Behöver hjälp med struktur på jobbmöten

makarontanten

Trådstartare
Frustrerad varje gång, och jag vill ha hjälp att få detta att fungera på ett bättre sätt.

Vi är 5 stycken som jobbar natt på mitt jobb, och en gång i månaden har vi så kallat "nattmöte" ( möte för nattpersonalen, då dagtidspersonalen har egna möten). Enhetschefen är med, och även en dagtidspersonal brukar vara med för att få "intresse" och information även från nattens sida, likväl som en på natten brukar vara med på dagtidspersonalens möten.

Jag blir så frustrerad varje gång. På våra möten är vi 5 olika karaktärer. En som ( ursäkta ordvalet), alltid ska leka viktig, ha sin åsikt som rätt, lägger sig i allt som inte ens berör oss på natten och tar upp det. En, som är helt tyst och inte säger ett ord. Två som mest "tramsar", pratar privatliv, vill skoja om sex, fnittrar och avleder hela mötet. Dagpersonalen pratar om "dagtidsproblem" som inte berör oss med bla deras scheman mm... Ja, och så samt jag, som säger min mening i viktiga frågor ( sällan), men mestadels är tyst för att "den viktiga" ändå ska ha rätt i allt och inte kan se andras nyanser (orkar inte bråka), de "tramsiga inte kommer med något vettigt alls och den tysta bara är där...Chefen ser irriterad ut, men avbryter inte. Inte heller säger han ifrån när det är "trams" utan låter oss hållas.

Hur ska man kunna strukturera upp detta på ett bra sätt?

Jag har pratat med "den viktiga" om att de andra tramsar, hon håller bara med och blir ännu viktigare när hon sätter igång emot dem. Jag har lagt upp till chefen att detta ger mig inte så mycket, mest trams och inget vettigt kommer vi fram till. Hans svar blev att "mötet" är till för att vi nattpersonal ska träffas, eftersom vi inte gör det på jobbet ( vi jobbar ensamma, och på olika nattpass). Jag vill inte slösa min tid på trams som inte ger något alls, så hur ska man komma tillrätta med detta och kunna styra upp när inte ens chefen bryr sig, den ena tar över och resten flamsar runt?

Tips och ideer mottages tacksamt, då jag inte orkar sitta av denna tid med trams varje månad. Uppskattar både min lediga tid och mina sovmornar mer än att vara "obligatorisk" på möten som inte ger mig ett skit och inte leder till något mer än att vi träffas.
 
Senast ändrad:
Sv: Behöver hjälp med struktur på jobbmöten

Det kan ju vara svårt att få till något bra av detta, om inte ens chefen som ska hålla i mötena prioriterar det? Jag tycker att du skulle ta upp med chefen att detta stör dig, att du upplever att viktig tid slösas bort på ingenting alls, och fråga om ni inte kan ta upp det som en punkt på nästa möte:

Vad ska vi ha för agenda, vad ska diskuteras i detta forum, och hur lång tid har vi på oss för detta möte.

Ha även då gärna ett färdigt/halvfärdigt förslag till chefen som hen kan utgå ifrån, brukar vara mycket lättare att ha ett starting Point så att säga.
 
Sv: Behöver hjälp med struktur på jobbmöten

Det kan ju vara svårt att få till något bra av detta, om inte ens chefen som ska hålla i mötena prioriterar det? Jag tycker att du skulle ta upp med chefen att detta stör dig, att du upplever att viktig tid slösas bort på ingenting alls, och fråga om ni inte kan ta upp det som en punkt på nästa möte:

Vad ska vi ha för agenda, vad ska diskuteras i detta forum, och hur lång tid har vi på oss för detta möte.

Ha även då gärna ett färdigt/halvfärdigt förslag till chefen som hen kan utgå ifrån, brukar vara mycket lättare att ha ett starting Point så att säga.

Tack för svar, men jag har tagit upp det med chefen för tredje gången idag. Han frågade mig vid senaste medarbetarsamtal vad jag tyckte om mötena, och jag svarade sanningsenligt att det är trevligt att träffa sina kollegor någon gång ibland, men det ger mig inget då det bara är trams och pratas om annat som inte berör jobbet. Jag sa det vidare idag, då jag fick 2 minuter "själv" med honom på våran bensträckarpaus under mötet. Jag sa att det är för mycket trams och vi inte kommer fram till så mycket. Han svarade att: Ja, lite tramsigt är det ibland, men jag tror det är viktigt för er på natten att få träffas lite ibland. Ok, vi ska träffas, det är nog bra om någon kan styra upp, men det är min "fritid" det handlar om som jag vill ha något vettigt av, inte trams.

Mötet är i övrigt alltid satt till ca 3 timmar ( ibland är vi färdiga tidigare och får gå hem då).
 
Sv: Behöver hjälp med struktur på jobbmöten

Väldigt lång mötestid måste jag säga, ni måste ha mycket viktigt att dryfta. Skämt åsido...

En dagordning som ni följer är en självklarhet, innan mötet ska alla deltagare ha mejlat in eventuella frågor till chefen så att ni har frågorna klara när mötet börjar. Naturligtvis kan det dyka upp ytterligare under mötet som måste tas som en egen punkt.

För anteckningar om vad som togs upp och ev. beslut och vem som ska göra vad.

För att allt detta ska fungera kan ni växla om att vara mötesledare och sekreterare. Det kan göra att de tysta och/eller flamsiga får chans att faktiskt styra och ta ansvar.
Detta är alltså bara ett förslag från min sida men jag har märkt att det gör att mötena får mer struktur i mitt arbetslag på detta sätt.

Problemet är väl att du inte är chef utan måste övertyga chefen om ett bra sätt att jobba.

Lycka till!
 
Sv: Behöver hjälp med struktur på jobbmöten

Väldigt lång mötestid måste jag säga, ni måste ha mycket viktigt att dryfta. Skämt åsido...

En dagordning som ni följer är en självklarhet, innan mötet ska alla deltagare ha mejlat in eventuella frågor till chefen så att ni har frågorna klara när mötet börjar. Naturligtvis kan det dyka upp ytterligare under mötet som måste tas som en egen punkt.

För anteckningar om vad som togs upp och ev. beslut och vem som ska göra vad.

För att allt detta ska fungera kan ni växla om att vara mötesledare och sekreterare. Det kan göra att de tysta och/eller flamsiga får chans att faktiskt styra och ta ansvar.
Detta är alltså bara ett förslag från min sida men jag har märkt att det gör att mötena får mer struktur i mitt arbetslag på detta sätt.

Problemet är väl att du inte är chef utan måste övertyga chefen om ett bra sätt att jobba.

Lycka till!

Tack. Men det funkar inte....

Chefen brukar ha runt 3-4 punket han ska ta upp ( det tar ca 10 min och är ren iformation som är bra att veta för oss "nattisar"). Som agt, resten är ren pina och jag tänker alltid att detta kunde jag få skrivet på mail istället och slippa mötena. INGET kommer vi fram till. "Den viktiga" talar om sin åsikt, vi andra protesterar lite lugnt för att slippa bråk, och därefter kör vi ändå vårat "rejs" på jobbet. Ingen struktur, ingen plan, bara tjafs som inte leder någonstans.
 
Sv: Behöver hjälp med struktur på jobbmöten

Jag känner igen det du beskriver sååå väl, men vi har fått ordning på våra möten mha bättre chefer. Eller helt enkelt är det chefer som är bättre på att hålla möten.
Vi är 14 nattpersonal, plus enhetschef, inbjuden dagtidare, samt oftast antingen SSK eller paramedicinare. Mötena är strukturerade med genomgång av tidigare protokoll, och sen har vi punkter, gästernas punkter och enhetschefens och våra egna. Ibland begär vi egen tid utan chef. Vi har kommit överens om att vi måste punkta ner våra frågor i förväg, och att vi håller oss till dessa. Kommer 'akuta' frågor upp tas det under punkten 'övriga frågor'. Samt att vi alla har olika ombudsroller vilket finns med bland punkterna i dagordningen.
Vi på natten är även vi med på dagtidarnas teamkonferenser.
 
Sv: Behöver hjälp med struktur på jobbmöten

jag jobbar också natt och vi är 7 st i vår grupp, det är lika vid våra möten men det viktigaste kommer fram iallafall ( fråmst för dagarna) ...annars ser jag det som en tillfällighet att träffas alla ...nångång försöker vi gå på krogen också ...tycker det är viktigt att alla i vår grupp trivs med varandra ( jobbar som PA )
 
Sv: Behöver hjälp med struktur på jobbmöten

Du har ju redan gjort problemet tydligt för chefen som uppenbarligen inte delar din syn. Du kan också föreslå att ni ska rotera uppdraget att hålla i mötet. Då kan du när det är din tur visa hur du tycker att mötet ska läggas upp. Det är en vanlig metod i många organisationer att någon annan än chefen håller i arbetsplatsträffar.
 
Sv: Behöver hjälp med struktur på jobbmöten

Jag skulle föreslå till chefen att ni delar upp mötet i två delar.

Först har ni den formella delen, där alla ska delta. Där går ni igenom de punkter som chefen har att ta upp och de punkter som är anmälda av annan i förväg. Samt eventuellt en punkt för "övrigt", arbetsrelaterade frågor som man kommer på under sittande möte, eller alldeles innan, men inte hinner få med till den formella dagordningen. Detta bör förkorta mötestiden till max 1 timme.

Sedan har ni del två av mötet, som är mer frivillig. Kan vara gemensam fika, aktivitet, middag eller vad ni vill. När jag jobbade som konsult roterade vi uppgiften att arrangera den delen av mötet och fick en summa pengar som vi fick förbruka. Nu har ni kanske inte så gott om pengar att röra er med (även om det kanske, förhoppningsvis, finns en budget för personalaktiviteter även för nattpersonalen?), men någon kan ju få ansvar för att fixa fika i varje fall. Sedan får man vara kvar och umgås så länge man vill och de som vill umgås och "tramsa" en längre stund kan göra det. Och ni som inte vill kan fika på en kvart och sedan får ni disponera er tid som ni vill själva. (För chefen har lite rätt i att det är bra att ni träffas, framför allt ni som jobbar ensamma.)
 
Sv: Behöver hjälp med struktur på jobbmöten

Svarar alla.
Tack för lite input, det verkar som det "brukar" gå till lite såhär.

Jag ska försöka klura ut en bra modell som kanske skulle kunna fungera, och lägga upp för chefen på nästa medarbetarsamtal. Eller kanske ta upp det som en punkt på nästa möte redan.

Visst är det viktigt att få träffas, men då tiden är obligatorisk bör den ju inte tramsas bort, utan på ett bra sätt kunna göra arbetet bättre för våra brukare och vårt sätt att arbeta i gruppen. Att dela upp tiden var ett bra förslag.
 
Sv: Behöver hjälp med struktur på jobbmöten

Frustrerad varje gång, och jag vill ha hjälp att få detta att fungera på ett bättre sätt.

Vi är 5 stycken som jobbar natt på mitt jobb, och en gång i månaden har vi så kallat "nattmöte" ( möte för nattpersonalen, då dagtidspersonalen har egna möten). Enhetschefen är med, och även en dagtidspersonal brukar vara med för att få "intresse" och information även från nattens sida, likväl som en på natten brukar vara med på dagtidspersonalens möten.

Jag blir så frustrerad varje gång. På våra möten är vi 5 olika karaktärer. En som ( ursäkta ordvalet), alltid ska leka viktig, ha sin åsikt som rätt, lägger sig i allt som inte ens berör oss på natten och tar upp det. En, som är helt tyst och inte säger ett ord. Två som mest "tramsar", pratar privatliv, vill skoja om sex, fnittrar och avleder hela mötet. Dagpersonalen pratar om "dagtidsproblem" som inte berör oss med bla deras scheman mm... Ja, och så samt jag, som säger min mening i viktiga frågor ( sällan), men mestadels är tyst för att "den viktiga" ändå ska ha rätt i allt och inte kan se andras nyanser (orkar inte bråka), de "tramsiga inte kommer med något vettigt alls och den tysta bara är där...Chefen ser irriterad ut, men avbryter inte. Inte heller säger han ifrån när det är "trams" utan låter oss hållas.

Hur ska man kunna strukturera upp detta på ett bra sätt?

Jag har pratat med "den viktiga" om att de andra tramsar, hon håller bara med och blir ännu viktigare när hon sätter igång emot dem. Jag har lagt upp till chefen att detta ger mig inte så mycket, mest trams och inget vettigt kommer vi fram till. Hans svar blev att "mötet" är till för att vi nattpersonal ska träffas, eftersom vi inte gör det på jobbet ( vi jobbar ensamma, och på olika nattpass). Jag vill inte slösa min tid på trams som inte ger något alls, så hur ska man komma tillrätta med detta och kunna styra upp när inte ens chefen bryr sig, den ena tar över och resten flamsar runt?

Tips och ideer mottages tacksamt, då jag inte orkar sitta av denna tid med trams varje månad. Uppskattar både min lediga tid och mina sovmornar mer än att vara "obligatorisk" på möten som inte ger mig ett skit och inte leder till något mer än att vi träffas.

golit förstår inte problem med möten. Formella möten har givna strukturer.

Nu är visserligen centerstämman över, men sätt på kunskapskanalen nästa gång något parti har möte.

Det finns en dagordning, man begär ordet, sätter streck i debatten osv.. går till beslut.

När någon börjar flamsa säger man ordningsfråga. När någon pratar för många gånger säger man streck.
 
Sv: Behöver hjälp med struktur på jobbmöten

det är min "fritid" det handlar om som jag vill ha något vettigt av

Är det inte din arbetstid? Utgår från det.
Varje halvtimme av mötet kostar ju en slant = timlön * antalet personer som är där + 40% i sociala avgifter, så bortkastad tid har ett ekonomiskt värde för arbetsgivaren. Men det är också en rättighet för er som personal att träffas för att ha en chans att dryfta saker som har med arbetet att göra, när ni ofta jobbar ensamma. Så var inte för snabb på att kasta bort tiden.

Det man funderar på är hur tiden ska kunna komma till mer nytta. Jag gissar att ni egentligen har massor att prata om. Rutiner, kommunikation, fortbildning, nya metoder, ny forskning inom ert arbetsområde etc. Innehåll som skulle kunna göra det mer intressant och göra att ni får ut något av det hela.

För ditt eget inre kan du ha tanken att en viss tid behövs för det sociala - att fika tillsammans och prata strunt. Låt oss säga en halvtimme. Information från chefen .- kanske ytterligare en halvtimme. Tid för arbetsrelaterade frågor som ni vill ta upp: en timme. Tid för fördjupning/fortbildning skulle då bli en timme. Föreslå att någon tar på sig att förbereda innehåll för den timmen till nästa möte. Det kan vara en artikel man har läst eller ett studiebesök. Fallstudier, en metod man kan diskutera eller annat som har relevans för er som jobbar.

Att låta gruppen komma fram till vad man ha vill ha mötena till, är också en väldigt bra metod för att få bättre möten. Det blir då mera tydligt för alla vad mötena ska vara bra för, och varför det är viktigt att delta. Man får också upp ögonen för att det den ene tycker är oviktigt (som t ex fikagemenskap) kan vara väldigt viktigt för någon annan i gruppen.

Om du har svårt att få gehör för dina idéer kan det vara smart att lobba in dina förslag i arbetsgruppen så att fler kan komma med samma förslag. helst ska du förstås få med dig de personer som är starka i gruppen och som chefen lyssnar på.
 
Sv: Behöver hjälp med struktur på jobbmöten

Jag jobbar natt, och alla möten/utbildningar hålls på dagen, av förklarliga skäl. Det innebär att om jag ska vara med (och vissa saker är ju obligatoriska) måste jag gå på min fritid. Obetalt, jag får tid-mot-tid = två timmars möte/kurs får tas ut som två timmars ledighet.
 
Sv: Behöver hjälp med struktur på jobbmöten

Jag jobbar natt, och alla möten/utbildningar hålls på dagen, av förklarliga skäl. Det innebär att om jag ska vara med (och vissa saker är ju obligatoriska) måste jag gå på min fritid. Obetalt, jag får tid-mot-tid = två timmars möte/kurs får tas ut som två timmars ledighet.

Och du har möjlighet att ta ut två timmars komp på ditt nattpass? På min arbetsplats finns ingen sån möjlighet, jag kan liksom inte vare sig komma två timmar senare eller gå två timmar tidigare, därför får jag betalt för apt som mertid.
 
Senast ändrad:
Sv: Behöver hjälp med struktur på jobbmöten

Vi planerade om arbetslistan ifall det förekom viktiga möten eller utbildningar för oss nattpersonal. Man jobbade istället för 9 nätter t.ex. 8 + en dag eller en kväll.
Om man ville 9 nätter + en dag-/kvällstur.

Hur enkelt som helst.

Att förkorta natturen var i princip omöjligt (akutpsyk, 2st i personal på natten).
 
Sv: Behöver hjälp med struktur på jobbmöten

Obetalt, jag får tid-mot-tid = två timmars möte/kurs får tas ut som två timmars ledighet.

Då är det väl inte obetalt? Utan räknas in i din betalda arbetstid. Jag får inte heller extra betalt för jag jobbar fler timmar, jag har min månadslön och tid jag gör utöver 40 tim i veckan räknas som plustid som jag kan kompa ut när arbetsuppgifterna medger.
 
Sv: Behöver hjälp med struktur på jobbmöten

Och du har möjlighet att ta ut två timmars komp på ditt nattpass? På min arbetsplats finns ingen sån möjlighet, jag kan liksom inte vare sig komma två timmar senare eller gå två timmar tidigare, därför får jag betalt för apt som mertid.

Samma här.
 
Sv: Behöver hjälp med struktur på jobbmöten

Är det inte din arbetstid? Utgår från det.
Varje halvtimme av mötet kostar ju en slant = timlön * antalet personer som är där + 40% i sociala avgifter, så bortkastad tid har ett ekonomiskt värde för arbetsgivaren. Men det är också en rättighet för er som personal att träffas för att ha en chans att dryfta saker som har med arbetet att göra, när ni ofta jobbar ensamma. Så var inte för snabb på att kasta bort tiden.

Det man funderar på är hur tiden ska kunna komma till mer nytta. Jag gissar att ni egentligen har massor att prata om. Rutiner, kommunikation, fortbildning, nya metoder, ny forskning inom ert arbetsområde etc. Innehåll som skulle kunna göra det mer intressant och göra att ni får ut något av det hela.

För ditt eget inre kan du ha tanken att en viss tid behövs för det sociala - att fika tillsammans och prata strunt. Låt oss säga en halvtimme. Information från chefen .- kanske ytterligare en halvtimme. Tid för arbetsrelaterade frågor som ni vill ta upp: en timme. Tid för fördjupning/fortbildning skulle då bli en timme. Föreslå att någon tar på sig att förbereda innehåll för den timmen till nästa möte. Det kan vara en artikel man har läst eller ett studiebesök. Fallstudier, en metod man kan diskutera eller annat som har relevans för er som jobbar.

Att låta gruppen komma fram till vad man ha vill ha mötena till, är också en väldigt bra metod för att få bättre möten. Det blir då mera tydligt för alla vad mötena ska vara bra för, och varför det är viktigt att delta. Man får också upp ögonen för att det den ene tycker är oviktigt (som t ex fikagemenskap) kan vara väldigt viktigt för någon annan i gruppen.

Om du har svårt att få gehör för dina idéer kan det vara smart att lobba in dina förslag i arbetsgruppen så att fler kan komma med samma förslag. helst ska du förstås få med dig de personer som är starka i gruppen och som chefen lyssnar på.

Chefen frågade en gång vad vi tyckte om mötena och dess struktur. Alla utom jag, tyckte att vi ska ha en "trevlig stund" med fika och inte en massa struktur. Jag är alltså ensam om att tycka såhär. Jag träffar gärna mina kollegor, tycker det är viktigt att gå igenom våra arbetsuppgifter och komma fram till lösningar för det som inte är så bra. När en person är "viktig" resten håller käften eller tramsar, så blir det inte bra. Eftersom det är obligatorisk närvaro, blir jag frustrerad över att slösa bort tid på trams och saker som inte berör mig eller mina nattkollegor på just natten. Jag vill hitta lösningar till att få det bättre, då mina kollegor är goa personer, det är kul att träffas, men inte för trams.
 
Sv: Behöver hjälp med struktur på jobbmöten

Och du har möjlighet att ta ut två timmars komp på ditt nattpass? På min arbetsplats finns ingen sån möjlighet, jag kan liksom inte vare sig komma två timmar senare eller gå två timmar tidigare, därför får jag betalt för apt som mertid.

Nej, det kan jag inte - jag får vänta tills jag har tillräckligt många timmar för en hel natt!
 
Sv: Behöver hjälp med struktur på jobbmöten

Då är det väl inte obetalt? Utan räknas in i din betalda arbetstid. Jag får inte heller extra betalt för jag jobbar fler timmar, jag har min månadslön och tid jag gör utöver 40 tim i veckan räknas som plustid som jag kan kompa ut när arbetsuppgifterna medger.

Kompa ut kan jag inte, som jag skrev här ovanför. Vi på natten vill ha det i pengar i stället, men det blev för dyrt enligt AG.

Att det sen är svårt att få ledigt är en annan sak som inverkar. Helst ska vi lämna ansökan 8 veckor i förväg så mellanchefen hinner hitta någon som vill jobba extra. Vikarier finns inte i den slimmade lean-and-agile, just-in-tim-vården.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ja, folk pratar stort om att videomöten är något som kommer vara kvar mycket av på olika jobb och hemarbete likaså osv, som om det bara...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
6 639
Senast: Stefffie
·
Skola & Jobb Idag insåg jag att det här inte är hållbart längre. Jag gillar mitt jobb, mina kollegor och är duktig på det jag gör. Tyvärr finns det...
Svar
15
· Visningar
1 896
Senast: _Taggis_
·
Skola & Jobb på förhand förlåt o varning för långt inlägg -- behöver så skriva av mig... vill även börja med o förtydliga jag vet jag Har mkt o vara...
2
Svar
28
· Visningar
4 362
Senast: Trissa
·
Skola & Jobb Lite spinoff från jämställdhetstråden, men den fick mig att fundera på hur vi vädersätter jobb/fritid som faller utanför de "normala"...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 935

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp