Bukefalos 28 år!

Behöver tips och inspiration inför framtiden!

Horsehead

Trådstartare
Hejsan!
Nu är det så att jag tar studenten till sommaren (!!!) och jag har ingen aning om vad jag ska göra efteråt. Är inte "göralös" utan har extrajobb på ICA sen 1,5 år tillbaka och vet att jag kommer få jobba där endel. Har heller inte bråttom med att utbilda mig utan kan tänka mig några lugnare år till att bara få "leva" lite.

Skulle allafall vara riktigt kul om ni kunde berätta vad ni arbetar med, vad ni har för arbetsuppgifter, hur ni trivs på era arbetsplatser osv. Skulle också vara kul att höra vad ni gjorde efter studenten. Reste ni och isåfall vart? Flyttade ni och isåfall varför, vad innebar flytten? Behöver lite inspiration då jag är lite trög i starten. Har jättesvårt att komma på vad jag skulle vilja göra eller ens vad jag är intresserad av (utöver hästarna såklart) ;)
 
Jag var vikarie på en förskola (hade turen att få långt på samma ställe) till att börja med. Jätte roligt! Men stressigt & man var rätt seg på eftermiddagarna.
Gjorde sedan 6mån praktik på en hästgård där jag trivdes jätte bra! Långa arbetsdagar och tajt ekonomiskt; ... Kom in på Hippologutbildningen (islandshäst), gick tre år och det var verkligen värt det! Fick mycket kunskap och har fått minnen för livet! Verkligen roligaste 3åren av mitt liv! .är nu tillbaka på samma hästgård där jag började :) fast med bättre lön... Arbetar delvis på gården och delvis med eget företag; träning och försäljning av islandshästar. Jag arbetar mellan 10-12h fem dagar i veckan. Tjänar lite olika beroende på hur mycket hästar jag har i träning.. Men ca 10-20' efter skatt. Trivs utmärkt med att jobba med hästar!
 
Det låter ju helt fantastiskt att kunna jobba med hästar! Skulle vara underbart att kunna försörja sig på sitt intresse. Då vet man ju att man kommer trivas med jobbet också :)

Skulle kunna tänka mig att jobba på en hästgård en kortare tid just för att få uppleva och lära sig mer. Tycker också det verkar jättekul med eget företag vilket vi också jobbat med nu i skolan. Dock känns det som att man borde läsa mer ekonomi osv för att våga sig på att starta företag och en bra affärsidé såklart. Hur tänkte du när du startade? Antar att det krävs mycket "förjobb" innan det börjar rulla in pengar? :D

@saraaandersson
 
Det låter ju helt fantastiskt att kunna jobba med hästar! Skulle vara underbart att kunna försörja sig på sitt intresse. Då vet man ju att man kommer trivas med jobbet också :)

Skulle kunna tänka mig att jobba på en hästgård en kortare tid just för att få uppleva och lära sig mer. Tycker också det verkar jättekul med eget företag vilket vi också jobbat med nu i skolan. Dock känns det som att man borde läsa mer ekonomi osv för att våga sig på att starta företag och en bra affärsidé såklart. Hur tänkte du när du startade? Antar att det krävs mycket "förjobb" innan det börjar rulla in pengar? :D

@saraaandersson
Jag hade läst företagsekonomi på hippologen och hade därför en "grund", och lite koll på den biten.
Jag började tjäna pengar direkt och har alltid gått på plus :) jobbar som sagt både med egna träningshästar och åp ridskolan, hade tur att kunna ha alla "delar" av företaget på samma plats. Hyr även lägenhet åp gården :)
Viktigt att vara realistisk,göra en budget och inte göra av med mer än vad man tjänar :)
 
Jag hade läst företagsekonomi på hippologen och hade därför en "grund", och lite koll på den biten.
Jag började tjäna pengar direkt och har alltid gått på plus :) jobbar som sagt både med egna träningshästar och åp ridskolan, hade tur att kunna ha alla "delar" av företaget på samma plats. Hyr även lägenhet åp gården :)
Viktigt att vara realistisk,göra en budget och inte göra av med mer än vad man tjänar :)

Känns som att man måste ha läst vissa kurser, bl a ekonomi för att man ska klarar av det. Men bra jobbat och kul för dig att kunna arbeta med något du är intresserad av :) det är ju viktigt att drömma och ha mål och visioner men som du säger, det är viktigt att var realistisk också! Som det känns nu skulle jag vilja läsa någon kortare ''starta eget'' kurs mest för skoj skull och se vart det leder :p
 
Känns som att man måste ha läst vissa kurser, bl a ekonomi för att man ska klarar av det. Men bra jobbat och kul för dig att kunna arbeta med något du är intresserad av :) det är ju viktigt att drömma och ha mål och visioner men som du säger, det är viktigt att var realistisk också! Som det känns nu skulle jag vilja läsa någon kortare ''starta eget'' kurs mest för skoj skull och se vart det leder :p
Starta eget kurs är nog en bra början! :) kan rekommendera företagsekonomi också så du lär dig bokföra; är dyrt med revisor ;) så för mig är det guld värt att jag kan allt sånt själv!

Vill man jobba med hästar är det också viktigt att ha någon "hästutbildning" ; tror jag. OM man inte redan rider på elitnivå och kan "leva på" sina meriter och erfarenhet. :)
 
Oj ... 10.000 efter skatt ? Eller som bäst 20 ? Tufft ...
Ja, det är tufft att försöka leva på hästar ;) tack och lov får jag mer kunder, kontakter och jobb ju längre jag håller på.. Tjänar mer nu än vad jag gjorde ibörjan. Började arbeta i juni 2014 & ser redan en liten ökning på kontot :)
 
Starta eget kurs är nog en bra början! :) kan rekommendera företagsekonomi också så du lär dig bokföra; är dyrt med revisor ;) så för mig är det guld värt att jag kan allt sånt själv!

Vill man jobba med hästar är det också viktigt att ha någon "hästutbildning" ; tror jag. OM man inte redan rider på elitnivå och kan "leva på" sina meriter och erfarenhet. :)

Absolut! Bokföring och företagsekonomi överlag är ju inget man lär sig bara sådär. Kan tänka mig att man inte inom de första åren har råd att anlita revisor direkt och särskilt inte heller om man har ett ''mindre företag''. Då krävs det nog en hel del kunskap själv.

Rider inte på elitnivå :p Men innebörden av att vara utbildad/ha extra kunskap inom det område man arbetar med är ju förstås stor. Allmänt tycker inte jag att det viktigaste är att tjäna pengar sålänge man får arbeta med något man anser vara utvecklande och som man trivs med :)
 
Grattis till en nästan avklarad skolgång! :D

Jag läser just nu termin fyra av åtta på logopedprogrammet. Trivs jättebra med utbildningen och det jag sett av arbetslivet på praktiker etc verkar hur spännande som helst. Det tog dock ett tag innan jag alls kände mig redo att börja plugga. Första året efter studenten läste jag strökurser inom humaniora innan jag fick jobb som konduktör på en lokal järnväg.

Fick i samma veva upp ögonen för Berlin och efter att ha sparat i ett år så åkte jag dit och pluggade tyska. Intresset utvecklades till kärlek och efter ett par vändor hem, bland annat för att ta körkort, en sju veckor lång odyssé genom Östeuropa och hästjobb på en gård i norra Tyskland, flyttade jag ner "permanent" i januari 2012. Fick en praktikplats på ett företag som höll på med marknadsföring och blev därefter kvar som arbetsledare. Jag är fortfarande omåttligt förtjust i staden och valet att flytta därifrån för att påbörja den här utbildningen var inte lätt att ta.

Jag är oerhört glad för att jag tillät mig själv ha de fem åren av kringflackande nomadliv. De behövdes för att jag skulle komma fram till vad det var jag ville läsa (ett helt annat spår än vad jag tidigare varit inne på) och för att hitta motivation att plugga igen.
 
Hejsan!
Nu är det så att jag tar studenten till sommaren (!!!) och jag har ingen aning om vad jag ska göra efteråt. Är inte "göralös" utan har extrajobb på ICA sen 1,5 år tillbaka och vet att jag kommer få jobba där endel. Har heller inte bråttom med att utbilda mig utan kan tänka mig några lugnare år till att bara få "leva" lite.

Skulle allafall vara riktigt kul om ni kunde berätta vad ni arbetar med, vad ni har för arbetsuppgifter, hur ni trivs på era arbetsplatser osv. Skulle också vara kul att höra vad ni gjorde efter studenten. Reste ni och isåfall vart? Flyttade ni och isåfall varför, vad innebar flytten? Behöver lite inspiration då jag är lite trög i starten. Har jättesvårt att komma på vad jag skulle vilja göra eller ens vad jag är intresserad av (utöver hästarna såklart) ;)

Håll hårt i ditt ICA-jobb och din ICA-erfarenhet; inom ICA finns tusen olika vägar att gå vidare på. Jag jobbar på ICAs fastighetsbolag och trivs hur bra som helst. Gick ekonomisk linje på gymnasiet och pluggade sedan till fastighetsmäklare på högskolan, sen har jag jobbat på flera olika bolag inom fastighetsbranschen. Har flyttat runt lite i Sverige både pga plugg och jobb, och det är jag jätteglad att jag har gjort, det har varit jättekul och jättenyttigt.
 
20 efter skatt hade jag nog hoppat jämfota faktiskt...
Men inte 10.
Med så ojämn inkomst är det svårt att klara sig om man ska ha eget boende och klara bostad, mat och uppehälle.
Titta t ex på något så enkelt som Lyxfällans ekonomer som drar åt så mycket det går för klara budgeten. Inte ofta de nödvändiga utgifterna ligger under 10 när allt som behövs är inräknat.
 
Men inte 10.
Med så ojämn inkomst är det svårt att klara sig om man ska ha eget boende och klara bostad, mat och uppehälle.
Titta t ex på något så enkelt som Lyxfällans ekonomer som drar åt så mycket det går för klara budgeten. Inte ofta de nödvändiga utgifterna ligger under 10 när allt som behövs är inräknat.

Fast som student får man strax över 9000:- på fullt lån. Gäller att anpassa utgifterna, vilka de i lyxfällan varit dåliga på.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Fast som student får man strax över 9000:- på fullt lån. Gäller att anpassa utgifterna, vilka de i lyxfällan varit dåliga på.
Som student är det ju lite själv valt och övergående så att säga, inte det man ska leva med som yrkesliv.
Som student kan du jobba extra eller "pausa" om det behövs. Vilket inte är lika lätt om det är ens yrke.
 
Grattis till en nästan avklarad skolgång! :D

Jag läser just nu termin fyra av åtta på logopedprogrammet. Trivs jättebra med utbildningen och det jag sett av arbetslivet på praktiker etc verkar hur spännande som helst. Det tog dock ett tag innan jag alls kände mig redo att börja plugga. Första året efter studenten läste jag strökurser inom humaniora innan jag fick jobb som konduktör på en lokal järnväg.

Fick i samma veva upp ögonen för Berlin och efter att ha sparat i ett år så åkte jag dit och pluggade tyska. Intresset utvecklades till kärlek och efter ett par vändor hem, bland annat för att ta körkort, en sju veckor lång odyssé genom Östeuropa och hästjobb på en gård i norra Tyskland, flyttade jag ner "permanent" i januari 2012. Fick en praktikplats på ett företag som höll på med marknadsföring och blev därefter kvar som arbetsledare. Jag är fortfarande omåttligt förtjust i staden och valet att flytta därifrån för att påbörja den här utbildningen var inte lätt att ta.

Jag är oerhört glad för att jag tillät mig själv ha de fem åren av kringflackande nomadliv. De behövdes för att jag skulle komma fram till vad det var jag ville läsa (ett helt annat spår än vad jag tidigare varit inne på) och för att hitta motivation att plugga igen.

Tycker det låter som några otroligt lärorika och spännande år. Hade velat resa runt och göra lite skojiga saker innan man orkar/vet vad man vill ge sig på.

Logoped är ju inget man tänker på i första taget. Kul att du genom dina erfarenheter/upptäcker kunde komma in på det spåret :) Du får åka tillbaka till Tyskland igen efter utbildningen ;)
 
Håll hårt i ditt ICA-jobb och din ICA-erfarenhet; inom ICA finns tusen olika vägar att gå vidare på. Jag jobbar på ICAs fastighetsbolag och trivs hur bra som helst. Gick ekonomisk linje på gymnasiet och pluggade sedan till fastighetsmäklare på högskolan, sen har jag jobbat på flera olika bolag inom fastighetsbranschen. Har flyttat runt lite i Sverige både pga plugg och jobb, och det är jag jätteglad att jag har gjort, det har varit jättekul och jättenyttigt.

ICA-jobbet kommer jag absolut behålla så länge jag inte vet vad jag vill göra. Det har gett mig mycket kunskaper och förståelse som jag inte hade fått om jag inte hade jobbat där. Roligt att vi jobbar för samma bolag :D
 
Jag jobbar också inom ICA-gruppen. Först på ICA Special och nu ICA Sverige men jobbar mot Special. Började som en APU-plats typ -09 och är just nu projektanställd. Åren går ;):D
Vilken profil jobbar du på och vad gör du @Horsehead ?
 
Hejsan!
Nu är det så att jag tar studenten till sommaren (!!!) och jag har ingen aning om vad jag ska göra efteråt. Är inte "göralös" utan har extrajobb på ICA sen 1,5 år tillbaka och vet att jag kommer få jobba där endel. Har heller inte bråttom med att utbilda mig utan kan tänka mig några lugnare år till att bara få "leva" lite.

Skulle allafall vara riktigt kul om ni kunde berätta vad ni arbetar med, vad ni har för arbetsuppgifter, hur ni trivs på era arbetsplatser osv. Skulle också vara kul att höra vad ni gjorde efter studenten. Reste ni och isåfall vart? Flyttade ni och isåfall varför, vad innebar flytten? Behöver lite inspiration då jag är lite trög i starten. Har jättesvårt att komma på vad jag skulle vilja göra eller ens vad jag är intresserad av (utöver hästarna såklart) ;)


Jag fick stipendium efter min första examen och reste utomlands för att studera och arbeta. Det går såklart att göra även utan extrapengar. Känner du för att testa något halvår/år utanför Sverige så finns det många möjligheter att söka jobb ex på de brittiska öarna, eller nedåt Europa - det kräver ju inga arbetsvisum utan är bara att flytta.

Tror själv att det är en väldigt god erfarenhet att ha med sig, och även om du kanske inte vill stanna kvar i ditt nya land sedan så får du öva upp språkkompetensen och utvecklas som person.

Vill du inte resa bort, så låter det som en jättebra idé att jobba kvar på ICA en period och fundera på vad du vill och känner för. Som någon skrev är ju ICA en stor koncern och vill du stanna där så finns det säkerligen många olika möjligheter.

Jag arbetar inte med det som jag först tog examen i, utan läste andra ämnen när jag kom tillbaka hem - fick jobb, och är kvar i det gebitet. Men det känns samtidigt väldigt bra att ha möjligheten att kunna flytta på mig och gör någonting annat om andan skulle falla på. ;)
 
Jag jobbar också inom ICA-gruppen. Först på ICA Special och nu ICA Sverige men jobbar mot Special. Började som en APU-plats typ -09 och är just nu projektanställd. Åren går ;):D
Vilken profil jobbar du på och vad gör du @Horsehead ?

Började också med APU! Jobbar på ICA i Matfors och gör allt möjligt. Kassa, kolonial, mejeri osv. Roligt att höra att man kan komma vidare och göra allt möjligt just inom ICA. Det gör att man ser lite mer potential i jobbet när man sitter i kassan och önskar att man hade ett annat jobb ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 311
Senast: Whirlie
·
Skola & Jobb Jag får börja med att jag trivs ypperligt med mitt nuvarande yrkesval! Jag jobbar som medicinsk sekreterare och favoritsysslan där är...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 597
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Jag behöver hjälp att tänka, står vid ett vägskäl och vet inte var jag ska ta vägen. Jag sökte för en tid sedan två tjänster, både är...
Svar
2
· Visningar
750
Senast: Monkie
·
Övr. Hund Jag och sambon funderar på att skaffa hund om 1-3 år. Han har växt upp med hundar i familjen(enbart som sällskap) och jag har haft...
2
Svar
25
· Visningar
1 747
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp