Benämna djur som barn (utbruten från Profilen tvingas sluta: ”Jag är i enorm sorg”)

Bukefalos 30 år!

bettysmatte

Trådstartare
Om hon nu hade sett dem som sina barn hade hon tackat och tagit emot att ha dem på foder och själv betalat deras uppehälle. Nu vill hon inte det. Hon vill fortsätta få betalt för att ta hand om dem och för deras uppehälle. Ingen får betalt för att ta hand om sina barn och jag är kräkless på folk som pratar om djur som sina barn och kallar sig för deras mamma. Gör man det har man ingen koll överhuvudtaget. Man kan älska ett djur så man blir gråhårig över en natt när de dör men ens barn är de inte och man är inte dess förälder.
Jag tycker att det är helt okej att kalla sig "mamma", osv. Det är ju inte precis så att jag inte vet hur det ligger till. Jag ÄR inte min katts eller hunds mamma - tro det eller ej, men det har jag faktiskt koll på - men jag skulle mycket väl kunna säga något som "kom till mamma". Förstår inte riktigt varför i hela friden det skulle vara så förskräckligt.

Jag tycker att det är helt okej att kalla sig "mamma", osv. Det är ju inte precis så att jag inte vet hur det ligger till. Jag ÄR inte min katts eller hunds mamma - tro det eller ej, men det har jag faktiskt koll på - men jag skulle mycket väl kunna säga något som "kom till mamma". Förstår inte riktigt varför i hela friden det skulle vara så förskräckligt.
Här i engelska världen är det det accepterade ordet, så jag tycker inte det känns särskilt konstigt på svenska heller trots att vi har andra svenska ord. Det beror lite på situation och person.

Jag tycker att det är töntigt. Både på svenska och engelska. Nä, katten är inte hundens syster. Däremot kan den absolut vara hundens vän. Ägaren är inte mamma/pappa. Hen är matte/husse.

Jag tycker att det är töntigt. Både på svenska och engelska. Nä, katten är inte hundens syster. Däremot kan den absolut vara hundens vän. Ägaren är inte mamma/pappa. Hen är matte/husse.
Jag har också jättesvårt för föräldrer-till-sina-djur-narrativet (det har inte min man, jag för en ständig kamp här hemma). På engelska är det en annan sak, men på svenska använder jag alltid husse och matte, även när jag översätter engelskpråkig text i ämnet vilket jag gör ganska ofta. Jag tycker det är jättefina ord, förresten!

Där kommer ju även "adoptera" in. Jag tycker inte att det passar med djur på svenska.

Jag har också jättesvårt för föräldrer-till-sina-djur-narrativet (det har inte min man, jag för en ständig kamp här hemma). På engelska är det en annan sak, men på svenska använder jag alltid husse och matte, även när jag översätter engelskpråkig text i ämnet vilket jag gör ganska ofta. Jag tycker det är jättefina ord, förresten!

Där kommer ju även "adoptera" in. Jag tycker inte att det passar med djur på svenska.

Jag klarar inte av pålskling eller adoptera. Däremot pratar vi så mycket engelska hemma att det glider ihop. För det mesta sitter nog husse och matte i ryggraden på svenska, men på engelska är det ju mom and dad. Och djuren har med åren absolut blivit syskon i språkbruket.

Och sen efter som jag inte har några barn och inte är speciellt förtjust i barn, så är de på nivån barn för mig. Jag skulle absolut rädda min hund före någon annans barn, precis som jag skulle ha räddat mitt barn före någon annans barn.

Sidospår, men det där stör jag mig också på. När djur av olika arter kallas syskon för att de har samma ägare. Del av samma flock, kanske, men de är inte syskon med mänskliga föräldrar. Och inte barn heller, de blir ju vuxna de med.

Sidospår, men det där stör jag mig också på. När djur av olika arter kallas syskon för att de har samma ägare. Del av samma flock, kanske, men de är inte syskon med mänskliga föräldrar. Och inte barn heller, de blir ju vuxna de med.
Fast jag är ju mina föräldrars barn trots att jag är vuxen? Inte för att det har med djurdiskussionen att göra, men det var ett märkligt argument.

Fast jag är ju mina föräldrars barn trots att jag är vuxen? Inte för att det har med djurdiskussionen att göra, men det var ett märkligt argument.
Men jag tycker nog de som pratar om sina djur som barn, som är syskon med varandra, som att de var barn i bemärkelsen inte vuxna. Att man är en familj med vuxna och barn, inte att man är fyra vuxna som bor tillsammans. Visst är man barn till sina föräldrar hela livet, men man brukar ju inte bo kvar hemma och vara liten.

Och @Mabuse Tänker ni att man inte ska kalla adoptivsyskon för syskon heller då? De är ju inte syskon "på riktigt" heller.

Eller är det bara för att de är olika arter, två hundar som inte är släkt med varandra, kan man kalla dem syskon?

Jag vet själv inte vart jag står i detta. Jag har sett att folk ibland nästan himlar med ögonen när jag säger xxx syster (hunden). Men de är syskon på riktigt.

Inte kritik, jag vill bara förstå hur ni tänker kring det här.

Och @Mabuse Tänker ni att man inte ska kalla adoptivsyskon för syskon heller då? De är ju inte syskon "på riktigt" heller.

Eller är det bara för att de är olika arter, två hundar som inte är släkt med varandra, kan man kalla dem syskon?

Jag vet själv inte vart jag står i detta. Jag har sett att folk ibland nästan himlar med ögonen när jag säger xxx syster (hunden). Men de är syskon på riktigt.

Adoptivsyskon (människor) är syskon.

Men nä, hunden och katten eller de två helt obesläktade hundarna är inte syskon. Ägaren är inte mamma/pappa. Nä, man adopterar inte ett djur. Man köper det alternativ får det skänkt till sig om man inte betalar för det.

Adoptivsyskon (människor) är syskon.

Men nä, hunden och katten eller de två helt obesläktade hundarna är inte syskon. Ägaren är inte mamma/pappa. Nä, man adopterar inte ett djur. Man köper det alternativ får det skänkt till sig om man inte betalar för det.
Varför känner du att adoptivsyskon är syskon, men inte två hundar som lever i samma familj? Var ligger skillnaden?

Det jag vänder mig mot är att man säger till en hund ”titta, nu har du fått en syster!” eller ”nu måste du ta hand om din lillebror” när man skaffar katt eller en till hund. Som att hunden själv skulle tänka om katten att de var syskon. Det lär den ju inte göra.

Vi säger ju inte till vuxna människor att titta, du har fått en bror, om man får en ny kollega.

Adoptivsyskon (alltså människor) är väl något helt annat? De tillhör samma art, och dessutom en art som kognitivt kan förstå vad ”syskon” betyder. De växer upp tillsammans, och deras föräldrar tillhör samma art som de själva. Det skulle ju vara motsvarande i så fall att en hundvalp blev moderslös och fick komma in en annan valpkull och växte upp med dem.

Jag tycker nu inte det är samma sak som att kalla en papegoja och en hund för syskon för att de har samma ägare.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka