Besvikelse

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hade tänkt sticka iväg på en road trip innan semestern tar slut, men nu verkar det inte bli av då jag inte kan använda gasolköket och jag inte vet vad jag ska kunna livnära mig på i flera dagar utan tillgång till varken kyl eller kokmöjligheter. Något annat att göra har jag inte lyckats komma på. Det får ju liksom inte kosta något heller.

Så jag är besviken. Väldigt besviken. Men tydligen får jag inte vara det för när jag pratar om det så börjar andra dra upp hur himla svårt de har det minsann. Jag ska bara anpassa mig och foga mig i ledet, för andra har det minsann värre. Besvikelse är tydligen inte en tillåten känsla.

Jag har i större delen av mitt liv varit sjuk i panikångest. Att åka iväg hemifrån har aldrig funnits på kartan. När mitt ex började ta med mig ut i skogen på både kanotfärder och camping så kändes det läskigt. Jag gillade att vara i skogen så det var inte problemet. Haken var att det var någon annanstans än hemma vilket var utanför min komfortzon.

Det är bara 4 år sedan jag blev frisk. Nu kan jag faktiskt röra mig fritt överallt. Jag hindras inte längre av sjukdom.

Jag sitter ensam hemma större delen av året och träffar knappt folk genom jobbet heller. Så att komma iväg hemifrån är värt väldigt mycket för mig. Men som sagt, jag får visst inte vara besviken att jag missar det.
 

Jag tycker lsty har väldigt tydlig förklaring till vad totalt eldningsförbud innebär..

Varför är det eldningsförbud?

För att minska riskerna för en större skogsbrand. Markerna är så torra att en gnista eller flygande glöd från en eld kan göra att stora arealer skog brinner ner. Därför är det viktigt att vi undviker öppna lågor för att minska risken för bränder.

Får jag tända en eld med ved i en i iordningsställd grillplats på exempelvis en badstrand eller i ett naturreservat?

Nej. Ingen eldning får ske någonstans. Det gäller även ordnade platser som på badstränder.

Får jag använda en engångsgrill?

Nej, engångsgrillar kan lätt överföra värme till underlaget och det kan lätt spridas aska och glöd från dessa. Därför ska dessa inte användas, varken på hemmaplan eller någon annanstans.

Får jag grilla på campingplatsen?

Nej. Om det börjar brinna på campingar så sprider det sig fort mellan tält och husvagnar. En camping är inte egen tomtmark och ligger ofta i närheten av skogsområden.

Får jag använda en gasolgrill på campingplatsen?

Nej, det är den öppna lågan som är farlig och en campingplats har större risker än hemma på tomten.

Får jag elda med en gasolbrännare på stekhäll på campingplatsen?

Nej, inga öppna lågor utanför den egna tomten, det gäller även gasolbrännare.

Får jag använda ett spritkök eller annat friluftskök eldat med gasol, bensin eller fotogen ute i skogen eller på stranden?

Nej, dessa kan antända ett torrt underlag eller användas på fel sätt.

Får jag grilla hemma på tomten?

Ja. Men bara om du har en ordentlig grill som inte kan sprida glöd eller värme till underlaget. Med den egna tomten avses egen tomtmark med kortklippt gräs, och med behörigt avstånd till skog. Dessutom ska släckutrustning som snabbt ska kunna användas finnas i beredskap.

Med tanke på hur många bränder som rasar mer eller mindre okontrollerat just nu och förstör skog, hem och värden för miljontals och åter miljontals kronor, så kan jag för mitt liv inte begripa varför det är så jäkla pissviktigt för en del att elda/använda sig av öppna lågor.
 
Jag tycker lsty har väldigt tydlig förklaring till vad totalt eldningsförbud innebär..



Med tanke på hur många bränder som rasar mer eller mindre okontrollerat just nu och förstör skog, hem och värden för miljontals och åter miljontals kronor, så kan jag för mitt liv inte begripa varför det är så jäkla pissviktigt för en del att elda/använda sig av öppna lågor.
Jag kan faktiskt förstå att det är viktigt för en del att kunna laga mat ute i naturen. Det gäller inte om det är en roadtrip utan om man är långt ifrån civilisationen på en längre vandring i obygden eller som jag varit många gånger på scoutläger. Befinner man sig i den situationen och alternativet är en inställd vandring/läger så kan man undersöka möjligheterna och kontakta aktuell kommun för vägledning men man får vara beredd på att ställa in och att inte se det som en självklarhet att det blir godkänt.
 
Jag kan faktiskt förstå att det är viktigt för en del att kunna laga mat ute i naturen.

Med tanke på rådande omständigheter, så har jag noll förståelse för det "nödvändiga" med att använda sig av eld i någon form faktiskt. Livet går inte alltid enligt plan och med eldningsförbud så gott som i hela landet och på väldigt goda grunder, så kanske man får ta och tänka till och tänka om.
 
Med tanke på rådande omständigheter, så har jag noll förståelse för det "nödvändiga" med att använda sig av eld i någon form faktiskt. Livet går inte alltid enligt plan och med eldningsförbud så gott som i hela landet och på väldigt goda grunder, så kanske man får ta och tänka till och tänka om.
Varför detta fulcitat när du utelämnar när jag utvecklar hur jag tänker? Citatet ger knappast en rättvis bild för vad jag står för.

Varför utelämnade du fetat? Så du får det att framstå som jag tycker det är något man har rättighet till och man kan göra det lättvindigt?

Jag kan faktiskt förstå att det är viktigt för en del att kunna laga mat ute i naturen. Det gäller inte om det är en roadtrip utan om man är långt ifrån civilisationen på en längre vandring i obygden eller som jag varit många gånger på scoutläger. Befinner man sig i den situationen och alternativet är en inställd vandring/läger så kan man undersöka möjligheterna och kontakta aktuell kommun för vägledning men man får vara beredd på att ställa in och att inte se det som en självklarhet att det blir godkänt.
 
Nej jag håller inte med, det jag skriver går tvärrt emot vad du hävdar. Eldningsförbud per definition innebär inte att gasolkök etc är godkänt om det inte är specificerat,det mycket väl kan innebära det, man måste kolla upp om det inte är uttryckligen specificerat vad som är tillåtet och inte. Kan du visa källa på att det är fritt fram att använda gasolkök? Dvs att det uttryckligen står att det är okej?

Och att på något vis ha öppen eld ute i markerna i dagsläget om det inte är absolutnödvändigt är inte direkt lyckat.
Ja det står på flera kommuners sidor att tex campingkök är tillåtet. I de flesta kustkommuner är det även tillåtet med eldning på anlagd plats. Jag ser inte riktigt var jag skrivit det du påstår men jag tolkade flera inlägg som att eldningsförbud per automatik betydde förbud mot gasolkök vilket jag vände mig emot, det skriver vi ju båda två?
 
Nej jag håller inte med, det jag skriver går tvärrt emot vad du hävdar. Eldningsförbud per definition innebär inte att gasolkök etc är godkänt om det inte är specificerat,det mycket väl kan innebära det, man måste kolla upp om det inte är uttryckligen specificerat vad som är tillåtet och inte. Kan du visa källa på att det är fritt fram att använda gasolkök? Dvs att det uttryckligen står att det är okej?

Och att på något vis ha öppen eld ute i markerna i dagsläget om det inte är absolutnödvändigt är inte direkt lyckat.
Jag kan se flera ställen där jag definitivt helt säkert hade kunnat koka lite kaffe/värma mat med gasolkök med vindskydd. De flesta såna ställen kräver dessutom vindskydd för att ens få fyr på lågan så det ”säkrar” ju sig självt. Men jag lämnar den här diskussionen nu, tror ts är klok nog att både veta var det är säkert och att ta reda på fakta kring vad som gäller där hon ev landar.
 
Hörde precis på nyheterna att Skövde är en av de kommuner som skärper eldningsförbudet och gasolkök är inte tillåtet.
 
Hörde precis på nyheterna att Skövde är en av de kommuner som skärper eldningsförbudet och gasolkök är inte tillåtet.

Förlåt, jag skulle ju lämna, men i "skog och mark" är det skärpt till. Dvs som jag skrev i ett av mina första inlägg, tänder du på något är det riktigt dåligt, men håller du dig där värmen absolut inte kan spridas till marken, med vindskydd runt lågan och med rikligt med vatten tillhands är det fortfarande ok med gasolkök.

Jag kanske eldar alldeles för mycket året runt och tycker det är alldeles för fantastiskt att laga mat på all typ av eld (varav jag ständigt kollar både på nätet och via kontakter med kommuner var jag kan få elda, iaf lite, men med förnuft och ibland absolut inte alls, just nu skulle jag aldrig ens i tillåtna kommuner våga starta en öppen brasa om det inte var kraftig frånlandsvind/helt vindstilla, nära vattnet och ordentlig eldplats, däremot skulle jag lugnt kunna sitta på en klippa och sätta igång mitt trangiakök med vindskydd på vilket de flesta kommuner i västra götaland tillåter), men att TS ska ställa in sin efterlängtade och sannolikt välbehövliga semester när det faktiskt går att lösa tycker jag känns trist.
 
Förlåt, jag skulle ju lämna, men i "skog och mark" är det skärpt till. Dvs som jag skrev i ett av mina första inlägg, tänder du på något är det riktigt dåligt, men håller du dig där värmen absolut inte kan spridas till marken, med vindskydd runt lågan och med rikligt med vatten tillhands är det fortfarande ok med gasolkök.

Jag kanske eldar alldeles för mycket året runt och tycker det är alldeles för fantastiskt att laga mat på all typ av eld (varav jag ständigt kollar både på nätet och via kontakter med kommuner var jag kan få elda, iaf lite, men med förnuft och ibland absolut inte alls, just nu skulle jag aldrig ens i tillåtna kommuner våga starta en öppen brasa om det inte var kraftig frånlandsvind/helt vindstilla, nära vattnet och ordentlig eldplats, däremot skulle jag lugnt kunna sitta på en klippa och sätta igång mitt trangiakök med vindskydd på vilket de flesta kommuner i västra götaland tillåter), men att TS ska ställa in sin efterlängtade och sannolikt välbehövliga semester när det faktiskt går att lösa tycker jag känns trist.
Fast hon behöver ju inte ställa in den, hon kommer kunna ordna sin matlagning utan att behöva tända några öppna lågor vilket på många ställen nu är totalförbjudet.
 
Förlåt, jag skulle ju lämna, men i "skog och mark" är det skärpt till. Dvs som jag skrev i ett av mina första inlägg, tänder du på något är det riktigt dåligt, men håller du dig där värmen absolut inte kan spridas till marken, med vindskydd runt lågan och med rikligt med vatten tillhands är det fortfarande ok med gasolkök.

Jag kanske eldar alldeles för mycket året runt och tycker det är alldeles för fantastiskt att laga mat på all typ av eld (varav jag ständigt kollar både på nätet och via kontakter med kommuner var jag kan få elda, iaf lite, men med förnuft och ibland absolut inte alls, just nu skulle jag aldrig ens i tillåtna kommuner våga starta en öppen brasa om det inte var kraftig frånlandsvind/helt vindstilla, nära vattnet och ordentlig eldplats, däremot skulle jag lugnt kunna sitta på en klippa och sätta igång mitt trangiakök med vindskydd på vilket de flesta kommuner i västra götaland tillåter), men att TS ska ställa in sin efterlängtade och sannolikt välbehövliga semester när det faktiskt går att lösa tycker jag känns trist.
Jag förstår inte varför du anser det så viktigt att dividera på marginalen om vad som är tillåtet och inte tillåtet. För de flesta betyder skog och mark nästintill allt utom egen tomt. Det är möjligt man kan anse det tillåtet att tända sitt gasolkök men det betyder ju inte att det är lämpligt. Tänder man ett gasolkök nu så har man ett oerhört stort ansvar. Skulle du vilja vara ansvarig för en brand som riskerar att bränna ner ett antal hem, stora mängder skog och potentiellt dödar någon? Risken att något sådan sker är oerhört mycket större nu än i normala fall.
 
Förlåt, jag skulle ju lämna, men i "skog och mark" är det skärpt till. Dvs som jag skrev i ett av mina första inlägg, tänder du på något är det riktigt dåligt, men håller du dig där värmen absolut inte kan spridas till marken, med vindskydd runt lågan och med rikligt med vatten tillhands är det fortfarande ok med gasolkök.

Jag kanske eldar alldeles för mycket året runt och tycker det är alldeles för fantastiskt att laga mat på all typ av eld (varav jag ständigt kollar både på nätet och via kontakter med kommuner var jag kan få elda, iaf lite, men med förnuft och ibland absolut inte alls, just nu skulle jag aldrig ens i tillåtna kommuner våga starta en öppen brasa om det inte var kraftig frånlandsvind/helt vindstilla, nära vattnet och ordentlig eldplats, däremot skulle jag lugnt kunna sitta på en klippa och sätta igång mitt trangiakök med vindskydd på vilket de flesta kommuner i västra götaland tillåter), men att TS ska ställa in sin efterlängtade och sannolikt välbehövliga semester när det faktiskt går att lösa tycker jag känns trist.

Men det krävs ju inte att hon ställer in sin semester även om hon avstår gasolköket, det har kommit massor med bra tips på hur hon löser matfrågan ändå!

Jag bor i Dalarna och hoppas verkligen att ingen använder sprit/gasolkök i skogen även om det inte är förbjudet. Det brinner redan på flera ställen, brandskyddspersonalen har fullt upp utan ytterligare riskfaktorer.
 
Jag förstår inte varför du anser det så viktigt att dividera på marginalen om vad som är tillåtet och inte tillåtet. För de flesta betyder skog och mark nästintill allt utom egen tomt. Det är möjligt man kan anse det tillåtet att tända sitt gasolkök men det betyder ju inte att det är lämpligt. Tänder man ett gasolkök nu så har man ett oerhört stort ansvar. Skulle du vilja vara ansvarig för en brand som riskerar att bränna ner ett antal hem, stora mängder skog och potentiellt dödar någon? Risken att något sådan sker är oerhört mycket större nu än i normala fall.

Därför att man om man "eldar" vettigt kan göra den typen av resa som TS vill göra. Jag ville mest bemöta osanningar/antaganden i den här tråden. Du kan inte starta en skogsbrand från en klippa/grus med gasolkök med vindskydd och 50-60 m till skog/mark med, det går inte. Och jag kommer aldrig (man ska ju aldrig lova 100%, men jag tror det i detta fall) hållas ansvarig för den typ av brott.

Det är bra med skrämsel för det håller förhoppningsvis idioter borta, men det är tråkigt om någon som uppenbarligen längtat efter detta ställer in sin semester pga osanningar/missuppfattningar.
 
Men det krävs ju inte att hon ställer in sin semester även om hon avstår gasolköket, det har kommit massor med bra tips på hur hon löser matfrågan ändå!

Jag bor i Dalarna och hoppas verkligen att ingen använder sprit/gasolkök i skogen även om det inte är förbjudet. Det brinner redan på flera ställen, brandskyddspersonalen har fullt upp utan ytterligare riskfaktorer.
I skogen är det ju förbjudet i i princip hela landet, så det hoppas jag med :)
 
Fast hon behöver ju inte ställa in den, hon kommer kunna ordna sin matlagning utan att behöva tända några öppna lågor vilket på många ställen nu är totalförbjudet.
Ja, absolut, om det nu var det hon ville, dvs crasha över hos några härifrån. Jag bara upplyser om att det går att lösa på annat sätt om hon önskar annat.
 
Det är grillning som endast är tillåten på egen mark. Användande av friluftskök är inte preciserat på samma sätt. Det är därför man rekommenderas att använda de endast i närheten av bäck, sjö eller liknande.
Jo i de flesta län hyfsat preciserat med tanke på rådande läge att man inte får använda öppen låga i skog och mark men använda gasolkök på säker plats. Och dit TS vill preciserat att man inte får använda det i skog och mark eller direkt på marken.
 
En tanke är ju att TS tar med sig en långpanna som hon fyller med vatten och ställer köket i medan hon lagar mat. Ett trangia borde rimligtvis få plats i en sådan. + att hon dessutom lagar maten med avstånd från torr växtlighet.
 
Därför att man om man "eldar" vettigt kan göra den typen av resa som TS vill göra. Jag ville mest bemöta osanningar/antaganden i den här tråden. Du kan inte starta en skogsbrand från en klippa/grus med gasolkök med vindskydd och 50-60 m till skog/mark med, det går inte. Och jag kommer aldrig (man ska ju aldrig lova 100%, men jag tror det i detta fall) hållas ansvarig för den typ av brott.

Det är bra med skrämsel för det håller förhoppningsvis idioter borta, men det är tråkigt om någon som uppenbarligen längtat efter detta ställer in sin semester pga osanningar/missuppfattningar.

En klippa, en strand mm mm är för tusan mark. Det ska inte eldas med öppen låga!
 
Jo i de flesta län hyfsat preciserat med tanke på rådande läge att man inte får använda öppen låga i skog och mark men använda gasolkök på säker plats. Och dit TS vill preciserat att man inte får använda det i skog och mark eller direkt på marken.

Jag har sett många län där det endast anges t ex att det inte får placeras så att mossa eller gräs kan antändas. Vad gäller säker plats är ju inte det särskilt precist. Innan förbudet utökades så att grillning endast tillåts i anslutning till bostäder angavs för t ex Östra Skaraborg: "Det är tillåtet att använda spritkök eller gasolkök för friluftsbruk om de placeras så att det inte finns risk för brandspridning till mark eller omgivning."
 
Jo i de flesta län hyfsat preciserat med tanke på rådande läge att man inte får använda öppen låga i skog och mark men använda gasolkök på säker plats. Och dit TS vill preciserat att man inte får använda det i skog och mark eller direkt på marken.
Först var det inget län som förbjöd stormkök etc och du utmanade mig att nämna ett där det var förbjudet, nu är det de flesta, sanningen är att det är många län och kommuner som uttryckligen förbjuder sprit/gasolkök det flera är nämnda i tråden men det finns fler, exempelvis Stockholms län.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
856
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 269
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 344
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kom iväg på en road trip i alla fall. Tur var det. Resan har varit helt fantastisk. Jag har haft en lite lös plan på vad jag ville...
Svar
7
· Visningar
1 574
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp