Bensinupproret

Nästan alla kan reducera antalet mil kraftigt - genom att istället för att sikta från fraktala hemkoordinaten direkt till destinationen , sikta på första bästa anslutningspunkt till kollektivtrafik. Då måste incitament kvarstå att verkligen anstränga sig att göra det - hög kostnad per mil för egen fossildriven bil och låg kostnad för kollektivtrafiksvalet.
Njae, man måste bo bra nära en större stad (antagligen nära runt de fem-tio största) längs en busslinje för att det ska gå att genomföra alternativt ha väldig tur att man bor med en pendlingsparkering någonstans hyfsat på vägen. Hela diskussionen är lite ”varför klagar dom på att dom inte har bröd, dom kan väl äta kakor” när det påstås att folk kan åka kollektivt istället.
 
Nästan alla kan reducera antalet mil kraftigt - genom att istället för att sikta från fraktala hemkoordinaten direkt till destinationen , sikta på första bästa anslutningspunkt till kollektivtrafik. Då måste incitament kvarstå att verkligen anstränga sig att göra det - hög kostnad per mil för egen fossildriven bil och låg kostnad för kollektivtrafiksvalet.
Låg kostnad för kollektivtrafiken är en viktig faktor för även om det finns en turtäthet som fungerar så tar man ändå bilen om kostnaden för att ta bussen överstiger kostnaden för bensin. Få har nog räknat ut vad kostnaden för service, reparationer och däck blir utslaget per mil. Övriga kostnader har man även om bilen står still och de ändras inte nämnvärt med antal mil.
 
Min egen skattning.
https://www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2015/Urbanisering--fran-land-till-stad/ Idag bor 85% av alla innevånare i sverige i tätorter. Med tätort menar man orter med minst 200 personer. "Att räkna bebyggelsekoncentrationer på 200 invånare som tätort är ett bra mått ur ett skandinaviskt planeringsperspektiv." Det finns alltså ett mellanting mellan stad och landsbygd där människor bor som också räknas in bland de som bor i en tätort men som inte har samma service som de som bor i en större tätort. Siffrorna för människor med tillgång till service och kollektivtrafik blir därfor inte helt tillförlitliga om man tittar enbart på tätort vs landsbygd.

Om man räknar efter den här tabellen och utgångspunkten att 50 000 innevånare är gränsen för stad (som inte används idag) så är det 6 miljoner av 10 miljoner innevånare som bor i en stad och därmed borde ha tillgång till duglig kollektivtrafik.
https://www.scb.se/hitta-statistik/...iagram/topplistor-kommuner/folkmangd-topp-50/

Men det blir ju även det rätt trubbigt eftersom kollektivtrafiken är uppbyggd länsvis och det varierar väldigt mellan länen hur man väljer att lägga den. https://skl.se/download/18.2ec0a40816106217d5c13555/1516288499896/OJ_kollektivtrafik_webb.pdf
 
Av ren arbetsrelaterad nyfikenhet undrar jag hur de har kategoriserat städer :), numera är tydligen stadsbegreppet bortplockat så statestik har alla möjligheter till att förvirring när det gäller just stad och land :P.
Jag delar din nyfikenhet. :D

Här drog jag till, i underkant, av lite olika siffror som virvlat förbi mig.
 
https://www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2015/Urbanisering--fran-land-till-stad/ Idag bor 85% av alla innevånare i sverige i tätorter. Med tätort menar man orter med minst 200 personer. "Att räkna bebyggelsekoncentrationer på 200 invånare som tätort är ett bra mått ur ett skandinaviskt planeringsperspektiv." Det finns alltså ett mellanting mellan stad och landsbygd där människor bor som också räknas in bland de som bor i en tätort men som inte har samma service som de som bor i en större tätort. Siffrorna för människor med tillgång till service och kollektivtrafik blir därfor inte helt tillförlitliga om man tittar enbart på tätort vs landsbygd.

Om man räknar efter den här tabellen och utgångspunkten att 50 000 innevånare är gränsen för stad (som inte används idag) så är det 6 miljoner av 10 miljoner innevånare som bor i en stad och därmed borde ha tillgång till duglig kollektivtrafik.
https://www.scb.se/hitta-statistik/...iagram/topplistor-kommuner/folkmangd-topp-50/

Men det blir ju även det rätt trubbigt eftersom kollektivtrafiken är uppbyggd länsvis och det varierar väldigt mellan länen hur man väljer att lägga den. https://skl.se/download/18.2ec0a40816106217d5c13555/1516288499896/OJ_kollektivtrafik_webb.pdf

Jag anser att kollektivtrafiken kan vara högst duglig trots att den kräver ett fordon för att nå den och kräver anpassning till ett fåtal turer.

Det kan inte vara kollektivtrafikens utbyggnad som är enda svaret på problemet. Parametrarna arbetsgivare, människor och sammansatta lösningar måste också hjälpa till.

Nånstans där ligger mina tankar som ger mycket högre siffror.
 
Det har pratats i tråden om gratis kollektivtrafik och hur positivt det varit angående ökning av antal resenärer.

De undersökningar som gjorts visar dock att andelen resenärer ökar inom tätort samt att allt fler gående och cyklister tar bussen istället när det är gratis. Kan inte riktigt se någon miljövinst i det...
 
Det har pratats i tråden om gratis kollektivtrafik och hur positivt det varit angående ökning av antal resenärer.

De undersökningar som gjorts visar dock att andelen resenärer ökar inom tätort samt att allt fler gående och cyklister tar bussen istället när det är gratis. Kan inte riktigt se någon miljövinst i det...

Det är därför vi behöver:
1. Subventionera kollektivtrafiken hårt men inte till noll.
2. Höja priset per körd kilometer i fossildriven transport.

Det måste bli uppenbart ekonomiskt fördelaktigt att välja kollektivtrafik i så hög utsträckning som möjligt för så många som möjligt.

(Miljön tar inte enorm stryk av fler på bussen jämfört med cykel eller gång, så något oöverstigligt problem kan jag inte skönja)
 
Det är därför vi behöver:
1. Subventionera kollektivtrafiken hårt men inte till noll.
2. Höja priset per körd kilometer i fossildriven transport.

Det måste bli uppenbart ekonomiskt fördelaktigt att välja kollektivtrafik i så hög utsträckning som möjligt för så många som möjligt.

(Miljön tar inte enorm stryk av fler på bussen jämfört med cykel eller gång, så något oöverstigligt problem kan jag inte skönja)
Jag tycker att du förenklar för mycket. Det du skriver ovan kan gälla för de 6 miljoner som bor i stad, men de övriga 4 miljonerna då?

Nu inser jag också att det inte är 4 miljoner som har dålig kollektivtrafik, men det är ganska många som har det.
Dom flesta som har dålig kollektivtrafik är de som sköter det stora landet Sverige utanför städerna (och då menar jag inte bara de som är bönder). Vem ska göra det om alla drivs till att flytta in till städerna?
 
Njae, man måste bo bra nära en större stad (antagligen nära runt de fem-tio största) längs en busslinje för att det ska gå att genomföra alternativt ha väldig tur att man bor med en pendlingsparkering någonstans hyfsat på vägen. Hela diskussionen är lite ”varför klagar dom på att dom inte har bröd, dom kan väl äta kakor” när det påstås att folk kan åka kollektivt istället.
Inte ens det hjälper.
Bor 19km från Göteborg S och bara 3 km från pendeltåg som under högtrafik går varje kvart hjälper föga när jag slutar efter sista tåget lämnat stationen för natten eller om jag byter till dag så har tågen inte börjat gå än, från och till stationen och jobb inga problem då jobbet och Västtrafik samarbetar för att anpassa tiderna för när skift börjar och slutar.
 
Inte ens det hjälper.
Bor 19km från Göteborg S och bara 3 km från pendeltåg som under högtrafik går varje kvart hjälper föga när jag slutar efter sista tåget lämnat stationen för natten eller om jag byter till dag så har tågen inte börjat gå än, från och till stationen och jobb inga problem då jobbet och Västtrafik samarbetar för att anpassa tiderna för när skift börjar och slutar.
Jag har precis samma erfarenhet. Förutom nu när jag bor utan kollektivtrafik trots att jag har en större stads centrum inom en mil så är det omöjligt att pendla till två av de tre närmaste städerna vid vårt sommarställe där jag övervägt att vikariera någon sommar. Byn närmast har en tågstation inom rimligt avstånd men ska man vara på jobbet i staden i normal tid på morgonen så får man ta tåget 23:55 natten innan.
 
Inte ens det hjälper.
Bor 19km från Göteborg S och bara 3 km från pendeltåg som under högtrafik går varje kvart hjälper föga när jag slutar efter sista tåget lämnat stationen för natten eller om jag byter till dag så har tågen inte börjat gå än, från och till stationen och jobb inga problem då jobbet och Västtrafik samarbetar för att anpassa tiderna för när skift börjar och slutar.
Det där är ju annars en pendel som verkligen konkurrerar ut bilen för jättemånga människor. Så sett är den väl ett bra exempel, även om du nu har så ovanliga arbetstider att den inte täcker dina behov. Jag åker just aldrig tidigt på morgonen, men efter fester och utekvällar brukar den funka.
 
Jag tycker att du förenklar för mycket. Det du skriver ovan kan gälla för de 6 miljoner som bor i stad, men de övriga 4 miljonerna då?

Nu inser jag också att det inte är 4 miljoner som har dålig kollektivtrafik, men det är ganska många som har det.
Dom flesta som har dålig kollektivtrafik är de som sköter det stora landet Sverige utanför städerna (och då menar jag inte bara de som är bönder). Vem ska göra det om alla drivs till att flytta in till städerna?

Flytta in till städerna?

Sköter de landet genom att bränna diesel o bensin ?

Vad är dålig kollektivtrafik?

Var går gränsen till när man anpassar sig till det som går att skapa ?

Hur stora incitament behövs för att minska fossilbrännandet?

Varför ska bensineldande hållas nere i pris för att alla arbetsgivare ska slippa anpassa sig?

Varför vill landsbygdens folk ignorera klimatproblemet för att det är jobbigt att inse att vi också måste ändra vårt beteende?

Många frågor blir det.
 
Det där är ju annars en pendel som verkligen konkurrerar ut bilen för jättemånga människor. Så sett är den väl ett bra exempel, även om du nu har så ovanliga arbetstider att den inte täcker dina behov. Jag åker just aldrig tidigt på morgonen, men efter fester och utekvällar brukar den funka.
Ändå är ju Volvo en bland dom största arbetsgivarna i stan så vet inte om tiderna är så ovanliga för Göteborg.

Reserverar mig för att jag bara har precis tid för den ena fabriken och ett hum om den andra.
 
Jag ser också en fördel med sänkt biljettpris. Här där jag bor skulle det dock krävas stora investeringar eftersom åtminstone busstrafikens kapacitet snart har nått sitt max.
Sen undrar jag, är skatten lägre på RME och liknande fossilfria bränslen?
 
Jag har precis samma erfarenhet. Förutom nu när jag bor utan kollektivtrafik trots att jag har en större stads centrum inom en mil så är det omöjligt att pendla till två av de tre närmaste städerna vid vårt sommarställe där jag övervägt att vikariera någon sommar. Byn närmast har en tågstation inom rimligt avstånd men ska man vara på jobbet i staden i normal tid på morgonen så får man ta tåget 23:55 natten innan.
Jag vet inte när du tycker att normal tid på jobbet på morgonen är, men med den pendeln jag kommenterade kan du vara på ett jobb i centrala stan vid femsnåret.
 
Ändå är ju Volvo en bland dom största arbetsgivarna i stan så vet inte om tiderna är så ovanliga för Göteborg.

Reserverar mig för att jag bara har precis tid för den ena fabriken och ett hum om den andra.
Ja, jag har ingen aning om Volvos tider. Men du kan vara på Centralen kl 05.15 och den sista söderut vardagskvällar går 00.30. Det täcker in väldigt många typer av arbetstider.
 
+ @monster1 @sjoberga

Jag är ganska säker på att man sett att ökningen av resenärer vid gratis kollektivtrafik främst är cyklister och gående. Tyvärr många som tar bussen en-två hållplatser istället för att gå.
Jag tror att det beror alldeles på var man undersöker?

Min lilla landsbygdskommun införde gratis kollektivtrafik för några år sedan. Bussresandet ökade runt 80%. Vi har flera tätorter och framförallt ökade resandet in till centralorten. Människor som inte haft råd att åka in till stan gjorde det och det ökade handeln. Arbetspendling underlättades och på de stora hela har det varit en succé.

Jag vet att det funnits beräkningar på hur mycket utsläpp busstrafiken sparat in. Hittar inga siffror just nu men vet att det finns siffror på det.
 
Flytta in till städerna?

Sköter de landet genom att bränna diesel o bensin ?

Vad är dålig kollektivtrafik?

Var går gränsen till när man anpassar sig till det som går att skapa ?

Hur stora incitament behövs för att minska fossilbrännandet?

Varför ska bensineldande hållas nere i pris för att alla arbetsgivare ska slippa anpassa sig?

Varför vill landsbygdens folk ignorera klimatproblemet för att det är jobbigt att inse att vi också måste ändra vårt beteende?

Många frågor blir det.
Varför är det enbart ”landsbygdens folk” som ska anpassa sig? Enligt naturvårdsverket orsakas tex 60% av konsumtionsrelaterade koldioxidutsläpp (eller om det var klimatpåverkan) av importerad mat. Borde inte alla då istället tvingas försöka odla en viss del av sin egen mat? Kanske till och med flytta ut på landet för att till större del klara av sin egen försörjning? Då skulle det bli jätteekonomiskt med täta kollektivtrafiksturer längs med landsvägar och båda problemen bli lösta.
 
Varför är det enbart ”landsbygdens folk” som ska anpassa sig? Enligt naturvårdsverket orsakas tex 60% av konsumtionsrelaterade koldioxidutsläpp (eller om det var klimatpåverkan) av importerad mat. Borde inte alla då istället tvingas försöka odla en viss del av sin egen mat? Kanske till och med flytta ut på landet för att till större del klara av sin egen försörjning? Då skulle det bli jätteekonomiskt med täta kollektivtrafiksturer längs med landsvägar och båda problemen bli lösta.
Kollar vi på regional samhällsplanering, så står det åtminstone i min region helt klart att det är städerna som miljö- och klimatarbetet skjuter in sig på. Beroende på politisk färg och sympatier i allmänhet resonerar tjänstemännen för just det, fast med lite olika argument.

Personligen tolkar jag just det som rena föraktet mot landsbygden. Som ett antagande att folk där inte fattar någonting om hållbarhet, klimat och miljö. Jag fattar inte hur man som landsbygdsbo står ut med det.
 
Jag tror att det beror alldeles på var man undersöker?

Min lilla landsbygdskommun införde gratis kollektivtrafik för några år sedan. Bussresandet ökade runt 80%. Vi har flera tätorter och framförallt ökade resandet in till centralorten. Människor som inte haft råd att åka in till stan gjorde det och det ökade handeln. Arbetspendling underlättades och på de stora hela har det varit en succé.

Jag vet att det funnits beräkningar på hur mycket utsläpp busstrafiken sparat in. Hittar inga siffror just nu men vet att det finns siffror på det.

Ja, det gör det säkert. Det har vad jag vet funkat bättre i väldigt små kommuner, det är när det blir en större stad det verkar börjar bli problem.
 

Liknande trådar

Samhälle En 12 åring har skjutit ihjäl ett barn och skadat två på en skola i Finland. Så fruktansvärt tragiskt och chockerande. Vad får ett barn...
12 13 14
Svar
263
· Visningar
14 272
Senast: Dentaku
·
Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
637
Senast: ginnies
·
Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 412
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 281
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Glass

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp