https://www.dn.se/kultur/isak-grond...ade-gps-spara-varandra-var-det-en-sa-bra-ide/
På temat som tråden hamnat i
På temat som tråden hamnat i
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag läste det.https://www.dn.se/kultur/isak-grond...ade-gps-spara-varandra-var-det-en-sa-bra-ide/
På temat som tråden hamnat i![]()
Fortsätt avstå från alla kontrollerande beteenden så kommer det på sikt på bättre. Kort sagt - varje gång du agerar på en sån här tanke (dvs kontrollerar på något sätt) så gör det att tankar och impulser om att kontrollera blir starkare framåt. Om du däremot konsekvent kan avstå så kommer tankar och impulser att lugna sig. Det tar tid och det sker successivt men så småningom blir tankar/impulser svagare, inte lika påträngande, kommer mer sällan och blir lättare att inte agera på.
Vid stora svek är det vanligt att tilliten försvinner. Vet iom att jag har varit med om det själv. Jag tror inte att den kommer att komma tillbaks utan total öppenhet från din partner. Jag kan inte se problemet med att din partner i alla fall under en period informerar dig om var och när personen är på en viss plats. Detta rekommenderar i alla fall en del psykologer på den amerikanska sidan. Frågan är om din kropp informerar dig om att någonting skumt pågår och du inte vill lyssna på den eller om du inbillar dig. Om du tror att du inbillar dig skulle jag kolla på information om ängslig anknytning, det finns mycket information om det på youtube och nätet.
Jag skulle vilja påstå att du går igenom en typisk krisreaktion. Till viss del måste du ju acceptera sorgens gång och att läkningsprocessen måste få ta sin tid. Men OM det är så att du själv känner att det inte är ett led i din läkning längre utan att du verkligen KAN lita på din partner. Det finns ju en risk att din partner är en narcissist och är inne i nån sort lovebombing fas nu när hen märkte att du höll på att lämna på riktigt. Om det är så kan ju ditt kontrollbehov vara en hälsosam reaktion på en ohälsosam situation. Men är din partners förändring genuin kan ditt beteende vara ett säkerhetsbeteende, och då är det som andra skriver viktigt att inte agera på det utan våga stå ut i ångesten. Då kommer ångest och beteende att släckas ut med tiden
TS @Castellini verkar lämnat tråden. Men jag blev precis så som beskrivs av TS efter ett svek. Personen bröt dessutom fortsatt mot saker vi kommit överens om, svek igen mm. Vi försökte och försökte och det saknades varken vilja eller känslor. Även partnern var med på det helhjärtat mot slutet (dvs bröt inga överenskommelser etc mer). Men det gick inte. Vi valde att bryta upp och gå skilda vägar för vi helt enkelt aldrig fick tillbaka till tillit och det skapade en situation där vi inte var bra för varandra. Jag var överkontrollerande och han försökte desperat minska minsta lilla risk att jag skulle misstro honom.
Jag fick en ganska stor tillits-skada generellt efter det där vilket ställde till det i flera relationer.
Idag lever jag sen snart 8 år som särbo med ett distansförhållande med en person jag har full tillit till. Det finns inga hjärnspöken, inget kontrollbehov etc. Det var någon gång i början där jag fick nån tendens men sen nada. Och det är så otroligt skönt. Dock tror jag en del av lösningen just var avståndet. Det finns ingen rimlig möjlighet ha kontroll på någon 20 mil bort utan att det verkligen blir osunt. Samt att särbon matar inga troll varken medvetet eller omedvetet. Han snappar inte upp minsta lilla pik eller fiskande. Jag fick i början säga till honom att "du, det är nu du ska säga att det inte är så annars kanske jag börjar tro på riktigt att..." när jag "skojat" om typ "nej nu tror jag du blandar ihop mig med älskarinnan". Och han bara "Jaha. Okej, det är inte så".
Så, jag tror dels inte det går att rädda en relation som den TS beskriver. Och jag är helt övertygad om att "ställa upp" på någons kontrollbehov är sjukt kontraproduktivt!
Jag har läst hela tråden och är lite sen på bollen kanske, men jag saknar att någon skrivit att du aldrig kan kontrollera någon annan, utan bara dig själv. Det spelar ingen roll vad han har gjort egentligen, men du behöver säkra upp så att efterdyningarna av hans svek blir så små som möjligt i framtiden. Säkra upp din ekonomi, säkra upp ditt mående med bra verktyg så du kan hantera nästa svek, säkra upp din verklighetsuppfattning och framför allt säkra upp en ordentlig plan B. En plan där ditt liv inte blir så annorlunda utan egentligen det enda som händer är att han inte finns i det längre.
Handlar det om kriminalitet och ekonomi behöver du absolut säkra upp din egen ekonomi och separera den från hans, så du inte hamnar i skuld eller att han har tillgång till din ekonomi. Om det innebär att du behöver stå som ägare till 100% av er bostad så är det så, alternativt att du har en annan plan B som gör att du inte känner att hela din värld raseras. Din värld behöver kunna vara så intakt som möjligt nästa gång han beter sig. Det låter kanske hårt, men du har säkerligen all rätt att vara hård i detta. Våga ta för dig och våga ställa krav! Jag förstår att du inte vill framstå som ett psyko-case och det är ju inte det detta handlar om heller, det handlar om allt det praktiska. För när ditt liv ser ungefär likadant ut som innan, minus honom, så är fallet inte lika hårt. Och i det ligger din trygghet! Du vet att du kommer klara dig, du vet att allting kommer att bli okej oavsett vad han bestämmer sig för.
Såhär var jag första gången jag separerade. Det var värre att göra slut med våra gemensamma drömmar, livet vi levde och allting runt omkring än vad det var att lämna honom som person. Jag har aldrig saknat honom, men jag har saknat livet vi levde. Å andra sidan är mitt liv superbra just nu!Jag har tänkt mycket på separation det senaste året och insett att jag kommer sakna boendet nästan lika mycket som min partner vid eventuell separation. Ingen av oss kommer ha råd att bo kvar vid skilsmässa. Min partner tjänar mer än min dubbla lön, även om om jag själv inte har en dålig lön, så att det skulle bli står skillnad i boende och levnadsstandard känns svårt att komma ifrån. Å andra sidan tänker jag att det är precis så det är för väldigt många vid separation?