Bensinupproret

Finansministern intervju kring bensinpriset när hundratusentals människor och potentiella väljare protesterar var det bästa jag sett på länge.

"Jag märker ju också när jag står och tankar min bil att priset är högt". Framstår som att hon försöker relatera till, eller söker medlidande hos, människor som i många fall tjänar 100 000 kr mindre i månaden än vad hon gör.

Vidare menade hon att lösningen inte kan handla om att alla ska köpa Testla-bilar för någon miljon kronor för det har ju inte vanligt folk råd med. Nej men hon har ju det definitivt, så varför står hon ens vid pumpen och tänker att bensinpriset är högt?
 
De test som har gjorts i olika städer i världen visar entydigt på att åkandet i kollektivtrafiken ökar om man gör den gratis för dem som åker. Alltså utan att turtätheten eller linjerna ändras. (Enligt nåt jag läste nånstans.)
Frågan är ju vilka som man fångar upp. Är det biltrafikanter eller är det trafikanter som redan väljer klimatvänliga allternativ som gång eller cykel. Sen finns ju allternativet att man väljer att resa mer överhuvudtaget när det är gratis. Med det sagt är jag för gratis kollektivtrafik, men det är ändå intressant att fundera över vilka man fångar. Större delen av min familj bor ju centralt i stockholm och de tar sig mestadels fram till fots eller med cykel även om de även reser en hel del med kollektivtrafiken med. De har även bil men reser inte med den så ofta. Varje gång jag är där klär jag av mig bilen när jag kommit fram och använder den oftast inte förrän jag ska åka därifrån igen. Det är givet att man nyttjar gång eller kollektivtrafik där för det är så enkelt.
 
Frågan är ju vilka som man fångar upp. Är det biltrafikanter eller är det trafikanter som redan väljer klimatvänliga allternativ som gång eller cykel. Sen finns ju allternativet att man väljer att resa mer överhuvudtaget när det är gratis. Med det sagt är jag för gratis kollektivtrafik, men det är ändå intressant att fundera över vilka man fångar. Större delen av min familj bor ju centralt i stockholm och de tar sig mestadels fram till fots eller med cykel även om de även reser en hel del med kollektivtrafiken med. De har även bil men reser inte med den så ofta. Varje gång jag är där klär jag av mig bilen när jag kommit fram och använder den oftast inte förrän jag ska åka därifrån igen. Det är givet att man nyttjar gång eller kollektivtrafik där för det är så enkelt.
Jag vet inte om man har studerat vilka man fångar upp. Men jag fattar det intressanta med frågan!
 
Frågan är ju vilka som man fångar upp. Är det biltrafikanter eller är det trafikanter som redan väljer klimatvänliga allternativ som gång eller cykel. Sen finns ju allternativet att man väljer att resa mer överhuvudtaget när det är gratis. Med det sagt är jag för gratis kollektivtrafik, men det är ändå intressant att fundera över vilka man fångar. Större delen av min familj bor ju centralt i stockholm och de tar sig mestadels fram till fots eller med cykel även om de även reser en hel del med kollektivtrafiken med. De har även bil men reser inte med den så ofta. Varje gång jag är där klär jag av mig bilen när jag kommit fram och använder den oftast inte förrän jag ska åka därifrån igen. Det är givet att man nyttjar gång eller kollektivtrafik där för det är så enkelt.

I samband med en kraftig ökning av priset på fossila bränslen tror jag man fångar de som påstår att de inte har råd och verkligen menar det, alltså där vågskålen tippar över mot att anstränga sig extra för att få ned kostnaden. Den där förlorade timmen om dagen blir plötsligt ett bra alternativ till tom plånbok. Det är därför jag vill kombinera förslagen.
 
Är elbilar mer miljövänliga?

Du kanske har fått svar på frågan redan, men nej, elbilar är egentligen värre än bensin/dieselbilar pga sitt batteri som belastar klimatet *MYCKET* mer än bensin/diesel gör. Man vet ju knappt hur man ska ta hand om batterierna när de tagit slut för att de är så otroligt miljöfarliga. Och de kostar klimatet väldigt mycket vid tillverkning.
Det är "bättre" att köra på fossila bränslen och istället rena såpass att det som kommer ut är ungefär lika rent som luften vi andas.

Med tanke på alla smarta människor här i världen så är jag förvånad att ingen lyckats lösa en alternativ energikälla så vi kan förflytta våra bilar utan att påverka klimatet. Det borde vara prio 1 på allas listor.Men men, det är ett sidospår.
 
Jag vet inte om man har studerat vilka man fångar upp. Men jag fattar det intressanta med frågan!

+ @monster1 @sjoberga

Jag är ganska säker på att man sett att ökningen av resenärer vid gratis kollektivtrafik främst är cyklister och gående. Tyvärr många som tar bussen en-två hållplatser istället för att gå.

Åtminstone var det en allmän sanning när jag var mer insatt i frågan och jag har för mig att det var vad man sett när man testat. Det gällde dock mellanstora städer med buss som kollektivtrafik, vet inte om det är annorlunda i större städer med tunnelbana och pendeltåg. Om avstånden ändå är för stora för att gå borde ju effekten bli mindre, och kanske större överflytt från bilmodell.

Jag vill inte ha gratis kollektivtrafik, dels av ovanstående anledning och dels för att jag av princip är emot gratis saker om sakerna egentligen kostar. Men billigt vill jag att det ska vara, och framförallt billigare än att ta bilen vid icke nödvändiga resor. Nu är vi ju dock inne i en politisk era att allt ska vara självfinansierat så långt som möjligt. Frågan är när vi blir mogna att se kollektivtrafik som en tjänst som bör få mer skattepengar istället för mindre. Dvs att även de som inte använder den måste vara med och bidra, eftersom det är bra för alla om fler åker kollektivt istället för att ta bil.
 
Med tanke på alla smarta människor här i världen så är jag förvånad att ingen lyckats lösa en alternativ energikälla så vi kan förflytta våra bilar utan att påverka klimatet. Det borde vara prio 1 på allas listor.Men men, det är ett sidospår.

Nej, det är väl inget sidospår. Den här uppfattning att det är "någon annan" som ska lösa problemet som man själv är en del av, tycker jag är en av de mest centrala knutarna i problemet.
 
+ @monster1 @sjoberga

Jag är ganska säker på att man sett att ökningen av resenärer vid gratis kollektivtrafik främst är cyklister och gående. Tyvärr många som tar bussen en-två hållplatser istället för att gå.

Åtminstone var det en allmän sanning när jag var mer insatt i frågan och jag har för mig att det var vad man sett när man testat. Det gällde dock mellanstora städer med buss som kollektivtrafik, vet inte om det är annorlunda i större städer med tunnelbana och pendeltåg. Om avstånden ändå är för stora för att gå borde ju effekten bli mindre, och kanske större överflytt från bilmodell.

Jag vill inte ha gratis kollektivtrafik, dels av ovanstående anledning och dels för att jag av princip är emot gratis saker om sakerna egentligen kostar. Men billigt vill jag att det ska vara, och framförallt billigare än att ta bilen vid icke nödvändiga resor. Nu är vi ju dock inne i en politisk era att allt ska vara självfinansierat så långt som möjligt. Frågan är när vi blir mogna att se kollektivtrafik som en tjänst som bör få mer skattepengar istället för mindre. Dvs att även de som inte använder den måste vara med och bidra, eftersom det är bra för alla om fler åker kollektivt istället för att ta bil.

Det är stor skillnad på gratis och hårt subventionerad. Större än den lilla summan egentligen motiverar. Psykologi.
 
Du kanske har fått svar på frågan redan, men nej, elbilar är egentligen värre än bensin/dieselbilar pga sitt batteri som belastar klimatet *MYCKET* mer än bensin/diesel gör. Man vet ju knappt hur man ska ta hand om batterierna när de tagit slut för att de är så otroligt miljöfarliga. Och de kostar klimatet väldigt mycket vid tillverkning.
Det är "bättre" att köra på fossila bränslen och istället rena såpass att det som kommer ut är ungefär lika rent som luften vi andas.

Med tanke på alla smarta människor här i världen så är jag förvånad att ingen lyckats lösa en alternativ energikälla så vi kan förflytta våra bilar utan att påverka klimatet. Det borde vara prio 1 på allas listor.Men men, det är ett sidospår.
Oljan kommer att ta slut. Det är därmed inte ett alternativ för framtiden.

Vätgasbilar är uppfunna sedan väldigt länge. Det forskas också på hur vi kan framställa vätgas på bättre sätt.

Biogas är också ett alternativ där vi utvinner energi ur matavfall, avloppsslam och gödsel. Det går definitivt att utveckla mer men där finns det väl ett tak för hur mycket det går att nyttja.

Frågan är hur man ska kunna skynda på alternativen?
 
Du kanske har fått svar på frågan redan, men nej, elbilar är egentligen värre än bensin/dieselbilar pga sitt batteri som belastar klimatet *MYCKET* mer än bensin/diesel gör. Man vet ju knappt hur man ska ta hand om batterierna när de tagit slut för att de är så otroligt miljöfarliga. Och de kostar klimatet väldigt mycket vid tillverkning.
Det är "bättre" att köra på fossila bränslen och istället rena såpass att det som kommer ut är ungefär lika rent som luften vi andas.

Med tanke på alla smarta människor här i världen så är jag förvånad att ingen lyckats lösa en alternativ energikälla så vi kan förflytta våra bilar utan att påverka klimatet. Det borde vara prio 1 på allas listor.Men men, det är ett sidospår.
Fått flera svar där jag mer eller mindre idiotförklaras för el är tydligen bättre än alla andra initiativ. :banghead:
 
I samband med en kraftig ökning av priset på fossila bränslen tror jag man fångar de som påstår att de inte har råd och verkligen menar det, alltså där vågskålen tippar över mot att anstränga sig extra för att få ned kostnaden. Den där förlorade timmen om dagen blir plötsligt ett bra alternativ till tom plånbok. Det är därför jag vill kombinera förslagen.
Problemet är ju att det även drabbar det som kan ha en begränsad ekonomi men ingen valmöjlighet att använda sig av kollektivtrafiken.
 
Du kanske har fått svar på frågan redan, men nej, elbilar är egentligen värre än bensin/dieselbilar pga sitt batteri som belastar klimatet *MYCKET* mer än bensin/diesel gör. Man vet ju knappt hur man ska ta hand om batterierna när de tagit slut för att de är så otroligt miljöfarliga. Och de kostar klimatet väldigt mycket vid tillverkning.
Det är "bättre" att köra på fossila bränslen och istället rena såpass att det som kommer ut är ungefär lika rent som luften vi andas.

Med tanke på alla smarta människor här i världen så är jag förvånad att ingen lyckats lösa en alternativ energikälla så vi kan förflytta våra bilar utan att påverka klimatet. Det borde vara prio 1 på allas listor.Men men, det är ett sidospår.
Bra att betänka att det individuella bilåkandet ger mer miljöproblem än enbart utsläpp. Det är en stor infrastruktur knutet till bilåkandet (vägar parkeringsplatser etc) som tar mycket yta, dessa ytor förut att de tar plats för annat som behöver finns, skapar värmeöar och översvämningsrisker, det är dessutom en stor olycksrisk i bilåkandet både för trafikanter i bilen och de utanför, sedan har vi buller vilket även det dödar genom nedsatt hälsa. Så det finns många problem med biltrafiken som inte enbart handlar om koldioxid utsläpp.
 
+ @monster1 @sjoberga

Jag är ganska säker på att man sett att ökningen av resenärer vid gratis kollektivtrafik främst är cyklister och gående. Tyvärr många som tar bussen en-två hållplatser istället för att gå.

Åtminstone var det en allmän sanning när jag var mer insatt i frågan och jag har för mig att det var vad man sett när man testat. Det gällde dock mellanstora städer med buss som kollektivtrafik, vet inte om det är annorlunda i större städer med tunnelbana och pendeltåg. Om avstånden ändå är för stora för att gå borde ju effekten bli mindre, och kanske större överflytt från bilmodell.

Jag vill inte ha gratis kollektivtrafik, dels av ovanstående anledning och dels för att jag av princip är emot gratis saker om sakerna egentligen kostar. Men billigt vill jag att det ska vara, och framförallt billigare än att ta bilen vid icke nödvändiga resor. Nu är vi ju dock inne i en politisk era att allt ska vara självfinansierat så långt som möjligt. Frågan är när vi blir mogna att se kollektivtrafik som en tjänst som bör få mer skattepengar istället för mindre. Dvs att även de som inte använder den måste vara med och bidra, eftersom det är bra för alla om fler åker kollektivt istället för att ta bil.

Man har också märkt att i många fall så har även problemen på bussarna ökat. Vi körde nolltaxa i Örebro i 3 v, sen blev det skyddstopp. Vi var väl lite "rädda" för att vi skulle få agera värmestugor åt hemlösa, på riktigt blev det så att ungdomarna satt och förfestade på bussarna och både vandaliserade och störde så pass att det blev stopp. Det är inte bara Örebro som haft den erfarenheten vid nolltaxa, flera svemska städer har fått avbryta sina försök av liknande skäl. Och som du skriver ökade kortåkandet, vilket gjorde att förseningarna ökade och trängseln större.
 
Jag har inget förslag. Men det upphör inte riktigt att förvåna mig att just bensinpriset är en sådan trigger.

Det kunde ju ha varit kostnaden för att åka kollektivt. Eller vad som helst. Eller inget alls.

(Ja, lokala grejer om tex byggen o dyl ser man ju ofta. Inte minst i detta nu, då den stad jag bor i är typ som en ost av alla arbeten som pågår.)
Det är väl inte konstigt att det klagas på bensinpriset och inte priset på kollektivtrafiken? På landet finns ingen kollektivtrafik och man är tvungen att åka bil för att ta sig till jobbet, som man också är tvungen att ha. Dvs det är en till viss del påtvingad kostnad som folk tycker har blivit för hög.
 
Problemet är ju att det även drabbar det som kan ha en begränsad ekonomi men ingen valmöjlighet att använda sig av kollektivtrafiken.

Därför måste kollektivtrafiken samtidigt byggas ut och nya samåkningskoncept tas fram. Det ska inte fortsätta vara en mänsklig rättighet att utan kostnad smutsa ned, det ska däremot vara möjligt att ordna rimlig transport.

90% har idag möjlighet att använda helt eller delvis kollektivtrafik. Inte bekvämast men möjligt.

Med en utbyggnad kan vi säkert nå 95%.
 
Därför måste kollektivtrafiken samtidigt byggas ut och nya samåkningskoncept tas fram. Det ska inte fortsätta vara en mänsklig rättighet att utan kostnad smutsa ned, det ska däremot vara möjligt att ordna rimlig transport.

90% har idag möjlighet att använda helt eller delvis kollektivtrafik. Inte bekvämast men möjligt.

Med en utbyggnad kan vi säkert nå 95%.
Vad baserar du dom procenten på?
 
Det är väl inte konstigt att det klagas på bensinpriset och inte priset på kollektivtrafiken? På landet finns ingen kollektivtrafik och man är tvungen att åka bil för att ta sig till jobbet, som man också är tvungen att ha. Dvs det är en till viss del påtvingad kostnad som folk tycker har blivit för hög.
Något i stil med 85% av Sveriges invånare bor i städer, inte på landet. Bland dessa finns det många som är helt beroende av kollektivtrafik för att ta sig till jobbet, och de påverkas negativt när kostnaden stiger. Jag ser inte skillnaden.
 
Det är väl inte konstigt att det klagas på bensinpriset och inte priset på kollektivtrafiken? På landet finns ingen kollektivtrafik och man är tvungen att åka bil för att ta sig till jobbet, som man också är tvungen att ha. Dvs det är en till viss del påtvingad kostnad som folk tycker har blivit för hög.

Nästan alla kan reducera antalet mil kraftigt - genom att istället för att sikta från fraktala hemkoordinaten direkt till destinationen , sikta på första bästa anslutningspunkt till kollektivtrafik. Då måste incitament kvarstå att verkligen anstränga sig att göra det - hög kostnad per mil för egen fossildriven bil och låg kostnad för kollektivtrafiksvalet.
 
Något i stil med 85% av Sveriges invånare bor i städer, inte på landet. Bland dessa finns det många som är helt beroende av kollektivtrafik för att ta sig till jobbet, och de påverkas negativt när kostnaden stiger. Jag ser inte skillnaden.
Av ren arbetsrelaterad nyfikenhet undrar jag hur de har kategoriserat städer :), numera är tydligen stadsbegreppet bortplockat så statestik har alla möjligheter till att förvirring när det gäller just stad och land :P.
 

Liknande trådar

Samhälle En 12 åring har skjutit ihjäl ett barn och skadat två på en skola i Finland. Så fruktansvärt tragiskt och chockerande. Vad får ett barn...
12 13 14
Svar
263
· Visningar
14 271
Senast: Dentaku
·
Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
637
Senast: ginnies
·
Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 411
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 278
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp