Beach 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Provade du ryggsäcken tom eller hade du någon tyngd i den? Det är enorm skillnad på en tom och full ryggsäck, så se till att provpacka den. Först då kommer du känna om den verkligen sitter bra. Tryck i åtminstone 10-12 kg, även om du inte tänkt bära så mycket. När jag och maken vandrar brukar jag bära ~15 kg och det är inte särskilt tungt alls om ryggsäcken sitter rätt.

Ja vi slängde i dels 10 och dels 5 kg. Är osäker på hur den ska sitta dock så jag får verkligen be om hjälp där.

Med 10 kg tryckte den på en öm punkt på min högra axel och efter lite funderingar så blir jag osäker på om jag nånsin kan slippa det. Det märks inte med min vanliga ryggsäck med tunna axelband och inga avlastningsmöjligheter, har inte känt så även om den varit packad med typ 7 kg. Men det är en öm punkt som jag aldrig lyckats bli av med och vad det är/vad det beror på tvistar de lärde om...
Sambons ryggsäck är dock helt omöjlig, tog på mig den i fem sekunder och fick ta av direkt för den skavde mot halsen och tryckte oerhört obekvämt. Så var det inte med denna från Bergans. :)

Är det något annat man bör tänka noga på? Denna kunde man öppna in till stora facket både på mitten och under, vilket var en mycket smart finess tycker jag. Och vadderingen i ryggen var väldigt tjock och bekväm (förutom där på axeln men kanske får jag ordna något extra på egen hand till den sidan).

Ja vi slängde i dels 10 och dels 5 kg. Är osäker på hur den ska sitta dock så jag får verkligen be om hjälp där.

Med 10 kg tryckte den på en öm punkt på min högra axel och efter lite funderingar så blir jag osäker på om jag nånsin kan slippa det. Det märks inte med min vanliga ryggsäck med tunna axelband och inga avlastningsmöjligheter, har inte känt så även om den varit packad med typ 7 kg. Men det är en öm punkt som jag aldrig lyckats bli av med och vad det är/vad det beror på tvistar de lärde om...
Sambons ryggsäck är dock helt omöjlig, tog på mig den i fem sekunder och fick ta av direkt för den skavde mot halsen och tryckte oerhört obekvämt. Så var det inte med denna från Bergans. :)

Är det något annat man bör tänka noga på? Denna kunde man öppna in till stora facket både på mitten och under, vilket var en mycket smart finess tycker jag. Och vadderingen i ryggen var väldigt tjock och bekväm (förutom där på axeln men kanske får jag ordna något extra på egen hand till den sidan).

Tryck på axlarna ska du aldrig känna. Axelbanden ska inte göra mycket mer än att hindra ryggsäcken från att tippa bakåt genom att hålla bröstbenet på plats, det ska ligga väldigt, väldigt lite tyngd på axlarna.

Drog ni åt höftbandet ordentligt och satt det rätt? Jag har fått lära mig att man ska sätta på sig ryggsäcken, böja sig fram och då ska höftbandet sitta precis där kroppen viker sig. Man ska också dra åt bandet när man står framåtböjd och man ska dra åt hårt, hårdare än vad man tror. Då ska all tyngd hamna på den starkaste delen av höften och alla band upptill på ryggsäcken ska bara reglera ryggsäckens vertikala läge.

Tryck på axlarna ska du aldrig känna. Axelbanden ska inte göra mycket mer än att hindra ryggsäcken från att tippa bakåt genom att hålla bröstbenet på plats, det ska ligga väldigt, väldigt lite tyngd på axlarna.

Drog ni åt höftbandet ordentligt och satt det rätt? Jag har fått lära mig att man ska sätta på sig ryggsäcken, böja sig fram och då ska höftbandet sitta precis där kroppen viker sig. Man ska också dra åt bandet när man står framåtböjd och man ska dra åt hårt, hårdare än vad man tror. Då ska all tyngd hamna på den starkaste delen av höften och alla band upptill på ryggsäcken ska bara reglera ryggsäckens vertikala läge.

Det var det jag funderade på, hur mycket tyngd man ska ta på axlarna egentligen. Jag tyckte det var riktigt spänt runt höften men jag funderade också på om det bandet satt för högt upp på mig.

Ju mindre jag kan känna på axeln desto bättre, helt klart. :) Sen trodde jag inte att så gott som all vikt ska ligga på höfterna?

Blev väldigt sugen på ett köp (inte nödvändigtvis den jag visade, men en rygga) så jag ska nog trava dit till helgen och hoppas där finns någon duktig att fråga. :) Sen behöver jag vettiga skor också, och vi behöver köpa ett tält. Sen tror jag att vi är redo. :D Fick massor med prylar i höstas av sambon, bland annat camelback, stormkök, sovsäck, liggunderlag och lite annat smått. Tjoho!

Det var det jag funderade på, hur mycket tyngd man ska ta på axlarna egentligen. Jag tyckte det var riktigt spänt runt höften men jag funderade också på om det bandet satt för högt upp på mig.

Ju mindre jag kan känna på axeln desto bättre, helt klart. :) Sen trodde jag inte att så gott som all vikt ska ligga på höfterna?

Blev väldigt sugen på ett köp (inte nödvändigtvis den jag visade, men en rygga) så jag ska nog trava dit till helgen och hoppas där finns någon duktig att fråga. :) Sen behöver jag vettiga skor också, och vi behöver köpa ett tält. Sen tror jag att vi är redo. :D Fick massor med prylar i höstas av sambon, bland annat camelback, stormkök, sovsäck, liggunderlag och lite annat smått. Tjoho!

Jag trodde inte heller att man skulle, eller kunde, få så mycket vikt på höfterna men jisses vilken skillnad det gör. Man får en lägre tyngdpunkt vilket gör en mer stabil, ryggslutet tar inte stryk, eftersom tyngden inte är på axlarna har man ändå bra rörlighet i armarna osv osv.

Här har jag på mig sambons militärryggsäck (INTE skön...) och då ser du ungefär var höftbandet sitter på mig, typ rakt över höftbenskammen. Helst vill jag ha det någon centimeter längre ner, men den där ryggsäcken gick inte att justera något vidare. Ser också att bröstremmen sitter helt åt helvete, den är verkligen inte gjord för en 163 cm lång tjej. :rofl:

427269_10151168090100926_561751879_n.jpg

Här har vi en lite bättre bröstrem:

1039974_10151715880550926_1929841674_o.jpg

Oh! Då tycker jag att vi bokar in det! Vi behöver ju inte springa ihop runt banan, men att ha någon att umgås med innan och efter är alltid trevligt :)

Låter utmärkt! Ett lag känns som ett "måste" så vi får fikakorg! ;)

Och nä, springa ihop gör vi nog ej. Jag springer helst själv, tråkig som jag är :p

Slö dag idag, ledig (WOHO!) så blev en sväng med pållarna, sambon på sin Bosse och jag med grabbarna grus - praktiskt med handhäst!
Men i övrigt har jag inte ens tagit mig ut på den dagliga promenaden. :o Det regnar och är sådär råkallt så jag vill helst bara stanna här i soffan under mitt fluffiga täcke och äta nybakat morotsbröd. :angel:

7.4km promenad som ett avbrott i pluggandet. Äntligen mår jag bra igen. Men ställde in veckans Crosspass då jag inte ätit ordentligt sen i tisdags. Kroppen behöver ännu mer för att orka. Så håller mig till promenader nu. Har bestämt mig att det blir till att köpa gymkort nästa vecka. :)

@cili Jag råkade ignorera ena utmaningen på Endomondo... :( Kan du bjuda in mig igen?! Tror det var den med kilometrar, eller var det något annat Januaris? Äh, du kan väl ta dig en titt när du har tid :)

Vi kommer vara där på söndagen också. :) Vi har inte anmält oss än. Men jag tror att skriver man namn på någon kompis så försöker dom att passa in så man kommer på samma klasser iaf. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Tråden där vi diskuterar träning, hälsa och välmående (fysiskt såväl som psykiskt) i största allmänhet. Här råder absolut ingen... 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
86 588
Senast: lizan
·
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder... 99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
79 150
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder... 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
79 059
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka