Beach 2016 II

Status
Stängd för vidare inlägg.
75 minuter på utegymmet blev det (PT får skylla sig själv när han tappar bort tiden :angel: ). Riktigt kul var det! Speciellt i slutet när stollen som tränar mig fick för sig att jag skulle göra dips med lite stöd av gummiband. Herregud vad jag vobblade runt i detta gummiband, upp kom jag knappt men om jag kom upp blev jag så paff av vilken skjuts gummibandet gav att jag nästan ramlade av. :rofl: Var längesedan jag skrattade så mycket på ett träningspass. :D Just den övningen slutade med att jag jobbade excentriskt, hoppade upp på raka armar och jobba sakta neråt. Eller, truth be told, det slutade med att jag försökte jobba excentriskt. :p

@cili Jag tyck så jävla synd om dig! KRAM!

Ute på jobb idag, skrapade ihop 16 000 steg/ca 11 km. :) En härlig glass vid lunch och sen pizza till middag men helt klart välbehövligt, man är verkligen gött mosig efter en sån här dag!

@cili sånt jäkla skit, stor kram till dig!

Jag fortsätter prova skor. Har ett par Asics gt 2000 4 hemma (fast den som är tillverkad för intersport så den heter nåt med Asics gel, men det är i princip samma sko bara finare färg och jag upplever överdelen något rymligare), dessa var dock för små kom jag fram till men när jag idag sprang in för att lägga undan en större storlek (så jag kan byta imorgon) visade de sig att de nu är nere på halva priset: 699:-. Dock hämtade jag samtidigt ut ett paket från Sportamore som innehöll ett par Adidas supernova sequence som känns jättefina. Beslutsångest! Vill ha båda men det går verkligen inte. Överdelen känns skönare på Adidasen, de sitter som en strumpa. Men jag har aldrig ägt ett par Adidas så det känns lite som en chansning, tycker dämpningen är lite för mjuk (ostabilt), jag är van vi hård dämpning (asicsen) eller ingen dämpning.

Jag sprang längsta rundan på nästan 5 år igår, 7km :D
Kände mig rätt stark, jag hade visserligen hundarna som draghjälp, men knegade runt på 37:14 och 5:17min/km i snitt.
Jag har ju gått från att tycka att löpning är riktigt tråkigt, till att det faktiskt börjar bli rätt kul :D

Måste dock köpa ett par riktiga skor att springa i...

Jag fortsätter prova skor. Har ett par Asics gt 2000 4 hemma (fast den som är tillverkad för intersport så den heter nåt med Asics gel, men det är i princip samma sko bara finare färg och jag upplever överdelen något rymligare), dessa var dock för små kom jag fram till men när jag idag sprang in för att lägga undan en större storlek (så jag kan byta imorgon) visade de sig att de nu är nere på halva priset: 699:-. Dock hämtade jag samtidigt ut ett paket från Sportamore som innehöll ett par Adidas supernova sequence som känns jättefina. Beslutsångest! Vill ha båda men det går verkligen inte. Överdelen känns skönare på Adidasen, de sitter som en strumpa. Men jag har aldrig ägt ett par Adidas så det känns lite som en chansning, tycker dämpningen är lite för mjuk (ostabilt), jag är van vi hård dämpning (asicsen) eller ingen dämpning.

Du och jag har lite liknande skodilemma, låter det som. :p Jag vet flera modeller från Adidas och Nike som är SÅ sköna på foten och det är som att gå på moln, men jag vet att jag snart blir tokig på att få så dålig respons från underlaget. Jag kan inte komma över den där svampiga känslan, vilket är synd för framförallt Nike har så många snygga skor. :angel:

Benet är sämre nu igen. Går inte att stödja på ordentligt (rakt ovanifrån funkar, men det har man ingen större nytta av vid gång), det pulserar om jag har det i något annat än högläge.

Men jag fick fatt i en ny gps-klocka till finfint reapris igår, så den har jag beställt som krya-på-mig-present. Nu är bara frågan var sjutton man annonserar ut den gamla? Eller om den ska behållas som någon slags reserv?

Hur tänker ni kring pulsklockor? Använder ni dem aktivt som ett träningsredskap?
Hur noga behöver man vara med att verkligen kolla av vilopuls/maxpuls för att kunna använda den som ett verktyg?

Jag köpte en apple watch för någon månad sedan, och det finns ju en inbyggd pulsmätare i den. Vet dock inte huruvida den anses vara bra eller dålig?
De senaste 4-5 löprundorna har jag enligt den haft ett snitt på 160-170 i puls under löprundorna.. Ok eller inte? :p
Denna veckan har den uppmätt en lägsta puls på 46 och högsta puls på 193.
Har haft den även nattetid för att få ett hum om vilopuls och t ex i natt låg jag på typ 52-68, men oftast runt 60, plusminus 3.

Jag har rätt lågt blodtryck, typ 100/55 på senaste kollen hos läkare (utan direkt vila innan..), kan det också påverka pulsen?

Hur tänker ni kring pulsklockor? Använder ni dem aktivt som ett träningsredskap?
Hur noga behöver man vara med att verkligen kolla av vilopuls/maxpuls för att kunna använda den som ett verktyg?

Jag köpte en apple watch för någon månad sedan, och det finns ju en inbyggd pulsmätare i den. Vet dock inte huruvida den anses vara bra eller dålig?
De senaste 4-5 löprundorna har jag enligt den haft ett snitt på 160-170 i puls under löprundorna.. Ok eller inte? :p
Denna veckan har den uppmätt en lägsta puls på 46 och högsta puls på 193.
Har haft den även nattetid för att få ett hum om vilopuls och t ex i natt låg jag på typ 52-68, men oftast runt 60, plusminus 3.

Jag har rätt lågt blodtryck, typ 100/55 på senaste kollen hos läkare (utan direkt vila innan..), kan det också påverka pulsen?
Jag använder det regelbundet :) Vet att min tröskelpuls ligger kring 160-170, så där kan jag träna på i evigheter. Kan även jämföra vilken hastighet som funkar vid en viss puls nu, mot hur det såg ut för ett tag sedan.
Egentligen behöver du inte veta exakt vilo-/maxpuls, om du har ett värde på tröskelpulsen i dagsläget (dvs den nivån där du känner att du kan ligga länge, men inte höja mer utan att mjölksyran tar över). För då vet du att du kan t.ex. köra intervaller över den pulsnivån för att utmana ytterligare. Det finns även schabloner för olika pulszoner, men då behöver man vara medveten om att det kan vara individuella variationer och anpassa vid behov.
Även vilopulsen är intressant att följa, för att se utvecklingen över tid. Mät den vid samma tidpunkt på dygnet, med samma förutsättningar. T.ex. en morgon där du inte behöver kliva upp fort, utan kan ligga kvar i fem minuter och registrera var den hamnar.

Taggar löprunda. Eller inbillar mig att jag är taggad iaf. Haha.
Laddat med massor av kolhydrater hela helgen :p

Gått massvis i helgen, men behöver nog ta mig ett gäng kilometer till för att kompensera allt jag tryckt i mig i helgen. Haha.

Jag använder det regelbundet :) Vet att min tröskelpuls ligger kring 160-170, så där kan jag träna på i evigheter. Kan även jämföra vilken hastighet som funkar vid en viss puls nu, mot hur det såg ut för ett tag sedan.
Egentligen behöver du inte veta exakt vilo-/maxpuls, om du har ett värde på tröskelpulsen i dagsläget (dvs den nivån där du känner att du kan ligga länge, men inte höja mer utan att mjölksyran tar över). För då vet du att du kan t.ex. köra intervaller över den pulsnivån för att utmana ytterligare. Det finns även schabloner för olika pulszoner, men då behöver man vara medveten om att det kan vara individuella variationer och anpassa vid behov.
Även vilopulsen är intressant att följa, för att se utvecklingen över tid. Mät den vid samma tidpunkt på dygnet, med samma förutsättningar. T.ex. en morgon där du inte behöver kliva upp fort, utan kan ligga kvar i fem minuter och registrera var den hamnar.

Vad har du för klocka att mäta med? :)

Jag har nog ungefär som du, jag hade ju i snitt 165 på gårdagens löppass och jag kände mig trött, men fick ingen direkt mjölksyra. Så för att öka upp kondition och förbränning behöver jag egentligen ligga högre än så alltså - typ intervaller?

Intressant! Tänker att jag borde kunna ta den pulsen som klockan mäter vid ca 05.30 några dagar i rad, och sedan ta något snitt på det?

Hej svejs, jag har inte skrivit här på ett tag, har inte pallat :p Tränat har jag däremot gjort, mycket promenader, kroppsviktsstyrka och yoga. Idag tog jag en promenad bort till elljusspåret, gick ett varv och sen stannade jag vid utegymmet. Det är egentligen ett ganska kasst utegym men jag hade med mig gummiband och så finns det några grejer som är vettiga att använda. Ca 20 minuter av lite olika övningar. Sen sprang jag (nästan) ett varv i spåret vilket gick på drygt 11 minuter innan jag promenerade hem.

Förresten har jag snöat in på att kolla på filmer från Ninja Warrior från olika länder och japanerna är ju helt crazy! Kolla in den här killen som vann hela skiten förra året, vilken sjuk styrka, spänst, kroppskontroll, allt!!! (videon är på japanska men man fattar ändå ;))

edit: Man får se fyra rundor tror jag, däremellan lite snicksnackande. Tredje rundan är riktigt imponerande, den börjar vid 9 minuter ungefär.

Jag är helt off den här veckan, både på matfronten och träningsfronten :p Jag mår inte speciellt bra så den här veckan får bara rulla på, så tar jag nya tag nästa vecka :)

Jag simmade lugnt i typ femton minuter. Första gången jag simmade med våtdräkt (förutom de typ femton simtag jag tog när jag plaskade runt lite i den i söndags), kändes lagom att börja så. Simmade i ett marmorbrott så jag har ingen exakt sträcka, men om mätfunktionen på Google Maps stämmer hyfsat så blev det runt 450 meter.

(Redan nu tänker jag att "Man kan alltid dubbla på tävling, så egentligen behöver jag inte träna mer", men jag tror det är riskabelt att tänka så... :angel: )

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ En tråd om allt som har med träning, hälsa och kost att göra :) Före detta "Beach-tråden" men bytte namn i förra tråden då vi som... 99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
93 343
Senast: Kiwifrukt
·
Kropp & Själ Eftersom att vi är så väldigt beachiga av oss är det dags för en ny tråd! Välkomna alla gamla och nya beachisar, vältränade som... 99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
73 716
Senast: Osthyvel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka