Bukefalos 28 år!

Specialsök (inte nosework) inlärning

Det funkar dåligt i nw då alla tre dofterna kan finnas i samma bana (bara eukalyptus i klass 1, euk+lagerblad i klass 2, alla tre i klass 3) för sig eller ihop i kombogömmor, och man vet inte vilka som finns i banan. Jag vill inte lära hundarna att någonsin se på tävlingsdofterna som störningsdofter eftersom molnen framförallt i kombinationsgömmor beter sig väldigt annorlunda (hunden kan fånga upp ena doften i ytterkanten av molnet, söka sig in mot gömman och efter en bit växlar molnet helt över till den andra doften - om han är van att tänka att det kan vara en störningsdoft så är det lätt att de lämnar molnet där). Hos mig är tävlingsdofterna verboten i alla former. Dock ska sägas @LionQueen att levande växter nog är det som är störst skillnad mot hydrolaten, saker som tvål, tvättmedel osv är betydligt närmare.

Sen är ju allt en fråga om val, så länge man är medveten om vad man tillför i träningsbehov och är villig att ta det så är det ju upp till var och en. :D
Vi har även tjänstetecken för grupper av dofter om hunden ska markera olika preparat; flera sorters narkotika i samma sök tex.
 
Det funkar dåligt i nw då alla tre dofterna kan finnas i samma bana (bara eukalyptus i klass 1, euk+lagerblad i klass 2, alla tre i klass 3) för sig eller ihop i kombogömmor, och man vet inte vilka som finns i banan. Jag vill inte lära hundarna att någonsin se på tävlingsdofterna som störningsdofter eftersom molnen framförallt i kombinationsgömmor beter sig väldigt annorlunda (hunden kan fånga upp ena doften i ytterkanten av molnet, söka sig in mot gömman och efter en bit växlar molnet helt över till den andra doften - om han är van att tänka att det kan vara en störningsdoft så är det lätt att de lämnar molnet där). Hos mig är tävlingsdofterna verboten i alla former. Dock ska sägas @LionQueen att levande växter nog är det som är störst skillnad mot hydrolaten, saker som tvål, tvättmedel osv är betydligt närmare.

Sen är ju allt en fråga om val, så länge man är medveten om vad man tillför i träningsbehov och är villig att ta det så är det ju upp till var och en. :D

Haller med!
Jag lagger ofta sok i stora bygg affarer. Har i USA ar en av nosework dofterna bjork ... och alla hundar hittills har sniffat lite extra bland virket bjork, men ingen har forsokt sig pa att markera.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag går en kurs i specialsök, och börjar bli lite fundersam. Det är belönings-sättet som inte riktigt "makes sense" för mig. De vill...
2
Svar
34
· Visningar
2 590
Senast: Migo
·
Övr. Hund Lite kort info; Min hund är 1 år, kastrat och blandras av tre raser. Det är mycket hund, mycket energi som ska riktas rätt. På...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 317
Senast: Wingates
·
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 829
Senast: mmbot
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 243
Senast: ISABEL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp