Begreppet fika

@Lager Jag kan nog se en skillnad på bilderna. Lite som middag vs. finmiddag, kanske. Men jag tänker nog då en lite större tillställning och då blir det snarare bjudning/kalas än fika i min värld.

Som jag ser det så oavsett om jag sitter på ett fik, bjuder hem vänner på nybakt kladdkaka eller är hos en vän som bjuder på god smörgås eller slänger fram ett paket kex till kaffet, så är det liksom fika helt enkelt. Och oftast tycker jag att det är sån helt vanlig fika som överallt benämns som gofika.

Det är bara ett så fult ord! Och jag fattar inte varför det anses behövas, när vi som sagt redan har ett så ypperligt ord i ordet fika, för det framstår verkligen inte som om gofika skulle avse något annat.


:D Vi tycker väl olika.

Jag har det till stor del för att definiera kostnadsnivån. Vi bjuder på fika vid kursstarter exempelvis, då betyder fika = kaffe och kex typ (för dem som redan går och vars kurs bara fortsätter), medan finfika betyder kaffe och nåt större kakigt/kladdigt (för nyantagna).

Jag använder även termen "lyxfika" för att beskriva ungefär samma sak.

Är helt enkelt en anarkist i fikabeskrivningsvärlden!
 
:D Vi tycker väl olika.

Jag har det till stor del för att definiera kostnadsnivån. Vi bjuder på fika vid kursstarter exempelvis, då betyder fika = kaffe och kex typ (för dem som redan går och vars kurs bara fortsätter), medan finfika betyder kaffe och nåt större kakigt/kladdigt (för nyantagna).

Jag använder även termen "lyxfika" för att beskriva ungefär samma sak.

Är helt enkelt en anarkist i fikabeskrivningsvärlden!
Spöstraff på torget på det egentligen! 😭

+ knapplån
Men om man formulerar om frågan då - hur beskriver ni FIKA för människor som inte har samma kultur? Använder ni definitioner på det sättet då också? Bland det mest horribla måste vara att som någon i tråden gjorde, definera att gå och dricka öl som 'fika' så den beskrivningen tar jag inte ens i med tång här.
Men beskriver ni fika olika som i (usch, detta tar emot att ens skriva..) "gofika, finfika" etc för en engelsktalande person?
 
Bara 120 inlägg i detta komplexa ämne?

Då ska jag försöka förlänga tråden lite.

Var i hela friden kommer fika efter beröm, fika efter uppmärksamhet ifrån?
 
Spöstraff på torget på det egentligen! 😭

+ knapplån
Men om man formulerar om frågan då - hur beskriver ni FIKA för människor som inte har samma kultur? Använder ni definitioner på det sättet då också? Bland det mest horribla måste vara att som någon i tråden gjorde, definera att gå och dricka öl som 'fika' så den beskrivningen tar jag inte ens i med tång här.
Men beskriver ni fika olika som i (usch, detta tar emot att ens skriva..) "gofika, finfika" etc för en engelsktalande person?


Nä. :angel: Då låtsas jag att det finns svenne-enighet. Fika = kort paus med kaffe & tillbehör. De får upptäcka den hårda kalla sanningen själva sedan.
 
Bara 120 inlägg i detta komplexa ämne?

Då ska jag försöka förlänga tråden lite.

Var i hela friden kommer fika efter beröm, fika efter uppmärksamhet ifrån?

Wiki:

Ordet fika finns och har funnits i svenskan med andra betydelser långt innan det kom att syfta på ovanstående fenomen. Ett verb ”fika” finns, med bland annat betydelserna ”skynda, ila, hastigt bege sig (någonstans)”, ”vara ivrigt verksam, (ivrigt) sträva”, ”ha livligt begär, trakta efter, stå efter”. Detta fika återfinns i uttryck såsom "nyfiken" och ”fika efter (något)”.[13]

Även frukten fikon har i äldre tider benämnts ”fika”.[14]
 
Bara 120 inlägg i detta komplexa ämne?

Då ska jag försöka förlänga tråden lite.

Var i hela friden kommer fika efter beröm, fika efter uppmärksamhet ifrån?
Det är väl vad jag tror kallas en homonym - ett uttryck om ord som har flera betydelser men som stavas och uttalas lika. Något som de allra flesta som lär sig svenska språket ofta muttrar om.
 
Wiki:

Ordet fika finns och har funnits i svenskan med andra betydelser långt innan det kom att syfta på ovanstående fenomen. Ett verb ”fika” finns, med bland annat betydelserna ”skynda, ila, hastigt bege sig (någonstans)”, ”vara ivrigt verksam, (ivrigt) sträva”, ”ha livligt begär, trakta efter, stå efter”. Detta fika återfinns i uttryck såsom "nyfiken" och ”fika efter (något)”.[13]

Även frukten fikon har i äldre tider benämnts ”fika”.[14]
Det är väl vad jag tror kallas en homonym - ett uttryck om ord som har flera betydelser men som stavas och uttalas lika. Något som de allra flesta som lär sig svenska språket ofta muttrar om.
Buke is da shit :up:
 
Nä. :angel: Då låtsas jag att det finns svenne-enighet. Fika = kort paus med kaffe & tillbehör. De får upptäcka den hårda kalla sanningen själva sedan.
Precis!

Skulle någon med annat modersmål fråga vad "gofika" är, skulle jag svara att det är ett felaktigt ord som visar att fikat är lite utöver det vanliga.
 
Bland det mest horribla måste vara att som någon i tråden gjorde, definera att gå och dricka öl som 'fika' så den beskrivningen tar jag inte ens i med tång här.
Men ölfik har väl funnits i massor förr?
Där mest arbetare (?) drack pilsner med en smörgås (?) till. Mitten & början av 1900-talet (?)
 
Spöstraff på torget på det egentligen! 😭

+ knapplån
Men om man formulerar om frågan då - hur beskriver ni FIKA för människor som inte har samma kultur? Använder ni definitioner på det sättet då också? Bland det mest horribla måste vara att som någon i tråden gjorde, definera att gå och dricka öl som 'fika' så den beskrivningen tar jag inte ens i med tång här.
Men beskriver ni fika olika som i (usch, detta tar emot att ens skriva..) "gofika, finfika" etc för en engelsktalande person?

Finns ett ölkafé i stan, tänkte ta med min snubbe på fika där 😁
 
Fika=något att dricka plus något sött.

Jag tar fan inte en fika på jobbet när jag käkar frukost. Frukost är frukost, fika är fika. Någon jävla ordning får det vara! 😜
Håller helt med, när jag jobbade dag var frukost = gå till restaurangen och äta gröt och kokt ägg, frukost inte fika.
Nu jobbar jag kväll och äter äggröra eller omelett på morgonen = frukost inte fika enligt mig.

Eller så har jag konstiga matvanor till frukost.
 
Det har jag undrat över. Händer det aldrig att amerikaner går på café eller bjuder hem någon på te och bullar? Märkligt.

Det beror lite pa var i landet man ar, men rent generellt blir man aldrig inbjuden for "en kopp kaffe" utan istallet for "nagot att dricka" och det ar alltid spontant. Det blir vanligen en coke, is-tea (soderut), eller nagot liknande, sallan kaffe eller tea. (manga blir sa himla glada nar jag fragar om de vill ha en kopp kaffe)

Hembjuden till nagon pa "en fika" har jag aldrig hort talas om har ... daremot har jag manga ganger blivit spontant hembjuden pa lunch eller middag. Inte alls planerat eller som det oftast ar i Sverige dar man lagger ner en massa extra besvar bade som vard och gast, utan jag tankte laga det har ... jag har kanske en ol hemma men vi fixar kaffe, tea, eller en lask till.

Att traffas pa ett kaffe (Starbucks, Pete's, Seattle's Best, eller lokalt stalle) for en kopp kaffe och en kaka eller smorgas ar ganska vanligt ... men inte som fika i Svensk mening.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 039
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 296
Relationer Detta kanske hade passat bättre som ett dagboksinlägg. Men känner att jag kan behöva andras syn på saken. Kan han vara intresserad eller...
2
Svar
32
· Visningar
3 533
Senast: MrPannkaka
·
Skola & Jobb Jobbade tidigare på en avdelning i anslutning till ett större boende, lärde känna personer även på det boendet och fick många goa...
Svar
6
· Visningar
1 610
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Relation / paus
  • Arbetsintervju
  • Swisha en främling?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp