Begreppet fika

Jag var tvungen att kolla vad google har att säga om saken

"Att ”fika” eller att ”ta en fika” kan ha flera innebörder, men är oftast förknippat med att tillsammans med en eller flera andra ta en paus (exempelvis från arbete), umgås, samtala, dricka kaffe (eller annat) och äta något till."
https://www.sprakochfolkminnen.se/o...rteckningen/forslag-2014/2015-04-27-fika.html

Det sociala är alltså viktigt. Fast jag kallar det fika när jag äter kakor i min ensamhet. Räknas katterna som sällskap då?

Klart de gör.
Jag brukar säga att jag fikar med Ruben. Då sitter vi på golvet i köket, dricker kall O'boy och äter bullar.
 
Jag var tvungen att kolla vad google har att säga om saken

"Att ”fika” eller att ”ta en fika” kan ha flera innebörder, men är oftast förknippat med att tillsammans med en eller flera andra ta en paus (exempelvis från arbete), umgås, samtala, dricka kaffe (eller annat) och äta något till."
https://www.sprakochfolkminnen.se/o...rteckningen/forslag-2014/2015-04-27-fika.html

Det sociala är alltså viktigt. Fast jag kallar det fika när jag äter kakor i min ensamhet. Räknas katterna som sällskap då?
Jag skulle tycka att "jag tog en fika med katterna" är ett helt rimligt uttryck. Det betonar att fika delvis är en social grej, och så att katterna är sällskapet ibland.
 
Alltså gofika. Jag är en stor vän av FIKA (och då vill jag ha kaffe och smörgås/kaka, utom på jobbet där det innebär en slät kopp kaffe) men gofika är nog ett av de fulaste orden jag vet. :arghh:


Jag säger finfika ibland - i betydelsen fika med kladdiga bakverk eller tårta. Gissar att det är typ samma som gofika.
 
Jag säger finfika ibland - i betydelsen fika med kladdiga bakverk eller tårta. Gissar att det är typ samma som gofika.
Ja det är lika illa. Fika är fika liksom. Det är ju därför definitionen av fika inte ska blandas ihop med andra saker som fruktmellanmål eller bara en 'slät kopp kaffe' på egen hand eller värdering som ändras om det är pavlovabakelse eller en slät karlsbaderbulle till. Fika är fika enligt definition. Så det så! 😎
 
Vad lägger ni för betydelse i begreppet fika?

Kom att fundera på det på jobbet idag när kollegan frågade om jag skulle gå och fika nu. Jag tittade oförstående på henom och svarar att nej, jag ska äta frukost. Det är samma sak, får jag till svar.
Är fil och müsli fika?

För mig är fika sött, det krävs en kaka eller bulle för att vara en fika. Annars är det frukost/mellanmål.
Ända sedan jag var liten har jag ogillat "fika", jag vill ha riktig mat eller inget alls.
 
Jag säger finfika ibland - i betydelsen fika med kladdiga bakverk eller tårta. Gissar att det är typ samma som gofika.

Jag vet inte. Jag tycker mig t.ex. se hashtag gofika gällande vilken vanlig fika som helst. Någon har bakat eller man tar en fika med en god vän. Eller rätt och slätt går till ett kafé. Alltså gofika, typ.

Jag kan också känna ”ah liiivet” om jag blir bjuden på en extra god fika eller får till en sällsynt fin stund med en vän. Men det är ju fortfarande liksom ja, fika?
 
Gofika är nog norrländsk dialekt. Morgonfika är också ett norrländskt ord för frukost. Tror jag alktså.

Det tror jag också. :)
Glöm inte att det dessutom kallas "kvällsfika" om det äts macka efter middagen! :D På dagis/förskola hette dessutom pausen för mellanmål "fikastund".
 
Fika på jobb = för- eller eftermiddagsfika där folk inmundigar någon form av dryck (antagligen kaffe eller te) samt eventuellt mellanmål efter tycke och smak

Fika med vänner = varm dryck på café eller hemma hos någon, ev något att äta

Gofika = varm dryck + sötsak

Ta en öl = sitta ned på ett ställe som säljer alkoholhaltig dryck :D
 
Jag tycker nog att det finns flera betydelser för fika, och jag tror att alla tagits upp men jag vill också vara med så:

1. Jag kan fika ensam hemma. Då är det oftast kakor/bullar/macka och valfri dryck till. Ätes endast på grund av att det är gott (vore jag hungrig hade det blivit mellanmål).

2. Fika som kafferast på jobb (fast jag dricker inte kaffe).

3. En familjemedlem kallar frukosten för fika. Det gör i och för sig inte jag.

4. Jag kan fika lika som i 1 fast med sällskap.

För mig är fika att äta och rasta, men måste absolut inte innebära gemenskap.
 
Fika för mig är kaffe och fikabröd, typ bulle/kaka.
Kan ibland säga kvällsfika, då är det smörgås.
På jobbet hör jag att det kan sägas dags för fika, då är det rast.
Ska vi till skogen (hundträning), så tar man med fika, då är det oftast nåt fikabröd och smörgås.
Säger jag till nån att vill du komma och fika, så är det kaffe/the/saft/läsk och fikabröd(bulle/kaka, ja nåt sött), samma räknar jag med om jag blir hembjuden till nån på fika.
Ska vi gå och ta en fika, då går man till ett cafe och fikar kaffe och nåt gott sött.
Ordet gofka ger mig eksem på ryggen, har alltid tyckt att det är ett vidrigt ord.
 
Det tror jag också. :)
Glöm inte att det dessutom kallas "kvällsfika" om det äts macka efter middagen! :D På dagis/förskola hette dessutom pausen för mellanmål "fikastund".
Mein Gott! Nu trillade minnespoletten ner - mormor och morfar, och till viss mån mamma, i jämtland pratade ju om kvällsfika! Det hade jag helt glömt. Själv säger ungen och jag kvällfrukost (ja, utan foge-s) för det brukar bli någon typisk frukostmat om hon behöver äta något på kvällen innan läggdags. Måste ju bejaka mitt ursprung och införa kvällsfika istället! :D (Fast då tror hon väl att hon ska få saft och bullar... Vi brukade få te, varm choklad eller på senare år kaffe, och smörgås hos morföräldrarna. :love:)
 
Jag vet inte. Jag tycker mig t.ex. se hashtag gofika gällande vilken vanlig fika som helst. Någon har bakat eller man tar en fika med en god vän. Eller rätt och slätt går till ett kafé. Alltså gofika, typ.

Jag kan också känna ”ah liiivet” om jag blir bjuden på en extra god fika eller får till en sällsynt fin stund med en vän. Men det är ju fortfarande liksom ja, fika?


Fast alltså, nä?

Fika:

1555838633399.png
 
För mig är fika något café-aktigt. Fika är inte frukost eller mellanmål.
Fika kan vara en kaffe, eller en bulle. Jag ser fika som någon sötsak skulle jag säga. :grin:
 
Kollade "kattfika" också med då kom det reklam för Stockholms kattcafé.

Min erfarenhet att kattfika är mer åt brottningsmatchhållet - ständig försvar av bullen som håller på att stjälas och samtidigt skydda tekoppen från utvältning. Min ena är en jävel på semmellock - hon snattar dem snabbt som ögat i obevakade ögonblick.


Nu när jag ändå är i fart med bikt, jag säger även adventsfika (=lussekatt/pepparkaka och kaffe).
 
@Lager Jag kan nog se en skillnad på bilderna. Lite som middag vs. finmiddag, kanske. Men jag tänker nog då en lite större tillställning och då blir det snarare bjudning/kalas än fika i min värld.

Som jag ser det så oavsett om jag sitter på ett fik, bjuder hem vänner på nybakt kladdkaka eller är hos en vän som bjuder på god smörgås eller slänger fram ett paket kex till kaffet, så är det liksom fika helt enkelt. Och oftast tycker jag att det är sån helt vanlig fika som överallt benämns som gofika.

Det är bara ett så fult ord! Och jag fattar inte varför det anses behövas, när vi som sagt redan har ett så ypperligt ord i ordet fika, för det framstår verkligen inte som om gofika skulle avse något annat.
 
Angående "gofika" så tycker jag man får relatera lite till ordets ursprung.
Det kommer väl från miljöer där det normala var att ta sitt dagliga rågbröd (eller vad det kan ha varit) till kaffet. Där man kanske hade något sött/fett/kaka på sin höjd till söndagar med släkten på besök eller till speciella högtider/fester.
Idag går inte gränsen mellan fest och vardag vid om vi får en kaka till kaffet eller inte. Och då får man kanske inte förvänta sig att samma laddning av att det är något speciellt finns för oss i ett ord som skiljer sötebrödsfika från annat fika. Men fortfarande är det funktionellt som beskrivning på vilken typ av fika det är som serveras - sött gentemot antingen "osött" eller slätt kaffe.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 042
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 302
Relationer Detta kanske hade passat bättre som ett dagboksinlägg. Men känner att jag kan behöva andras syn på saken. Kan han vara intresserad eller...
2
Svar
32
· Visningar
3 534
Senast: MrPannkaka
·
Skola & Jobb Jobbade tidigare på en avdelning i anslutning till ett större boende, lärde känna personer även på det boendet och fick många goa...
Svar
6
· Visningar
1 610
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp