Bukefalos 28 år!

Beräkning av tjänstledighet

Panamera

Trådstartare
Jag ska vara tjänstledig från den 3/3 till och med den 14/3, och undrar nu hur många dagar jag anses vara tjänstledig.
Jag är med på att man räknar in helgen den 8-9 och därmed får löneavdrag för dessa dagar, men anses jag även vara tjänstledig helgen de 1-2 och 15-16, med tillhörande löneavdrag?

Har försökt läsa mig till det på nätet, men jag kommer verkligen inte fram till vad som gäller.

Jag jobbar på kontor inom transportsektorn, om det spelar någon roll.

Tacksam för svar då jag endast jobbar halvtid, och fyra dagars extra löneavdrag kommer att behöva planeras ekonomiskt i förtid...
 
Sv: Beräkning av tjänstledighet

Har du sökt 3/3-14/3 borde bara de datumen räknas in.

Fråga ditt lönekontor.
 
Sv: Beräkning av tjänstledighet

Vad jag begriper kan du bara få avdrag för de dagar du skulle jobbat.

Varför du skulle vara tjänstledig helgdagar begriper jag inte. Såvida du inte jobbar då.

Man kan väl inte vara tjänstledig en ledig dag? Dubbelt ledig.
 
Sv: Beräkning av tjänstledighet

Fast vid månadslön slås väl lön/dag ut på antal dagar i månaden, även om man bara jobbar mån-fre? Så ser det ut på min lönelapp i alla fall. Tror att det är så TS menar?
 
Sv: Beräkning av tjänstledighet

Ja så räknas min månadslön också.

Jag är tjänstledig på 20% och det räknas på antalet dagar, så i februari göra avdrag på 20% a 28dgr.
 
Sv: Beräkning av tjänstledighet

Ja så räknas min månadslön också.

Jag är tjänstledig på 20% och det räknas på antalet dagar, så i februari göra avdrag på 20% a 28dgr.

Hrm.

Så du menar att om jag skulle begära tjänstledigt en fredag och en måndag så får jag fyra dagars avdrag? (är tjänsteman och arbetar heltid).

Så funkar det inte på mitt jobb. Där räknas normalarbetstiden för en månad ut och man får avdrag för de timmar man är borta. Har jag tjänstledigt två dagar får jag avdrag med 16 timmar.

(statligt bolag)
 
Sv: Beräkning av tjänstledighet

Är du tjänstledig 5 dagar eller färre så dras avdraget per arbetsdag och är då baserat på månadslönen men omräknad till timlön. År du tjänstledig mer än 5 dagar så är det kalenderdagar som det göra avdrag för, alltså även helger under perioden du är tjänstledig. Avdraget är då inte längre timbaserat utan formeln är ungefär: månadslön*12/365.

TS bör alltså få löneavdrag för 12 kalenderdagar.
 
Sv: Beräkning av tjänstledighet

Nu är det tyvärr så att lönekontoret är smått omöjligt att få tag på, annars hade det varit den givna vägen att gå.
Men efter att jag fått felaktig lön två månader i rad (den ena ca 5% fel och den andra ca 40% fel, båda till min nackdel) så är mitt förtroende till lönekontoret dessutom lika med noll för tillfället.


Till både dig och övriga som hjälpt mig, tack så jättemycket för hjälpen! Då verkar det som att jag kommer klara mig med att vara tjänstledig en helg, med alla de positiva delarna som det medför. :)
 
Sv: Beräkning av tjänstledighet

Är du tjänstledig 5 dagar eller färre så dras avdraget per arbetsdag och är då baserat på månadslönen men omräknad till timlön. År du tjänstledig mer än 5 dagar så är det kalenderdagar som det göra avdrag för, alltså även helger under perioden du är tjänstledig. Avdraget är då inte längre timbaserat utan formeln är ungefär: månadslön*12/365.

TS bör alltså få löneavdrag för 12 kalenderdagar.

Aha!

Tack för klargörande. Jag har aldrig varit tjänstledig så länge.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
15 545
Senast: Lobelia
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 818
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 876
Senast: Hedinn
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
33 482
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Giltighetstid pass
  • Tips för att reda ut hår
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp