Betäckningar 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.

Grandezza

Trådstartare
Jag hittade ingen sån här tråd, så gör en ny :)

Årets betäckningar här är i full gång.

Lasandra åkte för 2,5v sen, hade ett stort fint ägg på 4,8 cm, de beställde sperma, som kom bort på flygplatsen :( Hon släppte ägget, och det var bara att hämta hem henne igen.

Igår körde jag dit både henne och Mandora som var på 28d efter fölningen. Lasandra hade gulkropp men inget ägg än, Mandora däremot hade ägg på 5 cm, sperma beställt idag (ägget var kvar idag), hoppas hon har kvar det imorgon!!!

Vettens kommentar var lite rolig - Har du inga mindre ston? :p De kom knappt in i seminspiltan :crazy:
 
Jag hittade ingen sån här tråd, så gör en ny :)

Årets betäckningar här är i full gång.

Lasandra åkte för 2,5v sen, hade ett stort fint ägg på 4,8 cm, de beställde sperma, som kom bort på flygplatsen :( Hon släppte ägget, och det var bara att hämta hem henne igen.

Igår körde jag dit både henne och Mandora som var på 28d efter fölningen. Lasandra hade gulkropp men inget ägg än, Mandora däremot hade ägg på 5 cm, sperma beställt idag (ägget var kvar idag), hoppas hon har kvar det imorgon!!!

Vettens kommentar var lite rolig - Har du inga mindre ston? :p De kom knappt in i seminspiltan :crazy:

Vilken otur, hoppas på bättre tur denna gång :) jag körde iväg min märr i lördags, jag orkade faktiskt inte ens kolla efter brunster för jag har alltid fel... Men om en vecka ska trodde veterinären att det skulle bli ett försök! Så nu får jag njuta av ett par hästlösa veckor, för jag tar inte hem henne igen innan konstaterad dräktighet (jag har inte tid att jojo-åka)! Jag tar den lata vägen till ett föl... :o
 
Darina har varit på stationen en omgång för koll att allt såg bra ut. Hon är hemma nu men jag tror det snart är dags för brunst.

Indra börjar brunsta vilken dag som så hon ska till stationen om någon dag.

Spännande!!
 
Jag ändrade rubriken till bara 2014 så att det inte blir förvirrande.

Görel moderator på avel
 
Olivia åkte till stationen för tre veckor sedan och vi hämtade hem henne igår.
Hon hade gått ur brunsten när vi kom dit så de sprutade igång henne och inseminerade henne i fredags. Återbesök den 28:e maj, så spännande!
 
Jag velar lite på när jag ska börja åka iväg, jag vill gärna inte ha föl innan Maj, Juni skulle nästan vara bäst men samtidigt vill man ju ha lite marginal om man skulle behöva ett par försök.

Sedan går stoet fortfarande ihop med 1-åringen också, har skiljt på dem på natten men vet inte hur hon skulle reagera om man åker iväg med henne... Kommer nog köra till stationen hos "grannen" och inte stalla upp henne där, men det kanske inte är jättebra förutsättningar om hon blir jättestirrig när man ska iväg och seminera?
 
Mitt sto inseminerades 24+26/4 och ska kollas imorgon! Supernervös inför kontrollen, ska de finnas ett litet liv där inne... :love: Hon har aldrig fått föl innan och är 17 år så jag har väldig tur om hon tar sig på första försöket men nån gång kan man väl få ha tur...
 
@Gabby_Ossi Jag tror inte det är farligt, det brukar ju ta nån dag innan de ska semineras, och då har hon hunnit inse att fölis inte finns där :)

kl
Mandora behöll sitt ägg!!!!!!! Är sååå glad att de hann seminera en gång i varje fall!
 
Idag har jag lämnat både mina sto på station. En ska semineras imorgon! Hon hade ett fint ägg på gång. Tyvärr har hon också en infektion i livmodern så det måste fixas till. Hoppas det går bra.
 
Jag ska åka med mitt sto imorgon. Hon brukar vara tydlig med sin brunst och skulle enligt mina beräkningar vara igång nu men vi får se. Var i måndags till station och då ville vetten se på henne fredag morgon.
 
Kör iväg mitt sto på måndag för koll. Första gången för både mig och henne, supernervöst!
Hon brunstade igår när vi stötte på en hingst på veterinärkliniken men visar ingen brunst alls hemma.
 
Jag körde i väg ett av mina sto till hingst i går. Man kan väl säga att hennes intresse för hingst, nya hästar och ny plats i största allmänhet var något svalt.
03-1484.jpg


Stackars herrn såg sin nya dam försvinna i fjärran.
01-1482.jpg


Det var i alla fall några som fick till det och det är ju skönt att se det.
02-1483.jpg


Men jag är inte orolig, hon visar normalt inte brunst förrän det verkligen är dags för betäckning. För mig som har unghingstar hemma på gården är det synnerligen praktiskt med ston som inte är så överdrivna i sina förökningsbeteenden. :cool:
 
@Gabby_Ossi Jag vet inte hur stoet är? Hon kanske blir lugnare om hon får stanna där några dagar? Eller stressar hon upp sig på nya ställen? Isåfall är det ju bättre att köra fram o tillbaka :)

kl
Lasandra har inte kommit igång än, brukar de inte komma igång på några dagar efter pg-spruta?
Mandora behöll sitt ägg, så hon hann bli seminerad!! På fölis månadsdag dessutom :p Hoppas det tar sig...
 
Vet inte om jag ställer frågan i rätt tråd

Men mitt sto har fölat i år den 14 maj. När betäcker man om?

Ring stationen och hör, ofta vill de kolla stoet på dygn 25 ca efter fölning för att se om det börjar mogna ett ägg.

Alltså oftast hoppar man över fölbrunsten som kommer på dygn 9 och så betäcker man på nästa brunst.
 
@thoora Vilka underbara bilder, meen då, busiga märr, en sååån snygging och hon föredrar gräset;)!

Min inseminerades i fredags kväll. Ska dit på måndag, men jag som är nybörjare:o, vad är det dom "ser" då? Att ägget släppt eller vad?

Sen undrar jag lite med ultraljuden på 16 dygn och är det 40:de..hur "exakt" är det på dagen? Tyckte jag såg någon annan som gjort UL på dygn 35 tex..:confused:
 
@thoora Vilka underbara bilder, meen då, busiga märr, en sååån snygging och hon föredrar gräset;)!

Min inseminerades i fredags kväll. Ska dit på måndag, men jag som är nybörjare:o, vad är det dom "ser" då? Att ägget släppt eller vad?

Sen undrar jag lite med ultraljuden på 16 dygn och är det 40:de..hur "exakt" är det på dagen? Tyckte jag såg någon annan som gjort UL på dygn 35 tex..:confused:
Det var jag som gjorde ett extra på 35 för att det var en konstig ev. fosterblåsa på 17
 
Ring stationen och hör, ofta vill de kolla stoet på dygn 25 ca efter fölning för att se om det börjar mogna ett ägg.

Alltså oftast hoppar man över fölbrunsten som kommer på dygn 9 och så betäcker man på nästa brunst.
Mitt sto fölade 11/5 och brunstade redan efter 5 dygn (fölbrunsten). Börjar bli dags att välja hingst och prata med seminstationen, det går alldeles för fort!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag är inte ute efter att smutskasta någon med denna tråd, och kommer därför inte att nämna några namn på varken hingst eller ägare. Det...
2
Svar
32
· Visningar
4 862
Senast: JSH
·
D
Avel Åhh, vilken oturs säsong det varit nu... Valde för en gångs skull en väldigt dyr utlandshingst (hopphingst, som får vara anonym i...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 516
Senast: Cornelia
·
W
Avel Så här kan det ju också se ut hos oss uppfödare. Beställde sperma till ett av våra ston, detta var sperma från en utländsk hingst med...
Svar
10
· Visningar
1 521
Senast: Winter
·
Avel Jag har haft mitt sto på naturlig betäckning för första gången. Har tidigare betäckt henne per semin och då var ALLA kostnader specade...
Svar
5
· Visningar
1 598
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

  • Föl 2023
  • Dressyrsnack 17
  • Galoppombytenas mysterium (utbruten ur Dressyrsnack)

Omröstningar

Tillbaka
Upp