Betäckningar 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur vet man under pågående säsong att en hingst har dålig dräktighet det året? Har hört rykten om en hingst som jag tänkte använda. Är lite sent på bollen med mitt sto så jag måste ju försäkra mig om att det inte är sant.
Antingen frågar du din station, om de har seminerat med hingsten i år och fått dräktigt. Du kan även fråga hingsthållaren, en seriös hingsthållare/-ägare borde kunna svara uppriktigt på din fråga, men det beror lite på vem som tillhandahåller honom, det brukar väl inte vara så där poppis att säga att hingsten har kassa simmare så säkrast är nog stationen om de har lite underlag. SWB har jag frågat nån gång också, de får också lite indikationer.
 
Antingen frågar du din station, om de har seminerat med hingsten i år och fått dräktigt. Du kan även fråga hingsthållaren, en seriös hingsthållare/-ägare borde kunna svara uppriktigt på din fråga, men det beror lite på vem som tillhandahåller honom, det brukar väl inte vara så där poppis att säga att hingsten har kassa simmare så säkrast är nog stationen om de har lite underlag. SWB har jag frågat nån gång också, de får också lite indikationer.
Nej precis, hingsthållaren lär ju inte säga sanningen och stationen har inte seminerat i år med honom tyvärr. SWB? Hur menar du? Vem skulle man fråga där?
 
Nej precis, hingsthållaren lär ju inte säga sanningen och stationen har inte seminerat i år med honom tyvärr. SWB? Hur menar du? Vem skulle man fråga där?
Jag har ringt dem nån gång på kansliet bara och förklarat situationen (sent på säsongen, krångelsto som var Maiden, behövde en hingst med bra semin) och frågade om de kunde föreslå någon som de fått indikation om hade funkat bra så här långt. De får ju in statistiken via språngrulla oavsett, så även om de inte har hela bilden klar för sig så borde de ha fått lite hintar. Men det absolut säkraste är stationen förutsatt att den är opartisk (dvs det är inte de som håller hingsten).

I övrigt så finns det faktiskt en hel del hingsthållare som är ärliga om sina hingstar, så släng ut frågan och se vad svaret blir?
 
@Novali01 Jag satt i liknande situation förra året, då vårt sto fölade i juli och hade endast 2 försök inkl fölbrunst. Jag frågade hingsthållaren hur många ston hingsten i fråga fått och hur många som var dräktiga och tog sedan höjd för att svaret antagligen var lite filat på sas. Hursom valde jag annan hingst från samma hingsthållare, och fick dräktigt :D Jag tyckte det var skönt att höra från hingsthållaren direkt, hur hen svarar osv, och siffror går att alltid att kolla upp om de verkar rimliga.
 
@Novali01 Jag satt i liknande situation förra året, då vårt sto fölade i juli och hade endast 2 försök inkl fölbrunst. Jag frågade hingsthållaren hur många ston hingsten i fråga fått och hur många som var dräktiga och tog sedan höjd för att svaret antagligen var lite filat på sas. Hursom valde jag annan hingst från samma hingsthållare, och fick dräktigt :D Jag tyckte det var skönt att höra från hingsthållaren direkt, hur hen svarar osv, och siffror går att alltid att kolla upp om de verkar rimliga.
Jag tänker att hingsthållaren vinner mer på att rekommendera de hingstar som har bra dräktighet till ston man är lite osäkra på. De får ju mer betalt vid dräktighet. Har hingsthållaren bara en hingst så kan det ju vara knepigare att veta om man får ett rättvist svar. Samtidigt som hingsthållaren borde förstå att statistiken kommer att tala sitt tydliga språk om denne inte säger sanningen och rekommenderar en hingst med låg dräktighet till tex ”krångelston”.
 
Här har Doris ena kompis varit på dräktighets-koll - inte dräktig, går in på 3 e brunsten nu, semineras imorgon.

Doris kollas på 18 d.på måndag, dem är släppta på lösdriften i sin gamla hage borta vid stallet för att vara lite närmare inför transport-åkandet.

Så dem går ihop med sina gamla polare igen , Doris tyckte det va skitkul och sprang runt och små skvätte ( 😱)

Hur stor är chansen att hon ”fejkar” för att hon kom tillbaka till sina polare? Kanske lika bra att ställa in sig på att hon inte är dräktig på måndag 👎
 
Jag tänker att hingsthållaren vinner mer på att rekommendera de hingstar som har bra dräktighet till ston man är lite osäkra på. De får ju mer betalt vid dräktighet. Har hingsthållaren bara en hingst så kan det ju vara knepigare att veta om man får ett rättvist svar. Samtidigt som hingsthållaren borde förstå att statistiken kommer att tala sitt tydliga språk om denne inte säger sanningen och rekommenderar en hingst med låg dräktighet till tex ”krångelston”.
Håller absolut med och tycker att jag fick bra svar från hingsthållaren ifråga förra året. Däremot upplever jag det att det finns lite hysch-hysch om dålig dräktighet ibland :)
 
Min var tom idag på dygn 16. Förväntat och det gör inte så mycket, förväntningarna var väldigt lågt ställda iom att de stått inne så pass mycket så utgångsläget var ju inte bra. Efter lite diskussion beslöt vi att vi avbryter denna säsongen och kör igen på nästa. Då har stoet bättre förutsättningar och jag har min vanliga station förutsatt att de kör en säsong till.
 
14 dygns koll igår och hon är dräktig :banana:

Svårt och hitta, vi var precis på väg ge upp och då ploppa den fram.
Hitta endast en också skönt!

Men vet ville kolla igen i veckan för att se så ingen tvilling ploppar fram, eftersom hon släppte flera ägg..
Är det vanligt att det gör det, trots att man endast ser 1 vid första kollen?
Eller hade ni väntat till 30 dygn koll?
Stoet är trygg att lasta och hos vet, men är långt att åka.
 
Det va dräktigt här på 18 d.! 🤩😍🥰
Va lite negativt inställd då jag trodde hon gått in i brunst,men va en fejk brunst iom.ihopsläppet med dem gamla polarna 😅🤩

Nu ut på betet igen🥳
 

Bifogade filer

  • 2BF77DDF-D8C7-4ADE-8781-C0D08BDB1D8A.jpeg
    2BF77DDF-D8C7-4ADE-8781-C0D08BDB1D8A.jpeg
    206,9 KB · Visningar: 5
Och mitt sto nr 2 var dräktigt på 17 dygn i går! Lycka! :heartlove:
Nu är det bara tummhållning för att det håller hela vägen.....!

@service jag skulle absolut kolla igen, min gick det inte att se äggblåsan på då vi kollade på 15 dygn men sågs tydligt två och ett halvt dygn senare. Och vid 30 dgr tror jag det är för sent att klämma tvilling?
 
Min var tom idag på dygn 16. Förväntat och det gör inte så mycket, förväntningarna var väldigt lågt ställda iom att de stått inne så pass mycket så utgångsläget var ju inte bra. Efter lite diskussion beslöt vi att vi avbryter denna säsongen och kör igen på nästa. Då har stoet bättre förutsättningar och jag har min vanliga station förutsatt att de kör en säsong till.
Vad menar du med att de stått inne? Jag har ju inte hängt med här från början så bara lite nyfiken hur det kan ha påverkat.
 
Vad menar du med att de stått inne? Jag har ju inte hängt med här från början så bara lite nyfiken hur det kan ha påverkat.
Nä, det står inte med denna tråden men hon har ett hingstföl vid sidan som behandlas för en fraktur, därav boxvilan. Tanken var att hon skulle ha seminerats och att de skulle gå på bete som vanligt, men så blev det inte nu och därför valde jag att bryta efter ett försök. Det är inte schysst mot vare sig sto och hingst med så dåliga förutsättningar så vi kör nästa säsong istället.
 
Men vet ville kolla igen i veckan för att se så ingen tvilling ploppar fram, eftersom hon släppte flera ägg..
Är det vanligt att det gör det, trots att man endast ser 1 vid första kollen?
Eller hade ni väntat till 30 dygn koll?
Stoet är trygg att lasta och hos vet, men är långt att åka.

Jag har läst att om man vid koll tydligt kan se två gulkroppar men bara ett embryo så finns gott skäl att kolla stoet igen så inte ett till foster funnits men bara legat så det syntes dåligt.
 
Men blä, vårat sto som aldrig krånglat förut var tom igen vid kollen i fredags. Hon är omseminerad men står med vätska efteråt så vet har jobbat mera på henne. Hon fick i år i samband med fölning en infektion i livmodern som vi tack och lov upptäckte och behandlade inom 2 dygn. Enligt vet borde det inte ha betydelse för framtida fertilitet och stoet har varit rent på bakt. prov sedan dess men ändå börjar man såklart fundera nu när det strular! Hon är omseminerad för tredje gången med Kane nu och tar det sig inte denna gång står Americano på tur. Trots att det inte finns vetenskapliga belägg för att vissa individer inte "vill" få till en avkomma per se så har vi ändå upplevt att det fungerat ett par gånger förut. Såklart vet man inte om stoet tagit sig ändå om man använt samma hingst, men Americano är inte lika hårt använd och har enligt ägaren hög dräktighet i år hittills så då testar vi 1-2 ggr.
 
Men blä, vårat sto som aldrig krånglat förut var tom igen vid kollen i fredags. Hon är omseminerad men står med vätska efteråt så vet har jobbat mera på henne. Hon fick i år i samband med fölning en infektion i livmodern som vi tack och lov upptäckte och behandlade inom 2 dygn. Enligt vet borde det inte ha betydelse för framtida fertilitet och stoet har varit rent på bakt. prov sedan dess men ändå börjar man såklart fundera nu när det strular! Hon är omseminerad för tredje gången med Kane nu och tar det sig inte denna gång står Americano på tur. Trots att det inte finns vetenskapliga belägg för att vissa individer inte "vill" få till en avkomma per se så har vi ändå upplevt att det fungerat ett par gånger förut. Såklart vet man inte om stoet tagit sig ändå om man använt samma hingst, men Americano är inte lika hårt använd och har enligt ägaren hög dräktighet i år hittills så då testar vi 1-2 ggr.
Trist när det ska strula, jag tror absolut att hingstbyte kan hjälpa till, sen vad det kan bero på vet man ju aldrig, vissa ston är känsliga för spädningsvätska osv.
 
Jag är lite ambivalent till om jag ska göra en extra dräktighetskoll på min i höst när hon kommer hem. Hon var ju tom i lördags, men det är lite osäkert vilket dygn hon var på. Hon seminerades på torsdagen och hade släppt på lördagen, men hade inte kollats däremellan... Så hon kan ha varit på 14-16 dygn och i lördags stod hon med en fyra men inget ödem. Med tanke på att hon ovulerade med 18 dygns intervall förra säsongen och var snabb på både fölbrunst och 30 dygns brunsten i år så borde hon varit längre om hon var på 16 dygn. Eller så är jag bara petig...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 128
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 126
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
778
Senast: Fibusen
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
630
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp