner grejer i källaren, och kom på att jag borde tvätta också. Ledig tvättid nu direkt = bära ner tunga kassar tvätt, sortera, starta maskin. Ny tanke: Just ja, jag har ju trappstädningen den här månaden, bäst jag får det gjort! Så nu har jag sopat och våttorkat i trappen. Och i källaren.

Hur fasiken gör man för att bara vila utan att känna "men jag borde..."?
Just nu försöker jag låta bli att fixa i ordning sista lådorna som ska ner i källaren, dammsuga och våttorka. Men det är det enda som snurrar i mitt huvud just nu.
Ja du, hur gör man? Den frågan stället jag mig också varje gång jag är sjuk eller krasslig...Jag tror på att distrahera sig med annat, typ läs någon bok, skriva, läsa på internet, se någon serie, ringa någon osv. Lugna saker som gör att man flyttar fokuset till de sakerna istället. Skriva upp sakerna man ska göra på en Att göra lista så man känner att man har koll på att de ska göras men att man inte behöver göra dom just den dagen.

Jag fick tillbaka "testet" jag gjorde om kroppsuppfattning och min kroppsuppfattning var väldigt störd sa sjukgymnasten, maxpoäng var 100 och över 36 innebar att man har en störd kroppsuppfattning och jag hade 97 poäng... Så usel kroppsuppfattning och extremt mycket självhat.

Eventuellt går jag in i en ny fas av behandling nu, min nuvarande kontaktperson kommer kanske bara vara en telefonkontakt som har hand om min medicinering och sen att jag går till sjukgymnasten en gång i veckan och får bollmassage och jobbar med min kroppsuppfattning och synen på mig själv och att finna lusten i livet. Dom tyckte det räcker med en behandling i taget. Jag är osäker, jag behöver ju mycket stöd samtidigt är sjuksköterskan som jag gått till inte helt optimal.Vi har inte klickat riktigt samtidigt tyckte läkaren på sjukhuset att jag behövde gå till psyk mer än en gång i veckan för att jag är så pass sjuk så jag vet inte vad som är bäst. Men om de har bestämt så så får jag väl göra som dom säger, eller borde jag trycka på för att få gå kvar hos båda?

Min bästaste pt är sjukskriven i fyra veckor :( tycker synd både om henne och om mig, om man får det? Eftersom det bara är jag som brukar komma på onsdagspassen så kommer de nog dras in. De andra täcks upp av naprapaterna som jobbar där. Vi som verkligen börjar komma nånstans med styrketräningen! :arghh: Men, huvudsaken är ju att hon blir frisk förstås.
Idag hade vi den där unga, snygga naprapaten :angel: men han var helt klart mer nervös än vad vi som tränade var :D bra upplägg på passet, men bara styrka, ingen kondition. Känner redan av magmusklerna :up:

I övrigt så är både dottern och jag sjukt trötta efter det här sportlovet, så imorgon ska vi bara vila! Eller ja, jag ska nog försöka ta mig ut och gå/jogga någon gång under dagen, men först efter lunch. Tänker knappt klä på mig tidigare :p

Obeachig kost igår på alla sätt, mycket bakverk och lite vettig mat. Men sådana dagar får man väl ha ibland också antar jag.
Blev ett par promenader men det var också allt.

Idag ville en vän ta en promenad runt motionsslingan, så det gjorde vi innan jag hoppade på jobb 2 för dagen. Sedan 1500m i bassängen. Känns dumt, för jag känner mig inte "nöjd" med det utan det känns som att det är för lite aktivitet... jag borde träna mer och äta mindre helt enkelt.

Bokar av resten av passen den här veckan, för jag ska till Västerås :D :D :D

(och för att förstå varför det är så många glada smileysar över att missa träning av den anledningen så kommer här ett förtydligande: pojkvännen har precis kommit hem från en fyra veckor lång utlandsvistelse, och han bor där)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 216
Senast: kma
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder... 99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
78 707
Senast: Ackio
·
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder... 99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
79 150
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Tråden där vi diskuterar träning, hälsa och välmående (fysiskt såväl som psykiskt) i största allmänhet. Här råder absolut ingen... 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
86 588
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka