Betäckningar 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så kan det ju vara och kommer stoet från en linje där ridbarheten generellt är hög tycker jag absolut det är motiverat. I synnerhet om stoets första avkommor blir väldigt bra.
Men jag skulle själv vara väldigt tveksam att köpa ett föl efter ett sto med sadeltvång tex. Orkar inte ned att bli avkastad i tid och otid.🤣 Jag vill ju egentligen bara rida. Och träna och tävla såklart och då helst inte med livet som insats varje gång.
Sen vet man ju aldrig vad som kommer ut. Hedwig har aldrig haft minsta tendens att kasta av någon och kan verkligen ridas av alla utan sura miner. Om hon blir dräktig med Vivaldon nu så är det ett föl som jag själv skulle kunna köpa utan att blinka eftersom förutsättningarna talar för att det borde bli en riktigt trevlig och vänlig individ med väldigt fin ridbarhet och energi.
Men det kanske kommer ut en arg fuxhingst som skjuter folk som popcorn istället för ett sammetsögt, mörkbrunt sto som jag föreställer mig..😳🤣

Jag har fött upp ganska många hästar (60+). Alla har inte uppnått ridbar ålder men även om man såklart på olika sätt märker vilka linjer de har i sig på sätt och vis är det verkligen ingen enkel sak att avla på temperament.

Några hingstar är kända för att vara riktigt svåra. Några riktigt lätta. Eller snarare, lämna såna avkommor. Men de är förhållandevis få - alla däremellan är den absoluta majoriteten.

När man har en grupp föl som jag har varje år är det otroligt svårt att gissa stam utifrån temperament. Jag vågar påstå att det hänger med till vuxen ålder.
 
Senast ändrad:
Håller både med dig och inte. Tänker speciellt på ett sto som det inte hittades något fel på men hon gick inte att rida. Det lades ner massor av tid och mycket pengar på att få hjälp av duktiga utbildare och ganska så kända ryttare samt självklart diverse veterinärundersökningar. Till slut ställdes stoet i avelsboxen. Hon levererar det ena toppfölet efter det andra som är väldigt ridbara och inte alls har några ridproblem samt att avkommorna har sålts för otroligt mkt pengar. Stoet i fråga har väldigt bra stam själv så även om hon själv inte kunde ridas tycker jag definitivt att hon har i aveln att göra och hennes problem nu än är eller var så nedärvs det inte hittills iaf.
Precis ett sådant sto som jag tycker ska gå i avel. 😍Jag blir alltid lite häpen när ston som inte går att rida eftersom de kastar av folk högt och lågt eller är svåra på andra sätt betäcks. Nej denna gick inte att rida så den betäcker vi.😳 Fattar noll av sånt.
Tack! Mitt sto är en fantastisk tävlingsindivid, men det måste erkännas att hade hon inte kommit till proffsryttare så vete sjutton vad som hade hänt... Hon kallades inte bockardrottning för intet - och hon kunde fullständigt explodera när man ledde henne på tävlingsbanan. Väldigt snäll men inte lättriden och med otroligt mycket energi så jag måste vara försiktig vid val av hingstar. Kanske Chacco Blue-blodet blev lite vasst för den här hingstungen är det vildaste vi har haft. Men det är underbart att ha ett sådant här sto!
 
Tack! Mitt sto är en fantastisk tävlingsindivid, men det måste erkännas att hade hon inte kommit till proffsryttare så vete sjutton vad som hade hänt... Hon kallades inte bockardrottning för intet - och hon kunde fullständigt explodera när man ledde henne på tävlingsbanan. Väldigt snäll men inte lättriden och med otroligt mycket energi så jag måste vara försiktig vid val av hingstar. Kanske Chacco Blue-blodet blev lite vasst för den här hingstungen är det vildaste vi har haft. Men det är underbart att ha ett sådant här sto!
Det är en sak om det handlar om en individ som bara har en jäkla massa energi men som är snäll och gillar att bli riden och att få jobba. Den kan ju bli alldeles för svår för en orutinerad ryttare men en stjärna hos ett proffs. Jag tänkte mer på de som verkligen inte vill bli ridna och blir vansinniga så fort man ställer krav.
Jag har ju två ston själv som båda har mycket energi och gillar att jobba. De är glada, positiva individer. Såklart att de ha busat till det men ingen har någonsin visat minsta tendens att med flit skicka av någon. Sen har jag åkt av båda men det är ju inte deras fel att matte är lite väl osmidig emellanåt..Hedwig kan ibland visa en överraskande smidighet och vända på en femöring om något oväntat flyger upp framför nosen på henne. Någon gång har jag själv fortsatt rakt fram när hon har ändrat riktning om man säger så.
 
Jag betäcker en del med rena fullblodsston. Första gånger jag gjorde det var jag extremt noga med hingstens temperament för som ridhästmänniska får man ju höra att fullblod har mkt energi och känsliga. Detta sto har nu fått tre avk hos mig och hon lämnar de mest positiva , coola och väldigt sociala och okomplicerade föl jag någonsin fått. Ju mer jag lärt känna henne ju mer fattar jag att hon till största delen är tacken för det fina temperamentet. MEN precis som med andra positiva egenskaper hon har som jag vill förstärka så använder jag bara hingstar med samman positiva temperament.
Fullblod är ofta missförstådda ( i ridhästvärlden)underbara hästar det har jag lärt mig nu när jag pysslat med dem i tio år :).
 
Och vi har varit iväg och kollat idag, dygn 42 och fortfarande dräktig!
Allt såg bra ut och hjärtat slog 😍

6345A20F-F308-41F8-84FF-F5D93134A188.jpeg
 
Körde mitt andra sto till hingst i lördags, Midas frá Kaldbak. Riktigt tjusig intensivt röd fux som dansade runt bland stona.

Saela var väl inte jätteimponerad, men det fanns ju mat...

Sedan dess har det blivit kallt och ösregningt, misstänker att mitt sto inte vill brunsta om det här ska hålla i sig.
 
Jag ska kolla på tisdag morgon, på 17 dygn. Jag är apnervös. Stoet gillar inte fullt ut att åka iväg så det gör mig också nervös... Men jag pratar med "cellklumpen" varje dag och försöker stärka den mentalt (och fysiskt) :D. "Heja dig, imorgon blir det sol och din mamma kommer inte att behöva täcke, för ni fryser ju inte. Se nu till att simma bra och lägg dig sen till rätta i din mysiga lägenhet. Sov gott så ses vi imorgon".
 
Mitt sto brunstar, vilket jag är glad för, med kylan som kom nu trodde jag nästan hon skulle packa ihop fabriken tidigt iår. Håller tummarna att det tar sig också!
 
Min var inte dräktig utan är ombetäckt i dag. Förra brunsten var precis på midsommarhelgen så troligen ställde det till det. Hoppas på bättre tur denna gång!
 
Grattis till alla nya dräktigheter och dräktigheter som fortsätter att utvecklas 🎉🌹

Håller tummarna för er med kommande ultraljud och semineringar 🙏

Doris ska in och kollas på onsdag, är då på 34 d.

Hingsten har lev.föl avgift, skulle ni kolla någon mer gång innan stationen stänger? 👀

Jag har kommit in på förskollärare-programmet, så ska börja plugga i slutet av augusti🙌.

Planen är att jag ska ställa iväg Doris på full service på ett stall med fler dräktiga avelsston , som är en bit bort från där jag bor (ca.3 timmar med bil), så jag kommer ju så klart sakna henne, men vet att hon har det bra och kommer ha bra med kompisar till den lille/lilla sen 🙏✅

Får ta och hälsa på under vissa helger m.m. ✅🌹

Köra upp henne till stället någon vecka innan skolan börjar eller vänta till betet är slut helt?

Många frågor, men ni får gärna vara med och klura 🙌🥳🙏
 
Senast ändrad:
Grattis till alla nya dräktigheter och dräktigheter som fortsätter att utvecklas 🎉🌹

Håller tummarna för er med kommande ultraljud och semineringar 🙏

Doris ska in och kollas på onsdag, är då på 34 d.

Hingsten har lev.föl avgift, skulle ni kolla någon mer gång innan stationen stänger? 👀

Jag har kommit in på förskollärare-programmet, så ska börja plugga i slutet av augusti🙌.

Planen är att jag ska ställa iväg Doris på full service på ett stall med fler dräktiga avelsston , som är en bit bort från där jag bor (ca.3 timmar med bil), så jag kommer ju så klart sakna henne, men vet att hon har det bra och kommer ha bra med kompisar till den lille/lilla sen 🙏✅

Får ta och hälsa på under vissa helger m.m. ✅🌹

Köra upp henne till stället någon vecka innan skolan börjar eller vänta till betet är slut helt?

Många frågor, men ni får gärna vara med och klura 🙌🥳🙏

Dels hur många gånger har ni kollat henne?
Vi betalar ju alltid levande fölavgift för travhästar och oftast kollas de bara på dygn 17 och 30, en del kollar nog fler gånger men vi har aldrig gjort de. Bara missat en dräktighet av 5 på de viset. Så 4 friska fölungar!
Jag kan ju bara utgå från mina egna erfarenheter ska påbörja termin två på förskollärare programmet i höst och i början på termin ett var rätt hektisk så hade nog kört iväg hästen innan de drar igång. Så är hon på plats helt enkelt och du kan koncentrera dig på studierna 😊
 
Dels hur många gånger har ni kollat henne?
Vi betalar ju alltid levande fölavgift för travhästar och oftast kollas de bara på dygn 17 och 30, en del kollar nog fler gånger men vi har aldrig gjort de. Bara missat en dräktighet av 5 på de viset. Så 4 friska fölungar!
Jag kan ju bara utgå från mina egna erfarenheter ska påbörja termin två på förskollärare programmet i höst och i början på termin ett var rätt hektisk så hade nog kört iväg hästen innan de drar igång. Så är hon på plats helt enkelt och du kan koncentrera dig på studierna 😊

Hon är hittills bara kollad på 18 d. 👍

Låter ju bra att köra iväg henne lite innan, känns lite lättare att göra det innan skolan börjar ,som du säger 🙌
 
Vi ultraljudade mitt sto i onsdag. Dygn 17 efter sista betäckning. Hon är dräktig! :banana:Känns helt underbart att det tog sig på första försöket. Hon är en 12 årig förstföderska. Hennes mamma tog det en hel sommar för innan det tog sig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 107
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 989
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
754
Senast: Fibusen
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
585
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp