Betäckning 2026

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare leahmc
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 329
  • Visningar Visningar 15 783

Bukefalos 30 år!

I dag har jag hämtat hem mitt sto och föl från seminstationen. Även andra skicket var dåligt, runt 20% motilitet så känner mig tveksam till att hon är dräktig. Hon kollas på 17 dygn den 7/8, den 15/8 stänger slingan, hinner jag en seminering till?

I dag har jag hämtat hem mitt sto och föl från seminstationen. Även andra skicket var dåligt, runt 20% motilitet så känner mig tveksam till att hon är dräktig. Hon kollas på 17 dygn den 7/8, den 15/8 stänger slingan, hinner jag en seminering till?
Kanske en fundering allmänt men vad gör man när man får dåliga skick? Min veterinär ringde stationen där hon beställt men då är det ju redan ofta försent. Hon sa också att det hade hänt att någon station sett direkt vid tappning att seminen var dålig och hört av sig, men då hade de haft andra hingstar att erbjuda ifall man kunnat tänka sig byta. Det är ju inga maskiner och det kan ju hända.

Dräktig på dygn 16 konstaterat idag 🥳🥳

Jag tyckte verkligen det såg ut som ett nästan svartbrunt stoföl men veterinären sa att det inte gick att se ännu. Tråkmåns 😒 🤣 IMG_6627.webp

Kanske en fundering allmänt men vad gör man när man får dåliga skick? Min veterinär ringde stationen där hon beställt men då är det ju redan ofta försent. Hon sa också att det hade hänt att någon station sett direkt vid tappning att seminen var dålig och hört av sig, men då hade de haft andra hingstar att erbjuda ifall man kunnat tänka sig byta. Det är ju inga maskiner och det kan ju hända.
Ibland går det att prata med hingstägaren/hingsthållaren och diskutera fram ngt. Men det är alltid bra att meddela och säga till.

Så tråkigt. Vad säger A eller du har inte provat att prata med henne? Hon är bra att ha och göra med så var inte rädd för att kontakta henne.

Idag konstaterades fel sto dräktig på 16 dygns kollen 🥳 Till saken hör att detta sto står med en stor cysta I livmodern och hela 2025 försökte vi får henne dräktig men det gick inte. Så jag gav upp och tänkte att hon fått sitt sista föl. Så inför 2026 har jag lånat ett sto ( stark stolinje med 160 hopp) men då hon samlat vätska vid seminering blivit spolad, bakterieprov och hela baletten och inte blivit dräktig så gjorde jag en chansning på mitt egna sto och hon tog sig på första försöket 😭 Så lycklig då detta är min lilla hjärtevän som jag också fött upp. Ska fortfande köra en brunst till på lånestoet där nästa koll är onsdag. Har en dräktig minishettis också så går allt vägen blir det 3 föl 2027 ❤️

Bifogade filer

• 20260727_094427.webp
    20260727_094427.webp
    61,2 KB · Visningar: 492
Ja men jag vet inte riktigt vad jag ska fråga eller säga? 🙈🤔
Förklara situationen och fråga om det är fler som haft samma problem? Stationen han tappas på kan ju vara lite hmm i brist på bättre ord, slarviga/vimsiga och det är ju bra för hingstägaren att få veta hur sperman ser ut. Ni kanske kan komma överens om priset eller blir erbjudna någon typ av rabatt osv inför nästa år? Känns ju sjukt tråkigt att betala för såna skick men det kanske bara är jag. När jag har kontaktat hingstägare har dom alltid uppskattat infon, till och med Zangersheide som är så stora tog det till sig och fixade så vi alla var nöjda.

Förklara situationen och fråga om det är fler som haft samma problem? Stationen han tappas på kan ju vara lite hmm i brist på bättre ord, slarviga/vimsiga och det är ju bra för hingstägaren att få veta hur sperman ser ut. Ni kanske kan komma överens om priset eller blir erbjudna någon typ av rabatt osv inför nästa år? Känns ju sjukt tråkigt att betala för såna skick men det kanske bara är jag. När jag har kontaktat hingstägare har dom alltid uppskattat infon, till och med Zangersheide som är så stora tog det till sig och fixade så vi alla var nöjda.
Okej. Just nu funderar jag mest på om jag kan hinna en brunst till, min seminstation är tveksam men när hon kollas på 17 dygn så har slingan öppet i 8 dagar till så jag tycker egentligen att det borde gå?

Okej. Just nu funderar jag mest på om jag kan hinna en brunst till, min seminstation är tveksam men när hon kollas på 17 dygn så har slingan öppet i 8 dagar till så jag tycker egentligen att det borde gå?
Det borde gå ja men det kan säkert lösas på annat vis än med slingan också.

Ja men jag vet inte riktigt vad jag ska fråga eller säga? 🙈🤔
Jag hade hört av mig och sagt som det var, och frågat hur länge de kan tänka sig skicka, om de kan bjussa på frakt om du får skickat på annat vis än med slingan om den stängt.
Hade inte velat få något rabatterat till nästa år utan försökt få till en lösning för denna säsong ☺️

Jag hade hört av mig och sagt som det var, och frågat hur länge de kan tänka sig skicka, om de kan bjussa på frakt om du får skickat på annat vis än med slingan om den stängt.
Hade inte velat få något rabatterat till nästa år utan försökt få till en lösning för denna säsong ☺️
Jag har skickat och frågat hur skick och dräktigheten sett ut om det är värt att testa samma hingst igen. Är ju inne på att byta hingst om jag hinner en brunst till

Hade också hört av mig. Samtidigt känns det som att det är något man behöver göra på en gång och att det nu gått lite väl lång tid.
Varför? Hon håller ju fortfarande på och försöker få dräktigt. En gång är ingen gång men två gånger är ju något tokigt.

Varför? Hon håller ju fortfarande på och försöker få dräktigt. En gång är ingen gång men två gånger är ju något tokigt.
Jag har bestämt mig för att avvakta och se om hon är dräktig först, och där på plats och i samråd med seminstationen bestämma om jag ska göra ett försök till med samma hingst eller byta. Om vi hinner en till. Var i kontakt med hingstägaren och någon fler hade fått dåliga skick men ändå fått dräktigt, så jag hoppas att det ska bli så för mig med!

Liknande trådar

• Smart lösning vid naturlig betäckning
  • Det bästa med sommaren 2026
  • Bukefalos bokbingo 1 augusti 2026 till 31 januari 2027
  • Låna avelssto

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat