Bukefalos 28 år!

Behöver tips och råd, nu!!!

funderare

Trådstartare
Hej.
Har ett sto, som är 20 år som blev tokmager och matt i pälsen under betet...

Tar det från början. Detta sto har haft tre föl när hon var under 10 år. Sen dess har hon inte haft några riktiga brunster. Ibörjan på denna sommar började hon helt plötsligt att brunsta ordentligt. Så vi bestämde oss för att betäcka henne, eftersom att det kan vara sista chansen... betäckningen gick jättebra och vi tänkte väl inte mer på det.

Sen var det dags för bete... i 4 veckor gick hon tillsammans med 3 andra hästar i en beteshage en bit från gården... inga problem där. Sen började betet ta slut och vi började utfodra dom på kvällarna. En dag när jag var där och skulle ge dom mat såg jag att stoet i fråga hade små bulor över hela halsen, ögonen var svullna och hon var svullen mellan ganascherna också. Dagen efter så började det vara från osynliga sår över hela kroppen på henne... jag kollade igenom dom andra hästarna och två av dom andra hästarna hade också varande sår... men inga bulor på kroppen... ringde ut veterinär som trodde det var insektsbett på de andra hästarna och att detta stoet varit i nåt jordgetingbo möjligtvis. Efter detta började stoet magra... jag utfodrade dom med torrhö 3 gånger om dagen och stod bredvid henne så jag såg att hon fick i sig all mat! Det fanns fortfarande bete kvar också.

Stoet blev bara magrare och magrare... veterinären tog prover på henne, dom visade ingenting alls. Gjorde träckprov, visade ingenting... vi har hö av bästa kvalité, och sen början av september får hon stora mängder med kraftfoder, dvs. luzernbriketter, betfor, krossat korn, luzernpellets och kraftgrov, ADE-vitaminer och B-vitaminer och olja... hon har väl ökat lite i vikt men inte är det stor skillnad på henne.

Som följd utav detta så har hon fått mugg på ett framben... mugg som inte vill gå bort! Har provat allt, veterinär har tagit prover och gett medicin... den har stannat av men inte gått bort...

Igår började nya problem. Då ser jag när jag tar bort täcket att hon har en kal fläck på höftbenet, tänkte att det är för att hon är så mager så kanske täcket skavt bort det, eller att det har skavt när hon legat ner i boxen... men sen ser jag att på andra sidan på magen har hon två sådana fläckar till...

I övrigt har hon väldigt matt och tråkig päls antagligen från grundproblemet...

Någon som vet vad jag ska ta mig till med detta sto?! Vad ska jag göra?!
 
Sv: Behöver tips och råd, nu!!!

är hon med föl nu? det låter ju som om hon inte kan ta upp någon näring ur maten längre, med tanke på ett föl i magen som med ska ha mat och så småningom dia låter det inte alls bra. hoppas ni hittar problemet!
 
Sv: Behöver tips och råd, nu!!!

Är det allstå ingen som har några idéer om vad det kan vara?!!!

Nej, hon är inte dräktig längre...
 
Sv: Behöver tips och råd, nu!!!

Har ingen idé om vad som är det stora problemet tyvärr, men har du kollat upp så att muggen inte kommer från att hon har ätit något olämpligt? Mitt sto fick i somras mugg på alla fyra benen efter att ha ätit alsikeklöver, fotosensibilitet. Tog ett antal veckor innan den gick bort. Att det bara drabbar vita ben stämmer inte då hon har tre svarta och ett vitt.

Kala fläckar får mig att tänka på regnskållor?

Jag hoppas att hon bli bra!
 
Sv: Behöver tips och råd, nu!!!

Rent spontant sådär, bulor i somras låter som jorgetingar = hästar kan reagera på olika vis. Är hon gammal så kan det ta hårt på dom. Jag vet en häst som fick stå med dropp när den varit i jordgetingbo. Tempade du inte när du upptäckte? Vad visade det?

Så tänker jag efter en sådan sak kan hästen få nedsatt immunförsvar och då dragit på sig nåt virus kanske?

Jag antar att hästen är odentligt kollad i munnen också (?) pga dess ålder så kan det ha med tänderna att göra också.

Hur är allmäntillståndet? Verkar den hungrig och VILL äta men inte kan eller äter den inte bra helt enkelt? (inne i box tex när den får hö/kraft?)

regnskåller tror jag inte på om det är kala fläckar. Snarare ringorm i så fall.
Regnskåller sitter som "knottror" i huden och pälsen innan dom efter ett par veckor växer bort om man inte pillar på det.

Men om det är en stor kal fläck låter det inte som ringorm heller. Låter mer som skav av täcket.
 
Sv: Behöver tips och råd, nu!!!

Cushings/PPID, långt gången sådan så immunförsvaret har försvagats och hon därför blir infektionskänslig..? Inte alla cushingshästar visar den lockiga pälsen, symptombilden kan ibland vara mera diffus. Annan hormonell rubbning/obalans...?
 
Sv: Behöver tips och råd, nu!!!

Tänkte också på jordgetingar... hon hade dock normal temp. Å tänderna är det inget fel på... hon äter jätterbra... men det är som att ingenting fastnar på henne!

Regnskollor är det inte... kan hända att hon bara blivit biten av någon av de andra i hagen... det är tre fläckar... å dom har varken blivit större eller fler... å ringorm borde det ju inte kunna vara när ingen av de andra hästarna har något...

Hon har cushings... det kom vi fram till för några år sedan... hon hade lockig päls, späcknacke och fick lätt fång...

Min hovslagare sa att det kunde vara blodmask... å eftersom att vi skickat träckprov så kändes det kosntigt eftersom att det inte visat något... men hon berättade även om en häst som hade liknande symptom, så jag funderar på om jag ska prova avmaska henne mot det å se vad som händer... är det en dum idé?!
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 445
Senast: Bee
·
Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
895
Senast: Lyan
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
944
Senast: Sassy
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 855
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bilsätesskydd
  • Valp 2023 -den andra
  • Katter med olika foderbehov

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp