Bukefalos 28 år!

Specialsök (inte nosework) inlärning

@LionQueen jag blir lite förvirrad av hela upplägget så jag måste bara fråga, vad är det för mål och inriktning med kursen?

Ni har ingen plattform utan går direkt på att söka i möbler och olika nivåer. Det låter avancerat. Det gör man ju först när hunden lärt sig en doft tex nakotika, löss osv.
Men ni söker alltså eukalyptus?? :confused:

Jag antar att eukalyptusen ska bytas ut mot något annan och då får jag inte alls ihop varför ni redan är och söker i möbler osv.
 
@Migo Jag bor i Skåne. Ja, jag tycker också det är alldeles för få sniff. Instruktören säger att vi lär oss genom att titta på när de andra hundarna söker doft.

@Voff Kursen heter Grundkurs i Specialsök och vad jag förstår så är teorin tagen från hur tjänstehundar (någonstans) lärts leta narkotika. Det är en brukhundsklubb. Vi använder eukalyptus eftersom det är behändigt, jag tror vi ev ska leta röd kong bitar sen. Vi fick teoripapper (halvt obegriplig text dock) som det stod ett författarnamn på - ska kolla vad det stod sen när jag kommer hem.

När jag kollar på andra kurser i specialsök så verkar de använda den där plattformen.
Vi började iofs med en sorts plattform kan man säga (ca 5 sniff) där flaskor var gömda i bilfälgar (5 st fälgar i rad på golvet). Där var hunden tvungen att stoppa nosen i varje fälg och rätt fälg belönades. Dock övade vi ganska få gånger på denna tkr jag.
 
@Migo Jag bor i Skåne. Ja, jag tycker också det är alldeles för få sniff. Instruktören säger att vi lär oss genom att titta på när de andra hundarna söker doft.

@Voff Kursen heter Grundkurs i Specialsök och vad jag förstår så är teorin tagen från hur tjänstehundar (någonstans) lärts leta narkotika. Det är en brukhundsklubb. Vi använder eukalyptus eftersom det är behändigt, jag tror vi ev ska leta röd kong bitar sen. Vi fick teoripapper (halvt obegriplig text dock) som det stod ett författarnamn på - ska kolla vad det stod sen när jag kommer hem.

När jag kollar på andra kurser i specialsök så verkar de använda den där plattformen.

Ja delar av det du beskriver känns igen ifrån hur man tränar tjänstehundar men man har hoppat över grunden och snurrat in nosework och nått annat jox jag inte känner igen.
Jag tänkte att din kurs kanske var en av dedär privata som lär upp vägglösshundar och liknande. Det finns en del skumma aktörer som säljer kassa kurser nu när specialsök börjar bli en stor marknad.

En stor skillnad mellan tjänstehundar och "hobbyhundar" är att de är ju speciellt utvalda och testade för just specialsök och de har ett naturligt driv och talang för uppgiften. Därför är de lättbelönade och fungerar ungefär lika.
Jag har kört Nosework med min Dvärgschnauzer och jag kan givetvis inte ha samma förväntningar på honom, köra samma metoder eller belöningar som på våra Schäfrar som är avlade för att kunna gå i tjänst och jobba med specialsök. Även om han är duktig så är han ett helt annat "material".

Er kursledare känns rätt fyrkantig.
 
@Migo Jag bor i Skåne. Ja, jag tycker också det är alldeles för få sniff. Instruktören säger att vi lär oss genom att titta på när de andra hundarna söker doft.

@Voff Kursen heter Grundkurs i Specialsök och vad jag förstår så är teorin tagen från hur tjänstehundar (någonstans) lärts leta narkotika. Det är en brukhundsklubb. Vi använder eukalyptus eftersom det är behändigt, jag tror vi ev ska leta röd kong bitar sen. Vi fick teoripapper (halvt obegriplig text dock) som det stod ett författarnamn på - ska kolla vad det stod sen när jag kommer hem.

När jag kollar på andra kurser i specialsök så verkar de använda den där plattformen.
Vi började iofs med en sorts plattform kan man säga (ca 5 sniff) där flaskor var gömda i bilfälgar (5 st fälgar i rad på golvet). Där var hunden tvungen att stoppa nosen i varje fälg och rätt fälg belönades. Dock övade vi ganska få gånger på denna tkr jag.
Aha, Skåne, då är jag rätt säker på att det är samma instruktör. Hen har ganska noll koll. Kom till Eslöv istället! Jag skickar PM.
 
När jag funderat några vändor till på detta påstående så känner jag att det rimmar ju inte öht.

"Hunden får inte ta med sig bytet att tugga på som tex en kanin"

Kanin är mat. Specialsök är inte mat. Vägglöss, knark, vapen, sädesvätska, eukalyptus osv är inte mat. Det finns inget naturligt i att vilja ta "hem" specialfyndet och äta det.
Hela vitsen med att få en hund att leta efter ämnet är att den har en vinst för det. Hundar funkar så. De jobbar för vinst i något syfte. Vinsten kommer ifrån föraren och är det hunden värderar högst (om det är lämpligt. I vissa fall triggas hunden för mycket och får då en lägre belöningsnivå)

Fast nja. Det är jättevanligt att hundarna vill äta upp "bytet" i form av kongbitar, eukalyptustussar, vägglöss, what have you. Så den biten är inte alls galen. Däremot är ju inte sättet att lösa det de där dumheterna som verkar pågå på kursen.

De typiska markeringarna hos arbetande hundar är ju också inlärda med viss bytesdrift, även markeringarna bygger på beteendemönster som återfinns i delar av jaktsekvensen.

@Monstermom , ger du godis från handen?

Bland annat, ja. Jag belönar typ hur som helst - ibland väljer jag något särskilt sätt av någon träningsanledning, men (minst :o) lika ofta blir det vad jag känner för där och då. Belöningen kommer när hunden redan gjort sitt jobb, han får göra vad han vill efter jag klickat/tjoat/kastat/whatever. Då har jag sagt att han redan har gjort rätt, han behöver givetvis inte göra mer rätt efter han fått belöningen! :crazy:
Snodde ihop en snabb film på några olika varianter. Inte särskilt imponerande sök eller markeringar, jag vet, men han är ett halvår gammal och vi har mest lattjat runt med många olika sporter och kommit en liten bit på väg i det mesta bara. Skyller jag på. :angel:
Men jag tror det syns att oavsett hur eller med vad jag belönar så är han inte kontaktsökande i sitt jobb, han kollar inte av med mig vad han ska göra även fast jag rör mig genom sökområdet med belöningen i handen.
 
Fast nja. Det är jättevanligt att hundarna vill äta upp "bytet" i form av kongbitar, eukalyptustussar, vägglöss, what have you. Så den biten är inte alls galen.

Okej. Jag har faktiskt aldrig upplevt det men det stämmer säkert. Nu har jag bara varit med vid narkotika och vapen/sprängämnesträning där det skulle vara direkt farligt om hundarna kom åt ämnet. Men så säkerställer man å andra sidan grunderna med hjälp av plattform innan man börjar stöka runt i miljöer och krångla till det.
 
Okej. Jag har faktiskt aldrig upplevt det men det stämmer säkert. Nu har jag bara varit med vid narkotika och vapen/sprängämnesträning där det skulle vara direkt farligt om hundarna kom åt ämnet. Men så säkerställer man å andra sidan grunderna med hjälp av plattform innan man börjar stöka runt i miljöer och krångla till det.
Exakt, de börjar ju sin träning på helt ofarliga ämnen som regel (alternativt med väldigt begränsad åtkomst ) av bland annat den anledningen. 🙂
 
Exakt, de börjar ju sin träning på helt ofarliga ämnen som regel (alternativt med väldigt begränsad åtkomst ) av bland annat den anledningen. 🙂

Oftast är ju hundarna tom grundtränade på nått vanligt av uppfödaren/säljaren när de hamnar hos en tjänsteaktör och de kan gå ganska direkt på att träna in preparatet/ämnet :)
Det känns lite som kursen TS går börjar redan typ där och hoppar över en bit av grunden.
 
Det är superintressant att läsa hur ni tänker! Jag har börjat smyga igång lite sök med Ville, men hans uppfattning om hur man markerar är att man tar det i munnen. :angel: Lite skada från viltspår kanske :rofl: Jag måste nog ta och bygga mig något som han inte kan stoppa i munnen helt enkelt tills han greppar vad jag vill. :D
 
@Migo Jag bor i Skåne. Ja, jag tycker också det är alldeles för få sniff. Instruktören säger att vi lär oss genom att titta på när de andra hundarna söker doft.

Så här jobbade jag med Boss i plattformen i början, just för att checka av att han fokuserar på markeringen, inte upp på mig (han är expert på att läsa av alla microsignaler jag ger...). Vid ca 4 min byter vi kameravinkel och jobbar på "blicken på burken"!

 
Ang hundar som vill titta på föraren istället för på uppgiften så tror jag att man underskattar dem om man bara jobbar med belöningsplacering - självklart vet de att belöningen kommer från oss, och även om vi belönar bortåt så ger vi en massa omedvetna signaler om när vi tänker ge tillgång till belöningen: det lönar sig alltså ändå att ha koll på oss.

Jag har också hundar som verkligen är superba på att ha koll på mig, och som gärna tar kontakt vid minsta fundering. Vi jobbade mycket med stadga med hjälp av omvänt lockande - dvs om hunden kikar efter signal/förstärkare innan det verbala "varsågod" så försvinner belöningschansen! De lär sig ganska snabbt den här leken om man är konsekvent.
 
Ang hundar som vill titta på föraren istället för på uppgiften så tror jag att man underskattar dem om man bara jobbar med belöningsplacering - självklart vet de att belöningen kommer från oss, och även om vi belönar bortåt så ger vi en massa omedvetna signaler om när vi tänker ge tillgång till belöningen: det lönar sig alltså ändå att ha koll på oss.

Jag har också hundar som verkligen är superba på att ha koll på mig, och som gärna tar kontakt vid minsta fundering. Vi jobbade mycket med stadga med hjälp av omvänt lockande - dvs om hunden kikar efter signal/förstärkare innan det verbala "varsågod" så försvinner belöningschansen! De lär sig ganska snabbt den här leken om man är konsekvent.

Verkligen! Och det finns ju heller ingen anledning att försöka lura dem ens om man skulle kunna, jag har ju tusen gånger hellre en hund som förstår uppgiften och våra respektive roller i arbetet än en som harvar fram i en massa (extra) vidskepelse...

Vi använder eukalyptus eftersom det är behändigt, jag tror vi ev ska leta röd kong bitar sen.

Det här är för övrigt bland det allra märkligaste av allt du har berättat hittills om kursen! Hydrolaten är inte behändiga, de är ett rent helvete. (Plus att grenen specialsök kommer att köra med kong eller liknande fast ämne - just eftersom tjänstehundsförare mfl vägrar delta om det är meckiga hydrolat...) Jag håller noseworkkurser till ca 90% (av nos-kurserna) eftersom vi är två specialsöksinstruktörer på min klubb och vi helt enkelt har delat upp utbudet så hon tar specialsökskurserna, men jag startar ändå ekipagen på kong parallellt för att det är så mycket bättre att träna med på femtioelvatusen olika sätt... Hydrolaten är så eländiga så jag inte släppa hur jäkla bisarr den förklaringen är. O_o:laugh:
 
Sa har noga ar Princess Diva att markera var doften ar i "labbet" dar jag undervisar i Nosework och Special sok ... Jag anvander nastan alltid godis som beloning, men jag anvander ocksa en klicker sa nar jag klickat ar det fritt fram att titta pa mig. Beloningen levereras alltid vid kallan, men jag stracker ut markeringen (freeze och hall nosen sa nara kallan du kan) valdigt lange, sarskilt i specialsok om doften inte ar sa stark.

croped diva.jpg
 
På tal om att äta "bytet" efter fynd, så var min lärare näst intill besatt av att överträna för att minska känsligheten för antihundtjänsttaktiker. Dvs hunden får ALDRIG plocka upp något ätbart om inte vi gett klartecken. En bit in i utbildningen så kunde det på rumssöken alltså stå skålar med hundgodis i rummet, och ibland var tom gömman i en godisskål!
 
Verkligen! Och det finns ju heller ingen anledning att försöka lura dem ens om man skulle kunna, jag har ju tusen gånger hellre en hund som förstår uppgiften och våra respektive roller i arbetet än en som harvar fram i en massa (extra) vidskepelse...



Det här är för övrigt bland det allra märkligaste av allt du har berättat hittills om kursen! Hydrolaten är inte behändiga, de är ett rent helvete. (Plus att grenen specialsök kommer att köra med kong eller liknande fast ämne - just eftersom tjänstehundsförare mfl vägrar delta om det är meckiga hydrolat...) Jag håller noseworkkurser till ca 90% (av nos-kurserna) eftersom vi är två specialsöksinstruktörer på min klubb och vi helt enkelt har delat upp utbudet så hon tar specialsökskurserna, men jag startar ändå ekipagen på kong parallellt för att det är så mycket bättre att träna med på femtioelvatusen olika sätt... Hydrolaten är så eländiga så jag inte släppa hur jäkla bisarr den förklaringen är. O_o:laugh:
Jag får en jättestark känsla av att instruktören själv har utbildat en eller kanske två hundar (av samma hundtyp) inom just nosework och sen lägger hela utbildningen exakt efter det...
 
Jag får en jättestark känsla av att instruktören själv har utbildat en eller kanske två hundar (av samma hundtyp) inom just nosework och sen lägger hela utbildningen exakt efter det...

Om det är hen jag tror är erfarenheten tyvärr(?) betydligt större än så, det hålls en hel del kurser...

På tal om att äta "bytet" efter fynd, så var min lärare näst intill besatt av att överträna för att minska känsligheten för antihundtjänsttaktiker. Dvs hunden får ALDRIG plocka upp något ätbart om inte vi gett klartecken. En bit in i utbildningen så kunde det på rumssöken alltså stå skålar med hundgodis i rummet, och ibland var tom gömman i en godisskål!


Totoro har inte kommit dithän än(?) att jag kan gömma tex under en köttbulle (det klarade Monster... som jag saknar honom fortfarande...), men att kunna låta bli godis i en skål eller som ligger strött på golvet tycker jag är jätteviktigt. Sen käkar han typ allt när han är ledig, inklusive jord och sten, men det hänger inte så mycket ihop egentligen. :D

Tränar man med andra så blir där godissmulor överallt! Det måste de lära sig hantera, annars måste man ju träna ensam... Samma om man vill tävla, nu får man ju inte använda mat som störningsdoft (tyvärr tycker jag) men tidigare ekipage kan ju ha belönat sin hund i banan och självklart finns doften där.

"Antihundtjänsttaktiker"?
 
Om det är hen jag tror är erfarenheten tyvärr(?) betydligt större än så, det hålls en hel del kurser...




Totoro har inte kommit dithän än(?) att jag kan gömma tex under en köttbulle (det klarade Monster... som jag saknar honom fortfarande...), men att kunna låta bli godis i en skål eller som ligger strött på golvet tycker jag är jätteviktigt. Sen käkar han typ allt när han är ledig, inklusive jord och sten, men det hänger inte så mycket ihop egentligen. :D

Tränar man med andra så blir där godissmulor överallt! Det måste de lära sig hantera, annars måste man ju träna ensam... Samma om man vill tävla, nu får man ju inte använda mat som störningsdoft (tyvärr tycker jag) men tidigare ekipage kan ju ha belönat sin hund i banan och självklart finns doften där.

"Antihundtjänsttaktiker"?
Antihundtjänst= de som aktivt är ute efter att skada eller förstöra arbetet för tjänstehundar som söker knark eller så. Dvs folk som är ute efter att förgifta sökhunden, lägger ut glaskross eller tycker attt de är smarta och gömmer knarket i en bensindunk osv.
 
Alltså bukefalosmänniskor är bäst. Tack för att ni finns att bolla frågor och undringar med.

En helt annan fråga jag kom på igår när jag försökte somna: om man lärt hunden lavendel som hydrolat och har avancerat så pass att man kan söka utomhus, hur blir det när jag har lavendel (växten alltså) i trädgården?
Samma sak om jag lagar mat med lagerblad (ett annat hydrolat man nu kan använda).
 
Alltså bukefalosmänniskor är bäst. Tack för att ni finns att bolla frågor och undringar med.

En helt annan fråga jag kom på igår när jag försökte somna: om man lärt hunden lavendel som hydrolat och har avancerat så pass att man kan söka utomhus, hur blir det när jag har lavendel (växten alltså) i trädgården?
Samma sak om jag lagar mat med lagerblad (ett annat hydrolat man nu kan använda).

Jag använder smeller för att markera vilken doft jag vill att de ska söka. Då kan jag tex ha en sökbana med tre olika preparat som hunden lärt sig, men den ska bara markera det som jag gett den smeller för innan sökkommandot!
 
Jag använder smeller för att markera vilken doft jag vill att de ska söka. Då kan jag tex ha en sökbana med tre olika preparat som hunden lärt sig, men den ska bara markera det som jag gett den smeller för innan sökkommandot!

Det funkar dåligt i nw då alla tre dofterna kan finnas i samma bana (bara eukalyptus i klass 1, euk+lagerblad i klass 2, alla tre i klass 3) för sig eller ihop i kombogömmor, och man vet inte vilka som finns i banan. Jag vill inte lära hundarna att någonsin se på tävlingsdofterna som störningsdofter eftersom molnen framförallt i kombinationsgömmor beter sig väldigt annorlunda (hunden kan fånga upp ena doften i ytterkanten av molnet, söka sig in mot gömman och efter en bit växlar molnet helt över till den andra doften - om han är van att tänka att det kan vara en störningsdoft så är det lätt att de lämnar molnet där). Hos mig är tävlingsdofterna verboten i alla former. Dock ska sägas @LionQueen att levande växter nog är det som är störst skillnad mot hydrolaten, saker som tvål, tvättmedel osv är betydligt närmare.

Sen är ju allt en fråga om val, så länge man är medveten om vad man tillför i träningsbehov och är villig att ta det så är det ju upp till var och en. :D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag går en kurs i specialsök, och börjar bli lite fundersam. Det är belönings-sättet som inte riktigt "makes sense" för mig. De vill...
2
Svar
34
· Visningar
2 590
Senast: Migo
·
Övr. Hund Lite kort info; Min hund är 1 år, kastrat och blandras av tre raser. Det är mycket hund, mycket energi som ska riktas rätt. På...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 321
Senast: Wingates
·
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 829
Senast: mmbot
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 246
Senast: ISABEL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp