Beach 2016 II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har vi flyttat till hotellet med pool och gym. Poolen invigde jag i morse och där var jag helt själv, så skönt! Men det var så sjukt jobbigt att simma hehe :p

Gymmet vågade jag mig bara in på en kort liten stund innan jag flydde. Att det ska vara så jäkla jobbigt! Då var det ändå bara en annan person där. Fy för hjärnspöken :down: Blir nog att fortsätta träna ensam hemma för där lär jag verkligen inte våga gå på gym..

Jag passade på att väga mig för första gången på evigheter. Jag vet inte om vågen stämde, men gör den det har jag gått ner i vikt. Det känns jättekonstigt och jag känner mig helt förvirrad och lite ledsen nu. Nu väger jag isåfall vad som alltid varit min drömvikt, men inte ser jag någon skillnad på mig för det. Äsch, jag tror jag stryker ett sträck över det där och låtsas som ingenting, jag mår bra mycket bättre utan att veta om min vikt. Om jag ska träna är det för att bygga upp kroppen och träna upp konditionen, resten får kvitta.
Går det inte att hitta någon som du kan gå till gymmet tillsammans med i början? För att få in vanan och lite självförtroende.

Och du gör helt rätt i att strunta i vågen. Den visar bara hur mycket kroppen som helhet väger, ingenting om vad den vikten består av. Muskler är det som formar kroppen, och dom väger ju dom också :) Fortsätt med träningen och mät framstegen i energi och ork istället för i kilon :up:

Jag funderar över att ge mig ut och löpträna lite idag. Knäna har fått vila från långa promenader nu och jag tänker mig ett teknikpass med fokus på fotisättning och bra känsla, snarare än att det ska gå fort. Skulle jag försöka öka hastigheten så lär ju skadorna komma som ett brev på posten, och tekniken har jag ju hunnit tappa en del av.

Skitvecka förra veckan, övertrött efter en lång period med intensivt jobb. Bara två pass löpning och tappade tillfälligt greppet om mitt ordentliga ätande med drygt + 1 kg som följd. Lite nöjd med att i alla fall ha tvingat mig ut på flera sena kvällspromenader när jag helst hade stannat i soffan/sängen för att hålla en obruten svit på minst 10 000 steg/dag.

Nu inne på dag 11 sedan sviten bröts senast. Nu hoppas jag också vara tillbaks på banan, motiverad på nytt och med bättre förutsättningar att ta tag i träningen och maten igen. Och en alltid efterlängtad semester futtiga två veckor bort. :up:

Det kanske finns hopp för mig också då! Det var så längesen jag klarade en så det känns bara omöjligt och jag ger upp varje påbörjad "satsning".

(Jag tycker alla kvinnor som klarar armhävningar är armhävningsexperter :D )

Klart det finns hopp! Med träning och tålamod kommer det gå lysande :D

Förra veckan helt okej, ridning måndag, tisdag och onsdag, sen vila på grund av studenter torsdag och fredag, promenad 40 minuter lördag och så ridning söndag. Jag skulle gärna försöka få in någon form av motion de dagar, åtminstone en, som hästen vilar, men förra veckan gick det verkligen inte att få in. Dessutom var jag halvförkyld i stort sett hela förra veckan, det hoppas jag också försvinner fort, för det är fruktansvärt trist.

Var ute och gick sex kilometer nu på förmiddagen. Himla skönt att vara tillbaka i värmen, varit en vecka uppe i norr och tisdag till fredag höll vi både på att frysa ihjäl och blåsa bort. En kväll körde jag min svägerska till grannstaden och jag skämtar inte när jag säger att bilen, en rätt stor kombi, lättade baktill när det kom en särdeles kraftig vind. Fy fan.

Som sagt, bortrest förra veckan så träningen blev vad den blev. Två kortare löppass, ingen styrketräning (enligt plan, förvisso) och en jäkla massa promenerande. Ena syrrans familj har hund så vi var ute varje förmiddag (onsdag till lördag) och gick runt sjön, drygt 7,5 km. Pga ovan nämnda vind gick det ibland väldigt sakta och ibland väldigt fort. :D Den lilla hunden väger bara några kilon och ibland trodde jag att vinden skulle ta henne.

Maten blev också vad den blev under föregående vecka. När man hela tiden åker runt och hälsar på folk, det bjuds på mat och fika överallt och alla vill bjuda till extra eftersom vi är där uppe så sällan, så är det - åtminstone för mig - svårt att hålla det på en vettig nivå. Lyckades ändå rätt bra och tack vare drygt tre mils promenad och några steg löpning så tror jag energiintaget över veckan åtminstone hamnade på, eller nära på, balans.

I veckan så är det business as usual. PT-pass idag klockan fyra, två styrkepass utöver det ska genomföras. Jag ska springa lite och gå en massa, i vanlig ordning. Och jaga ungen, i vanlig ordning. :D

Men åååh....

Först pepp och jätteglad, sett fram mot att gå ner till gymmet efter jobbet och blev ännu gladare när kollegan skulle joina. Dessutom hade jag och några till planer att åka och leka lite på en hinderbana på jobbet i veckan vilket skulle bli skitkul!
Ja, och sen fick kollegan ställa in träningen idag och så är den en som har fått ryggskott så nu kommer det inte att bli hinderbanan i veckan heller och nu känner jag inte ens för att gå ner till gymmet sen för jag "vet inte vad jag ska göra" och känner mig allmänt besviken :(

Alltså, det är ju verkligen inga problem för mig att träna själv. Det kändes bara så typiskt och tråkigt (hej självömkan) och framförallt hade jag sett fram mot hinderbanan så då blev det två besvikelser direkt på varandra.

Såatteh... Men annars går det bra :D

När jag kommer hem ska jag förresten få tummen ur och boka en kiropraktortid. Sen i höstas har jag haft jätteont/en låsning i ländryggen mot ena höften och jag har mest gått runt och hoppas på att det ska försvinna av sig själv :meh: Jag tror att träningen kommer gå så mycket bättre om jag får bort det problemet, nu kan jag inte lyfta ena benet över normal "gånghöjd" utan att skrika till av smärta. Vissa övningar på programmet kunde jag inte göra, när jag provade i början gjorde det så ont att jag blev som förlamad av smärta. Jätteläskigt! Nu när jag inte tränat alls på två veckor känner jag att det gör jätteont, kan knappt sitta normalt. Det blir kul på långflygningen hem :up::banghead:

Nu ska ni få läsa något historiskt: jag har precis sprungit min första mil.

Det gick nästintill imponerande långsamt, eftersom jag sprang på små hundpromenadstigar i skogen och därmed fick anpassa stegen efter stenar, rötter och lerhål. Det blev också en hel del plötsliga slut vid asfalterade bilvägar, stigar som löstes upp i intet och blötmarker som jag inte ville ta mig igenom med mina vita skor. Men jag sprang hela tiden (nåväl, klev över några stora stenar och gick några meter när det kom två lösa hundar farande rakt emot mig) och jag hade en bra känsla, så jag är nöjd ändå. Jag har ju aldrig vågat tro att knäna skulle palla en så lång sträcka i ett svep. Men nu vet jag att dom håller, så nu kan jag antingen jobba på att vässa tiden eller lägga löpningen åt sidan med vetskapen om att jag kan om jag vill ;)

Pulsen låg stadigt kring 160 och hade det inte varit för att benmusklerna började ledsna och att stortårna gjorde ont p.g.a. nytillkomna vätskeblåsor så hade jag kunnat fortsätta hur länge som helst kändes det som.
Någon klarat-milen-present blir det dock inte (har haft sånna "morötter" när det gällt tidigare distanser), det får räcka med cykelinköpet igår ;)

@Niyama Jag har alltid haft lätt för armhävningar men när jag haft ett uppehåll eller är allmänt otränad får jag alltid som mest träningsvärk i bröstet! Typ mot armhålan till och ut mot bröstet. Kollade på bilder nu och bröstmuskulaturen verkar ju vara en av delarna som tränas vi armhävningar, så att bygga upp styrkan där med andra övningar kan nog bara vara positivt. :) Jag vet dock inte vilka, jag är inte duktig på sånt här. :p Men håller annars med zass om att stark bål gör armhävningarna lättare! Du kan också testa olika placering av händerna, vissa har lättare om man håller dem tätt intill kroppen.

Men åååh....

Först pepp och jätteglad, sett fram mot att gå ner till gymmet efter jobbet och blev ännu gladare när kollegan skulle joina. Dessutom hade jag och några till planer att åka och leka lite på en hinderbana på jobbet i veckan vilket skulle bli skitkul!
Ja, och sen fick kollegan ställa in träningen idag och så är den en som har fått ryggskott så nu kommer det inte att bli hinderbanan i veckan heller och nu känner jag inte ens för att gå ner till gymmet sen för jag "vet inte vad jag ska göra" och känner mig allmänt besviken :(

Alltså, det är ju verkligen inga problem för mig att träna själv. Det kändes bara så typiskt och tråkigt (hej självömkan) och framförallt hade jag sett fram mot hinderbanan så då blev det två besvikelser direkt på varandra.

Såatteh... Men annars går det bra :D

Var finns denna hinderbana? :D Hinderbana är kul!

Nu ska ni få läsa något historiskt: jag har precis sprungit min första mil.

..så hade jag kunnat fortsätta hur länge som helst kändes det som.

Så kände jag också när jag sprang min första mil, hade kunnat springa i evigheter och ett sånt lyckorus efteråt! :D

Jag sprang 28 km terräng igår på Sörmlandsleden med en tjejkompis tillika parhäst på årets Axa Fjällmarathon. Vi tog det lugnt och fint då hon varit skadad nästan hela förra året och precis kommit igång med långpass. Jag kände mig ärligt talat oförskämt stark och upplevde att jag lätt (!) kunnat fortsätta en mil till. Fattar inte riktigt var den här formtoppen jag verkar ha kommit ifrån?! Benen är dessutom hur fräscha som helst idag (ursäkta överdriven hurtighet men detta är min smått saliga verklighet just nu. Min kropp är bäst :love:).

Förra veckan var jag på massage och dry needle-behandling vilket var fruktansvärt obehagligt, men effektivt (hoppas jag!). Dry needle är en form av akupunktur då nålen liksom "snurras runt" i muskeln och ger en omedelbar reaktion när triggerpunkter släpper sin spänning i ett nästan elektriskt "poff". Jag har äntligen hittat en massör i min hemstad som jobbar på det sätt jag vill - det ska inte vara ett dugg mysigt utan ren och skär pina, då känner jag att jag får valuta för pengarna :D.

Bra jobbat med milen @cili :bump:

Och vad superhärligt med formtopp och en superkropp :D @snow :up: Men fy vad den där dry needle akupunkturen låter obehaglig :eek:

Två små jogg/pw-rundor blev det för mig i mina nya skor förra veckan :up: Jättemysigt och kul att kunna komma igång med löpningen igen! Denna veckan är planen tre små rundor, typ tisdag-torsdag-lördag eller nåt sånt. Jobbar en riktigt mastig helg men jag hoppas att jag lyckas ta mig ut en liten runda ändå! Siktar också på 1,5 h Vinyasa Flow på onsdag + då mina små halvtimmes yoga-sessions jag kör dagligen. Fint! :)

En och en halv timmes ridning blev det nu i eftermiddag. Sen har vi flyttat om hästar för glatta livet eftersom det var vissa (:angel:) som blev lite väl brunstiga i helgen och hoppade ut. Nu hoppas jag hästskrället stannar i den nya konstellationen, och slutar med småskvättandet hon håller på med, mina ben går snart av att driva henne framåt när hon bara vill stanna och skvätta. Ston....

Pass med PT idag. Knäböj, marklyft, stöt med skivstång samt knäböjshopp med bulgarian bag och utfallssteg med höga benlyft i superset som avslutning. Högre vikt och färre reps än tidigare veckor, kände mig rätt så skeptisk ibland när PT lastade på, ska jag säga. Klarade dock MYCKET mer än vad jag trodde och jag tror de här närmsta veckorna kommer bli så himla jobbiga men också så himla roliga. :bump:

Fick till en halvtimmes pw med hunden igår kväll efter jag och maken lagt klart takpappen på lösdriften :) Hade en tanke på att springa i morse men bestämde mig när jag ställde klockan att jag kan göra det på kvällen istället. Så ikväll ska jag springa är det tänkt! Kanske tar med mig hästen för det är idag och på söndag som är enda dagarna det finns möjlighet att träna honom pga jobb/utbildning och minisemester med familjen :) Han gick rätt hårt 5 dagar förra veckan så han är värd att ta det lite lugnare den här veckan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ En tråd om allt som har med träning, hälsa och kost att göra :) Före detta "Beach-tråden" men bytte namn i förra tråden då vi som... 99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
93 343
Senast: Kiwifrukt
·
Kropp & Själ Eftersom att vi är så väldigt beachiga av oss är det dags för en ny tråd! Välkomna alla gamla och nya beachisar, vältränade som... 99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
73 716
Senast: Osthyvel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur