Begreppet fika

Ingen aning, jag är västerbottning med rötter norrut och i vår trakt/umgänge var det absolut både morgonfika och kvällsfika till vardags.
Vi använde också ibland "gofika" som jag beskrev tidigare - när det bara var sötsker. Särskilt som barn utbrast man förtjust "Wow, gofika!" Normalfika var liksom smörgås. :D
Ja jag har bott länge i Västerbotten och uppfattar det som du gör.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Spöstraff på torget på det egentligen! 😭

+ knapplån
Men om man formulerar om frågan då - hur beskriver ni FIKA för människor som inte har samma kultur? Använder ni definitioner på det sättet då också? Bland det mest horribla måste vara att som någon i tråden gjorde, definera att gå och dricka öl som 'fika' så den beskrivningen tar jag inte ens i med tång här.
Men beskriver ni fika olika som i (usch, detta tar emot att ens skriva..) "gofika, finfika" etc för en engelsktalande person?
Tror du missuppfattade mitt inlägg, nämnde bara "ta en öl" som exempel på att jag kanske inte alltid menar exakt vad jag säger utan det kan skilja sig på situation och person. Fika på jobb = rast, ta en öl kräver inte att personen jag frågat endast fått dricka öl för att följa med.
 
Ingen aning, jag är västerbottning med rötter norrut och i vår trakt/umgänge var det absolut både morgonfika och kvällsfika till vardags.
Vi använde också ibland "gofika" som jag beskrev tidigare - när det bara var sötsker. Särskilt som barn utbrast man förtjust "Wow, gofika!" Normalfika var liksom smörgås. :D

Mina morforaldrar bodde i Vasterbotten och nar jag vaxte upp var det "morgon fika" innan man gick ut i ladugarden, sedan frukost nar man kom in. Det var "formiddags fika" mellan frukost och lunch, "eftermiddags fika" mellan lunch och middag och innan man gick i sang var det kvallsmal. :crazy:
 
Jag är rätt liberal med begreppet men tycker att man sätter ihop ordet med något annat för att förtydliga. Fikarast (eller kafferast) t ex. Eller min favorit ölfika som är en öl lite för tidigt på dagen. Men trots att jag har en hög kaffekonsumtion så fikar jag mycket sällan. Däremot älskar jag hygge! Det har jag flera gånger i veckan med min (danska) pappa. Min thailändska extrafamilj har en liknande variant och där ingår det alltid något ätbart.
 
Tror du missuppfattade mitt inlägg, nämnde bara "ta en öl" som exempel på att jag kanske inte alltid menar exakt vad jag säger utan det kan skilja sig på situation och person. Fika på jobb = rast, ta en öl kräver inte att personen jag frågat endast fått dricka öl för att följa med.
Det var nog inte ditt inlägg jag tänkte på, det var någon annan som explicit gick med vänner på 'ölfika'.
 
Det beror lite pa var i landet man ar, men rent generellt blir man aldrig inbjuden for "en kopp kaffe" utan istallet for "nagot att dricka" och det ar alltid spontant. Det blir vanligen en coke, is-tea (soderut), eller nagot liknande, sallan kaffe eller tea. (manga blir sa himla glada nar jag fragar om de vill ha en kopp kaffe)

Hembjuden till nagon pa "en fika" har jag aldrig hort talas om har ... daremot har jag manga ganger blivit spontant hembjuden pa lunch eller middag. Inte alls planerat eller som det oftast ar i Sverige dar man lagger ner en massa extra besvar bade som vard och gast, utan jag tankte laga det har ... jag har kanske en ol hemma men vi fixar kaffe, tea, eller en lask till.

Att traffas pa ett kaffe (Starbucks, Pete's, Seattle's Best, eller lokalt stalle) for en kopp kaffe och en kaka eller smorgas ar ganska vanligt ... men inte som fika i Svensk mening.
Ah, jag förstår. Jag är ju helt inne i svenska kaffe och kaka grejen så jag skulle bli jättebesviken över en Cola. Men jag kan se hur det liksom blir -en öl på verandan stämning av det och lite härligt amerikanskt :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Relationer Detta kanske hade passat bättre som ett dagboksinlägg. Men känner att jag kan behöva andras syn på saken. Kan han vara intresserad eller...
2
Svar
32
· Visningar
3 520
Senast: MrPannkaka
·
Skola & Jobb Jobbade tidigare på en avdelning i anslutning till ett större boende, lärde känna personer även på det boendet och fick många goa...
Svar
6
· Visningar
1 604
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp