Bekant med hund som attackerat andra hundar

Det är väl självklart att man ska ha sin hund kopplad om det finns risk att den kan gilla att slåss där det finns risk för att den kan träffa andra hundar?

Nu handlade trådstarten om en instruktör som hade en kamphundsblandis. Jag har inte bra koll på andra rasers benägenhet av att kanske vilja slåss, så jag svarade utifrån ”kamphundsblandras” som jag känner till och där flertalet olyckor lett till diskussion om rasförbud (vilket jag är emot).

Jag tror att de som har de raserna där förbud diskuteras behöver vara extra noga med att sköta sig och hålla koll på sina hundar. Vara bra ambassadörer för rastypen och visa att det inte bara handlar om rasen utan om att alldeles för många hundar av den typen har olämpliga ägare. En del av ägarna hade säkert varit lämpliga ägare till andra raser. Men inte alla.
 
Så du tycker att lösningen på hundaggressiva hundar är att släppa dem lösa för att kopplet gör dem aggressiva? Jag hoppas att ingen oerfaren hundägare läser detta och tror på dig så mycket att de testar att släppa sin hund.

Det du skriver kan jag bara se gälla i ett enda fall: I de fall hundägarna är korkade nog (ja, jag använder det ordet för det är vad jag tycker om den företeelsen) att låta kopplade hundar hälsa och leka. Kopplade hundar ska inte hälsa på varandra eller leka, enligt mig. Ska hundar (som inte bor ihop och trivs ihop) hälsa och leka så är det bättre att gå någonstans där man kan släppa dem t.ex. hundgård eller annan inhägnad om inte båda har koll på sina hundar.

I övrigt tycker jag att det är oväsentligt det du skriver. I det här fallet definitivt. Har man en hund som är aggressiv mot andra hundar så ska den inte släppas på plats där den kan möta andra hundar. Punkt.

Jag läste "mer benägna att slåss", inte att koppel orsakar hundaggression.

Samma företeelse som med koppel kan man se med staket, f ö.
 
Så du tycker att lösningen på hundaggressiva hundar är att släppa dem lösa för att kopplet gör dem aggressiva? Jag hoppas att ingen oerfaren hundägare läser detta och tror på dig så mycket att de testar att släppa sin hund.

Det du skriver kan jag bara se gälla i ett enda fall: I de fall hundägarna är korkade nog (ja, jag använder det ordet för det är vad jag tycker om den företeelsen) att låta kopplade hundar hälsa och leka. Kopplade hundar ska inte hälsa på varandra eller leka, enligt mig. Ska hundar (som inte bor ihop och trivs ihop) hälsa och leka så är det bättre att gå någonstans där man kan släppa dem t.ex. hundgård eller annan inhägnad om inte båda har koll på sina hundar.

I övrigt tycker jag att det är oväsentligt det du skriver. I det här fallet definitivt. Har man en hund som är aggressiv mot andra hundar så ska den inte släppas på plats där den kan möta andra hundar. Punkt.
Nu hittar du ju på saker som jag inte skrivit.
Jag har aldrig sagt att hundaggressiva hundar ska gå lösa!
Men det finns ingenting som säger att hunden i tråden är hundagressiv.

Jag vet inte vad du har för erfarenheter av den här typen av hund men argumenten bli löjliga och osakliga.
 
Jag tror att de som har de raserna där förbud diskuteras behöver vara extra noga med att sköta sig och hålla koll på sina hundar. Vara bra ambassadörer för rastypen och visa att det inte bara handlar om rasen utan om att alldeles för många hundar av den typen har olämpliga ägare. En del av ägarna hade säkert varit lämpliga ägare till andra raser. Men inte alla.
Ja precis!
 
Nu hittar du ju på saker som jag inte skrivit.
Jag har aldrig sagt att hundaggressiva hundar ska gå lösa!
Men det finns ingenting som säger att hunden i tråden är hundagressiv.

Jag vet inte vad du har för erfarenheter av den här typen av hund men argumenten bli löjliga och osakliga.
En kamphundsblandning som varit i slagsmål. Varför ta risken att ha den lös? Det är otroligt ansvarslöst.
 
Det är väl självklart att man ska ha sin hund som kan gilla att slåss kopplad om det finns risk att där det finns risk för att den kan träffa andra hundar? Eller vad menar du?

Nu handlade trådstarten om en instruktör som hade en kamphundsblandis. Jag har inte bra koll på andra rasers benägenhet av att kanske vilja slåss, så jag svarade utifrån ”kamphundsblandras” som jag känner till och där flertalet olyckor lett till diskussion om rasförbud (vilket jag är emot).
Jag menar att det är trams att sitta och dömma ut en hund som vi inte känner pga dess ras och tillskriva den egenskaper utefter gissningar. Så unika egenskaper har inte kamphundar mot andra bruksraser.
 
Jag menar att det är trams att sitta och dömma ut en hund som vi inte känner pga dess ras och tillskriva den egenskaper utefter gissningar. Så unika egenskaper har inte kamphundar mot andra bruksraser.
Men va? Kamphundar användes för att slåss. Det är inte att döma ut, det är fakta och det bör man som kamphundsägare känna till och ta i beaktning när det kommer till interaktion med andra hundar.
 
Men va? Kamphundar användes för att slåss. Det är inte att döma ut, det är fakta och det bör man som kamphundsägare känna till och ta i beaktning när det kommer till interaktion med andra hundar.
Ingen förnekar detta? Det betyder ju dock inte att den inte kan vara lydig lös?

Jag har betydligt mer problem med folk som har hund av den typen som går till hundrastgården och släpper ihop med kreti och pleti..
 
Men va? Kamphundar användes för att slåss. Det är inte att döma ut, det är fakta och det bör man som kamphundsägare känna till och ta i beaktning när det kommer till interaktion med andra hundar.
Öh, det har de väl inte används till eller avlats mot på väldigt länge.
Jag vet ingen staffeägare som anser att deras hund är värre än andra driftstarka raser.
Könsbunden aggressivitet finns i rasen men är ju ingen norm utan något som man ser som avvikande. Nu är ju dessa individer i tråden av olika kön.
 
Ingen förnekar detta? Det betyder ju dock inte att den inte kan vara lydig lös?

Jag har betydligt mer problem med folk som har hund av den typen som går till hundrastgården och släpper ihop med kreti och pleti..
Jag läste det som att den oprovocerat flugit på ägarens andra hund och där tycker jag att gränsen är passerad för att våga ha den lös där någon annan lösspringande hund kan dyka upp.

Håller med om hundrastgårdar!
 
Jag är kanske en dålig ambassadör för rasen men jag låter min tik gå lös eftersom hon klarar av det. Kallar in vid hundmöte och visar respekt så gott det går men jag kommer inte ha henne konstant kopplad enbart på grund av hennes rastyp.

Inte enbart. Men om hon börjar slåss så måste du komma ihåg vad du har för hund. Det är en annan sak att ha en hund av kamphundstyp än att ha bichon frisé eller chihuahua. Precis som ägaren av brukshunden, jakthunden eller vinthunden också behöver ha förståelse för vad hen har i kopplet och anpassa sig därefter. Det finns säkert individer av jakthundsras som kan gå lösa men har de väl börjat dra iväg efter vilt så är det ju mindre lämpligt att fortsätta gå lös med dem utanför inhägnat område.
 
Jag läste det som att den oprovocerat flugit på ägarens andra hund och där tycker jag att gränsen är passerad för att våga ha den lös där någon annan lösspringande hund kan dyka upp.

Håller med om hundrastgårdar!
Hundar kan ha stark integritet och då uppstår lätt incidenter i hemmet. Därifrån till att söka upp random hundar för att slåss när de har all space i världen är steget oerhört långt.
 
Öh, det har de väl inte används till eller avlats mot på väldigt länge.
Jag vet ingen staffeägare som anser att deras hund är värre än andra driftstarka raser.
Könsbunden aggressivitet finns i rasen men är ju ingen norm utan något som man ser som avvikande. Nu är ju dessa individer i tråden av olika kön.
Men varför förneka genetiken och ursprunget? Det är ju ingen som vinner på det.

Såhär skriver ssbtk om Staffordshire bullterrier och andra hundar:

”Som tidigare nämnts är rasen från början en kamphund, som avlades för kamp med andra hundar. Även om rasen de senaste 100 åren avlats som sällskapshund, har den aldrig avlats för samarbete med andra hundar som t.ex. vissa jakthundsraser gjort. Detta avspeglar sig i att en vuxen staff inte kan förväntas fungera i en främmande flock, att släppas ihop med okända hundar i hundrastgårdar etc. En vuxen staff har generellt inte behov av sociala kontakter utanför sin primärflock. Den leker i regel mycket tufft och oömt, är bufflig och intensiv i sitt sätt vilket inte uppskattas av ömtåligare raser.”
 
Men varför förneka genetiken och ursprunget? Det är ju ingen som vinner på det.

Såhär skriver ssbtk om Staffordshire bullterrier och andra hundar:

”Som tidigare nämnts är rasen från början en kamphund, som avlades för kamp med andra hundar. Även om rasen de senaste 100 åren avlats som sällskapshund, har den aldrig avlats för samarbete med andra hundar som t.ex. vissa jakthundsraser gjort. Detta avspeglar sig i att en vuxen staff inte kan förväntas fungera i en främmande flock, att släppas ihop med okända hundar i hundrastgårdar etc. En vuxen staff har generellt inte behov av sociala kontakter utanför sin primärflock. Den leker i regel mycket tufft och oömt, är bufflig och intensiv i sitt sätt vilket inte uppskattas av ömtåligare raser.”
Ingen förnekekar.
Men varför överdriva?
Alla ”kamphundar” är inte aggressiva mot andra hundar och gillar att slåss. Man får inte ens avla på den typen av hund som har en överdriven aggression eller kamplust.

Man får väl läsa av individen?
Det finns ingenting som säger att den här hunden kommer slåss med andra hundar ute?

Jag känner ett flertal kamphundsvarianter. En del är skit och inte trevliga alls och ska aldrig gå lösa. Andra är jättetrevliga hundar med noll problem med andra hundar.
 
Ingen förnekekar.
Men varför överdriva?
Alla ”kamphundar” är inte aggressiva mot andra hundar och gillar att slåss. Man får inte ens avla på den typen av hund som har en överdriven aggression eller kamplust.

Man får väl läsa av individen?
Det finns ingenting som säger att den här hunden kommer slåss med andra hundar ute?

Jag känner ett flertal kamphundsvarianter. En del är skit och inte trevliga alls och ska aldrig gå lösa. Andra är jättetrevliga hundar med noll problem med andra hundar.

Vad man får eller inte får göra enligt lag har tyvärr inte stoppat folk från att göra det ändå.
 
Eftersom olyckor förekommer för ofta och dessutom med just denna hund så kan man väl ändå dra slutsatsen att ägaren faktiskt inte kan läsa av den här hunden?
 
Vad man får eller inte får göra enligt lag har tyvärr inte stoppat folk från att göra det ändå.
Och där har jag redan skrivit att det är ett avelsproblem. Finns i alla raser-skitavel.
Men det ändrar inte faktumet att om hunden oavsett mix eller avel inte är hundaggresiv så måste den ständigt gå i koppel.
Det är inte att vara hundaggresiv för att den har slagits med EN hund i hemmet.

Hundar kan funka utmärkt med andra hundar men behöva bo ensamma. Och de kan bo i flock och hata utomstående hundar.
 
Eftersom olyckor förekommer för ofta och dessutom med just denna hund så kan man väl ändå dra slutsatsen att ägaren faktiskt inte kan läsa av den här hunden?
Enlig vad experter uttalats sig om så är det mest ett ägarproblem. Att fel folk vill ha dessa hundar som anses vara farliga.
Det hjälper knappas att spä på hur farliga de är.
 
Enlig vad experter uttalats sig om så är det mest ett ägarproblem. Att fel folk vill ha dessa hundar som anses vara farliga.
Det hjälper knappas att spä på hur farliga de är.
Jag tycker att det bör belysas att de kan gilla att slåss. För att undvika att folk släpper ihop hur som helst och släpper sina hundar lösa hur som. Man bör ha vetskap om att de kanske inte fungerar med andra hundar om man skaffar en. Det handlar inte om att de är några monster eller farliga utan om fakta, kunskap och ansvar. Jag tror det är farligare att negligera genetiken. Faktum är att om min hund börjar slåss med din hund, så kan det bli allvarliga skador. Det gynnar ingen.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
13 454
Senast: Lhas
·
Hundträning Ny på detta forum (och ett liknande hundforum där jag ställt samma fråga). Det är så att jag har lite funderingar kring hundfrågor som...
2
Svar
23
· Visningar
2 773
Senast: sanmatte
·
Övr. Hund Hej. Vad jan jag göra med min unghund (tik) hon har vid 1 år ålder börjat attackera vissa andra hundar. Först grannens hund som alltid...
Svar
2
· Visningar
1 446
Senast: Nota
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
34 825
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Jaktgolden eller jaktlabrador?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp