Belöningar i specialsök

Vastgota

Trådstartare
Jag går en kurs i specialsök, och börjar bli lite fundersam. Det är belönings-sättet som inte riktigt "makes sense" för mig. De vill inte att vi skall använda klicker för att markera rätt beteende, för att de menar att det är en "social" grej, att hunden då blir mer inriktad på föraren och att få sin belöning än att hålla fokus på det den har hittat. Istället tycker de att belöningen skall komma seglande över huvudet på hunden och landa framför den när den är fokuserad på rätt sak, lite som "en skänk från ovan". Belöningen skall då vara antingen en leksak, eller en liten påse med godis som man sedan öppnar tillsammans och hunden får några bitar av. Tanken är att man skall spela på hundens bytsemedvetenhet, att hunden tar belöningen i munnen och bär på den en bit, skakar och "dödar" den ses som extra bra. Om det är en leksak skall man helst inte kampa med den, utan att få bära en bit skall vara belöning?

Det jag är fundersam över är att det blir väldigt låg belöningsfrekvens, om godispåse används så tar det en stund innan man fått upp godisbitarna, och jag tycker inte att det verkar som att min hund tycker att något av sätten är en belöning alls. Han hade väldigt högt driv i början av kursen, men verkar mer och mer tappa intresset, det känns som att vi håller på med avinlärning? Allt är mer intressant än doften nu.

Spontant så vill jag klicka, och ge snabb godisbelöning med belöningsplacering precis vid doften.

Ni som har hållt på med detta, hur har ni gjort med belöningar?
 
Jag går en kurs i specialsök, och börjar bli lite fundersam. Det är belönings-sättet som inte riktigt "makes sense" för mig. De vill inte att vi skall använda klicker för att markera rätt beteende, för att de menar att det är en "social" grej, att hunden då blir mer inriktad på föraren och att få sin belöning än att hålla fokus på det den har hittat. Istället tycker de att belöningen skall komma seglande över huvudet på hunden och landa framför den när den är fokuserad på rätt sak, lite som "en skänk från ovan". Belöningen skall då vara antingen en leksak, eller en liten påse med godis som man sedan öppnar tillsammans och hunden får några bitar av. Tanken är att man skall spela på hundens bytsemedvetenhet, att hunden tar belöningen i munnen och bär på den en bit, skakar och "dödar" den ses som extra bra. Om det är en leksak skall man helst inte kampa med den, utan att få bära en bit skall vara belöning?

Det jag är fundersam över är att det blir väldigt låg belöningsfrekvens, om godispåse används så tar det en stund innan man fått upp godisbitarna, och jag tycker inte att det verkar som att min hund tycker att något av sätten är en belöning alls. Han hade väldigt högt driv i början av kursen, men verkar mer och mer tappa intresset, det känns som att vi håller på med avinlärning? Allt är mer intressant än doften nu.

Spontant så vill jag klicka, och ge snabb godisbelöning med belöningsplacering precis vid doften.

Ni som har hållt på med detta, hur har ni gjort med belöningar?

Jag har fått samma uppmaning på ett par kurser, det handlar ärligt talat om att de inte begriper sig på klickerträning. Klicker funkar hur bra som helst även i specialsök om man vill använda det.

Jag gillar inte "skänk från ovan"-grejen. För en del funkar det bra, men ärligt talat för många funkar det inget vidare. Det är verkligen ingen mirakelbelöning som är det enda sättet att få hunden att koppla!

Det är någon/några som utbildar instruktörer som menar att klicker inte funkar, det sprider sig som en sanning på det sättet - många som för det vidare i kurserna upprepar helt enkelt det rakt av som just en sanning. Det stämmer inte.
 
Jag har fått samma uppmaning på ett par kurser, det handlar ärligt talat om att de inte begriper sig på klickerträning. Klicker funkar hur bra som helst även i specialsök om man vill använda det.

Jag gillar inte "skänk från ovan"-grejen. För en del funkar det bra, men ärligt talat för många funkar det inget vidare. Det är verkligen ingen mirakelbelöning som är det enda sättet att få hunden att koppla!

Det är någon/några som utbildar instruktörer som menar att klicker inte funkar, det sprider sig som en sanning på det sättet - många som för det vidare i kurserna upprepar helt enkelt det rakt av som just en sanning. Det stämmer inte.
Detta är en SBK-kurs, instruktören har fått det från en utbildning på Tullen i Helsingborg. Tack för input, det känns som lite "hemma-hopkok-teori". Tullen har väl mest schäfrar, som kanske har så stark bytesmedvetenhet att det funkar. För lille Eski är det ingen belöning alls. Får sätta igång att betinga doften positivt igen här hemma.
 
Tullen har väl mest schäfrar,

Njaaa... Jag vet inte om de har någon, faktiskt? :D

Men min uppfattning är att det handlar främst om någon/några inflytelserika lärares åsikter om klicker, inte att det är en generell sanning inom hela verksamheten. Men även om det skulle vara så (som sagt, bara min uppfattning), så vidhåller jag att det är fel oavsett. :D
 
Men tröttma. Håller med @Monstermom, käfta emot.
En belöning är något som tillfredställer ett behov.
Om person A älskar hallonbåtar och person B har choklad som absoluta favorit och jag tvingar dem att vara vakna i ett dygn i sträck. Så vill ingen av dem ha vare sig en hallnbåt eller en chokladbit. Bästa belöningen för dem blir att få gå och sova.
Så vad är din hunds bästa belöning just där och då? Om du får till rätt sorst belöning kommer hjärnan att försöka upprepa det beteende som gav belöningen. Punkt j*vla slut.
Jag fattar inte när man måste krånga till grejer på det där sättet.
Be dem förklara sig, säg sen att de har fel.
 
Men tröttma. Håller med @Monstermom, käfta emot.
En belöning är något som tillfredställer ett behov.
Om person A älskar hallonbåtar och person B har choklad som absoluta favorit och jag tvingar dem att vara vakna i ett dygn i sträck. Så vill ingen av dem ha vare sig en hallnbåt eller en chokladbit. Bästa belöningen för dem blir att få gå och sova.
Så vad är din hunds bästa belöning just där och då? Om du får till rätt sorst belöning kommer hjärnan att försöka upprepa det beteende som gav belöningen. Punkt j*vla slut.
Jag fattar inte när man måste krånga till grejer på det där sättet.
Be dem förklara sig, säg sen att de har fel.

"Förklaringen" är att klicket orienterar hunden mot föraren och den ska ju inte lämna doftkällan... Och ja, det är nonsens. :D
 
Alla sådana kurser jag gått på och hållt i har klicker varit väldigt användbart. Däremot är det ju bra om belöningar kommer vid "gömman" sas, så att inte hunden vänder upp mot föraren - i förlängningen underlättar det inlärningen av markeringar sedan. Men det har ju inte med klickern att göra.

Och angående belöningen vill jag helst få flera chanser att belöna, därför är ju snabba belöningar "på plats" effektiva, och sedan kan man blanda med riktigt häftiga belöningar - som hunden får välja.

EDIT: INTE med klickern att göra.
 
Senast ändrad:
Tack alla, ni bekräftar min känsla. Jag var villig att ge det en chans, men nu efter fyra gånger ser jag ingen positiv utveckling. Gör om och gör rätt! (För mig)
 
Jag går en kurs i specialsök, och börjar bli lite fundersam. Det är belönings-sättet som inte riktigt "makes sense" för mig. De vill inte att vi skall använda klicker för att markera rätt beteende, för att de menar att det är en "social" grej, att hunden då blir mer inriktad på föraren och att få sin belöning än att hålla fokus på det den har hittat. Istället tycker de att belöningen skall komma seglande över huvudet på hunden och landa framför den när den är fokuserad på rätt sak, lite som "en skänk från ovan". Belöningen skall då vara antingen en leksak, eller en liten påse med godis som man sedan öppnar tillsammans och hunden får några bitar av. Tanken är att man skall spela på hundens bytsemedvetenhet, att hunden tar belöningen i munnen och bär på den en bit, skakar och "dödar" den ses som extra bra. Om det är en leksak skall man helst inte kampa med den, utan att få bära en bit skall vara belöning?

Det jag är fundersam över är att det blir väldigt låg belöningsfrekvens, om godispåse används så tar det en stund innan man fått upp godisbitarna, och jag tycker inte att det verkar som att min hund tycker att något av sätten är en belöning alls. Han hade väldigt högt driv i början av kursen, men verkar mer och mer tappa intresset, det känns som att vi håller på med avinlärning? Allt är mer intressant än doften nu.

Spontant så vill jag klicka, och ge snabb godisbelöning med belöningsplacering precis vid doften.

Ni som har hållt på med detta, hur har ni gjort med belöningar?

Åh herregud.
Käfta emot!

This is how you do it:
Inledningsvis hög belöningsfrekvens, så hög som möjligt.
När du har en stabil, hög belöningsfrekvens och vet att hunden har fattat grejen kan du börja fasa in lotteri, det vill säga att hunden inte får "vinst varje gång". Det ökar motivationen hos en hund som har förstått uppgiften.

Belöningsplacering och att det går kort tid mellan vinst och utbetalning har stor betydelse.

Jag varierar med att belöna nära doftkällan och att kastbelöna bort från den. (Precis som jag burtränar mina hundar med att kastbelöna bort från buren och inte in i den.) Resultat: Du har en hund som vet att doftkällan också är källan till belöning och att den vill hitta den (snabbt!). Att kastbelöna är lite som ett kinderägg; hunden får springa, den får kort paus från uppgiften och den får godis = glad hund!

Angående klicker eller inte spelar det inte mig så stor roll. Det är ett redskap, och det finns fler :)

Jag har varit på instruktörsutbildning där vi hade praktisk övning i att ge hunden så många godbitar som möjligt på 30 sekunder. Och att vi skulle vara lika snabba med höger och vänster hand. En godis per sekund är att sträva efter. På allvar. För att det funkar.
 
Jag sa ju att du skulle gå kurs där jag går! :D

När vi gick nosework så använde vi både klicker samt att ge godis direkt vid källan. Inga godispåsar osv.. :cautious:
 
Jag sa ju att du skulle gå kurs där jag går! :D

När vi gick nosework så använde vi både klicker samt att ge godis direkt vid källan. Inga godispåsar osv.. :cautious:
Jag vet – det är bara så långt att köra...:cry: Men jag har ju hela Buke att rådfråga, det skall nog gå bra ändå. :)
 
Åh herregud.
Käfta emot!

This is how you do it:
Inledningsvis hög belöningsfrekvens, så hög som möjligt.
När du har en stabil, hög belöningsfrekvens och vet att hunden har fattat grejen kan du börja fasa in lotteri, det vill säga att hunden inte får "vinst varje gång". Det ökar motivationen hos en hund som har förstått uppgiften.

Belöningsplacering och att det går kort tid mellan vinst och utbetalning har stor betydelse.

Jag varierar med att belöna nära doftkällan och att kastbelöna bort från den. (Precis som jag burtränar mina hundar med att kastbelöna bort från buren och inte in i den.) Resultat: Du har en hund som vet att doftkällan också är källan till belöning och att den vill hitta den (snabbt!). Att kastbelöna är lite som ett kinderägg; hunden får springa, den får kort paus från uppgiften och den får godis = glad hund!

Angående klicker eller inte spelar det inte mig så stor roll. Det är ett redskap, och det finns fler :)

Jag har varit på instruktörsutbildning där vi hade praktisk övning i att ge hunden så många godbitar som möjligt på 30 sekunder. Och att vi skulle vara lika snabba med höger och vänster hand. En godis per sekund är att sträva efter. På allvar. För att det funkar.

Tackar, bockar och bugar! Precis vad jag ville veta. :up:

Jag har nu kört ett minipass här hemma. Klick och belöning för att han nosar på smellern ett par gånger, sen fick han leta i fyra burkar. Pigg och intresserad hund, som hittar rätt på en gång. Sedan gick jag ut, och struntade i att de sagt att vi inte skulle söka utomhus än. Droppade i snön på ett par olika ställen, han hittade direkt. Min intresserade och motiverade hund är tillbaka! (Han älskar klickern, allt är kul om den är med). Visst, han vänder sig mot mig när jag inte är snabb nog med godiset, men han VILL söka, och visar mig gärna flera gånger var det är så att han kan få extra godis. Jag är inte supersnabb med godis, men betydligt snabbare såhär, och han ser det som belöning. :banana: Kastbelöning låter intressant, skall pröva senare.
 
Tackar, bockar och bugar! Precis vad jag ville veta. :up:

Jag har nu kört ett minipass här hemma. Klick och belöning för att han nosar på smellern ett par gånger, sen fick han leta i fyra burkar. Pigg och intresserad hund, som hittar rätt på en gång. Sedan gick jag ut, och struntade i att de sagt att vi inte skulle söka utomhus än. Droppade i snön på ett par olika ställen, han hittade direkt. Min intresserade och motiverade hund är tillbaka! (Han älskar klickern, allt är kul om den är med). Visst, han vänder sig mot mig när jag inte är snabb nog med godiset, men han VILL söka, och visar mig gärna flera gånger var det är så att han kan få extra godis. Jag är inte supersnabb med godis, men betydligt snabbare såhär, och han ser det som belöning. :banana: Kastbelöning låter intressant, skall pröva senare.

Att han vänder sig mot dig är dels övergående (om du vill, beror ju på hur du belönar) och dels helt OK - han vänder sig ju inte förrän efter du klickat, och att klicket fungerar som en frisignal från stationsbeteende (tex frysmarkering) är ju inte ett problem. Då har han ju redan markerat, och du uppmärksammat det.

(Han älskar klickern, allt är kul om den är med).

Magin i accumbenskärnan! :up::up::love::up::D
 
Magin i accumbenskärnan! :up::up::love::up::D
Det där fick jag googla! Du får inte använda så svåra ord! :confused: :D

Seriöst @Monstermom , jag vill ha din hjärna, så att jag förstår vad jag sysslar med. Jag är duktig på att söka information och läsa på, jag tror att jag vet hur jag vill träna, men inte hur man gör rent praktiskt. Jag börjar tröttna på att gå kurser där jag i början tror att det skall bli jättebra, för att halvvägs in känna att vi inte alls ser det på samma sätt. Kan du rekommendera någon bra instruktör i specialsök? Jag skulle nog kunna ta mig bortåt dina trakter om det finns där.
 
Klicka på du.
Blev uppmuntrad till klicker när jag gick kurs med Skägget, tyvärr var har rädd för den.
Lekbelöning blir för distraherande för honom, han tappar totalt all fokus så det är synd att klickern inte funkade.

Vi klickar in alla våra hundar på markeringar vid sök och spår. Något som uppskattats av de förare som vi sålt tjänstehundar till. Så klicker används även vid specialsök för tjänstehundar, om föraren vill.

Som en liten notis- Tullen har inga Schäfrar el brukshundar. De har hundar av Spaniel och Retrivertyp samt enstaka andra med "snällt" utseende (fick till mig detta när jag ringde dem för att höra om intresse för en tik vi hade)
 
Det där fick jag googla! Du får inte använda så svåra ord! :confused: :D

Seriöst @Monstermom , jag vill ha din hjärna, så att jag förstår vad jag sysslar med. Jag är duktig på att söka information och läsa på, jag tror att jag vet hur jag vill träna, men inte hur man gör rent praktiskt. Jag börjar tröttna på att gå kurser där jag i början tror att det skall bli jättebra, för att halvvägs in känna att vi inte alls ser det på samma sätt. Kan du rekommendera någon bra instruktör i specialsök? Jag skulle nog kunna ta mig bortåt dina trakter om det finns där.

Hahaha, förlåt - jag var på väg från datorn rätt omedelbart får jag väl ursäkta mig med! (Inte alls bara lat. :angel:)

Eller så kanske det var ett pedagogiskt knep? Japp, det låter bra tycker jag! :grin::laugh:

Kortfattat svar nja, men jag tar det på PM för vi kan ju oavsett inte diskutera personer på det viset i forumet. :)

Edit: Och herregud nej! Tro mig, du vill absolut inte ha min hjärna! :rofl:
 
Du kan lära in markering separat med klicker. Men du kan också lära in på det sätt som beskrivs av dig i TS. Det är mycket vanligt att minhundar tränas på det sätt din instruktör lär ut.
Ska man "bara" träna för kul är det en sak, men yrkeshundar är en helt annan sak.
Läste f.ö. om det markeringssätt din instruktör använder i något nummer av Canis där Peder Zeiner Christiansen skrev om minhundar.
 

Liknande trådar

Hundträning Har lite funderingar kring vilka mål andra hundförare som tränar för att kunna tävla i någon gren har kring leken med sina hundar i...
Svar
11
· Visningar
1 925
Senast: Marje
·
Hundträning Hej, Någon som tränar specialsök (inte nosework) här på Buke? Hur gör ni vid inlärning av doft och markering? Jag (och hunden) går en...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 687
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Hur gör ni när ni klipper klorna och vad har ni för kriterier? Ligger, sitter eller står hunden? Är den på golvet, i soffan, på bord...
2
Svar
39
· Visningar
2 086
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 892
Senast: mmbot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2023
  • Nybörjarponny!
  • Hö- och halmskörd 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp