Behöver hjälp med mat nu.

Aldrig hört! Får kolla!

Jag vet inte om det finns något recept egentligen, jag bara hittade på när jag gjorde det :D

Jag skalade dem och skar dem i bitar, kokade i saltat vatten tills de var mjuka (jag testade med en sticka), hällde bort vattnet (men sparade lite) och mosade dem med en potatisstöt. En del av vattnet spädde jag med till en konsistens som jag var nöjd med och så smakade jag av med salt och peppar.

Vad man ska komma ihåg är att sötpotatis trots namnet inte är full med socker. Näringsmässigt är den jämförbar med vanlig potatis, det skiljer inte mycket dem emellan.
 
Kom på: grönsaker finns ju också en hel del fryst, dessa bör ju också gå att bara hälla ut i en ugnsform. Jag brukar, om jag vill ha nåt såsigt till, ta osötad soygurt kryddad med lite örtsalt så har man enkelt en kall sås. Eller en klick "färskost" (havreost i mitt fall). Den enda disken man får då är ju ugnsformen och det man äter på.

Sånna grönsaker funkar för det mesta, men jag kan inte lök, majs och lite annat. Köpte en sån påse men fick rensa bort hälften :o
 
@athena_arabians
De vegetariska dumplings du tipsat mig om var annars något jag direkt kom att tänka på. De är i princip stapelvara här numera! :d

Heh, de glömde jag :up:

@MissFideli: På Willys och Hemköp finns det frysta färdiga dumplings/gyoza från MenMen (kyckling, köttfärs och vegetariska) som man värmer direkt från frysen (lämpligast i en kastrull enligt anvisningarna). De är goda och kalorisnåla plus att de ger en bra mättnadskänsla.
 
Dumplingar har av nån anledning hamnat i mitt fack för "vågar absolut inte smaka"-mat. Ska se om jag kan omvärdera :o
 
Varsågod ;)

En kolhydrat som fungerar bra att frysa är stomp (dvs grovt mosad) gjord på sötpotatis. Fungerar mycket bättre fryst än vanlig potatis (som är blä fryst) och är gudomligt till lite starkare mat som tex cajungryta eller pulled pork :up:
Vill minnas att jag läst att potatismos blandat med annan rotsak, t.ex morot, är ok även om det inte är festmåltid.
 
@MissFideli: De här är det:

dumplings_konsument_x3_395.png


De är rätt milda i smaken men det finns lite chilisting i dippsåsen som följer med så vill man inte ha det går det bra om man tar vanlig japansk soja istället.

Jag gör så att jag har en bottenskyla vatten i en kastrull tillsammans med lite smör eller olja (verkligen inte mycket), låter det koka upp och har i gyozan och lock på. Kollar efter ett tag och när vattnet börjar försvinna får de gå färdigt utan lock.

De är verkligen perfekt färdigmat om man räknar kalorier just för att de ger en så bra mättnadskänsla. Plus att de är goda då :D
 
Jag med faktiskt.

Couscous är ju rätt enkelt att "laga" själv. Häll önskad mängd i en skål, häll på vatten så det täcker och lägg på lock i 10 min. Krydda med något om man vill och servera. Minimalt med jobb.

Bulgur är ju lite likadant även om det tar något längre tid.
 
@MissFideli: De här är det:

dumplings_konsument_x3_395.png


De är rätt milda i smaken men det finns lite chilisting i dippsåsen som följer med så vill man inte ha det går det bra om man tar vanlig japansk soja istället.

Jag gör så att jag har en bottenskyla vatten i en kastrull tillsammans med lite smör eller olja (verkligen inte mycket), låter det koka upp och har i gyozan och lock på. Kollar efter ett tag och när vattnet börjar försvinna får de gå färdigt utan lock.

De är verkligen perfekt färdigmat om man räknar kalorier just för att de ger en så bra mättnadskänsla. Plus att de är goda då :D

Gör potstickersvarianten, det blir ännu godare! Ta en stekpanna du har lock till, häll i lite olja och stek dumplingarna tills de är gyllene på undersidan, i med en bottenskyla vatten och på med locket. Låt ångkoka under lock på hög värme en liten stund. Klart!
 
Ni som "känner" mig vet att mat är en stor grej i mitt liv. Och det blir inte bättre tyvärr.
Nu har jag konstaterat att jag inte klarar av att laga egen mat hemma. För nu behöver jag köpa färdig mat att i princip bara värma.
Problemen är dels att jag har typ matfobi, superkräsen! Eller vågar åtminstone inte smaka mycket nytt. Dels att jag "bantar". Har gått ner lite drygt 11 kg och ska gå ner ca 15 kg till. Vilket troligen är anledningen till att jag flippat ur helt nu. Prestationsångest.
Jag vill således äta nyttigt enligt kalorimetoden. Den passar mig helt enkelt bäst.
Men finns det "nyttig" färdigmat? Var i så fall? Behöver absolut inte handla på vanliga affärer, kan lika gärna beställa från nätet. Söker alltså inte maträtter med massa konstigheter i, det gör mig bara motsträvig.

Finns det nått?
Färdigmat är väl sällan tyvärr särskilt nyttigt. Kan du skära, hacka och blanda lite? I så fall har jag några ur kalorisynpunkt lättare förslag:
*Tonfisksallad, bara att blanda ihop, köpa sallad på påse och öppna en burk.
*Sallader du köper i plockdisken, då kan du få exakt som du vill.
*Köp kalkonpålägg, skär i bitar och ät med keso och kiwi eller frukt/grönsak du gillar.
*Gravad lax och keso. Eventuellt på bröd om man vill.
*Värm en burk krossade tomater, späd med vatten, buljong, salt, peppar, timjan och ät med en sked philadelphiaost.
*Kött och grönsakssoppa på konservburk. Blanda i vatten och värm.
*Fixar du att steka ägg så är äggröra smidigt, fast lite jobbigt att diska stekpannan om man som jag alltid bränner fast.
 
Du är kräsen men äter fabriksmat? :yuck: Ska jag berätta hur man gör på tex felix?

Dobbis som jobbat där 2v och ALDRIG skulle komma på tanken att äta färdigmat.
 

Liknande trådar

Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 707
Senast: Lingon
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 364
  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 262
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Ja, hur mycket mat får era katter/dag. Proportionerna torrisar/blötmat/barf. Är de i normalt hull, under eller överviktiga. Megara som...
2
Svar
24
· Visningar
2 761
Senast: Strict
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp