Betäckning 2025 - föl 2026

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Roheryn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 212
  • Visningar Visningar 15 337

Bukefalos 30 år!

Roheryn

Trådstartare
Jag tror inte vi har någon sån här tråd för i år, så jag startar en :) Har ni eller ska ni betäckt/betäcka era avelsston i år och hur tänker ni kring hingstval mm.?

Vårt sto fick föl förra året men betäcktes inte om då, utan fick gå med sitt föl i nästan ett år - vi skilde dem åt i april och skickade då unghästen på unghästbete över sommaren och har precis nu skickat stoet på betäckning. Vi avlar ju bara som hobby och jag tänker att det passar oss ganska bra att få föl vartannat år (vi har också en född -22 efter samma sto, utöver den som föddes förra året).

Vi avlar islandshäst, och vårt val av hingst föll i år på en 5-åring som förra året var högst bedömda 4-åriga hingst (och hittills högst bedömda 5-åriga hingst i år) och som har en (tycker vi) intressant stam. Vårt mål med aveln är att få fram en ganska stor, trevlig ridhäst med naturligt lätt för fem gångarter och helst med kapacitet för tävling. Sen ska man ju ha ett visst mått av tur också för att få fram den där riktiga fullträffen! :D

Har betäckt 3 varav ena stoets mage är utlånad. Känns jättekonstigt med så lite betäckta men alldeles lagom ändå😊 En är betäckt med en Zangersheide hingst och den utlånade är betäckt med årets bruksprovsvinnare. Jag brukar själv inte vara speciellt intresserad av hingstarna här i Sverige men jag tycker om Aganix blodet så det ska bli intressant att se hur avkomman blir. Personligen hade jag lagt något milt och snällt på stoet som är ganska så skarp men nu var detta vad den som lånar ville ha. 😇 Den tredje är betäckt med en annan intressant europeisk hingst där jag hoppas tillföra storlek och en ännu bättre galopp på avkomman. Stona i 3 led har gått 140 hittills och detta fölet kommer vara embryotransfer då mamman tävlar.

Jag har båda mina ston på betäckning just nu. Två veckor på fredag och ingen brunst ännu:meh:…saknar ihjäl mig efter dem här hemma:cry:. Hur segt kan det vara liksom. Welsh cob och naturlig betäckning.

Jag tog mitt sto med föl till särbon i lördags för betäckning med samma hingst som i fjol, ett russ. Hon är i dag på dygn 30 sen föning. Men hon har inte brunstat så funderar på att om hon inte visar brunst innan nästa vecka åka in på seminstation och göra ultraljud. Och då kanske det blir semin i stället.

Mitt sto vägrar komma i ordentligt brunst, hon bor just nu på seminstation. Tanken är att betäcka med Bon coeur men i värsta fall byter jag hingst om hon kommer i brunst men inte tajmar med beställning av sperma 😅

Börjar bli sent nu på säsongen så chansar inte bara för att jag bestämt mig för en viss hingst 😅

Hon är 16 och aldrig fått föl. Baktprov va ok och inget konstigt, inga cystor. Sååå de borde gå tkr man ju. Ny koll på torsdag där vi hoppas läget ser bättre ut helt enkelt 🙌

Mitt sto vägrar komma i ordentligt brunst, hon bor just nu på seminstation. Tanken är att betäcka med Bon coeur men i värsta fall byter jag hingst om hon kommer i brunst men inte tajmar med beställning av sperma 😅

Börjar bli sent nu på säsongen så chansar inte bara för att jag bestämt mig för en viss hingst 😅

Hon är 16 och aldrig fått föl. Baktprov va ok och inget konstigt, inga cystor. Sååå de borde gå tkr man ju. Ny koll på torsdag där vi hoppas läget ser bättre ut helt enkelt 🙌
Jag upplever att vissa ston har svårt att komma i brunst på stationen. Kan vara värt att försöka ta hem….

Jag upplever att vissa ston har svårt att komma i brunst på stationen. Kan vara värt att försöka ta hem….

Jag körde fram å tillbaka i början och hon var då hemma, första semineringen tog inte. Sen åkte jag på semester och då var jag tvungen å lämna henne där helt enkelt. Kom nyss hem från semestern.

Sen är mitt problem att jag blir av med min transport denna veckan då den behöver lagas, så jag har ingen transport att köra fram och tillbaka med hästen. Det funkar helt enkelt inte att göra så just nu och hade jag haft möjligheten hade jag gjort så absolut.

Jag höll på en hel sommar med en 4 åring som hade skadat sig och ändå skulle vila. INGENTING fungerade, inte igångsättningssprutor, hingst eller ngt, hon blev bara ”knäpp” av sprutorna. Till slut visade hon lite brunst, vi chansade och ringde ett stuteri om de fortfarande tappade och det gjorde dom ej men kunde göra för oss en gång, dyr flygfrakt till Skåne och in med sperman och hon konstaterades dräktig i början av sept 😁 Ge inte upp, det kommer säkert att gå och ett sent föl är bättre än inget 🥰

Jag höll på en hel sommar med en 4 åring som hade skadat sig och ändå skulle vila. INGENTING fungerade, inte igångsättningssprutor, hingst eller ngt, hon blev bara ”knäpp” av sprutorna. Till slut visade hon lite brunst, vi chansade och ringde ett stuteri om de fortfarande tappade och det gjorde dom ej men kunde göra för oss en gång, dyr flygfrakt till Skåne och in med sperman och hon konstaterades dräktig i början av sept 😁 Ge inte upp, det kommer säkert att gå och ett sent föl är bättre än inget 🥰

Jag tänker också så! Nu känns de som dem inte ville seminera sist för att hon visar för "lite" brunst alltså inte 100% utan 50% såå jag kanske ska säga åt dem att prova ändå om hon har bra ägg osv!

Hellre ett sent föl än inget alls! Jag håller med dig 😍

Jag tänker också så! Nu känns de som dem inte ville seminera sist för att hon visar för "lite" brunst alltså inte 100% utan 50% såå jag kanske ska säga åt dem att prova ändå om hon har bra ägg osv!

Hellre ett sent föl än inget alls! Jag håller med dig 😍
Ja alltså alla har inte perfekta brunster men det måste ju bli en brunst. Är hon sprutad eller ni har kört på naturligt? För om inte så är det kanske dags att prova spruta igång henne. Jag vet att många stationer och hingsthållare här nere pratar om att stänga tidigare i år för det är så lite betäckningar så försök ha en backup hingst också om det skulle vara så att du inte får tag på BC om det blir så ni kan inseminera. Jag har upplevt att ston som väl lyckats få ett föl har senare varit enklare med allt, brunster, ta sig osv så det kanske kan vara värt att bara få dräktigt och sen försöka igen med BC nästa år också. Håller tummarna 🤞

Ja alltså alla har inte perfekta brunster men det måste ju bli en brunst. Är hon sprutad eller ni har kört på naturligt? För om inte så är det kanske dags att prova spruta igång henne. Jag vet att många stationer och hingsthållare här nere pratar om att stänga tidigare i år för det är så lite betäckningar så försök ha en backup hingst också om det skulle vara så att du inte får tag på BC om det blir så ni kan inseminera. Jag har upplevt att ston som väl lyckats få ett föl har senare varit enklare med allt, brunster, ta sig osv så det kanske kan vara värt att bara få dräktigt och sen försöka igen med BC nästa år också. Håller tummarna 🤞

Hon är sprutad en gång, så blev lite väntan nu efter de. De seminerade dock aldrig på den omgång pga för liten brunst som sagt. El ngt de är lite röriga när jag pratar med dem 😅

Ja precis jag kan ta en annan hingst och ta BC nästa år isf 🤗

Jag körde fram å tillbaka i början och hon var då hemma, första semineringen tog inte. Sen åkte jag på semester och då var jag tvungen å lämna henne där helt enkelt. Kom nyss hem från semestern.

Sen är mitt problem att jag blir av med min transport denna veckan då den behöver lagas, så jag har ingen transport att köra fram och tillbaka med hästen. Det funkar helt enkelt inte att göra så just nu och hade jag haft möjligheten hade jag gjort så absolut.
Då är det inte så mkt att göra. Bara hålla tummarna att det tar sig ändå 😊

Hon är sprutad en gång, så blev lite väntan nu efter de. De seminerade dock aldrig på den omgång pga för liten brunst som sagt. El ngt de är lite röriga när jag pratar med dem 😅

Ja precis jag kan ta en annan hingst och ta BC nästa år isf 🤗
Oj vad vi krånglade med mitt sto 2021. Hade rekordet på antal besök på stationen det året, där kan man inte lämna kvar så var bara att köra. Men det var mycket bekymmer med vätska i livmodern men inga bakterier, så det blev endel pyssel.
I början av augusti fick hon en ok egen brunst och seminerades. Blev dräktig 😍

Så jag håller alla tummar för er!

Oj vad vi krånglade med mitt sto 2021. Hade rekordet på antal besök på stationen det året, där kan man inte lämna kvar så var bara att köra. Men det var mycket bekymmer med vätska i livmodern men inga bakterier, så det blev endel pyssel.
I början av augusti fick hon en ok egen brunst och seminerades. Blev dräktig 😍

Så jag håller alla tummar för er!

Åå men de ger mig ändå lite hopp faktiskt 🥰 fint å höra att fler lyckats tillslut, jag tänker att de borde gå tillslut och hoppas på ett försök nu då denna eller nästa vecka!! 😁🙌

Åå men de ger mig ändå lite hopp faktiskt 🥰 fint å höra att fler lyckats tillslut, jag tänker att de borde gå tillslut och hoppas på ett försök nu då denna eller nästa vecka!! 😁🙌
Jag höll på till 15 augusti 2023.... det var förfärligt enerverande. Hela semestern gick åt, och hästskrället var väldigt jobbig att lasta, och ofta fick jag klara mig utan medhjälpare.

Till sist, efter byte av hingst, igångsprutade brunster och andra extra kostnader, samt bakterier och behandling osv...

Till sist seminerades hon på det som verkade vara en bra naturlig brunst.

Och hon tog sig och det fanns ett foster efter 40 dagar! :love:

Så hon fick sitt föl 10 juli förra året, och det var den semestern det...

I år har jag inga nervösa åtaganden. 😉

Lycka till, du skall se att hon tar sig nu! Ge inte upp!

Jag höll på till 15 augusti 2023.... det var förfärligt enerverande. Hela semestern gick åt, och hästskrället var väldigt jobbig att lasta, och ofta fick jag klara mig utan medhjälpare

Till sist, efter byte av hingst, igångsprutade brunster och extra kostnader pga stationsavgift, samt bakterier och behandling osv...

Till sist seninerades hon på det som verkade vara en bra naturlig brunst.

Och hon tog sig och det fanns ett foster efter 40 dagar!

Så hon fick sitt föl 10 juli förra året, och det var den semestern det...

I år har jag inga nervösa åtaganden. 😉

Lycka till, du skall se att hon tar sig nu!

De låter ju inte alls roligt 😅 tur att du fick ditt lilla föl tillslut som belöning för ditt hårda arbete! 😍

Jag har tur att min häst är lättlastad och hon går aldrig på fortare än när vi ska hem från kollen 😅

Däremot har hon varit mkt missnöjd med att åka så mkt som vi gjorde innan semestern. Mest för att jag var tvungen å väcka henne i hagen vid 05.30 🙄 iom att man ska hinna till jobbet också.

Hoppas hoppas!!!! På denna gång nu!

Jag ska kolla mina den 1 aug. Båda kom i brunst men bara min ena har setts bli betäckt. Nackdelen med fribetäckning🫣att man inte ser allt. Jag hoppas ändå att hingsten klarat av att charma henne. Hon är ranghög och har styrt och ställt i lilla flocken såpass så hon fick tas ut för att de andra två skulle betäckas. Hon har också fått egentid med hingsten men inget ”nuppande” som någon sett👀. Min andra däremot har verkligen sett till att charma hingsten och är betäckt många gånger🫣😇. Hon är van då detta blir hennes tredje föl. Matte här hade varit lugnare vid semin och då kunnat ha dem hemma men finns inget hingstutbud för oss på semin. Kanske lika bra det så lilla bestämda damen som är maidensto fattar vad fölet sen kommer ifrån😂🤣.

Jag ska kolla mina den 1 aug. Båda kom i brunst men bara min ena har setts bli betäckt. Nackdelen med fribetäckning🫣att man inte ser allt. Jag hoppas ändå att hingsten klarat av att charma henne. Hon är ranghög och har styrt och ställt i lilla flocken såpass så hon fick tas ut för att de andra två skulle betäckas. Hon har också fått egentid med hingsten men inget ”nuppande” som någon sett👀. Min andra däremot har verkligen sett till att charma hingsten och är betäckt många gånger🫣😇. Hon är van då detta blir hennes tredje föl. Matte här hade varit lugnare vid semin och då kunnat ha dem hemma men finns inget hingstutbud för oss på semin. Kanske lika bra det så lilla bestämda damen som är maidensto fattar vad fölet sen kommer ifrån😂🤣.
Va!!! Kommer inte dom med storken? :p

Liknande trådar

• Bukefalos bokbingo 1 augusti 2026 till 31 januari 2027
  • Nya regler för bygglov
  • Gasig häst
  • Bukefalos bokbingo 1 februari till 31 juli 2026

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?