Betäckningar 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
Inte dräktigt här, tredje brunsten nu. Ett femårigt sto utan konstigheter, hingst med bra dräktighet tidigare år, fina ägg och allt ser bra ut. Men inte dräktigt! Suck!

Visst är det segt :( Min tog ju sig först men resorberade mellan 20-30 dygn och tog sig inte på omsemineringen. Får väl börja tidigt nästa år.
 
Oj, det tycker jag är väldigt tidigt? Eller du kanske bor i Skåne. Här i Skaraborg är ju mars en riktig skitmånad o då skulle jag inte vilja ha ett föl.
Ang anpassning till utlandet så tycker jag istället hingsthållarna borde anpassa sig efter svenska förhållanden. Inget illa menat på dig nu @ancan utan det är ju bara min personliga åsikt men stoägarna är ju kunderna o i alla andra branscher får ju leverantören anpassa sig efter kunden.
Vi är alla olika. Jag gillar att få föl tidigt , av flera anledningar. Jag gillar att de är ordentligt hanterade innan de släpps på stora sommarbeten,och det är skönt om stona är kollade på 40 dygn innan de släpps ut på betena. Det ger mindre jobb för mig, att slippa flytta hem dom flera ggr/säsong, alternativt ha dom hemmma för betäckningar den finaste betesperioden. Dessutom är det skönt att ha sina egna ston klara när betöckningsston börjar komma.

Vad det gäller dåligt väder, så har jag det bra, för jag kan ta in och ta ut sto o föl flera ggr/dag vid behov. Samt har möjlighet att släppa dom fritt under tak vid riktigt besvärligt väder.
 
Jag tänker lite samma, där jag bor är det dessutom ofta kallt (10-15 grader), regnigt och blåsigt hela sommaren, och då underlättar det om fölen är såpass stora när de släpps på bete att de tål ett visst mån av dåligt väder utan att man behöver ta in dem. Första månaden har jag dem gärna gående hemma på lösdriften oavsett, så hinner man som @ancan säger hantera dem lite och det underlätter vid åkande till seminstationen.

Mitt ideal är att få föl i april, men mina ston verkar inte vara överens med mig om det... :p (Senaste fölet kom 1a Maj, på dygn 354, precis när vädret skifte från varmt och soligt i april till kallt och blåsigt...!) Så jag har lärt mig acceptera att jag får Maj-föl, men vill verkligen inte (peppar peppar) ha senare.
 
Jag fick ett föl i slutet av juli pga att stoet tog lång tid på sig att bli dräktigt. Kan inte se någon nackdel med det (förutom frustrationen och åkandet till veterinär för ultraljud osv) egentligen. Det var en islandshäst så de rids ändå inte in tidigt.
Betet var bra, vädret var bra. Ja allt var bra :)

Men nu kommer nästa föl förhoppningsvis i slutet av maj. Det blir nog också bra :) Hade inte velat ha tidigare då hagarna i stallet blir rätt trista om vintern är dålig. I maj hoppas jag de återhämtat sig och vi slipper lera.
 
Om nu allt går vägen så föds våran i början/mitten på Juni. Gör varken till eller ifrån de är väl om man ska betäcka om då men de ska vi ju inte så spelar mindre roll. Har man där i mot ett sto man vet att man ska betäcka om året efter så är de ju bättre att fölungen kommer tidigare så man har tid på sig.
 
Brukar ni göra någon mer koll efter de två första? 45-dygn för försäkringen har jag gjort men vet inte om jag borde göra nån mer.
 
Brukar kolla runt 90 också, så även i år trots jag valde levande föl på ngn.
Och @cirkus

Jag har avgift för levande föl och pratade med min veterinär som sa att om jag vill göra ett till ul ”för skojs skull” (typ en bild att sätta på kylskåpet:D) är det bättre att göra det innan eller efter dygn 90 eftersom man inte ser så mycket just kring 90. Jag skulle kunna tänka mig ett extra för att lugna nerverna men vet inte om det är onödigt. Snart lär det väl synas tecken på om hon släppt det, men kanske inte riktigt än, när det är så tidigt..?
 
Och @cirkus

Jag har avgift för levande föl och pratade med min veterinär som sa att om jag vill göra ett till ul ”för skojs skull” (typ en bild att sätta på kylskåpet:D) är det bättre att göra det innan eller efter dygn 90 eftersom man inte ser så mycket just kring 90. Jag skulle kunna tänka mig ett extra för att lugna nerverna men vet inte om det är onödigt. Snart lär det väl synas tecken på om hon släppt det, men kanske inte riktigt än, när det är så tidigt..?

Jag brukar kolla efter dygn 90, kanske mellan 92-95 ca. Tycker det känns skönt att ”veta” även om stoet kan resorbera/kasta efter det också utan att det märks särskilt tydligt.
 
Brukar ni göra någon mer koll efter de två första? 45-dygn för försäkringen har jag gjort men vet inte om jag borde göra nån mer.

Gör nog en kik vid 90 också, fast jag har levande föl.
Bara för att veta att nått är kvar där inne..
Eller finns det andra metoder, som man kan använda utan att behöva besöka veterinär?
 
Gör nog en kik vid 90 också, fast jag har levande föl.
Bara för att veta att nått är kvar där inne..
Eller finns det andra metoder, som man kan använda utan att behöva besöka veterinär?
Jag hörde om test man kan göra själv, men vet inte hur tillförlitligt det är..
 
Ni som har era ston inackorderade och inte hemma.
Kommer ni ha kvar dom där ni står, och hur tänker ni då om ni står i stall där det ändå rör sig lite på med byten av hästar,tävlingshästar osv?
hur tänker ni göra med fölvak då?

Eller kommer ni skicka iväg för fölning osv?

Står och velar lite hur jag själv ska göra
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 112
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
8 233
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
757
Senast: Fibusen
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
588
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Att bjuda någon?
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp