Betäckning 2025 - föl 2026

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Roheryn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 212
  • Visningar Visningar 15 337

Bukefalos 30 år!

Men ååå jag vet inte ens vart jag ska börja 😂

Alla ston på stosidan har ju ett mönster som hade varit roligt att följa.

I nedstigande led heter dem
Esmalia, Omalia, Zamalia, Tamalia, Namalia

Jag har verkligen ingen aning 😂 kan ju döpa den till vad som helst. Vet mina vänner som har lite uppfödning, de lägger sina initialer i namnet också på slutet. Men vet inte om de är ngt för mig, jag ska ju bara ta föl på Esmalia och kanske hennes föl i framtiden så de blir ju inte kanske någon regelrätt uppfödning 😅
Imalia tycket jag är fint

Tack! Nog inga kvar från "mamma gruppen" vi hade då som väntade föl ihop..
Jag kanske? Jag fick föl 2014-2017

Mitt sto kollad i dag på 90 dygn. Fortfarande dräktig, bara ett foster men två fosterblåsor. Hon hade tvillingar och en klämdes på 17 dygn, fosterblåsan är kvar men inget foster. Kan det ställa till det? Jag är inte så orolig men veterinären var inte helt nöjd med det...

Men ååå jag vet inte ens vart jag ska börja 😂

Alla ston på stosidan har ju ett mönster som hade varit roligt att följa.

I nedstigande led heter dem
Esmalia, Omalia, Zamalia, Tamalia, Namalia

Jag har verkligen ingen aning 😂 kan ju döpa den till vad som helst. Vet mina vänner som har lite uppfödning, de lägger sina initialer i namnet också på slutet. Men vet inte om de är ngt för mig, jag ska ju bara ta föl på Esmalia och kanske hennes föl i framtiden så de blir ju inte kanske någon regelrätt uppfödning 😅
Tänkte direkt Viktualia (Pippilotta Viktualia Rullgardina Krusmynta Efreimsdotter Långstrump) :D

Hur går det för era ston och dräktigheter?
Jag försöker leta reda på hur många dygn hennes mamma gick men det finns bara info på Språngrulla sedan 2010 och stoet är fött flera år innan dess.. någon som vet var jag kan hitta info?
Vilket dygn börjar ni vaka och vilket dygn beräknar ni nedkomsten på?
Mitt förra sto gick 364 dygn, det var många veckors vak..

Jag försöker leta reda på hur många dygn hennes mamma gick men det finns bara info på Språngrulla sedan 2010 och stoet är fött flera år innan dess.. någon som vet var jag kan hitta info?
Jag räknar 330-340 som normalt men har fått på 315-360. Hade inte brytt mig om att kolla hur länge mamman gick utan hållit koll på alla andra tecken som juver, slidans färg, bäckenbanden osvosv.

Tack, det går fint, "mamma mu" börjar bli rund :) Hon borde vara ganska precis på mitten av dräktigheten nu, vi beräknar att fölet bör komma runt 1:a juni (då är det 335 dagar). Med förra fölet gick hon dock uppåt 360 dagar, så kan bli senare också - eller tidigare :D Förra fölet gick hon uppåt 360 dagar medan fölet innan dess kom aningen tidigt (runt 320 dagar om jag minns rätt), så allt kan hända. Vi har inte bestämt än om hon ska föla hemma eller om hon får flytta till en flock med fölston framåt våren (går i dagsläget ihop med vår pensionerade tävlingshäst som inte ska beta för mycket gräs pga fångkänslig).

Här går det bara fint! Gjorde sista kollen för några veckor sen, båda stona fortsätt dräktiga. Så känner att jag inte behöver ha dåligt samvete över att de är lite runda i hullet ändå.

Den ena är Maidensto så det blir alltid lite extra spännande. Beräknad i mitten på april. Den andra 3.e fölet och har gått över 10 dagar första fölningen, ganska exakt andra gången så vi får väl se nu. Beräknad mitten på maj.

Ser verkligen fram emot fölungarna för tog ett pausår förra året..

De går tillsammans med hingsten i en söt , välfungerande familjeflock, vilket känns extra kul att kunna erbjuda i år. Fint att kunna låta ena vinterhagen vila också.

Liknande trådar

• Bukefalos bokbingo 1 augusti 2026 till 31 januari 2027
  • Nya regler för bygglov
  • Gasig häst
  • Bukefalos bokbingo 1 februari till 31 juli 2026

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat