Bukefalos 28 år!

Specialsök (inte nosework) inlärning

LionQueen

Trådstartare
Hej,
Någon som tränar specialsök (inte nosework) här på Buke?
Hur gör ni vid inlärning av doft och markering?

Jag (och hunden) går en introduktionskurs just nu och det känns lite... förvirrande.
Det är främst belöningsbiten som jag har svårt att förstå, dvs precis då hunden funnit doften. Instruktören säger att hundens belöning är att hitta rätt, och att eftersom den inte kan ta med sig doften "hem och äta på" (som t ex att de bitit en kanin) så får de ett ersättningsbyte av föraren i form av en leksak. Man får absolut inte använda rösten och helst inte godis heller, men eftersom godis passar allra bäst på min hund undrar jag varför inte godis är OK?
Några tankar?

Sen försöker jag också hitta mer info och teori om specialsök (inte noswork) om ni har något tips på litteratur t ex?
 
Hej,
Någon som tränar specialsök (inte nosework) här på Buke?
Hur gör ni vid inlärning av doft och markering?

Jag (och hunden) går en introduktionskurs just nu och det känns lite... förvirrande.
Det är främst belöningsbiten som jag har svårt att förstå, dvs precis då hunden funnit doften. Instruktören säger att hundens belöning är att hitta rätt, och att eftersom den inte kan ta med sig doften "hem och äta på" (som t ex att de bitit en kanin) så får de ett ersättningsbyte av föraren i form av en leksak. Man får absolut inte använda rösten och helst inte godis heller, men eftersom godis passar allra bäst på min hund undrar jag varför inte godis är OK?
Några tankar?

Sen försöker jag också hitta mer info och teori om specialsök (inte noswork) om ni har något tips på litteratur t ex?
Jag använder klicker, röst och godis vid presentation av ny doft. Har gått en ettårig utbildning med två av hundarna, men det är några år sen. Varför ska ni inte använda godis? Är det meningen att hundarna ska söka ämnen som de absolut inte får få i sig?
 
Nu tränar jag inte specialsök själv men har sett en hel del av träningen av de hundar vi sålt för preparatsök och sprängämnessök (3 st).
Samtliga belönar med boll och klicker.

När jag vittnat dessa träningar har även andra hundar deltagit. De har också belönats med leksak + klicker.

Anledning att man inte nyttjar godis på dessa hundar är att den sociala kamplusten står över godisbelönandet.
 
Jag har jobbat bade med en som tranar hundar for brandforsvaret (att leta efter accelerants, som bensin och liknande) och annat som behovs och en som tranar typ bomb hundar for militaren.
Bada var mycket bestamda for nagra ar sedan att det skulle tranas bara med leksak ... men bada har gatt over till att atminstone i borjan trana med godis, som bomb tranaren som anvander mest Mallar sa, "de tanker sa mycket battre med godis och inlarningen gar mycket smidigare.
Jag har tranat ett par mallar att hitta sedlar (for grans polisen i Californien) nar jag jobbade for bombhunds tranaren. Pa mindre an en vecka missade inte hundarna en enda gang hur val vi an forsokte gomma sedlarna. Pa tva veckor hade de inga problem att hitta sedlarna i kaffe eller i en lufttat burk nedgravd en halvmeter i jorden.
Polisen lamnade efter tva veckor och fortsatte sjalva, vi fick en video nar hundarna hittade knark inne i en hel kyckling ... utan att provsmaka kycklingen.:p
 
Inte tränar men gått kurs. Det var inga problem att belöna med godis. Jag kan förstå fördelarna med båda men till sist är det ju ändå vad som fungerar för hunden.
 
Jag tränar nw, men använder varken röst eller klicker pga vill inte att hunden ska rikta uppmärksamheten mot mig utan fortsätta att frysmarkera tills leksaken kommer farande.

Jag tycker markeringarna blev avsevärt bättre när jag gjorde så.
 
Jag tränar nw, men använder varken röst eller klicker pga vill inte att hunden ska rikta uppmärksamheten mot mig utan fortsätta att frysmarkera tills leksaken kommer farande.

Jag tycker markeringarna blev avsevärt bättre när jag gjorde så.
Under tiden vi formade markeringarna så belönade jag med mat men framför nosen - dvs aldrig belöna när hunden släpper sin markering ens med blicken. För mig är inlärningen av markering något annat än inlärning av doft.
 
Jag gick en kurs i specialsök på brukshundsklubben förra vintern. Enligt instruktören så var det ok att använda den belöning som passade hunden bäst, och eftersom min tik uppskattar godis bättre än leksak så körde jag med godis. Andra i gruppen körde med leksak.
Av vilken anledning får ni inte använda godis?
 
En sån kurs har jag också gått. Bara belöna med leksak , och den skulle komma farande över huvudet. Kan säga att det dödade allt intresse hos min hund, som var rätt duktig i början. Det var inte en belöning värd att jobba för enligt honom. Belöna med det som hunden uppskattar mest tycker jag, för vissa är det godis , för andra leksak. Markeringar är en senare fråga.
 
Jag är specialsöksinstruktör, det finns ingen anledning att använda någon speciell typ av belöning alls. Det är din hund som bestämmer vad som är en bra belöning, ingen "regel". Är godis bästa belöningen så använd godis.

Jag hade nog hoppat av kursen om den var så stelbent (och ologisk) ärligt talat...
 
Tack för alla svar!
Instruktören vill inte att vi använder rösten, godis från hand är inte OK, och ska vi ge en leksak så får vi absolut inte kampa med den. Anledningen som hen säger är att det ska vara ett "lugn" när hunden väl funnit doften och att studsa upp den genom röst eller kamp inte är OK.
Jag köpte en leksak som min hund tyckte var ganska rolig, men försökte jag ge honom den som belöning för att han hittade (läs: var NÄRA, eftersom jag inte tror han fattar vad han letar efter) doften så ratar han leksaken... Så då var lösningen enligt instruktören att ha en liten väska/pennskrin med godis i som man kastar över huvudet på hunden (eller trycker upp i nyllet), sedan tar och leder bort från doften och där borta öppnar godisskrinet och ger godis. Lite meckigt men verkar väl funka OK.

Instruktören verkar benhård på att inte använda någon som helst belöning som kan göra att hunden förlorar fokus från doften/markeringen och tittar på ägaren/mig.
Samtidigt som det låter väldigt vettigt så känns det också som om man krånglar till det lite med inlärningen för hunden. Känns som om det kommer ta åratal innan min hund fattar att det är eukalyptus han ska leta efter och markera.....

@Monstermom , ger du godis från handen?

@Vastgota , fick du till några vettiga markeringar sen trots godis?

Min vovve är som sagt ögontjänare delux och så fort han inte fattar tittar han på mig..
 
Tack för alla svar!
Instruktören vill inte att vi använder rösten, godis från hand är inte OK, och ska vi ge en leksak så får vi absolut inte kampa med den. Anledningen som hen säger är att det ska vara ett "lugn" när hunden väl funnit doften och att studsa upp den genom röst eller kamp inte är OK.
Jag köpte en leksak som min hund tyckte var ganska rolig, men försökte jag ge honom den som belöning för att han hittade (läs: var NÄRA, eftersom jag inte tror han fattar vad han letar efter) doften så ratar han leksaken... Så då var lösningen enligt instruktören att ha en liten väska/pennskrin med godis i som man kastar över huvudet på hunden (eller trycker upp i nyllet), sedan tar och leder bort från doften och där borta öppnar godisskrinet och ger godis. Lite meckigt men verkar väl funka OK.

Instruktören verkar benhård på att inte använda någon som helst belöning som kan göra att hunden förlorar fokus från doften/markeringen och tittar på ägaren/mig.
Samtidigt som det låter väldigt vettigt så känns det också som om man krånglar till det lite med inlärningen för hunden. Känns som om det kommer ta åratal innan min hund fattar att det är eukalyptus han ska leta efter och markera.....

@Monstermom , ger du godis från handen?

@Vastgota , fick du till några vettiga markeringar sen trots godis?

Min vovve är som sagt ögontjänare delux och så fort han inte fattar tittar han på mig..

Jag tycker det verkar vara en märklig kurs :confused:

Har du lyft dessa frågor med instuktören och informerat om hur din hund svarar på olika typer av belöning?
Man kan ju inte dra alla hundar över samma belöningskant.
 
Jag tycker det verkar vara en märklig kurs :confused:

Har du lyft dessa frågor med instuktören och informerat om hur din hund svarar på olika typer av belöning?
Man kan ju inte dra alla hundar över samma belöningskant.
Ja det låter jättemärkligt?! Tror det tog typ... femton minuter med plattformen innan Boss började markera önskad doft. Nu när presentationsmetoden är inlärd tar han ny doft på en förstärkning! TS, byt instruktör till nån med fler verktyg!
 
Samtliga av de hundar vi sålt till tjänst belönas med kamp vid fynd av sina förare. Kampen består av boll i snöre. Man lattjar med bollen, kastar, har lite dragkamp och klappar om hunden.
Så varför man inte ska belöna med kamp fattar jag inte. Har inte instuktören ett vettigt svar på detta?

Det viktiga är att föraren låter hunden bli säker på sin sak och markera färdigt innan belöning.
 
Samtliga av de hundar vi sålt till tjänst belönas med kamp vid fynd av sina förare. Kampen består av boll i snöre. Man lattjar med bollen, kastar, har lite dragkamp och klappar om hunden.
Så varför man inte ska belöna med kamp fattar jag inte. Har inte instuktören ett vettigt svar på detta?

Det viktiga är att föraren låter hunden bli säker på sin sak och markera färdigt innan belöning.
Jag kan absolut se att det finns hundindivider som INTE ska dras upp i högaktiv lek i samband med nosarbete - men det är ju verkligen inte en generell regel.
 
Instruktören säger att hundens belöning är att hitta rätt, och att eftersom den inte kan ta med sig doften "hem och äta på" (som t ex att de bitit en kanin) så får de ett ersättningsbyte av föraren i form av en leksak.

När jag funderat några vändor till på detta påstående så känner jag att det rimmar ju inte öht.

"Hunden får inte ta med sig bytet att tugga på som tex en kanin"

Kanin är mat. Specialsök är inte mat. Vägglöss, knark, vapen, sädesvätska, eukalyptus osv är inte mat. Det finns inget naturligt i att vilja ta "hem" specialfyndet och äta det.
Hela vitsen med att få en hund att leta efter ämnet är att den har en vinst för det. Hundar funkar så. De jobbar för vinst i något syfte. Vinsten kommer ifrån föraren och är det hunden värderar högst (om det är lämpligt. I vissa fall triggas hunden för mycket och får då en lägre belöningsnivå)
 
Den hunden (min västgöte) fick jag lära om (med hjälp av @Monstermom ), vi fick fram lite sökintresse till slut, men inga markeringar att tala om. Han tycker det är kul ibland, och ibland vill han inte. Collien är lärd från början med godis, hon tycker det är superkul, det är mest jag som inte är så road. Markeringar har vi inte tränat alls på (för att slippa att markeringarna blir så kul i sig att hunden blindmarkerar), de har kommit gradvis av sig själv. När klicket väl kommer så tittar hon på mig, men det är mitt eget fel eftersom jag har varit lat, jag har godiset i en skål som vi springer gemensamt till. Hade jag belöningsplacerat vid doften, kanske använt lite omvänt lockande, så är jag säker på att hon hade hållt kvar. Men jag är inte särskilt seriös med specialsök, har det som lite aktivering ibland. Din instruktör låter exakt som den första jag gick för, hon var lika rigid och tvärsäker. Funkar kanske på lättbelönade hundar med stort eget driv, men absolut inte på västgöten.
 
Vad skönt att jag inte är den enda som blir lite förbryllad över detta sätt att lära ut/in.
Allt ni säger låter ju mkt vettigare. Jag har försökt fråga instruktören flera gånger "varför" vi gör som vi gör med belöning osv, och hen har ju en förklaring som hen är väldigt bestämd över. Iofs inte jätteövertygande för mig för jag är en kritisk jävel :devil:, men det kanske är vettigt att gå klar kursen och sen träna på eget vis (vettigare vis) hemma :)

Vi har ingen plattform (sett på youtube hur plattformar kan användas), utan vi har bara en liten burk med doft i som göms i en bokhylla (och andra ställen varierat). Vi får leta doft ca 4 gånger (alltså 4 sniff) per hund varje gång. Då är ändå kurstillfällen 2 h långt och vi är 6 hundar. Men ska börja öva hemma så snart mina grejer kommer med posten.
 
Vad skönt att jag inte är den enda som blir lite förbryllad över detta sätt att lära ut/in.
Allt ni säger låter ju mkt vettigare. Jag har försökt fråga instruktören flera gånger "varför" vi gör som vi gör med belöning osv, och hen har ju en förklaring som hen är väldigt bestämd över. Iofs inte jätteövertygande för mig för jag är en kritisk jävel :devil:, men det kanske är vettigt att gå klar kursen och sen träna på eget vis (vettigare vis) hemma :)

Vi har ingen plattform (sett på youtube hur plattformar kan användas), utan vi har bara en liten burk med doft i som göms i en bokhylla (och andra ställen varierat). Vi får leta doft ca 4 gånger (alltså 4 sniff) per hund varje gång. Då är ändå kurstillfällen 2 h långt och vi är 6 hundar. Men ska börja öva hemma så snart mina grejer kommer med posten.
Belöningsfrekvens och effektiva pass på träning är så klart A och O när det kommer till doftinlärning! På fyra förstärkningar per kurs förstår jag att det inte går framåt speciellt fort :o Plattformen är super för att man får in MASSOR av förstärkningar och repetitioner på väldigt kort tid! Vart bor du? Jag har en plattform stående hemma.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag går en kurs i specialsök, och börjar bli lite fundersam. Det är belönings-sättet som inte riktigt "makes sense" för mig. De vill...
2
Svar
34
· Visningar
2 574
Senast: Migo
·
Övr. Hund Lite kort info; Min hund är 1 år, kastrat och blandras av tre raser. Det är mycket hund, mycket energi som ska riktas rätt. På...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 316
Senast: Wingates
·
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 819
Senast: mmbot
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 236
Senast: ISABEL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp