Hej alla, jag har inte varit aktiv i tråden eller läst i den på länge men känner att det är dags nu igen. Jag är inne i en period av förändring och känner att den här tråden kan ge pepp och stöd och motivation för att våga genomföra förändringar och kämpa vidare och inte falla tillbaka.
Lite info om mig till dom som inte kommer ihåg mig sen tidigare trådar eller inte varit med samtidigt som mig förr:
Jag har haft anorexi i 9 år och ätstörningar i 11 år, jag har ganska många kilon att gå upp om jag ska till en normalvikt och slits mellan längtan efter att gå ner mer i vikt (anorexins vilja) och den sidan som vet att inget blir bättre av att gå ner i vikt. Jag har svårt att se att det kommer bli bättre av att gå upp i vikt och vill det inte alls men jag har "hotet" om inläggning på sjukhus hängande över mig om jag inte klarar av att äta mer, stå still i vikt och sen gå upp i vikt. Min dietist tycker jag borde vara inlagd redan som det är nu men hon har gått med på att jag får vara hemma och prova på att förändra saker hemma ett tag till. Jag har precis bytt psykmottagning och äntligen fått en dietist, som jag har väntat på detta. Det är precis vad jag behöver. Skulle behöva terapi också men det har jag inte haft på väldigt, väldigt länge så jag gör så gott jag kan på egen hand. Har varit inlagd många gånger och var senast inlagd två gånger för anorexin i somras, en gång på en medicinavdelning och en längre period på psyk.
Jag fick i slutet av sommaren/början av hösten ett krampanfall/epileptiskt anfall då jag blev hämtad med ambulans och inlagd (och jag får ofta mindre ryckningar och talbortfall osv) och fick efter det göra ett EEG. Man kunde tydligen se skillnader i hjärnaktiviteten och att något är fel. Ena läkaren säger att det beror på mina mediciner och en annan att det är anorexin. Jag tänker att det kanske är en kombination.
Att äta lagad mat går inte alls för mig, får inte i mig "vanlig" mat utan jag äter bara gröt, kvarg, yoghurt, keso, frukt/grönsaker/bär och knäckebröd och en näringsdryck/dag. Jag äter exakt likadant varje dag. Dietisten inser hur svårt det är för mig med förändringar så vi kommer gå sakta framåt och om det är så att jag inte klarar att äta enligt tallriksmodellen som alla dietister förespråkar eller enligt de matscheman som finns så ska vi istället öka på mängderna av det jag redan äter, lägga till små saker som lite kikärtor/bönor och kanske lite frön/mandlar/nötter (skrämmande för mig) och går jag ner i vikt kommer jag behöva lägga till fler näringsdrycker.
Mina mål just nu (kanske kommer på fler vartefter):
* Följa det jag och dietisten kommer överens om på våra träffar varje vecka
* Inte dra ner på något annat när vi lägger till mat på en annan måltid
* Våga variera mig genom att t.ex. äta olika knäckebröd olika dagar (det är något jag jobbar med just nu, köpte hem ett paket med ett knäckebröd idag som ser väldigt gott ut och tänker att jag ska prova det någon dag framöver)
* Inte promenera mer än max 2,5 timmar, helst endast 2 timmar/dag
* Klara att äta på andra tider än vanligt
* Klara att äta bland andra människor
* Klara att äta med olika skålar, bestick, kläder och på olika platser (har hemskt mycket tvång kring det och en massa ritualer så det är svårare än det låter)
* Inte gå ner i vikt
Utmaningen med maten just nu är att lägga till 1 dl lättkeso på lunchen. Min lunch bestod förr av 200 gram morötter men sen jag började hos dietisten har vi lagt till keso där, först åt jag 0,5 dl keso, sen 1 dl och nu ska jag äta 2 dl keso till morötterna. Det här är så sjukt skrämmande och jobbigt för mig, idag blir tredje gången som jag gör det och det är verkligen jätte jobbigt. Men jag SKA klara det