Det jag svarade på var att du i princip skev att folk på landsbygden inte förstår hur det fungerar i städerna. Det känns väldigt fördomsfullt.
Det har jag inte skrivit. Jag skrev att de jag nämnde trodde det.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det jag svarade på var att du i princip skev att folk på landsbygden inte förstår hur det fungerar i städerna. Det känns väldigt fördomsfullt.
Att du får högre siffror då är inte så konstigt. Jag påstår att även om jag tar bilen till bra anslutningspunkt så skiter det sig. Det är nämligen inte första delen av resan som är problemet utan resten. Jag kan komma till jobbet relativt fort men då blir turtätheten så dålig så den inte är praktiskt genomförbar. Hemfärd får skötas antingen 15.32 eller 17.38. Ingen av tiderna passar vanligen in i mitt arbetsschema (slutar 16-16.30)
Pendlarparkeringar är ju guld, det borde finnas på många ställen. Om folk tar bilen 1-2 mil och resten buss/tåg, ger ju ändå en bättring än om man tar bil hela vägen.
En kanske för radikal lösning, men: höj bensinskatten betydligt och förstatliga lokaltrafiken över hela Sverige (och bygg ut den = krav på täthet och tillgänglighet). Låt det bli en rejäl minuspost i statsbudgeten som till en del kan betalas med höjd skatt på fossilbränsle. Lite som att föräldraförsäkringen är oberoende av inkomst, för att dra en något långsökt parallell.
En stilla undran, men kostar inte uppehållet av bilen egentligen mycket mer än några ören hit eller dit på bensinskatten? Inköpspris (avbetalning av lån), försäkring, underhåll, lagning, antal mil den går osv? Räknas det in i det totala priset för att äga och köra bil?
Jag svarar på ett inlägg inte vad du tänker. Nej att sänka bensinskatter är inte en lösning men att se till att reseavdraget blir vettigt är en sådan.
Om du läser igen så skriver jag aldrig något om bensinskatten utan jag debatterar mot tramset med att 'det finns så mycket saker som är billigare med att bo i glesbygd så höga transportkostnader får man ta'. Det var faktiskt det du skrev så vill du att jag ska läsa något annat så får du skriva något annat
Jag har funderat på det här med vägar som inte "går" att cykla på. Jag cyklar rätt mycket på just 70-vägar utan belysning och utan vägren. Det går bra.Jag ser såklart min egen situation klarast - och ja, pendlarparkeringar är det som kommer att kunna funka inom kort för fler resor för min del. Det är 10km till hållplatsen längs en väg som inte går att gå eller cykla på när det är mörkt ute (70 km/h - smal väg, ingen vägren). Just nu ställer logistiken kring lagstadgad skolgång för barnen till det, men jag har börjat använda kollektivtrafiken när det går. Det ÄR dock ett bekymmer att det kostar betydligt mer än att fortsätta i egen bil, även om det blir lite mer kostnadseffektivt när man kan åka i sådan utsträckning att man kommer åt annat än engångshögprisbiljetter - jag tror det hämmar effektiviseringen mycket.
Jag cyklar också på 70-väg. Men det är rejält obehagligt ibland och jag skulle aldrig låta barn eller ungdomar cykla längs den vägen och då kör folk ofta betydligt långsammare än 70 pga krokig väg och många djur som kan hoppa fram. Har aldrig varit med om en 70-väg som är rolig att cykla längs med och jag har provat i flertalet städer.Jag har funderat på det här med vägar som inte "går" att cykla på. Jag cyklar rätt mycket på just 70-vägar utan belysning och utan vägren. Det går bra.
Dock märker man ju som bilist att "trafikkulturen" varierar rätt mycket på olika platser. Tex är det väldigt stora skillnader mellan centrala Göteborg, Angered och Kungsbacka. Det märket man även som cyklist. Från cyklistperspektivet, iaf mitt cyklistperspektiv, är Kungsbacka värst i meningen farligast för mig när jag cyklar. Trots att cykelbanorna är bättre där än på de två andra orterna jag nämnde.
Kan något liknande vara fallet för "våra" olika 70-vägar har olika trafikkultur?
Ja, jag får ibland intrycket att folk på landet tror att de flesta människor i städer har gångavstånd eller något till jobbet.Att vi alla måste tänka på vårt åkande är ju ganska självklart. Det gäller oss i stan och folk ute på landsbyggden. Att tycka att skatten ska sänkas så man har råd att åka runt med sin häst på träningar är ju knasigt. Jag ser också folk på landsbyggd som faktiskt har kollektivtrafik, men där man inte utnyttjar den för att det tar för lång tid. Det tar 1 h, när bilen tar 15 min. Och sen ska man hämta barnen på dagis, vilket gör att det tar 1,5-2 h istället. Därför tar de bilen. Man har inte fattat att just de tiderna inte alls är onormala här i Stockholm t.ex, tvärtom är just de tiderna vardag för många som åker kollektivt här. De flesta av mina resenärer har mer än 1 h enkel resa till jobbet. Mycket i sånna fall är ju inställning.
Pendlarparkeringar är ju guld, det borde finnas på många ställen. Om folk tar bilen 1-2 mil och resten buss/tåg, ger ju ändå en bättring än om man tar bil hela vägen.
Ja, jag får ibland intrycket att folk på landet tror att de flesta människor i städer har gångavstånd eller något till jobbet.
1 timme är ju fullt normalt.
Ja, jag får ibland intrycket att folk på landet tror att de flesta människor i städer har gångavstånd eller något till jobbet.
1 timme är ju fullt normalt.
Hur ser bilskatterna ut där? Danmark har ju enorma bilskatter jämfört med oss.En annan intressant sak är att i Norge är det billigare att köpa en ny tesla än en ny mustang, i Sverige är det tvärt om.
Fast har inte Norge en elproduktion som till 60% eller så kommer från inköpt el från fossilt bränsle? Eller inbillar jag mig att jag läst det? Så isf känns ju en biogasbil eller liknande som ett mycket mer miljövänligt val även om man bortser från eventuella nackdelar med batterier.En annan intressant sak är att i Norge är det billigare att köpa en ny tesla än en ny mustang, i Sverige är det tvärt om.
Fast har inte Norge en elproduktion som till 60% eller så kommer från inköpt el från fossilt bränsle? Eller inbillar jag mig att jag läst det? Så isf känns ju en biogasbil eller liknande som ett mycket mer miljövänligt val även om man bortser från eventuella nackdelar med batterier.
Nej, självklart skulle jag inte låta barn cykla som jag cyklar! Jag tycker inte heller att man för principens skull ska cykla med livet som insats. Men jag skulle inte heller säga att man inte kan cykla på 70-vägar jag har omkring mig.Jag cyklar också på 70-väg. Men det är rejält obehagligt ibland och jag skulle aldrig låta barn eller ungdomar cykla längs den vägen och då kör folk ofta betydligt långsammare än 70 pga krokig väg och många djur som kan hoppa fram. Har aldrig varit med om en 70-väg som är rolig att cykla längs med och jag har provat i flertalet städer.
70-vägen är total isgata vintertid och den plogade delen brukar vara för smal för två bilar att mötas och senare delar av vägen plogas inte så vintertid är det inte möjligt att ta sig fram med cykel. Då innebär ”inte möjligt” att man har ca 99% risk att ramla och slå sig ordentligt eller bli påkörd förutom då att man får leda/släpa cykeln genom snön.
På sommaren är det bara obehagligt om man är det minsta mörkrädd om man bortser från bilisterna.
En del idioter cyklar även på den delvis tvåfiliga 110-vägen där det inte finns någon vägren men det är rent självmordsbenäget baserat på att folk kör i 110 och det både är dålig sikt och rätt smala filer.
För min del skulle det gärna få införas ett bidrag till de bönder som håller klippta kantzoner på åkrarna som man sen får gå/cykla/rida på.
Ja många frågor kom det i retur. Jag har sagt det förr och säger till dig med, kom inte bara med nya påhittade konstruktioner utifrån mina inlägg - svara på mina frågor också. Det vore en trevlig omväxling. P.s jag har svarat på dina frågor i ditt inlägg här ovan.Flytta in till städerna? Ja, eftersom alla ska åka kollektivt och det är bara i städer det finns fungerande kollentivnät.
Sköter de landet genom att bränna diesel o bensin ? Nej. Varför frågar du så dumt?
Vad är dålig kollektivtrafik? En som inte finns.
Var går gränsen till när man anpassar sig till det som går att skapa ? Vad går att skapa?
Hur stora incitament behövs för att minska fossilbrännandet? Att det finns alternativ som fungerar.
Varför ska bensineldande hållas nere i pris för att alla arbetsgivare ska slippa anpassa sig? Var kom denna fråga ifrån? Vem har pratat om arbetsgivare som inte vill anpassa sig?
Varför vill landsbygdens folk ignorera klimatproblemet för att det är jobbigt att inse att vi också måste ändra vårt beteende? Nej, dom vill också ändra beteende- men vad är alternativet för "landsbygdens folk"?
Många frågor blir det.
Det är här jag tycker det blir ett problem man plockar isär miljöproblematiken och lägger ansvaret på människor runt om i landet som inte har så stor möjlighet att påverka. (Ja jag kan ju säga upp mig och försöka skaffa ett annat jobb nu är dock min kompetens extremt smal så resultatet blir bara att jag hamnar i samma sits igen.) Man talar om att människor ska arbeta och 'tvingar' dem till långa pendlingstider (ja jag förstår varför) och i nästa ögonblick så slår man och anklagar dem för att de är ett hot mot miljön. Man petar liksom bara runt med detaljer utan att försöka skapa ett hållbart alternativ för hela samhället. Jag menar vad löser vi med så kallad grön skatteväxling? Det enda den gör är ju egentligen att ge bidrag till de som har råd och straffa de som inte har råd.Och här tycker jag inte att vi kan lägga allt ansvar på enskilda som bor på landsbygden. Varför ska arbetsgivarens vilja till ett speciellt arbetsschema prioriteras högre än miljön? Varför inte arbeta fram lösningar istället för att alltid lyckas hitta motiv till att alltid smutsa ned miljön, och dessutom protestera när det blir dyrt?
Jag tycker många i vårt samhälle på ett ytligt sätt säger sig vilja prioritera en god miljö - men när prioriteringslistan kommer fram på riktigt, så kommer den så långt bak att den inte påverkar våra val nästan alls.
HELA samhället måste bidra till lösningar som är bättre än dagens.
Är ditt arbetsschemas absoluta tider idag viktigare än miljöfrågan? Och observera att jag förstår till 100% att för just dig, som individ, väger vågskålen att ha ett jobb blytungt i förhållande till de gemensamma målen, men jag anser inte att det ansvaret kan läggas på dig - annat än att alla måste försöka och vilja bättre än idag. (Det sista är för övrigt inte alls riktat personligen då jag inte känner till din situation, så att du inte missuppfattar)
Smala och kurviga. Dvs dålig sikt och inte plats för två bilar + en cyklist med säkerhetsavstånd.Jag har fler nästanolyckor på de fina cykelbanorna inne i Kungsbacka, än någon annanstans. Bilister i den staden ser helt enkelt inte cyklister, verkar det som. 70-vägarna som jag cyklar på är fridfulla i jämförelse. Därför undrade jag över de omöjliga 70-vägarna.
Ja många frågor kom det i retur. Jag har sagt det förr och säger till dig med, kom inte bara med nya påhittade konstruktioner utifrån mina inlägg - svara på mina frågor också. Det vore en trevlig omväxling. P.s jag har svarat på dina frågor i ditt inlägg här ovan.