Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kanske en fundering allmänt men vad gör man när man får dåliga skick? Min veterinär ringde stationen där hon beställt men då är det ju redan ofta försent. Hon sa också att det hade hänt att någon station sett direkt vid tappning att seminen var dålig och hört av sig, men då hade de haft andra hingstar att erbjuda ifall man kunnat tänka sig byta. Det är ju inga maskiner och det kan ju hända.I dag har jag hämtat hem mitt sto och föl från seminstationen. Även andra skicket var dåligt, runt 20% motilitet så känner mig tveksam till att hon är dräktig. Hon kollas på 17 dygn den 7/8, den 15/8 stänger slingan, hinner jag en seminering till?
Äääh min veterinär sa vid 90 dygn när något fladdrade förbi ”den är fux! En vild fuxhingst är det!”Dräktig på dygn 16 konstaterat idag
Jag tyckte verkligen det såg ut som ett nästan svartbrunt stoföl men veterinären sa att det inte gick att se ännu. Tråkmåns![]()
Visa bifogad fil 188633
Ibland går det att prata med hingstägaren/hingsthållaren och diskutera fram ngt. Men det är alltid bra att meddela och säga till.Kanske en fundering allmänt men vad gör man när man får dåliga skick? Min veterinär ringde stationen där hon beställt men då är det ju redan ofta försent. Hon sa också att det hade hänt att någon station sett direkt vid tappning att seminen var dålig och hört av sig, men då hade de haft andra hingstar att erbjuda ifall man kunnat tänka sig byta. Det är ju inga maskiner och det kan ju hända.
Så tråkigt. Vad säger A eller du har inte provat att prata med henne? Hon är bra att ha och göra med så var inte rädd för att kontakta henne.I dag har jag hämtat hem mitt sto och föl från seminstationen. Även andra skicket var dåligt, runt 20% motilitet så känner mig tveksam till att hon är dräktig. Hon kollas på 17 dygn den 7/8, den 15/8 stänger slingan, hinner jag en seminering till?
Nej jag har inte varit i kontakt med henne.Så tråkigt. Vad säger A eller du har inte provat att prata med henne? Hon är bra att ha och göra med så var inte rädd för att kontakta henne.
Hade också rekommenderat att kontakta henne, supertrevlig och rak att ha att göra medNej jag har inte varit i kontakt med henne.
Ja men jag vet inte riktigt vad jag ska fråga eller säga?Hade också rekommenderat att kontakta henne, supertrevlig och rak att ha att göra med![]()
Förklara situationen och fråga om det är fler som haft samma problem? Stationen han tappas på kan ju vara lite hmm i brist på bättre ord, slarviga/vimsiga och det är ju bra för hingstägaren att få veta hur sperman ser ut. Ni kanske kan komma överens om priset eller blir erbjudna någon typ av rabatt osv inför nästa år? Känns ju sjukt tråkigt att betala för såna skick men det kanske bara är jag. När jag har kontaktat hingstägare har dom alltid uppskattat infon, till och med Zangersheide som är så stora tog det till sig och fixade så vi alla var nöjda.Ja men jag vet inte riktigt vad jag ska fråga eller säga?![]()
Okej. Just nu funderar jag mest på om jag kan hinna en brunst till, min seminstation är tveksam men när hon kollas på 17 dygn så har slingan öppet i 8 dagar till så jag tycker egentligen att det borde gå?Förklara situationen och fråga om det är fler som haft samma problem? Stationen han tappas på kan ju vara lite hmm i brist på bättre ord, slarviga/vimsiga och det är ju bra för hingstägaren att få veta hur sperman ser ut. Ni kanske kan komma överens om priset eller blir erbjudna någon typ av rabatt osv inför nästa år? Känns ju sjukt tråkigt att betala för såna skick men det kanske bara är jag. När jag har kontaktat hingstägare har dom alltid uppskattat infon, till och med Zangersheide som är så stora tog det till sig och fixade så vi alla var nöjda.
Det borde gå ja men det kan säkert lösas på annat vis än med slingan också.Okej. Just nu funderar jag mest på om jag kan hinna en brunst till, min seminstation är tveksam men när hon kollas på 17 dygn så har slingan öppet i 8 dagar till så jag tycker egentligen att det borde gå?
Ja kanske det går att lösa, jag vet inteDet borde gå ja men det kan säkert lösas på annat vis än med slingan också.
Ja jag har fått semin fraktad flera gr utanför slingan inom Sverige så det är fullt möjligt. Beror nog mer på hur mkt man vill betala för detJa kanske det går att lösa, jag vet inte
Jag hade hört av mig och sagt som det var, och frågat hur länge de kan tänka sig skicka, om de kan bjussa på frakt om du får skickat på annat vis än med slingan om den stängt.Ja men jag vet inte riktigt vad jag ska fråga eller säga?![]()
Hade också hört av mig. Samtidigt känns det som att det är något man behöver göra på en gång och att det nu gått lite väl lång tid.Ja men jag vet inte riktigt vad jag ska fråga eller säga?![]()
Jag har skickat och frågat hur skick och dräktigheten sett ut om det är värt att testa samma hingst igen. Är ju inne på att byta hingst om jag hinner en brunst tillJag hade hört av mig och sagt som det var, och frågat hur länge de kan tänka sig skicka, om de kan bjussa på frakt om du får skickat på annat vis än med slingan om den stängt.
Hade inte velat få något rabatterat till nästa år utan försökt få till en lösning för denna säsong![]()
Varför? Hon håller ju fortfarande på och försöker få dräktigt. En gång är ingen gång men två gånger är ju något tokigt.Hade också hört av mig. Samtidigt känns det som att det är något man behöver göra på en gång och att det nu gått lite väl lång tid.
Jag har bestämt mig för att avvakta och se om hon är dräktig först, och där på plats och i samråd med seminstationen bestämma om jag ska göra ett försök till med samma hingst eller byta. Om vi hinner en till. Var i kontakt med hingstägaren och någon fler hade fått dåliga skick men ändå fått dräktigt, så jag hoppas att det ska bli så för mig med!Varför? Hon håller ju fortfarande på och försöker få dräktigt. En gång är ingen gång men två gånger är ju något tokigt.