behöver lite hjälp!

annie_

Trådstartare
"då provar vi igen"..

Ligger tråden fel så får ni väldigt gärna flytta den, kära moderat!

Jag har en travardam som varit lite sjuk, som nu håller på att sättas igång igen, vi har kommit igång och börjat rida 'som vanligt'..

Men nu till mitt problem;

Hade tänkt mej att börja galoppera ute när jag rider med henne nu eftersom det också bygger muskler (hon kan galopp och galoppfattning, dock lite ringrostig), men hon blir så fruktansvärt het, hon lyssnar till en viss del när jag tar i henne, men det är när hon tycker att hon har fått den ruschen hon vill ha, ungefär.. :cool:

Vi har inte galopperat ute innan (jo, men slutade med det), just för det här, utan ha gjort det i ridhuset eller i paddocken för att hon har varit lite ringrostig.

Hon rids normalt på ett mylers-bett (stavning?) men reds innan när jag fick henne på pessoa-bett, men ville ge oss en ärlig chans och eftersom jag har läst så mkt ont om pessoa-bettet så bytte jag efterhand (härliga godtrogna buke! :love:).

För jag känner att det enda sättet för mej att få igång galoppen på henne är ju att träna och ridhus har jag tillgång till, men det är en bit att rida (ca 40-45min) för att ta mej dit och det är inte alltid jag har tid för det (har inte körkort).

Men det jag tänkte på var om jag skulle byta tillbaka, nu i början, till pessoa-bettet för att känna att jag 'har kontroll' över henne eller hur ska jag gå till väga/träna? Kommer hon kanske ge sej med 'flås-springningen' när hon förstår att hon får göra det eller kommer det bara bli värre ju mer muskler och ork hon får?

Alla råd och synpunkter är välkomna, man tackar på förhand för fantastiska bukefalos! :bow:
 
Sv: behöver lite hjälp!

Om du nu vet hur mycket skada ett pessoabett gör, hur kan du då ens överväga att återgå till det? :confused: Finns många andra bett, som är mycket bättre.

Vad säger din tränare att du ska göra när hon blir het?
 
Sv: behöver lite hjälp!

det är mer en fundering, men vill inte göra något förhastat, just därför jag skriver här inne för att få lite spekulationer och liknande och få fram det bästa för oss.. Vill inte göra henne illa, var inte så jag menade.. :crazy:

Min tränare säger att jag ska göra så att hon får alla förutsättningar med sej, för tränar jag med henne i exempelvis ridhus så ser jag till att få henne böjd och mjuk, för då rusar hon inte 'lika mkt' som hon skulle ha gjort utan förutsättningarna.. Men tror inte att jag kan få den mjukheten i henne ute i skogen, så mkt annat som är mer spännande och det är inte alltid lika roligt att lyssna på matte.. :cool:

Men får ju en känsla av att ju mer hon får galoppera, desto mer får hon in det..?
 
Senast ändrad:
Sv: behöver lite hjälp!

Just därför undrar jag hur du ens kan överväga pessoabett :crazy:

T.ex ett pelham med dubbla tyglar är ju bra mycket snällare mot hästen, men ändå skarpt om man behöver.
 
Sv: behöver lite hjälp!

Du får väl låta bli att galoppera ute tills du kan kontrollera henne. Om du inte kan få henne lika mjuk och lyhörd i skogen så är det bara dumt att galoppera - självklart drar hon iväg. En orsak till att hon springer kan också vara just att hon saknar de rätta musklerna, då är det lättare för dom att springa ifrån än att jobba.
 
Sv: behöver lite hjälp!

tycker att det är skillnad på att överväga och fundera.. Som sagt, vill inte ha det, men har tänkt att kolla alla vägar.. men pessoa går bort.. Var inte meningen att folk skulle fatta det så som du gjort.. :crazy: kom gärna med andra råd..? Det är ju egentligen inte bettet i sej som jag har nu som är något problem, för hon trivs väldigt bra på det.. Så om det går att träna eller nåt utan att beöhva byta bett så vore ju det bäst egentligen.. spekulera gärna.. Förstår att du bara säger det du vill för hästens bästa, uppskattar det! :)
 
Sv: behöver lite hjälp!

jaa, det låter väldigt rimligt.. Men hur går jag tillväga efter det?
Tack för rådet!
 
Sv: behöver lite hjälp!

Min häst stack alltid med mig i början, varje gång jag försökte ens trava :grin: På henne saknades det muskler framförallt. Skritta långa rundor, gärna off road så hästen får upp muskler och kondition. Klättra är inte heller fel.

Just galoppen kan man ju träna jättemycket genom galoppfattningar. Låt aldrig hästen springa in i fattningen, gör hellre om det från början tills du får igenom den. Galoppera inte mer än 4-5 språng innan du saktar av igen. Den övningen är JÄTTEJOBBIG för hästen och ska inte göras för mycket, men den stärker otroligt bra ;) Min häst blev mycket lugnare när jag gjorde så. Dels var det alltid jag som avgjorde när hon skulle sakta in eftersom jag bröt av innan hon hann sticka. Och dels så byggde hon muskler och orkade galoppera mer samlat.
 
Sv: behöver lite hjälp!

Tack så jättemkt, ska prova detta...

MEN, dock finns det inte några bra klätterbackar här, tyvärr...... :cool: men off road säger du, ut random i skogan bara eller? :D men va ofta tror du att jag kan träna galoppfattningar? Hon är bärig till en början, och fattar alltid från lugnt tempo, skritt är lättare än trav då hon bara 'travtravar' innan hon förstår att det är galopp hon ska göra.. Det är sen när hon förstår att jag faktiskt gav en galoppfattning som hon 'ränner iväg' i glad iver.. Ska jag då träna från trav då eller skritt? :confused:

Åter tack, detta hjälper mej nåt oerhört! :bow:
 
Sv: behöver lite hjälp!

Jepp, lämna ridvägen och gå rätt ut i skogen :D Naturligtvis måste du veta att det inte är stora hålor och skit, men där du vet att vägen är bra - rid!

Travartrav är inte godkänt i en galoppfattning - sakta av och gör om. Varje gång. Går det inte att fatta från trav, så gör det från skritt. Det är jobbigare för hästen så man får göra lite färre fattningar bara. Och galoppfattningar kan du träna både i ridhus och utomhus. Ett tag gjorde jag det varje gång jag red, men bara 1-2 st då. Annars kan man träna på just det ett par ggr i veckan (men fortfarande inte göra för många). Och då kanske skritta ut en sväng dagen efter, ifall hästen har träningsvärk ;)
 
Sv: behöver lite hjälp!

Hmm tycker det låter som om hon inte orkar. Hur länge sen är det du började rida på henne igen? Skritta o lägga in lite trav här o var är ju bra en LÅÅÅÅÅNG tid framöver tills hon får kondis o muskler. Skritt är mycket helande för hästar, långt o länge.
 
Sv: behöver lite hjälp!

hon har kondis men inte så mkt muskler som jag vill ha, men det är på god väg.. det är jag väl medveten om.. Men inget värre än att jag inte tränar lika länge som jag gör när hon är musklad till hundra.. Hon har inte 'stått' mer än två veckor med lugna skogspromenader med mej på ryggen.. Så hon har inte blivit avställd helt om du förstår hur jag menar, så hon har inte tappat så mkt.. Kan säkert också bero på det att hon rusar så.. Men man vill ju göra rätt för sej från början.. :D Ska testa galoppfattningar! Låter super.. :laugh: :bow:
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 911
Senast: iNHALE
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 116
Senast: AbCdE
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 051
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
3 997
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp