Bukefalos 28 år!

Belöningar i specialsök

Jag använde inte klicker utan skickar föremål. Prövade med klicker men anser att det funkar bättre med skickad belöning på min hund.

Tänkte just att det beror ju på hur man tränat innan, vad det är för hund osv. Jag har absolut haft hundar på kurs vars ägare aldrig hållt i en klicker innan. En del har gått hem och klickat som tusan, en del har det inte. Det funkar lika bra ändå, har jag upplevt.

(Men att klickern skulle vara social (?) och att man därför inte kan använda i specialsök köper jag inte). Säger inte att du säger det, det var mest jag som tänkte vidare)
 
Senast ändrad:
Alla andra har sagt det så bra så vill bara tillägga att jag själv gått en kurs i Specialsök (hos Motiverade hundar) och använt klickern, inga problem.

(Okey, min hund var ingen naturbegåvning men det handlade knappast om klickern).
 
Klicka på du.
Blev uppmuntrad till klicker när jag gick kurs med Skägget, tyvärr var har rädd för den.
Lekbelöning blir för distraherande för honom, han tappar totalt all fokus så det är synd att klickern inte funkade.

Vi klickar in alla våra hundar på markeringar vid sök och spår. Något som uppskattats av de förare som vi sålt tjänstehundar till. Så klicker används även vid specialsök för tjänstehundar, om föraren vill.

Som en liten notis- Tullen har inga Schäfrar el brukshundar. De har hundar av Spaniel och Retrivertyp samt enstaka andra med "snällt" utseende (fick till mig detta när jag ringde dem för att höra om intresse för en tik vi hade)
Följdfråga: Hur klickar jag in markering? Gör jag det separat? Det är alltså något jag skulle kunna göra med apporterna i spåret med?
 
Följdfråga: Hur klickar jag in markering? Gör jag det separat? Det är alltså något jag skulle kunna göra med apporterna i spåret med?

Vi har gjort det separat och vi använder även klickern för apporterna i spåret.
 
Tänkte just att det beror ju på hur man tränat innan, vad det är för hund osv. Jag har absolut haft hundar på kurs vars ägare aldrig hållt i en klicker innan. En del har gått hem och klickat som tusan, en del har det inte. Det funkar lika bra ändå, har jag upplevt.

(Men att klickern skulle vara social (?) och att man därför inte kan använda i specialsök köper jag inte). Säger inte att du säger det, det var mest jag som tänkte vidare)
Jag använder klicker vid inlärning. När du klickar vid doft och markering så vänder sig de flesta hundar mot ägaren. Målet med att kasta leksak och inte klicka är att hunden ska hålla koll på doften, inte kolla efter belöning.
Eftersom denna metod används vid inlärning av specialsök hos hundar som ska arbeta i skarpt läge så drar jag slutsatsen att metoden fungerar väl (de som använder den är dessutom kunniga och duktiga hundmänniskor).
Det sociala med att använda klicker är att hunden vänder sig till sin förare vid klick för att få sin belöning. Och det momentet vill jag (och flera med mig) komma från.
 
Jag använder klicker vid inlärning. När du klickar vid doft och markering så vänder sig de flesta hundar mot ägaren. Målet med att kasta leksak och inte klicka är att hunden ska hålla koll på doften, inte kolla efter belöning.
Eftersom denna metod används vid inlärning av specialsök hos hundar som ska arbeta i skarpt läge så drar jag slutsatsen att metoden fungerar väl (de som använder den är dessutom kunniga och duktiga hundmänniskor).
Det sociala med att använda klicker är att hunden vänder sig till sin förare vid klick för att få sin belöning. Och det momentet vill jag (och flera med mig) komma från.

Ja alltså jag har inte sagt att det inte funkar att inte använda klicker, självklart gör det det.

Däremot håller jag inte med om att klickern nödvändigtvis gör att hunden vänder sig. Det beror helt på hur man gör och belöningsplacering är väl a och o där skulle jag vilja tycka. Och klickern utesluter ju inte att kasta över huvudet om det funkar bäst, om man klickar i rätt tid, precis som en annan betongad förstärkare.

Jag har haft ett 40-tal hundar iaf på kurs i specialsök och sedan nosework, så jag upplever att det finns ungefär massor med sätt som funkar toppen att använda sig av - med eller utan klicker, & med olika typer av belöningar.
 
Jag använder klicker vid inlärning. När du klickar vid doft och markering så vänder sig de flesta hundar mot ägaren. Målet med att kasta leksak och inte klicka är att hunden ska hålla koll på doften, inte kolla efter belöning.
Eftersom denna metod används vid inlärning av specialsök hos hundar som ska arbeta i skarpt läge så drar jag slutsatsen att metoden fungerar väl (de som använder den är dessutom kunniga och duktiga hundmänniskor).
Det sociala med att använda klicker är att hunden vänder sig till sin förare vid klick för att få sin belöning. Och det momentet vill jag (och flera med mig) komma från.
Jag tror absolut att metoden fungerar för de hundar som ser det som en belöning. Det gör tyvärr inte min vovve.
 
Ja alltså jag har inte sagt att det inte funkar att inte använda klicker, självklart gör det det.

Däremot håller jag inte med om att klickern nödvändigtvis gör att hunden vänder sig. Det beror helt på hur man gör och belöningsplacering är väl a och o där skulle jag vilja tycka. Och klickern utesluter ju inte att kasta över huvudet om det funkar bäst, om man klickar i rätt tid, precis som en annan betongad förstärkare.

Jag har haft ett 40-tal hundar iaf på kurs i specialsök och sedan nosework, så jag upplever att det finns ungefär massor med sätt som funkar toppen att använda sig av - med eller utan klicker, & med olika typer av belöningar.

Håller till fullo med.
Dels att hurvida hunden vänder på huvudet beror på hur den är lärd och klickern används.
Också håller jag med om att det är induviduellt med vilken belöning som funkar bäst.
Ingen är bäst för alla. Gäller även för hundar som ska jobba i skarpt läge i framtiden. De är individer ininlärningen precis som alla andra hundar.
 
Håller till fullo med.
Dels att hurvida hunden vänder på huvudet beror på hur den är lärd och klickern används.
Också håller jag med om att det är induviduellt med vilken belöning som funkar bäst.
Ingen är bäst för alla. Gäller även för hundar som ska jobba i skarpt läge i framtiden. De är individer ininlärningen precis som alla andra hundar.

Indeed! :up:
Det finns så många sätt att träna på och framförallt belöna på! Allt från hundar som TS hund som älskar sin klicker till hundar som mest älskar en (1) sko med godis i. :angel:
 
En Jag har träffat inom specialsök berättade om den där metoden. Det var sbk som försökte få in den där med. Det roliga var att de på kursen bar hundbrallor med kardborreknäppning på fickan där belöningen fanns :D "rrrritch"

Själv har jag kört godis och klicker då all typ av kasta saker resulterar i en stökig hund. Jag provade med boll som skulle kastas en gång men det var hopplöst. Hunden var överallt.
 
Jag använder klicker vid inlärning. När du klickar vid doft och markering så vänder sig de flesta hundar mot ägaren. Målet med att kasta leksak och inte klicka är att hunden ska hålla koll på doften, inte kolla efter belöning.
Eftersom denna metod används vid inlärning av specialsök hos hundar som ska arbeta i skarpt läge så drar jag slutsatsen att metoden fungerar väl (de som använder den är dessutom kunniga och duktiga hundmänniskor).
Det sociala med att använda klicker är att hunden vänder sig till sin förare vid klick för att få sin belöning. Och det momentet vill jag (och flera med mig) komma från.
Det är ju en ren träningsfråga som handlar om belöningsplacering, inte klicket. Förövrigt är ju stadga i markeringen en rutingrej, det går att sabba både med och utan signal. Mina låser blicken på punkten de markerar, tränade med klicker...
 
Jag jobbar med att lara ut special sok ... och har tva olika "certifications". En fran en "nosework" organization och en fran en militar organization som lar bombhundar.

Vad jag lart mig ar att mycket, mycket fa ... aven professionella hundforare som forare av bombhundar, som hinner med att belona hunden framfor, innan den vander pa huvudet for att kolla in att foraren har uppfattat att den hittat sin doft.
Det som fungerar bast (aven med de professionella forarna aven om de protesterar) ar att klicka och leverera godis/leksak precis vid doften och sedan dra ut pa tiden sa att hunden lar sig att focusera pa doften och vanta pa beloningen dar.

Har ar en video fran var traning innan jag var certified av "The Bomb Guy":p Andrew har klickern eftersom jag inte visste var han gomt dofterna.

 
Det är ju en ren träningsfråga som handlar om belöningsplacering, inte klicket. Förövrigt är ju stadga i markeringen en rutingrej, det går att sabba både med och utan signal. Mina låser blicken på punkten de markerar, tränade med klicker...

Det ar vad militar och polis brukade gora har forut ... trana hunden att "lasa blicken". Tyvarr ar Nosework lite annorlunda och dommaren kan stalla fragan "Exact" var ar det? vilket innebar att vi nu istallet lar hunden att lasa nosen sa nara malet vi kan.
 
Det ar vad militar och polis brukade gora har forut ... trana hunden att "lasa blicken". Tyvarr ar Nosework lite annorlunda och dommaren kan stalla fragan "Exact" var ar det? vilket innebar att vi nu istallet lar hunden att lasa nosen sa nara malet vi kan.
Ja alltså de fryser med nosen på fyndet, memade bara att jag i den markeringen för stadgans skull även satte kriterie på blickriktning. Jag håller dock inte på med det som tävlingsgren utan utbildade för praktiskt jobb.
 

Liknande trådar

Hundträning Har lite funderingar kring vilka mål andra hundförare som tränar för att kunna tävla i någon gren har kring leken med sina hundar i...
Svar
11
· Visningar
1 912
Senast: Marje
·
Hundträning Hej, Någon som tränar specialsök (inte nosework) här på Buke? Hur gör ni vid inlärning av doft och markering? Jag (och hunden) går en...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 637
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Hur gör ni när ni klipper klorna och vad har ni för kriterier? Ligger, sitter eller står hunden? Är den på golvet, i soffan, på bord...
2
Svar
39
· Visningar
2 032
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 861
Senast: mmbot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp