UppfÖdare MÅste Ha Humor!!!

W

Winter

Så här kan det ju också se ut hos oss uppfödare.
Beställde sperma till ett av våra ston, detta var sperma från en utländsk hingst med en relativt ny importör. Efter lite om och men så skulle det lösa sig. Samtal ringdes och tillslut skulle transporten ordnas, visserligen skulle det kosta dryga 2000 kr.
Låt gå, det är en intressant kombination.
Sperman skulle komma på förmiddagen, men kommer vid tolv, var sperman skall hittas på flygplatsen var dock inte sagt eftersom den skulle komma fram till dörren. I ilfart till flygfältet och börja leta. "Ho, hoo, någon sperma här, någon sperma där? Halloo, har ni sett någon sperma här???" Tja ungefär i den stilen, var det.
Så till slut, två timmar senare bär det av hemmåt med sperman. Nu är klockan två, (den som känner till seminbranchen börjar ana hur gammal sperman är).
Stoet semineras och spermakvaliten undersöks, "OJ, shit pommfritt, motilitet på 0,1%" och det om man är positiv.
Tack och lov, ny sperma har beställts då beställning var tvunget att vara inne i god tid, alltså för oss innan vår vet. kollat stona.
Så på söndag var det utlovat. I mitt stilla sinne tänkte jag ändå, "hmmm... vem skickar något på en söndag, nå vi ser". Ingen sperma kom på söndag. Nytt samtal till den nu något mera stressade importören som svarar, "jag har inte lovat något, du har ju dessutom inte bekräftat att du vill ha mera semin". Jag förklarar att det skall väl knappast behövas, om jag har beställt skall jag då behöva ringa igen för att beställa en gång till samma beställning?
Så blir då ny sperma lovat, nu till på måndag. Måndag går mot sitt slut och någon ny sperma kommer inte. Nytt samtal. "Jo på tisdag får du det, jag är här i "stora utlandet" och tar med det, jag kommer på tisdag, jag åker riktigt tidigt från "stora utlandet". OK, vid fem på eftermiddagen börjar jag ana ugglor i mossen. Ingen importör, ingen sperma.
Nytt samtal. "Jo, host, harkel, jag är fortfarande kvar i "stora utlandet" men jag är i Sverige vid tio i kväll."
Då kan du ta sperman någonannanstans eftersom stoet var hyffsat nyovulerat vid tio i morse så är det inte någon större ide att ens tro att något ägg är i form längre svarar jag.
Så, här går jag med ett sto, seminerad med 0,1% levande sperma, dyrt var det och hur stor tror ni sannolikheten är att få ett föl?
Hingstbyte blir det, det är ju helt solklart, kombinationen må vara hur kul som helst men som uppfödare blir jag ju inte rik på roliga kombinationer till pappers, i varjefall.

Jag var ändå lyckligt lottad får man väl säga, en uppfödarkollega skulle betäcka sitt sto med semin från samma importör.
"Jo, jo mensan detta kommer att gå strålande, inga problem med skicken alls." Toppen, toppen.
Så kommer då dagen då skicket skall levereras. Nu är det problem, hingsten vill inte släppa så mycket sperma. Nå, det är ju sådant som händer, så man kommer överrens om en annan hingst. Leveransen kommer, hyffsat lätt, visst lite dravvel med att den inte kommer till dörren men den kommer i varjefall till så gott som rätt del av landet!
Allt frid och fröjd. Så skall den arma uppfödaren ha dos två, två dagar senare.
Jo, jo mensan, inga problem. Sperman skall komma till A men råkar skickas till B och när det då väl hämtas upp och körs av uppfödaren till station så vad händer jo när lådan öppnas så är det helt fel sperma. Det är ju från hingst ett, han som inte lämnade någon dos första gången och stoet kan inte semineras av förståeliga skäl, två farsor är ju lite marigt DNA tekniken till trots.

Är det lätt att skratta då? Jo så här några dagar senare är det ju riktigt lustigt faktist! :crazy:

OM det inte hade varit för att det blev så jä**a dyrt att få roligt!
Så ett gott råd alla uppfödarkollegor. Använd er av de gammla, griniga importörerna, de som kan sin sak, som har levererat sperma i åratal. De lovar inte guld och gröna skogar utan de fixar sitt och du får ditt.
Fortsättning lär ju följa... MEN MED NYA HINGSTAR
Winter :rofl:
 
Sv: UppfÖdare MÅste Ha Humor!!!

Oj jösses, det där lite FÖR kul för att vara riktigt rolig:crazy:
Det enda man kan hoppas att de där 0,1% faktiskt simmar rätt.. Det skulle liksom vara en trevlig knorr på den där historien:smirk:

Nä..skämt åsido. Tror också att man i långa loppet tjänar på att använda de gamla beprövade, och din berättelse verkar ju bara stärka den teorin.:angel:
 
Sv: UppfÖdare MÅste Ha Humor!!!

Hualien...man blir så matt:cry:

Som när jag skulle iväg på min svärfars begravning, och dom "glömmer" skicka sperma till mitt sto som står med 4+ ägg...och inte seminerats innan:crazy:...bara att slänga sig i bilen direkt efter begravningen och köra 40 mil för att kunna seminera henne...klockan elva på kvällen... SUCK...
 
Sv: UppfÖdare MÅste Ha Humor!!!

Jag måste säga att jag beundrar din ändå ganska muntra ton! Visserligen är vi alla barn i början men sådana här misstag kostar ju mängder av pengar och riskerar att orsaka någons nervsammanbrott... Hoppas verkligen att det får ett lyckligt slut och att du får ett jättefint föl nästa år!
 
Sv: UppfÖdare MÅste Ha Humor!!!

Herregud och jag som tyckte det var struligt här :angel:

Men gott att läsa att du har humor och modet uppe, lycka till med nya hingstarna

:rofl:
 
Sv: UppfÖdare MÅste Ha Humor!!!

jag håller med...men det har man ju lärt sig genom årens lopp - att det inte hjälper att bli arg och gapa, sperman kommer ju inte fram för det...
Man får vara fylld av en massa förståelse,tålamod och...humor.
 
Sv: UppfÖdare MÅste Ha Humor!!!

Riktigt så illa var det inte för mitt sto:

Stoet ska semineras med X, dagen efter semination tas hingsten ur avel, tummarna hålls hårt för att det ska ha tagit sig men nej, stoet är inte dräktigt, blädder bödder i hingstkatalogen och fort som tusan ska en ny kandidat väljas (hade ju hoppats att hingsten skulle vara i avel igen om det nu var så att det inte blivit något), någon plan B fanns inte riktigt, sperma beställs av hingst Y men den försvinner på posten och har aldrig återfunnits mig veteligen.
Ny sperma ska beställas då är plötsligt hingst X i avel igen.

Ibland är man glad att posten krånglar till det för hingst Y är inget som klickade riktigt, och hur kul hade det varit om man börja seminera med Y och DÅ kommer hingst X tillbaka i bilden, blev det ju tillslut som vi ville ha det iallafall . :)
 
Sv: UppfÖdare MÅste Ha Humor!!!

Beundrar dej som kan ta det med humor... Jag hade blivit vansinnig! Inte för att det hade hjälpt iofs...
 
Sv: UppfÖdare MÅste Ha Humor!!!

Du läste inte min tråd förra sommaren? Hur "komiskt" det kan vara att vara spermaimportör mitt i säsong! :D :( :crazy:

Det var min första säsong (så i år får jag väl tillhöra de gamla??) ;) och jag satt uppe var och varannan natt och följde skick som åkte fel genom Europa. Satt i telefon halva nätter och hela dagar, tvingade fraktbolag att skicka ut extrabilar osv! Jag trodde jag skulle få en hjärtinfarkt på kuppen! Risken är rätt stpr att de gav mig fula namn på TNT...

MEN - det funkade oftast, stona blev dräktiga och kunderna nöjda! Och hade inte hingsten gått och dött i år så hade jag tamejfasen lyckats få till det upp i Norrland. Men jag hoppas jag får göra ett nytt försök där i framtiden!

Ett stort tack till dig som kan ta det med humor. Det är inte lätt när det handlar om så mycket pengar - och inte minst - känslor!!

/C- som fått fram alla skick i tid hittills i år! :bump: Bara ett misöde - en dos av tre i ett skick var från fel hingst. Men det stod tydligt på! ;)

PS. Undrar lite lätt hur dålig koll man har som importör när man tror det ska gå att få fram till söndagar...
 
Senast ändrad:
Sv: UppfÖdare MÅste Ha Humor!!!

Beundrar dej som kan ta det med humor... Jag hade blivit vansinnig! Inte för att det hade hjälpt iofs...

__________________

Hmmm...
Jo om sanningen skall fram så var jag vansinnig också! Men tills detta skrevs så har det runnit av. Beslöt dock att gå in här i forumet och gnälla av mig lite för att folk skall få upp ögonen för så här illa får import inte skötas.

Vad jag var mest förbannad över är den nonchalanta tonen. "Jamen du har ju hela denna säsong på dig att få dräktigt".
För mig som arbetar med avel på heltid så kan jag inte hålla på och hatta med mina ston och riskera att de går tomma.
Ett föl som föds någon gång mot höstkanten kommer ju heller knappast att vara i någon vidare visningsbar ålder när det är dags för fölmönstring. Många av dagens köpare vill ha en opartisk person som dömmer och då är en bra fölmönstring ett måste.

Till Cyllene, du har min fulla beundran :bow: över att lyckas med importen och det är just detta jobbet som är så viktigt att alla importörer är beredda att göra för att vi uppfödare skall få våra ston dräktiga.
Just nu finns det importörer som tror att det är marknadsföringen som är det viktiga men så lätt är det inte. Det viktiga är att klara av att leverera!

Så uppfödarkollegor håll koll på vem ni importerar från. Måste ju ännu en gång tillägga att det har funkat klockrent både till våra egna ston och ston som stått på vår seminstation i sex-sju års tid när vi använt en gammal beprövad importör. Vi hade strul för tre-fyra år sedan men det var också en "dagslända" som nu lagt ner.

Winter
 

Liknande trådar

Avel Sitter och spånar och grubblar över vårens betäckning, trots att det är långt kvar. Har ett fullblodssto som lämnat två fina...
Svar
6
· Visningar
3 800
Senast: pastejja
·
Avel Jag är inte ute efter att smutskasta någon med denna tråd, och kommer därför inte att nämna några namn på varken hingst eller ägare. Det...
2
Svar
32
· Visningar
4 862
Senast: JSH
·
D
Avel Åhh, vilken oturs säsong det varit nu... Valde för en gångs skull en väldigt dyr utlandshingst (hopphingst, som får vara anonym i...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 516
Senast: Cornelia
·
C
Avel Vilka fryshingstar (hoppning) finns det att köpa per dos? Om jag skulle köpa sperma från en hingst som det inte finns någon importör...
Svar
13
· Visningar
997
Senast: QuickStar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp