Betäckningar 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har läst att om man vid koll tydligt kan se två gulkroppar men bara ett embryo så finns gott skäl att kolla stoet igen så inte ett till foster funnits men bara legat så det syntes dåligt.


Hon sa inget om det, mest kolla för säkerhets skull.
Men jag har sån grym otajming med att bilf*n är opålitlig och köra över en timme själv känns risky.
Våra andra bilar i företaget måste gå dagtid nu i högsäsong.
Så har lite halvpanik, får se om jag kanske kan åka till någon närmare då är det inte så långt om bilen krånglar.

När är det försent och klämma?
 
Hon sa inget om det, mest kolla för säkerhets skull.
Men jag har sån grym otajming med att bilf*n är opålitlig och köra över en timme själv känns risky.
Våra andra bilar i företaget måste gå dagtid nu i högsäsong.
Så har lite halvpanik, får se om jag kanske kan åka till någon närmare då är det inte så långt om bilen krånglar.

När är det försent och klämma?

Tror användare som @athena är säkrare att fråga men runt dygn 15-16 är vanligt att man försöker klämma, och fram till dygn 20 är det fullt möjligt.
 
Men blä, vårat sto som aldrig krånglat förut var tom igen vid kollen i fredags. Hon är omseminerad men står med vätska efteråt så vet har jobbat mera på henne. Hon fick i år i samband med fölning en infektion i livmodern som vi tack och lov upptäckte och behandlade inom 2 dygn. Enligt vet borde det inte ha betydelse för framtida fertilitet och stoet har varit rent på bakt. prov sedan dess men ändå börjar man såklart fundera nu när det strular! Hon är omseminerad för tredje gången med Kane nu och tar det sig inte denna gång står Americano på tur. Trots att det inte finns vetenskapliga belägg för att vissa individer inte "vill" få till en avkomma per se så har vi ändå upplevt att det fungerat ett par gånger förut. Såklart vet man inte om stoet tagit sig ändå om man använt samma hingst, men Americano är inte lika hårt använd och har enligt ägaren hög dräktighet i år hittills så då testar vi 1-2 ggr.
Jag fick höra att Kane hade lite dålig fertilitet på transport förra året så om man hade möjlighet var det bättre att lämna stoet på Lövsta. Min seminveterinär har dock seminerat två ston med Kane i år o båda dräktiga så det är kanske bättre i år. Jag var först inne på honom men bytte till Vivaldon. Ska kolla min imorgon. Jag räknar inte med något. Känns helt märkligt att Hedwig ev skulle vara dräktig.🤣 Men jag tänker att jag hinner prova några gånger till om hon inte tagit sig nu.😊
 
Jag fick höra att Kane hade lite dålig fertilitet på transport förra året så om man hade möjlighet var det bättre att lämna stoet på Lövsta. Min seminveterinär har dock seminerat två ston med Kane i år o båda dräktiga så det är kanske bättre i år. Jag var först inne på honom men bytte till Vivaldon. Ska kolla min imorgon. Jag räknar inte med något. Känns helt märkligt att Hedwig ev skulle vara dräktig.🤣 Men jag tänker att jag hinner prova några gånger till om hon inte tagit sig nu.😊
Tror Vivaldon är ett jättebra val. Jag har sett flera föl av honom som är jättefina. Håller tummarna för att Heddan är dräktig.
 
Jag fick höra att Kane hade lite dålig fertilitet på transport förra året så om man hade möjlighet var det bättre att lämna stoet på Lövsta. Min seminveterinär har dock seminerat två ston med Kane i år o båda dräktiga så det är kanske bättre i år. Jag var först inne på honom men bytte till Vivaldon. Ska kolla min imorgon. Jag räknar inte med något. Känns helt märkligt att Hedwig ev skulle vara dräktig.🤣 Men jag tänker att jag hinner prova några gånger till om hon inte tagit sig nu.😊

Mja, jag tyckte han hade förhållandevis god dräktighet även på skick förra året. Jag lastar inte honom för att hon inte vill ta sig med tanke på att hon stått med ödem och vätska, men det känns bäst i själen att byta hingst om det inte tar sig på 3 försök :p
Har sett så många fina Vivaldon förra året och i år att jag nästan är lite avundsjuk på dig som valde honom, hoppas Heddan tar sig!
 
Mja, jag tyckte han hade förhållandevis god dräktighet även på skick förra året. Jag lastar inte honom för att hon inte vill ta sig med tanke på att hon stått med ödem och vätska, men det känns bäst i själen att byta hingst om det inte tar sig på 3 försök :p
Har sett så många fina Vivaldon förra året och i år att jag nästan är lite avundsjuk på dig som valde honom, hoppas Heddan tar sig!

Ödem är ett brunsttecken och någonting bra.
 
Här gick varken att säga ja eller nej. Hon har en del cystor så måste kolla på söndag igen på dygn 17. Livmodern kändes dräktig och hon hade en tydlig gulkropp på vänster sida men som sagt flera små cystor.
Annars är det väl bara att prova igen nästa vecka.😊
 
Vi väntar och väntar.. tredje gången nu! Dock är hennes husse helt säker på att hon blir dräktig nu medans jag försöker komma på vad hon ska göra om hon inte blir dräktig.. En avdankad travhäst är ju inte lätt att komma på något åt, hon är riden men lite fjantig när man rider och gillar inte saker ovanför öronen 😂 Lägg till att hon själv är stor som ett hus .. Får väl motionsköra henne annars i vinter ..
 
Idag hade det dykt upp en tvilling 😕 men de ska försöka klämma den ena blåsan, så hoppas att det går bra. Tydligen väldigt fertil häst jag har och pigga simmare på hingsten 🙃
 
Känner ston att de är dräktiga tidigt? Alltså jag pratar om en vecka efter seminering. Hästen är nämligen lite orolig och äter som hon aldrig sett mat innan. Antingen är hon dräktig eller så är hon inte det... ska kolla om en vecka typ. Så jag kan bara inbilla mig massor. Första gången för mig (och för henne). Kanske önsketänkande 😅
 
Känner ston att de är dräktiga tidigt? Alltså jag pratar om en vecka efter seminering. Hästen är nämligen lite orolig och äter som hon aldrig sett mat innan. Antingen är hon dräktig eller så är hon inte det... ska kolla om en vecka typ. Så jag kan bara inbilla mig massor. Första gången för mig (och för henne). Kanske önsketänkande 😅

Ofta ungefär den tiden man märker på dem om man gör det. Embryot kommer ner till livmodern från äggledaren och ger signaler om dräktighet.
 
Ofta ungefär den tiden man märker på dem om man gör det. Embryot kommer ner till livmodern från äggledaren och ger signaler om dräktighet.
Spännande! Tack! Vi får se väl om det finns nåt om lite mer än en vecka, jag har varit väldigt säker på dräktighet (på ren känsla) men nu blir jag osäker om jag inbillar mig, detta är ju en helt ny arena för mig (o hästen).
 
:love:Gloria kollad i går fredag och fortfarande dräktig på 57 dygn. Är så glad för mitt fantastiska sto! Tävlat i många år, placerad Grand Prix 1.50, gått SM, seminerad första gången som 14-åring och nu har hon blivit dräktig direkt tre gånger i rad. Första gången kastade hon sitt Conthargos-föl vid 9 månader för att navelsträngen var snodd, vilket inte var "hennes" fel. Andra gången direkt dräktig med Chacfly (det fölet har hon vid sidan nu) och i år direkt dräktig med Diaron! Vad kan man mer begära? :love: :love:
 
:love:Gloria kollad i går fredag och fortfarande dräktig på 57 dygn. Är så glad för mitt fantastiska sto! Tävlat i många år, placerad Grand Prix 1.50, gått SM, seminerad första gången som 14-åring och nu har hon blivit dräktig direkt tre gånger i rad. Första gången kastade hon sitt Conthargos-föl vid 9 månader för att navelsträngen var snodd, vilket inte var "hennes" fel. Andra gången direkt dräktig med Chacfly (det fölet har hon vid sidan nu) och i år direkt dräktig med Diaron! Vad kan man mer begära? :love: :love:
Precis ett sådant sto som jag tycker ska gå i avel. 😍Jag blir alltid lite häpen när ston som inte går att rida eftersom de kastar av folk högt och lågt eller är svåra på andra sätt betäcks. Nej denna gick inte att rida så den betäcker vi.😳 Fattar noll av sånt.
 
Precis ett sådant sto som jag tycker ska gå i avel. 😍Jag blir alltid lite häpen när ston som inte går att rida eftersom de kastar av folk högt och lågt eller är svåra på andra sätt betäcks. Nej denna gick inte att rida så den betäcker vi.😳 Fattar noll av sånt.

Håller både med dig och inte. Tänker speciellt på ett sto som det inte hittades något fel på men hon gick inte att rida. Det lades ner massor av tid och mycket pengar på att få hjälp av duktiga utbildare och ganska så kända ryttare samt självklart diverse veterinärundersökningar. Till slut ställdes stoet i avelsboxen. Hon levererar det ena toppfölet efter det andra som är väldigt ridbara och inte alls har några ridproblem samt att avkommorna har sålts för otroligt mkt pengar. Stoet i fråga har väldigt bra stam själv så även om hon själv inte kunde ridas tycker jag definitivt att hon har i aveln att göra och hennes problem nu än är eller var så nedärvs det inte hittills iaf.
 
Håller både med dig och inte. Tänker speciellt på ett sto som det inte hittades något fel på men hon gick inte att rida. Det lades ner massor av tid och mycket pengar på att få hjälp av duktiga utbildare och ganska så kända ryttare samt självklart diverse veterinärundersökningar. Till slut ställdes stoet i avelsboxen. Hon levererar det ena toppfölet efter det andra som är väldigt ridbara och inte alls har några ridproblem samt att avkommorna har sålts för otroligt mkt pengar. Stoet i fråga har väldigt bra stam själv så även om hon själv inte kunde ridas tycker jag definitivt att hon har i aveln att göra och hennes problem nu än är eller var så nedärvs det inte hittills iaf.
Så kan det ju vara och kommer stoet från en linje där ridbarheten generellt är hög tycker jag absolut det är motiverat. I synnerhet om stoets första avkommor blir väldigt bra.
Men jag skulle själv vara väldigt tveksam att köpa ett föl efter ett sto med sadeltvång tex. Orkar inte ned att bli avkastad i tid och otid.🤣 Jag vill ju egentligen bara rida. Och träna och tävla såklart och då helst inte med livet som insats varje gång.
Sen vet man ju aldrig vad som kommer ut. Hedwig har aldrig haft minsta tendens att kasta av någon och kan verkligen ridas av alla utan sura miner. Om hon blir dräktig med Vivaldon nu så är det ett föl som jag själv skulle kunna köpa utan att blinka eftersom förutsättningarna talar för att det borde bli en riktigt trevlig och vänlig individ med väldigt fin ridbarhet och energi.
Men det kanske kommer ut en arg fuxhingst som skjuter folk som popcorn istället för ett sammetsögt, mörkbrunt sto som jag föreställer mig..😳🤣
 
Så kan det ju vara och kommer stoet från en linje där ridbarheten generellt är hög tycker jag absolut det är motiverat. I synnerhet om stoets första avkommor blir väldigt bra.
Men jag skulle själv vara väldigt tveksam att köpa ett föl efter ett sto med sadeltvång tex. Orkar inte ned att bli avkastad i tid och otid.🤣 Jag vill ju egentligen bara rida. Och träna och tävla såklart och då helst inte med livet som insats varje gång.
Sen vet man ju aldrig vad som kommer ut. Hedwig har aldrig haft minsta tendens att kasta av någon och kan verkligen ridas av alla utan sura miner. Om hon blir dräktig med Vivaldon nu så är det ett föl som jag själv skulle kunna köpa utan att blinka eftersom förutsättningarna talar för att det borde bli en riktigt trevlig och vänlig individ med väldigt fin ridbarhet och energi.
Men det kanske kommer ut en arg fuxhingst som skjuter folk som popcorn istället för ett sammetsögt, mörkbrunt sto som jag föreställer mig..😳🤣

Ja precis, men man vet ju aldrig vad det blir men ägaren tycker iaf efter 4 föl undan stoet så nedärver hon inte problemet så det är ju bra men man ska ju verkligen inte avla på allt med livmoder bara för att..
Det är bara att hålla tummarna för att rätt spermie vann hos ditt sto 😉😂
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 112
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
8 298
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
760
Senast: Fibusen
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
593
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp