Provade du ryggsäcken tom eller hade du någon tyngd i den? Det är enorm skillnad på en tom och full ryggsäck, så se till att provpacka den. Först då kommer du känna om den verkligen sitter bra. Tryck i åtminstone 10-12 kg, även om du inte tänkt bära så mycket. När jag och maken vandrar brukar jag bära ~15 kg och det är inte särskilt tungt alls om ryggsäcken sitter rätt.
Ja vi slängde i dels 10 och dels 5 kg. Är osäker på hur den ska sitta dock så jag får verkligen be om hjälp där.
Med 10 kg tryckte den på en öm punkt på min högra axel och efter lite funderingar så blir jag osäker på om jag nånsin kan slippa det. Det märks inte med min vanliga ryggsäck med tunna axelband och inga avlastningsmöjligheter, har inte känt så även om den varit packad med typ 7 kg. Men det är en öm punkt som jag aldrig lyckats bli av med och vad det är/vad det beror på tvistar de lärde om...
Sambons ryggsäck är dock helt omöjlig, tog på mig den i fem sekunder och fick ta av direkt för den skavde mot halsen och tryckte oerhört obekvämt. Så var det inte med denna från Bergans.
Är det något annat man bör tänka noga på? Denna kunde man öppna in till stora facket både på mitten och under, vilket var en mycket smart finess tycker jag. Och vadderingen i ryggen var väldigt tjock och bekväm (förutom där på axeln men kanske får jag ordna något extra på egen hand till den sidan).