Beach 2016 II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag ska försöka (igen!!) att blir bättre med maten, göra bättre val och inte småäta. Godis på helgen, inte annars. Ska räkna kalorier på ett ungefär i alla fall för att få ett bättre hum om mängd mm. Ingen strikt diet men smartare. Jag vill bli av med ca 3 kg och tajta till kroppen lite mer. Jag håller ju i styrketräningen än så länge men för viktens skull behöver jag göra något mer verkar det som :)

För övrigt så var jag iväg till klinik med hästen igår. Han får rätt vad det är låsningar i vänstra bäckenet som equiterapeuten får fixa. Nu bestämde jag mig för att kolla genom honom hos veterinär ifall den där spänningen kommer från något annat ställe. Han hade patellaupphakningar som unghäst så det var en teori. Men trots kläm, känn, böjprov runt om, longering bra länge i trav och galopp, springa, backa mm så visade han ingen smärta. Han trampar under sig väldigt långt och breddar då väldigt bak. Han ser ut som en travhäst :p Kommer han i obalans så slår han skor och det kanske gör ont och skapar spänning som efter några månader slår till och låser honom igen. Väldigt skönt att veta att han inte verkar ha ont. Jag tror att ryttaren (jag :angel:) är största problemet nu. Jag har varit sned i många år och det har ju gjort att jag är snedmusklad. Mycket svagare i vänster. Detta gör troligen att jag skapar spänning i hans vänstersida som måste parera upp mig och ihop med hans stora rörelser som kräver mycket styrka så får han låsningar ibland. Efter att ha pratat med veterinär och sett att han inte har ont så känns det väldigt logiskt.
Jag har ju som tur är tagit tag i styrketräningen och för hästens skull måste jag hålla i den nu. Sen ska jag gå till kiropraktor igen för att kolla om snedheten är kvar eller om han behöver knäcka mig igen. Det är som det brukar vara, det är ryttaren det är fel på, inte hästen!

Hör väl egentligen inte till tråden men måste skryta nånstans :D
Jag har världens bästa hästar :love: Äldsta dottern är 4 år och unghästen är 4 år och inte riden särskilt länge alls Kanske 6 månader, inte så intensivt. Jag har med dom ut när jag rider min häst utan några problem alls! Vi travar, töltar och galopperar och hästarna sköter sig galant och dottern har klister i rumpan :p
Vi var ute på en rätt lång tur nu ikväll och det var så mysigt! :heart

Nu ska jag ta med hunden ut på pw. Är mer sugen på det än att springa så vi kör det :)

Blev 40 min svettig pw med hunden igår kväll. Riktigt skönt! :)

Får slänga om i mitt träningsschema också. Hade glömt att maken skulle bort ikväll så jag tar styrkepasset ikväll och dressyrpasset i morgon istället.

Igår blev jag klar med ett 14 dagars typ boot camp som jag har gjort - i hemlighet :D - vilket innebar ett träningspass per dag i två veckor. Lite olika intensitet och längd, vissa var korta högintensiva och andra lite längre med flera varv av en cirkel med styrketräning. Vissa dagar var jag inte helt nöjd med passen så då bytte jag delvis ut mot pass med fitnessblender.

14 dagar ger väl inga mätbara resultat direkt, men det var kul och gjorde mig pepp på att fortsätta hålla i träningen! Nu velar jag lite vad jag ska sikta på härnäst. Jag har en prova på-månad hos en yogastudio som jag måste utnyttja någon gång (redan betalt för). Så jag funderar på att göra det nu, parallellt med lite humörstyrd träning, innan jag hoppar på något träningsprogram som sträcker sig över lite längre tid.

Nu har jag skrivit ner kvällens träningspass så nu är jag taggad och längtar efter att få köra :D

Ska försöka bli bättre på att stretcha efteråt. Tror mina kontorsaxlar, skuldror och bröstmuskler skulle må bra av det :p Även sätet behöver stretchas mera för högersätesmuskel är kort och spänd jämfört med vänster.

Men jag har märkt att min hållning blivit lite bättre sen jag började träna! Axlarna faller inte fram alls lika mycket när jag står upp och ner :up:

45 000 steg i skogen på tre dagar. :) Fortfarande asdrygt ibland när man är mitt uppe i det (typ när älgflugor tvingar en att ha heltäckande kläder fast det är varmt) men återhämtningen är så mycket bättre än förr!

Ser fram emot lite gymtid nu i slutet på veckan.

23000 steg och 15 km blev det idag :up: Det blir dock en riktig :down: på dagens lunch, jordgubbar. Önskar att jag kunde säga att det blir bättre imorgon, men då blir det hallon :o Aja, det är gott iallafall, alltid något.

Nu är jag nästan 40 dagar in i 100-dagar-utan-socker och det känns bra. Jag känner faktiskt inget riktigt sockersug längre utan är fullt nöjd med alternativa saker som grönkålschips, raw food glass och bars på dadlar och nötter.

Det blev styrketräning (marklyft, kabelrodd, latsdrag och rodd med t-bar) och spinning idag, men det är också det enda bra med den här dagen. Är lite allmänt låg och trött just nu. Saknar min katt så det värker och har en onge som är extremt mammig. Sover uselt och har svårt att fokusera när jag pluggar. Hoppas på att helgen ska ge lite energi, för då ska jag och maken till Stockholm. Ongen åker till farmor och farfar redan på fredag eftermiddag, sen tar vi tåget till huvudstaden på lördagmorgon, sover en natt på hotell och sen ska jag springa (läs: mest gå) Lidingö 10 km.

Nu har jag skrivit ner kvällens träningspass så nu är jag taggad och längtar efter att få köra :D

Ska försöka bli bättre på att stretcha efteråt. Tror mina kontorsaxlar, skuldror och bröstmuskler skulle må bra av det :p Även sätet behöver stretchas mera för högersätesmuskel är kort och spänd jämfört med vänster.

Men jag har märkt att min hållning blivit lite bättre sen jag började träna! Axlarna faller inte fram alls lika mycket när jag står upp och ner :up:

Varför står du upp och ner? :D :p ;)

Det blev styrketräning (marklyft, kabelrodd, latsdrag och rodd med t-bar) och spinning idag, men det är också det enda bra med den här dagen. Är lite allmänt låg och trött just nu. Saknar min katt så det värker och har en onge som är extremt mammig. Sover uselt och har svårt att fokusera när jag pluggar. Hoppas på att helgen ska ge lite energi, för då ska jag och maken till Stockholm. Ongen åker till farmor och farfar redan på fredag eftermiddag, sen tar vi tåget till huvudstaden på lördagmorgon, sover en natt på hotell och sen ska jag springa (läs: mest gå) Lidingö 10 km.
Lycka till ihelgen och njut av hotellvistelsen!

Träningsvärken kom som ett brev på posten idag! Gött! Tycker om när det känns att man gjort något :)

Ikväll blir det ett dressyrpass med hästen. Då vi inte har någon ridbana på rimligt avstånd så får det nog bli pannlampepremiär :wtf:

Vet inte om jag ska eller inte ska träna ikväll. Är väl lite oklart med tiden men tror jag har tid. Är inte så värst sliten från fältdagarna men tycker det är svårt att avgöra om jag bör vila eller inte. Vill inte överanstränga mig men samtidigt är jag sugen på att träna och jag har verkligen märkt vilken skillnad det är på kroppen nu. Den mår sååå mycket bättre av träningen!

Fortsätter med nya goda matvanor också. Tog frukt istället för knäckebröd på fikat. :up: Blir sallad (modell inte jättenyttig kanske) till lunch. Viktigast för mig är att inte äta upp alla kalorier jag tränar bort, jag får så himla ökad aptit av träningen och ursäktar mycket enkelt lite extra godsaker eftersom jag tränat. "Nej tack" är mina bästa ord just nu. :p

"Nej tack" är mina bästa ord just nu. :p

Jag brukar säga "Nej tack, det är bra" :p Försöker också öva på att jag faktiskt inte behöver ha en anledning till att inte äta skräp... Att jag inte vill ha ska liksom vara anledning nog. Fast jag börjar mer och mer känna att jag faktiskt inte är sugen lika ofta som jag tror! Snarare är det gammal vana. Jag har till exempel ganska nyligen börjat inse att det är bättre att resa sig från soffan och göra något annat istället för att sitta kvar och äta saker bara för att jag inte kan hålla fokus på tv-serien :confused: Vilka konstiga vanor man lägger sig till med :p

Visst mår man så bra av att träna! :love: Du kan ju köra några få övningar bara, och inte sånt du kört mycket i veckan? :)

Jag satt fast på ett stillastående tåg i en halvtimma imorse så halva min promenadtid försvann, så tråkigt! Kom iallafall ut och promenerade på lunchen och nu på kvällen blev det en ridtur.

Nu sitter jag med riktigt ont i halsen, svullna halsmandlar och en täppt och snorig näsan. Var kom det ifrån?! Imorse mådde jag toppen. Fasar lite över att gå och lägga mig för jag har en känsla av att jag inte kommer må bra imorgon :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ En tråd om allt som har med träning, hälsa och kost att göra :) Före detta "Beach-tråden" men bytte namn i förra tråden då vi som... 99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
93 343
Senast: Kiwifrukt
·
Kropp & Själ Eftersom att vi är så väldigt beachiga av oss är det dags för en ny tråd! Välkomna alla gamla och nya beachisar, vältränade som... 99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
73 716
Senast: Osthyvel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka